theoloog/dominnee/leraar

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raoul
Contacteer:

theoloog/dominnee/leraar

Bericht door Raoul »

Het naar school gaan is voor mij nu alweer drie weken aan de gang en wat zag ik tot mijn vreugde ik zou cultuur krijgen. Vol goede moet naar de les en ik ging er even helemaal voor zitten. Oude man komt binnen jaar of 55 aardige vent op het eerste gezicht en zegt "laat ik gelijk maar duidelijk maken dat de naam cultuur voor dit vak raar gekozen is noem het maar religie". Niks aan de hand vind ik toevallig reuze boeiend, ons lesboek 'religie in een notendop' was door een ongelovig iemand geschreven stond er in. Dus de leraar zal ook wel gewoon objectief zijn. Helaas was dit niet het geval deze ex-dominnee en theoloog had besloten want zo had God hem dat verteld om niet bang te zijn en doen wat hij dacht wat het beste leek, lesgeven dus.

Om verhaal korter te maken we zijn nu 4 lessen van 2 uur verder. En heb al een partij gekleurde verhalen gehoord in de zin van: "dan moet er wel een hogere hand zijn" en ga zo maar door. Hij heeft na een aantal opmerking wel door dat ik ongelovig ben, en ik vraag me af of het wel verstandig is om op hem te reageren. Het hoort geen invloed te hebben op mijn cijfer maar ik ben bang dat dit in de praktijk anders in zijn werk gaat. Wat doen mijn mond dichthouden en het niet tot een confrontatie laten komen? Of bij elk gekleurd bericht van de ex-dominnee het behorende commentaar leveren.

Ik wou deze aparte situatie even delen :)
Waag eerst in jezelf te geloven, want wie niet in zichzelf gelooft liegt altijd. 'Nietzsche' (uit: Aldus sprak Zarathoestra)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, ik kan je de interesante verhalen vertellen van mijn voorlmalige wiskunde B leraar die plachtte wijsheid te doceren. Zijn wijsheid bestond uit het leveren van diverse godsbewijzen, bijbelcitaten en het opdringen van christelijke dogmatiek. Nu zou ik daar op een christelijke middelbare school niet zo heel veel moeite mee hebben, maar ik zat op een openbare middelbare school.
Als je de goede man tegen je wil hebben zou ik zeggen: pest hem eens goed met het scheermes van Occam. Als je het niet wil/durft, gewoon de man napraten en alles komt ook wel op zijn pootjes trecht.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Samante

Bericht door Samante »

Misschien verstandig ook om een audiotape te maken met een dictafoon bijvoorbeeld.
Als hij echt over de schreef gaat dien je een klacht in bij het schoolbestuur.
Is natuurlijk onzin dat die vent religie gaat geven terwijl het cultuur zou moeten zijn, en dan nog eenzijdig ook zoals ik begreep. En alsof cultuur alleen middels religie tot stand kan komen. Is onzin als je het mij vraagt.
Ik ben op school eens de klas uitgelopen bij maatschappijleer toen die vent heel raar les ging geven. Heb toen in de aula me extra voorbereid op het daaropvolgende lesuur.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: theoloog/dominnee/leraar

Bericht door Devious »

Raoul schreef: Of bij elk gekleurd bericht van de ex-dominnee het behorende commentaar leveren.
:) Nodig hem hier uit. Misschien kunnen we hem op andere gedachten brengen :wink:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Sararje schreef:Ach, ik kan je de interesante verhalen vertellen van mijn voorlmalige wiskunde B leraar die plachtte wijsheid te doceren. Zijn wijsheid bestond uit het leveren van diverse godsbewijzen, bijbelcitaten en het opdringen van christelijke dogmatiek.
Heette die man niet toevallig "jHenosch"? :P
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Stuur eens wat lesmateriaal door, dan kunnen we gezamenlijk antwoorden formeren; eens zien of we in staat zijn die man eens flink te laten zweten voor de klas. :wink:
PietV.
Erelid

Re: theoloog/dominnee/leraar

Bericht door PietV. »

Devious schreef: :) Nodig hem hier uit. Misschien kunnen we hem op andere gedachten brengen :wink:
Nodig de hele school uit voor dit forum. Hang een anoniem briefje op het prikbord en vraag of iedereen inlogd op een van te voren afgesproken tijdstip. Dan hoef jij de confrontatie niet aan te gaan met deze profeet.

Want je weet dat docenten pas nerveus worden op het moment dat het collectief zich gaat keren tegen het gedachtengoed van de persoon.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

chromis schreef:
Sararje schreef:Ach, ik kan je de interesante verhalen vertellen van mijn voorlmalige wiskunde B leraar die plachtte wijsheid te doceren. Zijn wijsheid bestond uit het leveren van diverse godsbewijzen, bijbelcitaten en het opdringen van christelijke dogmatiek.
Heette die man niet toevallig "jHenosch"? :P
Nee, maar je kunt 'm vinden onder www.oordconsult.nl
Laatst gewijzigd door Sararje op 30 sep 2005 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Raoul,
Je schreef:Hij heeft na een aantal opmerkingen wel door dat ik ongelovig ben, en ik vraag me af of het wel verstandig is om op hem te reageren. Het hoort geen invloed te hebben op mijn cijfer maar ik ben bang dat dit in de praktijk anders in zijn werk gaat. Wat doen mijn mond dichthouden en het niet tot een confrontatie laten komen? Of bij elk gekleurd bericht van de ex-dominee het behorende commentaar leveren.
In dit geval kan ik bogen op een jarenlange ervaring. Zelf heb ik het probleem als volgt opgelost:
* tijdens de les stelde ik bij herhaling en op zéér beleefde toon vragen. Die vragen klonken onbevooroordeeld belangstellend maar waren niet of nauwelijks in redelijkheid te beantwoorden. Tot groot genoegen van de meeste klasgenoten, niet van de docent. Maar… vragen staat vrij, dus ze konden me niets maken.
* op de S.O.’s en het examen gaf ik de door hem gewenste antwoorden waarvoor hij (waarschijnlijk tandenknarsend) noodgedwongen een passende beoordeling moest geven. Dat was dan ‘mijn lol’. :) Zo iemand tot andere gedachten brengen, vergéét het maar!

In je eentje tegen hem en mogelijk ook het schoolbestuur ingaan is riskant want je staat als weinig betekenende eenling tegenover een machtsblok en… de lessen gaan waarschijnlijk gewoon door, jij zit met een slecht cijfer en dat drukt de totaalscore.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Raoul
Contacteer:

Bericht door Raoul »

Ik zal even kijken of ik een les kan opnemen ik moet toch nog zo'n voice recorder kopen. Krijg je er een beter beeld van. Sympathieke vent is het wel hoor en op het moment dat die voelt in de klas dat hij TE ver gaat, zegt die "maar daar mag iedereen zijn eigen mening over vormen".
Waag eerst in jezelf te geloven, want wie niet in zichzelf gelooft liegt altijd. 'Nietzsche' (uit: Aldus sprak Zarathoestra)
Samante

Bericht door Samante »

Raoul schreef:Ik zal even kijken of ik een les kan opnemen ik moet toch nog zo'n voice recorder kopen. Krijg je er een beter beeld van. Sympathieke vent is het wel hoor en op het moment dat die voelt in de klas dat hij TE ver gaat, zegt die "maar daar mag iedereen zijn eigen mening over vormen".
Vergeet maar wat ik eerder zei, over het klagen bij de schoolleiding.
De woorden van FonsV hebben denk ik dan meer gewicht:
FonsV schreef: In je eentje tegen hem en mogelijk ook het schoolbestuur ingaan is riskant want je staat als weinig betekenende eenling tegenover een machtsblok en… de lessen gaan waarschijnlijk gewoon door, jij zit met een slecht cijfer en dat drukt de totaalscore.
Dor

Bericht door Dor »

Aha, ik denk dat ik al weet wie het is. Ben Louwerse, docent Cultuur van de opleiding Journalistiek.

Leuke kerel is het, maar kan inderdaad soms zijn religie een beetje teveel van het goede opleggen.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

al? Dit topic is al bijna 3 jaar oud :lol:
Dor

Bericht door Dor »

Ik ben net lid, man!
I don't need condoms, his AIDS will kill the baby.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Heb ik tenminste nog culturologie gekregen van Jaap Kruithof. Al is dat van toen de dieren nog praten konden.
Ni dieu, ni maître.
Plaats reactie