@Lanier
@ podocnemis:
Bedankt voor de aanvulling.
Graag gedaan!
Zo niet, dan klopt het verhaal van de bijbel niet.
Ik zal jouw hierbovenaangehaalde quote aan de hand van mijn onderzoek proberen te bevestigen en te onderbouwen.
Mijn stellingen:
1) De geschiedenis/het verhaal met betrekking tot de ark van Noach, zoals in de bijbel beschreven (vers 6-8) is niet waar/onwaar, is nooit gebeurd/kan nooit gebeurd zijn.
2) De verhalen/verklaringen/uitleg met betrekking tot een wereldwijde zondvloed, meestal op creationistische websites of op websites, die een letterlijke uitleg van de bijbel propageren zijn, mijns inziens, deels uit onwetendheid (voornamelijk veroorzaakt door jarenlange indoctrinatie in streng gelovige kringen in samenhang met een zeer vernauwde wereldvisie), deels uit verlangen naar "het moeten en kunnen bewijzen dat
hetgeen in de bijbel staat, van kaft tot kaft, de volledige en enige waarheid is" (zelfs op
die gebieden die eigenlijk buiten het geloof "vallen"), waardoor veel van deze uitleg enz.
absurd is en sommige gevallen zelfs pertinente leugens zijn.
Ik ben als volgt te werk gegaan:
1) Ik heb op creationistische en andere sites gekeken wanneer (in welk jaar, in welk
tijdvak, in welke periode) de wereldwijde zondvloed plaatsgevonden zou moeten hebben. Vooruitlopend op de details, ik zal de periode 2500vC-2300vC als relevant nemen.
2) Ik heb diverse boeken met betrekking tot de geschiedenis uit de oudheid (Egypte, Afrika, Griekenland, Mesopotamie, India, China, Japan) geraadpleegd en aangevuld met up-to-date informatie van aanverwante websites; in "vogelvlucht" met betrekking tot hun
ontstaansgeschiedenis en in detail met betrekking tot de periode 2500vC-2300vC,
waaruit het onder 1) aangehaalde NIET wordt bevestigd cq NERGENS wordt vermeld.
3) Aanvullend heb ik eveneens "The Time Atlas of World History", "Atlas of the Jewish World" en "Atlas of the Bible" geraadpleegd, waaruit het onder 1) aangehaalde NIET
wordt bevestigd cq NERGENS wordt vermeld.
4) Ik heb op creationistische websites naar informatie gezocht met betrekking tot de wereldwijde zondvloed en mijns inziens ook gevonden waaruit duidelijk blijkt dat de uitleg, zacht uitgedrukt, soms belachelijk is, soms lachwekkend is, maar in elk geval
dieptreurig om het op deze manier voor te stellen. Ik zal een duidelijk voorbeeld geven
van een uitleg, waarbij de creationistische uitleg "hopeloos vastloopt".
5) Anderen (o.a. Devious met zijn "Het zoetwateraquarium van Noach" hier op de FT-website) hebben reeds het een en ander met betrekking tot de wereldwijde zondvloed weerlegd cq ontkracht.
Om mijn betoog niet in een klap te lang te maken, zal ik dit in gedeelten doen om te
eindigen met mijn conclusie, die niet zal afwijken van jouw hierbovenaangehaalde quote,
maar mijns inziens ook consekwenties moet hebben en zal moeten hebben voor op zijn minst de geloofwaardigheid van de versen direkt voorafgaand aan vers 6 en direkt volgend op vers 8 en indirekt op (in eerste instantie) het gehele boek Genesis.
wordt vervolgd