predestinatieleer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Lineke
Contacteer:

predestinatieleer

Bericht door Lineke »

collegavanerik : topic afgesplitst van hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Van mij mag je het zeggen/schrijven, Collegavanerik. Duidelijk hoe jij erover denkt.
Maar niemand heeft het hier over evangelisten (ik ben gereformeerd, overigens :wink: ). Daarnaast lijkt het mij zinnig om áltijd op je woorden te letten. Je bent toch een vrijdenker? Is het te veel moeite om je post één of twee keer door te lezen, even na te denken of je misschien mensen kwetst? En als dat echt te veel moeite is: wie kaatst, kan de bal terug verwachten.

@ Sararje: Dat is het inderdaad. Niet dat ik er nou zo volmaakt in ben, integendeel. Maar het is geen slecht idee om het in elk geval te proberen, denk je ook niet?

Nog iets wat me opviel: als het goed is, voelt een christen zich niet verheven boven niet-christenen. Christenen moeten het ook maar van genade hebben. En wat moraal betreft, denk ik dat heel wat atheïsten meer voldoen aan de moraal van de Bijbel dan menig christen. Een christen is niet beter dan een niet-christen. Geenszins.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Lineke schreef:
En wat moraal betreft, denk ik dat heel wat atheïsten meer voldoen aan de moraal van de Bijbel dan menig christen. Een christen is niet beter dan een niet-christen. Geenszins.
Beseften de christenen dat maar wat meer! Mijn ervaring is, zowel in mijn persoonlijke als dagelijkse leven dat christenen gaan steigeren als ze het woord evolutie, atheist of atheisme tegenkomen! Zelfkennis! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Lineke schreef:
Nog iets wat me opviel: als het goed is, voelt een christen zich niet verheven boven niet-christenen. Christenen moeten het ook maar van genade hebben.
Maar in de ogen van christenen moeten atheisten het toch ook van de "genade"hebben? Ze zijn toch "verloren"en kunnen alleen door "genade"tot het "geloof"komen?

Correct me if I'm wrong!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Lineke
Contacteer:

Bericht door Lineke »

Klopt. We zijn allemaal slecht en hebben allemaal genade nodig. Dat christenen die krijgen, is niet omdat die christenen nou zo aardig zijn, maar om... ja, om wat eigenlijk? Uitverkiezing, dus. :)

En bescheidenheid is niet alle christenen bekend, nee. Helaas. Overigens moet je uitkijken te generaliseren. De ene christen is de andere niet.

@ Collegavanerik: ik had het niet specifiek over de bal die je van mij terug zou kunnen verwachten, maar meer over het algemeen. Een Latijnse spreuk komt in mij op: Si vis amari, ama. Ofwel: Als je geliefd wilt worden, heb dan lief.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Lineke schreef:We zijn allemaal slecht en hebben allemaal genade nodig.
Ik niet. Geen van tweeen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik heb net zo min iets met: de mens is van oorsprong goed als met de mens is van oorsprong slecht. Er is zowel goed als slecht en dit is een beoordeling vanuit een moraal. Veranderd de moraal dan kan wat goed is slecht worden en visa versa. Het blijft een kader waarin je het goede of het slechte als zodanig beschouwt. Dit heeft minder met de mens an sich te maken, dan met de omgeving en het oordeel van de grote groep waarin je je bevindt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lost and not found yet!
Bevlogen

Lineke schreef:
Klopt. We zijn allemaal slecht en hebben allemaal genade nodig. Dat christenen die krijgen, is niet omdat die christenen nou zo aardig zijn, maar om... ja, om wat eigenlijk? Uitverkiezing, dus.
Aha...daar komt de uitverkiezing! Leuk!

Scenario:

God, tijdens de beslissing van de uitverkiezing tegen z'n zoon: over 5969 jaar wordt er in Nederland een jongetje geboren, Lanfy. Wat doen we met hem, uitverkiezen of niet? Jezus: (heette die toen al zo trouwens?) Nou het lijkt me wel een toffe peer, hij groeit zwaar gelovig in een groot gezin op, dus uitverkiezen maar! God: maar op z'n 35ste gooit die de kont in de krib en heeft het helemaal gehad met het christelijke geloof1 Dus toch maar niet uitverkiezen dan? Jezus: oke God wat jij wilt!

Dus ik kan er geen ene fuck aan doen want alles is al beslist!

Correct me if I'm wrong!
We will dance again!
lost and not found yet!
Bevlogen

Lineke schreef:
Klopt. We zijn allemaal slecht
@ Lineke,

Waar baseer je het op dat we allemaal "slecht" zijn? Ik kan je genoeg voorbeelden geven van mensen die niet gelovig zijn, op wat voor manier dan ook, en toch een lichtend voorbeeld zijn voor de christelijke samenleving, die claimt dat je een religie nodig hebt om "moreel" oprecht te zijn.

Ps, wat is "slecht"? Dat ik mn buurmeisje verkracht? Natuurlijk is dat slecht, maar ik hoef absoluut niet gelovig te zijn om te beseffen dat dat slecht is!
We will dance again!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Lanfy ik zie Lineke ook nergens zeggen dat gelovigen minder slecht zijn dan ongelovigen, of dat een ongelovige niet zou weten wat slecht is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

lost and not found yet!
Bevlogen

Kitty schreef:Lanfy ik zie Lineke ook nergens zeggen dat gelovigen minder slecht zijn dan ongelovigen, of dat een ongelovige niet zou weten wat slecht is.
@ Kitty,

Dan begrijp je me verkeerd denk ik. Lineke zegt dat alle mensen slecht zijn, en als je in de hemel komt, dan komt dat door de uitverkiezing, dat is waar ik op in ging. Wat zij imo probeert te zeggen dat atheisten net zo goed als gelovigen "god" "nodig" hebben en ze haalt hier met een smile de uitverkiezing bij. Is de uitverkiezing je bekend? (bekend? moet dat met een d of een t?) :D
We will dance again!
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Lineke schreef:Klopt. We zijn allemaal slecht en hebben allemaal genade nodig.
Correctie: jij gelooft dat we allemaal slecht zijn en allemaal genade nodig hebben. Dat is jouw geloof en je mag geloven wat je wilt, maar probeer niet over anderen te oordelen. Andere mensen geloven dat niet, met hetzelfde recht als jij jouw versie gelooft.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

lost and not found yet! schreef:
Kitty schreef:Lanfy ik zie Lineke ook nergens zeggen dat gelovigen minder slecht zijn dan ongelovigen, of dat een ongelovige niet zou weten wat slecht is.
@ Kitty,

Dan begrijp je me verkeerd denk ik. Lineke zegt dat alle mensen slecht zijn, en als je in de hemel komt, dan komt dat door de uitverkiezing, dat is waar ik op in ging. Wat zij imo probeert te zeggen dat atheisten net zo goed als gelovigen "god" "nodig" hebben en ze haalt hier met een smile de uitverkiezing bij. Is de uitverkiezing je bekend? (bekend? moet dat met een d of een t?) :D
Ja, alleen is heel die uitverkiezing mij niet duidelijk. Dan maakt het toch niet uit wat je doet? Als al van te voren bekend is wie er uitverkozen worden en wie niet? Ik snap niet waarom al die christenen dan zo bang zijn om het fout te doen, als ze niet uitverkozen zijn kunnen ze hun best doen wat ze willen, en dan gaat hun uitverkozen buurman die gewoon doet waar hij zin in heeft alsnog naar de hemel. Of zie ik het nu verkeerd.

En bekend is in het geval zoals jij het gebruikt met een d. :D Bekent met een t kan wel, maar dan in: hij bekent zijn misdaad.

lost and not found yet!
Bevlogen

Kitty schreef:
lost and not found yet! schreef:
@ Kitty,

Ja, alleen is heel die uitverkiezing mij niet duidelijk. Dan maakt het toch niet uit wat je doet? Als al van te voren bekend is wie er uitverkozen worden en wie niet? Ik snap niet waarom al die christenen dan zo bang zijn om het fout te doen, als ze niet uitverkozen zijn kunnen ze hun best doen wat ze willen, en dan gaat hun uitverkozen buurman die gewoon doet waar hij zin in heeft alsnog naar de hemel. Of zie ik het nu verkeerd.

En bekend is in het geval zoals jij het gebruikt met een d. :D Bekent met een t kan wel, maar dan in: hij bekent zijn misdaad.
Oke! Helemaal duidelijk, je begrijpt het op dezelfde manier als ik! Dus zoveel verstand heb je er wel van. Mijn vraag is alleen of Lineke het ook zo uitlegd! (Mwha, uitlegd d of t, grrrr)! Het is aan Lineke om dit uit te leggen, ik ken de verkiezing alleen vanuit mn vroegere geloof en opvoeding! Dus laten we even op Lineke wachten!
We will dance again!
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Lineke schreef:We zijn allemaal slecht en hebben allemaal genade nodig.
Het is trouwens "We zijn geneigd tot het kwade", dat betekent er is een gezonde spanning tussen het individuele voordeel en het groepsvoordeel. Dan kan ook niet anders als je als individu wil overleven in een sociale omgeving.

En alleen de protestanten hebben genade nodig, de katholieken hebben de goede werken, en de aflaten. :D

De katholieke kerk verwerpt de dubbele predestinatieleer als ketters. Dan ben je dus ge-excommuniceerd, je kunt dan niet biechten voor vergeving van je zonden en dus beland je vanzelf in het vagevuur. :shock:
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 10 mar 2009 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En de biecht niet te vergeten. :D

Plaats reactie