Opmerkelijk fenomeen.
Moderator: Moderators
Opmerkelijk fenomeen.
Nee niet onze Fenomeentje maar ik vind het opmerkelijk dat veel mensen heel erg geirriteerd raken van evangeliseren. Dat fenomeen bedoel ik dus. Ik weet niet waar de precieze plek zit maar het wekt bij mij alleen maar irritatie op. De arrogantie van de evangelist dat hij zo overtuigt is van zijn eigen geloof en dan ook andere mensen wilt van overtuigen. Zonder te kijken of die persoon het wel nodig heeft. Evangelisten hebben dus geen interesse in de persoon maar hun doel is om het blijde goede nieuws te preken in de hoop meer aanhang te krijgen die wederom hun eigen gelijk bevestigen.
Dat is het wel zo’n beetje, voor nu dan.
Wat vinden jullie eigenlijk van evangelisatie en niet te vergeten hun rondbrengers? Is het irritant of geef je er geen fluit om?
Dat is het wel zo’n beetje, voor nu dan.
Wat vinden jullie eigenlijk van evangelisatie en niet te vergeten hun rondbrengers? Is het irritant of geef je er geen fluit om?
Fuck met alles.
Ik vind het jammer dat ik ze nooit tegenkom. Natuurlijk komen ze hier op het forum zo af en toe, maar door een spervuur van rede taaien ze snel weer af. Of ze worden eenvoudig door freethinkers opgevreten met huid en haar en zien we er niks meer van terug.
In mijn omgeving zie ik ze nooit dus. Ik word ook nooit aangesproken op straat. En dat vind ik wel jammer.
In mijn omgeving zie ik ze nooit dus. Ik word ook nooit aangesproken op straat. En dat vind ik wel jammer.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Nee, niet Fenomeentje, maar Rereformed! Leuk, Plons, nog een keertje de aanval van Bipolair op mij over te doen. Een helemaal apart topic over Rereformed, waar alle klaagzangers zich knus omheen kunnen verzamelen om hun eensluidende gal te spuien. Maak er maar een gezellige klaagzang van. Vergeet niet het woord arrogantie weer in iedere volgende post opnieuw te gebruiken, en beklemtoon vooral die verwaandheid waarmee hij denkt dat de hele wereld, nog erger, jullie iets nodig zouden hebben, geestelijke groei en idealen! Onuitstaanbaar gewoon. Vooral ook omdat hij niet geïnteresseerd is in de persoon, noch in de wereld, maar duidelijk enkel in zijn gelijk. Wou dat hij eindelijk eens opstapte.
Born OK the first time
Rereformed kerel, doe een stap achteruit, haal eens diep adem, en lach.
Als het een aanklacht in vermomming is tegen jouw persoon dan is die bij voorbaat gedoemd te mislukken, jij staat daarboven toch.
Maar ik denk (hoop) dat Trees gelijk heeft.
Of niet Plons?
Om op de vraag zelf in te gaan:
Hun rondbrengers zie ik als gehersenspoelde (misleide) kinderen die oprecht geloven dat ze de ongelovige moeten redden.
Voor deze mensen voel ik eigenlijk medelijden.
Helaas zitten sommigen zo verstrikt in de leugens van hun dogma en de "leiders" die ze propageren dat ze blind zijn voor iedere vorm van rede en logica.
Dan heb je pushers van het geloof zoals kerels als Ken Ham, Hovind, Haggard etc. en in eigen land Scheele, Ouweneel, Dorenbos en dergelijke.
Dat zijn de kerels die er dan ook nog eens geld aan proberen te verdienen.
Vooral voor de buitenlandse (Amerikaanse) voorbeelden gaat dit op.
Gluipers die met leugens en bedrog hun geloof pushen en die naar mijn mening te vuur en te zwaard bestreden moeten worden.
Als het een aanklacht in vermomming is tegen jouw persoon dan is die bij voorbaat gedoemd te mislukken, jij staat daarboven toch.
Maar ik denk (hoop) dat Trees gelijk heeft.
Of niet Plons?
Om op de vraag zelf in te gaan:
Evangelisatie is ongevraagde reclame voor een product waar ik persoonlijk een afkeer van heb, dus ik vind het irritant.Plons schreef:Wat vinden jullie eigenlijk van evangelisatie en niet te vergeten hun rondbrengers? Is het irritant of geef je er geen fluit om?
Hun rondbrengers zie ik als gehersenspoelde (misleide) kinderen die oprecht geloven dat ze de ongelovige moeten redden.
Voor deze mensen voel ik eigenlijk medelijden.
Helaas zitten sommigen zo verstrikt in de leugens van hun dogma en de "leiders" die ze propageren dat ze blind zijn voor iedere vorm van rede en logica.
Dan heb je pushers van het geloof zoals kerels als Ken Ham, Hovind, Haggard etc. en in eigen land Scheele, Ouweneel, Dorenbos en dergelijke.
Dat zijn de kerels die er dan ook nog eens geld aan proberen te verdienen.
Vooral voor de buitenlandse (Amerikaanse) voorbeelden gaat dit op.
Gluipers die met leugens en bedrog hun geloof pushen en die naar mijn mening te vuur en te zwaard bestreden moeten worden.
Laatst gewijzigd door Erik op 11 jan 2009 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Dat is denk ik een al te generaliserende opmerking. Evangelisten kunnen juist een enorme betrokkenheid hebben op andere mensen en aangezien zij geloven dat ze een boodschap hebben die goed is voor die ander hebben ze een drang om andere het goede nieuws te brengen - ook al is dat voor henzelf ook niet altijd even leuk.Evangelisten hebben dus geen interesse in de persoon maar hun doel is om het blijde goede nieuws te preken in de hoop meer aanhang te krijgen die wederom hun eigen gelijk bevestigen.
Re: Opmerkelijk fenomeen.
Dat iemand iets wil uitdragen, ongeacht of ik daar wel behoefte aan heb, is geen probleem. Het wordt een probleem als dat persoon voor mij gaat invullen wat ik wel of niet nodig heb. Dit noem ik hinderlijk. Het invullen van de drijfveren waarom iemand iets doet of aanhangt is ronduit storend. Met andere woorden, bij het uitdragen van een mening hoort een zekere relativatie van hetgeen wat je zelf wilt uitdragen.Plons schreef:De arrogantie van de evangelist dat hij zo overtuigt is van zijn eigen geloof en dan ook andere mensen wilt van overtuigen. Zonder te kijken of die persoon het wel nodig heeft.
En wat is nu precies evangeliseren? Zo heb ik diepgelovige vrienden die in een crisis situatie zeiden dat ze voor me zouden bidden, maar stonden mij ook in raad en daad bij. En dat bidden, dat is uit een goed hart bedoelt en ik ben blij dat ze dat vanuit die visie dan ook doen.
Lieve RE. Je rukt nu dingen uit zijn verband. Ik zie bipolar nergens een aanval doen op jou en dit topic heeft daar ook niks mee te maken. Hoewel er idd overeenkomsten zijn. Dus echt kwalijk kan ik het je niet nemen dat je dat verband legt. Vooral als ik het topic ‘de componeneten’ terug lees. Mogelijk heeft het onbewust meegespeeld, want Nietzsche komt idd mijn neus uit.Rereformed schreef:Nee, niet Fenomeentje, maar Rereformed! Leuk, Plons, nog een keertje de aanval van Bipolair op mij over te doen. Een helemaal apart topic over Rereformed, waar alle klaagzangers zich knus omheen kunnen verzamelen om hun eensluidende gal te spuien. Maak er maar een gezellige klaagzang van. Vergeet niet het woord arrogantie weer in iedere volgende post opnieuw te gebruiken, en beklemtoon vooral die verwaandheid waarmee hij denkt dat de hele wereld, nog erger, jullie iets nodig zouden hebben, geestelijke groei en idealen! Onuitstaanbaar gewoon. Vooral ook omdat hij niet geïnteresseerd is in de persoon, noch in de wereld, maar duidelijk enkel in zijn gelijk. Wou dat hij eindelijk eens opstapte.
Ik ben zwaar alergisch voor elke vorm van evangelisatie en het beste voorbeeld is mijn reactie op een verdwaald moslim meisje waarbij ik sterk de indruk kreeg dat het haar te doen was om haar geloof aan de man te brengen. Ben toen ook behoorlijk tegen haar uitgevallen.
Nu kom ik tot de kern van mijn topic. Ik vind het een 'opmerkelijk fenomeen' (niet onze fenomeen en ook niet Rereformed) dat het bij mij (ongetwijfeld ook bij anderen maar ik beperk het tot mezelf) zo’n reactie teweeg kan brengen. Ik kan mijn vinger niet zetten op het hoe-waar of waarom. Daarom heb ik dit topic opengemaakt op mij daar meer duidelijkheid te verschaffen. Ook kan ik het eigenlijk ook niet met rede onderbouwen, en kom niet verder als: ’ik vind het irritant en arrogant’, dus ik zoek ook gegronde argumenten tegen evangelisatie.
Fuck met alles.
Ik denk dat evangelisatie vervelend is omdat het claim op je doet dat jij je kijk op de werkelijkheid moet herzien.
Ik denk dat het vice versa zo werkt als een atheist op een forum als credible.nl of refoweb.nl gaat zitten en gaat verkondigen dat het geloof van deze mensen niet klopt.
Ongeacht wie er gelijk heeft denk ik dat de gevoelens van irritatie dan gelijksoortig zijn. Afhankelijk van ons perspectief zullen we iemand als "dom en niet reflexief" zien of juist als "hardnekkig godsloochenend".
Ik denk dat het vice versa zo werkt als een atheist op een forum als credible.nl of refoweb.nl gaat zitten en gaat verkondigen dat het geloof van deze mensen niet klopt.
Ongeacht wie er gelijk heeft denk ik dat de gevoelens van irritatie dan gelijksoortig zijn. Afhankelijk van ons perspectief zullen we iemand als "dom en niet reflexief" zien of juist als "hardnekkig godsloochenend".
Op zich werkt dit hetzelfde, maar over het algemeen komt een atheïst of vrijzinnige op zo'n forum met redelijke argumenten, en hebben de gelovigen op zeker moment genoeg van zijn duimschroevende logica, waarna ze hem van het forum afwerpen.arthas schreef:Ik denk dat evangelisatie vervelend is omdat het claim op je doet dat jij je kijk op de werkelijkheid moet herzien.Ik denk dat het vice versa zo werkt als een atheist op een forum als credible.nl of refoweb.nl gaat zitten en gaat verkondigen dat het geloof van deze mensen niet klopt. Ongeacht wie er gelijk heeft denk ik dat de gevoelens van irritatie dan gelijksoortig zijn. Afhankelijk van ons perspectief zullen we iemand als "dom en niet reflexief" zien of juist als "hardnekkig godsloochenend".
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
Ook logisch. Als men de rede niet als het beste middel ziet om de waarheid te vinden, dan kan je moeilijk als buitenstaander van ze verwachten dat ze altijd redelijk zijn.
Overigens zie ik nog steeds niet waarom atheïsme redelijker is dan welke religie dan ook, maar daarover heb ik al eens eerder hier een discussie gehad.
Overigens zie ik nog steeds niet waarom atheïsme redelijker is dan welke religie dan ook, maar daarover heb ik al eens eerder hier een discussie gehad.
Shut up Murdock, crazy fool!
Misschien is het verstandig om het discussieren hierover tijdelijk te onderbreken. Een aanrader is het boek van Herman Philipse - Atheistisch manifest en de De onredelijkheid van religie. Ga met deze vraagstelling het boek doorlezen en kijk welke argumenten je tegenkomt.The Black Mathematician schreef: Overigens zie ik nog steeds niet waarom atheïsme redelijker is dan welke religie dan ook, maar daarover heb ik al eens eerder hier een discussie gehad.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kun je je ook niet voorstellen dat een atheïstisch wereldbeeld meer consistent is dan bijvoorbeeld een christelijk wereldbeeld? Ik zou veel atheïstische wereldbeelden al prefereren boven de christelijke, vanwege het feit dat ze intern meer consistent zijn. Wanneer je daar geen waarde aan hecht denk ik inderdaad dat je een punt hebt, maarja, dan ben je ook niet erg kritisch voor jezelf.
"Only the mediocre are always at their best"
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
Atheïsme is een prachtig consistent wereldbeeld. Een deïstisch wereldbeeld is dat echter ook. Dus wat dat betreft is een atheïstisch wereldbeeld niet redelijker dan een deïstisch wereldbeeld. Met een theïstisch wereldbeeld ligt het inderdaad wat moeilijker, maar zolang je er maar voor zorgt dat je wereldbeeld niet falsifieerbaar is, kom je al aardig op weg.
Gelezen, maar ik blijf semantisch atheïsme een onzin begrip vinden. En daar hangt zijn hele betoog toch een beetje aan vast.p.vroon schreef: Misschien is het verstandig om het discussieren hierover tijdelijk te onderbreken. Een aanrader is het boek van Herman Philipse - Atheistisch manifest en de De onredelijkheid van religie. Ga met deze vraagstelling het boek doorlezen en kijk welke argumenten je tegenkomt.
Shut up Murdock, crazy fool!
Re: Opmerkelijk fenomeen.
Gelukkig ben ik al heel lang niet meer hiermee lastig gevallen op af en toe een verdwaalde Jehovah getuige na, die ik binnen 10-30 seconden de deur voor de neus heb dicht gedaan. Ik zeg altijd: "geen interesse, bedankt'. en dicht gaat de deur.Plons schreef:Nee niet onze Fenomeentje maar ik vind het opmerkelijk dat veel mensen heel erg geirriteerd raken van evangeliseren. Dat fenomeen bedoel ik dus. Ik weet niet waar de precieze plek zit maar het wekt bij mij alleen maar irritatie op.
Ik zou het geen arrogantie willen noemen. Mss ook wel. Ik weet het even niet.De arrogantie van de evangelist dat hij zo overtuigt is van zijn eigen geloof en dan ook andere mensen wilt van overtuigen.
De christelijke evangelist is ervan overtuigd dat iedereen Jezus nodig heeft en dat men zonder Jezus voor eeuwig verloren gaat en gedoemd is tot een eeuwig verblijf in de 'poel des vuurs'.Zonder te kijken of die persoon het wel nodig heeft.
Eerder om te voldoen aan het zendingsbevel van Jezus voor Zijn hemelvaart. Niet zozeer het eigen gelijk.Evangelisten hebben dus geen interesse in de persoon maar hun doel is om het blijde goede nieuws te preken in de hoop meer aanhang te krijgen die wederom hun eigen gelijk bevestigen.
Ik heb het toen ik christen was ook gedaan.....Wat vinden jullie eigenlijk van evangelisatie en niet te vergeten hun rondbrengers? Is het irritant of geef je er geen fluit om?

Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)