Afsplitsing over Jehova's Getuigen..

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er staat zelfs informatie in die haar tijd ver vooruit was. In het boek Leviticus staan bijvoorbeeld wetten voor het oude Israël over quarantaine en hygiëne, terwijl de volken om hen heen nog niets over dat soort dingen wisten.
Dat is een beetje overtrokken. De Essenen bijvoorbeeld begroeven hun uitwerpselen en daardoor werden darmparasieten niet gedood (iets wat wel gebeurde wanneer de verzengende hitte van de zon de parasieteneitjes verbrandde). Ze gebruikten een soort van latrine die geplaatst was buiten het kampement. De Essenen werden ziek door gezamenlijk gebruik te maken van deze latrines. Aangezien ze hun voeten en lijf regelmatig wasten in stilstaand water werd het probleem nog erger. Daarom zijn de graven in Qumran gevuld met jonge mensen; In Jericho was de kans om ouder dan 40 jaar te worden zo'n 49%, in Qumran was deze slechts 6%.
Misschien dat de wetten uit Leviticus wat informatie misten?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

anoniemMa schreef:Ik vraag me af waarom sommigen denken dat de verschillende bijbelverslagen elkaar tegenspreken.
Zou het zijn omdat de bijbelteksten elkaar soms tegenspreken?
Waarom zou je dus zoeken naar tegenwerpingen binnen de bijbel???
Aangezien de claim dat een tekst van God afkomstig is zoveel wordt gemaakt in de wereld. Een mens moet dus de claim op waarde schatten. Een tegenstrijdigheid vinden in de bijbel is één manier om ervan verzekerd te worden dat de claim vals is.

Ondanks die verschillen in achtergrond vormt de bijbel van begin tot eind een harmonieus geheel.
Dat blijkt dus een incorrecte bewering te zijn. De tegenstrijdigheden over de twee misdadigers die naast Jezus gekruisigd werden laten overduidelijk zien dat de bijbel niet harmonieus is.
De bijbel is ook nauwkeurig en betrouwbaar als het om historische feiten gaat. De verslagen zijn heel specifiek.
In dat geval vraag ik me af of je de bijbelteksten die ik hierboven aanhaalde gelezen hebt. Het verslag van Matteüs en Marcus is in strijd met Lucas. Je kunt dit niet verdoezelen door een preek te houden over andere zaken.

De bijbel bevat inderdaad goeie teksten: sommige mensen zijn horende doof en ziende blind.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

welkom anoniemMa

ik heb genoten van je betoog, tevens wil ik er op wijzen dat er hier 1 op 1 discussie mogelijk is, je moet het natuurlijk zelf weten, als er 2 gegadigden zijn voor dit onderwerp
dan komen jullie apart in een topic, niet onze vriend Rereformed want die houdt niet van kommas op de zaterdag avond ,maar bv theoloog., of iemand anders .
Laatst gewijzigd door antoon op 02 mar 2009 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

anoniemMa schreef:ik vraag me af waarom sommigen denken dat de verschillende bijbelverslagen elkaar tegenspreken..
Misschien omdat ze dat doen?
we hebben zelfs een topic van 53 pagina's erover

met name deze
DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er staat zelfs informatie in die haar tijd ver vooruit was. In het boek Leviticus staan bijvoorbeeld wetten voor het oude Israël over quarantaine en hygiëne, terwijl de volken om hen heen nog niets over dat soort dingen wisten.
In hoeverre ben je op de hoogte van hoe hygiënisch andere volkeren om de Joden heen waren? Wanneer werden de wetten van Leviticus opgeschreven?
De Soemeriërs waren de eersten die zeep gebruikten, iets wat de christenen meer dan duizend jaar 'vergaten' te gebruiken. Lazen ze soms de wetten van Leviticus niet? Was het betasten van het eigen lichaam nu zo'n zonde? En nu mag het weer wel! Blijkbaar is de bijbel hier ook niet al te duidelijk over...
Tandartsen kende men al bij de Babyloniërs en in het wetboek van Hammurabi staat beschreven dat tandartsen verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor het leveren van prutswerk. De Babyloniërs kenden meer dan 200 geneeskrachtige planten en meer dan 100 werkzame mineralen.
JoAnn Scurlock (expert op het gebied van spijkerschrift) en Burton R. Andersen (dokter en expert op het gebied van besmettelijke ziektes) schreven het boek 'Diagnoses in Assyrian and Babylonian Medicine', een boek over het gebruik van medicijnen 4000 jaar geleden. De behandelingen waren effectiever dan die in Europa tot de 19e eeuw!
Varkens werden door de Soemeriërs beschouwd als onreine dieren, niet geschikt voor de tempel en een gruwel voor de goden. Het eten van varkensvlees werd als een slecht voorteken gezien.

Denk je werkelijk dat deze wetten door God werden gedicteerd? En denk je werkelijk dat de Joden de eersten waren die deze wetten instelden en toepasten? Dan wil ik wel eens weten hoe het dan mogelijk is dat sommige wetten al lang bij anderen volkeren bekend waren en aantoonbaar eerder werden opgeschreven dan die van Levitucus of Exodus.

Bijvoorbeeld:
In Exodus 21:32 staat trouwens dat wanneer een slaaf op de horens wordt genomen door een stier, dat de eigenaar van de stier de eigenaar van de os een schadevergoeding moet betalen van 30 zilverlingen.
We lezen in het wetboek van Hammurabi in de wetten 251 en 252 dat wanneer een slaaf op de horens wordt genomen van een stier, dat de eigenaar 1/3 van een mina moet betalen. Dat kwam toen overeen met 20 zilverlingen. Saillant detail in deze is dus dat exact hetzelfde bedrag voor hetzelfde vergrijjp moet worden betaald volgens Exodus!
Het wetboek van Hammurabi stamt echter uit de 18e eeuw v. Chr. en is daarmee aantoonbaar vele eeuwen ouder dan Exodus. Hoe kan God exact dezelfde wet dicteren aan de Joden? Dit is slechts één voorbeeld, er zijn nog vele andere voorbeelden van overeenkomsten (ook van de Egyptenaren) die aantoonbaar ouder zijn dan de wetten uit de bijbel.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
collegavanerik
Superposter

lanier schreef: Bijvoorbeeld:
In Exodus 21:32 staat trouwens dat wanneer een slaaf op de horens wordt genomen door een stier, dat de eigenaar van de stier de eigenaar van de os een schadevergoeding moet betalen van 30 zilverlingen.
We lezen in het wetboek van Hammurabi in de wetten 251 en 252 dat wanneer een slaaf op de horens wordt genomen van een stier, dat de eigenaar 1/3 van een mina moet betalen. Dat kwam toen overeen met 20 zilverlingen. Saillant detail in deze is dus dat exact hetzelfde bedrag voor hetzelfde vergrijjp moet worden betaald volgens Exodus!
20 = 30 ? :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

20 = 30 ?
Ik heb het gekopieerd uit een ander topic (eigen tekst) en vergeten wat extra informatie hierover te posten. Het antwoord klopt want er dient rekening te worden gehouden met inflatie. Exodus is vele honderden jaren later opgeschreven en toen was het bedrag als schadevergoeding ook hoger. Ik kan het hele stuk hier wel posten, maar dan wordt het denk ik te uitgebreid.
Marc

Bericht door Marc »

anoniemMa schreef: In een tijd dat mensen onjuiste ideeën hadden over de vorm van de aarde, zei de bijbel dat de aarde rond was, een bol (Jesaja 40:22). De bijbel zei nauwkeurig dat de aarde ’aan niets hangt’ (Job 26:7). Nu is de bijbel natuurlijk geen wetenschappelijk leerboek. Maar als er over wetenschappelijke dingen gesproken wordt, is de bijbel nauwkeurig. Is dat ook niet wat u van een boek van God zou verwachten?
Dan spreekt Job zich toch wel tegen: Job 9:6 “ Hij schudt de aarde, ze trilt los, wankelt op haar zuilen. “ Stevig gefundeerd dus ! En Samuel wist het zelfs nog voor Job: 1 Samuel 2:8 “Van de Heer zijn de zuilen van de aarde; daarop heeft Hij de wereld gegrondvest.
En dat rond zijn van de aarde slaat volgens mij meer op een cirkel (ook rond weet je wel). Je moet het vers eens goed lezen: “ Hij troont op het gewelf dat de aarde overspant” soms ook vertaald met “Hij troont boven het rond der aarde” Een platte schijf kan ook rond zijn en daar kan je boven hangen en er op neerkijken. Daar kan Daniël ook over mee spreken: Daniël 4:8 “ Midden op de aarde zag ik een zeer hoge boom staan, een reus van een boom, die met zijn top tot de hemel reikte en die vanaf de uiteinden van de aarde te zien was.” Je kan aan alles een serieuze draai geven, maar vanaf een 'bol' lukt dat nooit !! Vanaf een platte cirkelvormige schijf theoretisch wel, daar kan je trouwens in het midden een boom planten. Ik daag je uit om dat in het midden van een bol te doen...

Marc.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

antoon schreef:dan komen jullie apart in een topic, niet onze vriend Rereformed want die houdt niet van kommas op de zaterdag avond
Waarom niet Rereformed?
Heb je zoveel angst voor hem?! :twisted:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Droppy

Bericht door Droppy »

Marc schreef:Openbaring 4:2 De Troon is in de Hemel
Openbaring 11:19 De Tempel is in de Hemel
Openbaring 14:17 De Tempel is in de Hemel
Openbaring 7:9 De 'Grote schare' is vóór de Troon
Openbaring 7:15 De 'Grote schare' is in de Tempel, vóór de Troon
Voor diegenen die niet goed kunnen volgen: De 'Grote schare' of grote menigte zijn de getrouwe gelovigen die niet tot de 144.000 ten hemel opgenomen 'koningen' behoren. Wat blijkt nu? Die grote schare zit verdorie ook in de hemel en nog wel volgens de bijbel (Openbaring 7:15).

Thomasevangelie:
3 Jezus zei: Als zij, die u trachten mee te slepen, tot u zeggen: 'Zie, het Koninkrijk is boven de aarde', dan zullen de vogels u voor zijn. Als ze tot u zeggen: "Het is onder de aarde', dan zullen de vissen in de zee u voorgaan.
Maar het Koninkrijk is binnen in u en het is in uw zien. Wie zichzelf kennen, zullen het vinden; wie zichzelf kennen, zullen weten dat zij zonen zijn van de Levende Vader. Maar als u zichzelf niet zult kennen, dan leeft u in armoede en bent u die armoede.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Droppy schreef:Thomasevangelie:
3 Jezus zei: Als zij, die u trachten mee te slepen, tot u zeggen: 'Zie, het Koninkrijk is boven de aarde', dan zullen de vogels u voor zijn. Als ze tot u zeggen: "Het is onder de aarde', dan zullen de vissen in de zee u voorgaan.
Maar het Koninkrijk is binnen in u en het is in uw zien. Wie zichzelf kennen, zullen het vinden; wie zichzelf kennen, zullen weten dat zij zonen zijn van de Levende Vader. Maar als u zichzelf niet zult kennen, dan leeft u in armoede en bent u die armoede.
Mooie tekst hoor. Maar weet je niet dat we inmiddels 2000 jaar wijzer zijn? Er bestaat allang een verbeterde uitgave hiervan:

Rereformed zei: Als zij, die u trachten mee te slepen tot religie, tot u zeggen: 'Zie, het Koninkrijk is boven de aarde', ga dan naar school en leer eens wat over astronomie. Als ze tot u zeggen: "Het is onder de aarde', dan zullen de diepzeeduikers en geologen u hard uitlachen. Het Koninkrijk is enkel in mensen die van waan hun god hebben gemaakt om in opperste zelfingenomenheid te kunnen leven. Wie zichzelf goed kennen, preken niet over 'Levende Vaders' en 'Koninkrijken'. Zij weten maar al te goed dat wij afstammelingen zijn van horden prietpraters en zelfverheerlijkers, mensen die nooit geleerd hebben het aardse leven lief te hebben maar hun tijd van leven enkel gebruikten om er van weg te vluchten en het te verguizen. Zolang iemand nog religieus spreekt leeft die persoon in armoede, en verkondigt hij armoede. Zelfs zijn armoede moet hij nog van een ander of uit een heilig boek krijgen.
Born OK the first time
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Aan Rereformed: \:D/

@ Droppy: Ik denk dat je je eerst wat beter moet inlezen!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Droppy

Bericht door Droppy »

Rereformed schreef:
Droppy schreef:Thomasevangelie:
Mooie tekst hoor. Maar weet je niet dat we inmiddels 2000 jaar wijzer zijn? Er bestaat allang een verbeterde uitgave hiervan:

Rereformed zei: Als zij, die u trachten mee te slepen tot religie, tot u zeggen: 'Zie, het Koninkrijk is boven de aarde', ga dan naar school en leer eens wat over astronomie. Als ze tot u zeggen: "Het is onder de aarde', dan zullen de diepzeeduikers en geologen u hard uitlachen. Het Koninkrijk is enkel in mensen die van waan hun god hebben gemaakt om in opperste zelfingenomenheid te kunnen leven. Wie zichzelf goed kennen, preken niet over 'Levende Vaders' en 'Koninkrijken'. Zij weten maar al te goed dat wij afstammelingen zijn van horden prietpraters en zelfverheerlijkers, mensen die nooit geleerd hebben het aardse leven lief te hebben maar hun tijd van leven enkel gebruikten om er van weg te vluchten en het te verguizen. Zolang iemand nog religieus spreekt leeft die persoon in armoede, en verkondigt hij armoede. Zelfs zijn armoede moet hij nog van een ander of uit een heilig boek krijgen.
Uw versie is er ook een. Best een aardige overigens, waar ik mij redelijk in kan vinden doch bepaald niet volledig, aangezien uw bericht niet alleen van religieuze strekking is maar ook nog eens getuigt van een gedrag dat dat van een Jehova's Getuige die op bekeringspad is, in het niet doet vallen.

Daar komt ook nog een stukje kennis bij, waaruit ik weet dat Jezus van vrouwen hield en wijn zoop. (nee, er staat niet dronk, er staat zoop, hij kon het soms zuipen). Hij had het leven lief en was soms behoorlijk fel. Dan veegde hij de hele tempel schoon, smeet zo alle geldwisselaars eruit, pakte ze bij kop en kont en hóppaaaaaa.

Dus als u nou op uw eigen manier discussieert, dan doe ik dat op de mijne. Dan hoeft u tegen mij ook niet te prediken hoe ik wel of niet mijn bijdrage volgens u zou moeten leveren. Dat scheelt energie. Anders kunt u misschien beter pastoor worden. Daar kunt u de mensen wellicht wel voorschrijven hoe ze moeten leven en wat ze wel of niet zouden moeten geloven.
Droppy

Bericht door Droppy »

lost and not found yet! schreef:
Beste "verlorene en nog niet gevondene",

Ik heb volgens mij niet bij u in de klas gezeten. Kennelijk is gevoel voor omgangsvormen en een flink stuk bescheidenheid hetgeen wat u verloren heeft en nog niet terug gevonden heeft.
Wellicht geldt voor u: zoekt en gij zult vinden.
collegavanerik
Superposter

Droppy schreef:
lost and not found yet! schreef:
Beste "verlorene en nog niet gevondene",

Ik heb volgens mij niet bij u in de klas gezeten. Kennelijk is gevoel voor omgangsvormen en een flink stuk bescheidenheid hetgeen wat u verloren heeft en nog niet terug gevonden heeft.
Wellicht geldt voor u: zoekt en gij zult vinden.
ik meende het gevonden te hebben. maar dat was een illusie.
Afbeelding Hebr 6:
Gesloten