Dag Raoul,
Je schreef:Hij heeft na een aantal opmerkingen wel door dat ik ongelovig ben, en ik vraag me af of het wel verstandig is om op hem te reageren. Het hoort geen invloed te hebben op mijn cijfer maar ik ben bang dat dit in de praktijk anders in zijn werk gaat. Wat doen mijn mond dichthouden en het niet tot een confrontatie laten komen? Of bij elk gekleurd bericht van de ex-dominee het behorende commentaar leveren.
In dit geval kan ik bogen op een jarenlange ervaring. Zelf heb ik het probleem als volgt opgelost:
* tijdens de les stelde ik bij herhaling en op zéér beleefde toon
vragen. Die vragen klonken onbevooroordeeld belangstellend maar waren niet of nauwelijks in redelijkheid te beantwoorden. Tot groot genoegen van de meeste klasgenoten, niet van de docent. Maar… vragen staat vrij, dus ze konden me niets maken.
* op de S.O.’s en het examen gaf ik de door hem gewenste antwoorden waarvoor hij (waarschijnlijk tandenknarsend) noodgedwongen een passende beoordeling moest geven. Dat was dan ‘mijn lol’.

Zo iemand tot andere gedachten brengen, vergéét het maar!
In je eentje tegen hem en mogelijk ook het schoolbestuur ingaan is riskant want je staat als weinig betekenende eenling tegenover een machtsblok en… de lessen gaan waarschijnlijk gewoon door, jij zit met een slecht cijfer en dat drukt de totaalscore.
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.