Het is enkel 'jammer, maar ach wat geeft het' indien je op mijn argumenten iets redelijks kunt antwoorden. Indien niet, dan heeft je poging om het geloof 'zo rationeel mogelijk te brengen' jammerlijk gefaald en is je getuigenis van wat je gelooft enkel synoniem voor een getuigenis geven van tot op welke hoogten van redeloosheid jouw geloof bereid is op te klimmen.lehem schreef:Ik probeer toch niet om rereformed te overtuigen, want dat kan ik toch niet. Maar ik kan wel getuigen wat ik geloof, en dat is wat ik gedaan heb, en probeer het toch zo rationeel mogelijk te brengen. Dat dat dan weer onderuit gehaald wordt is inderdaad jammer, maar ach, wat geeft het?
![]()
Je reaktie laat volgens mij zien dat je totaal niets geeft om rationaliteit. Het is een spelletje wat je wel even wil spelen met mensen die erg om rationaliteit geven, maar zelf geef je geen zier om rationaliteit en zou het je volledig om het even zijn wanneer het bijbelverhaal uitsprak dat Jona de walvis opat.
Ik kan me dat best voorstellen. De christenheid zit uiteraard erg in de maag met deze dubbele absurditeit van Matteüs, en zal er alles aan gedaan hebben om het 'op te lossen':Rereformed schreef:Nee, heb het ergens een keer gelezen, maar weet niet meer waar (mss was het zelfs ergens in een commentaar op de bijbel)
1) een tekst wordt gegeven die nergens in het OT gevonden kan worden, maar met kunst en vliegwerk uit passages uit Jeremia 32 en Zacharia 11 opgebouwd kan worden.
2) zowel de tekst in Jer. 32 als de tekst in Zach. 11 heeft volstrekt niets te maken met een profetie aangaande de Messias, hoe je het ook wendt of keert.
Ik ben blij dat je dit helemaal eerlijk durft op te biechten. Maar besef wel goed dat je dan vanaf nu nooit meer mag opperen dat jouw geloof op enige rationaliteit kan bogen.Haha, tjsa, ingegeven he?Maar vertel nog eens hoe zou Matteüs 700 jaar na Jeremia en 600 jaar na Zacharia kunnen weten dat een passage in Zacharia eigenlijk uitgesproken was door Jeremia?
Besef ook dat je dan veel onredelijker bent dan Matteüs zelf, want 1) hij maakt nergens een claim geïnspireerd te zijn door de Heilige Geest; zijn persoon is zelfs zo afwezig dat het evangelie een anoniem geschrift is 2) de evangelieschrijver haalt veelvuldig zogenaamde profetieën uit het OT aan met als doel om zijn lezers rationeel te overtuigen van de waarheid van het evangelie.
Inderdaad, het is maar net hoe je profetieën definieert. En daarvoor gaan we dan heel netjes lezen in Matteüs, om te zien hoe hij in dit geval profetie definieerde. En laat Matteüs het nou helemaal eens zijn met mijn bovenstaande interpretatie van profetie. Voor hem was een profetie iets dat voorzegd werd en in vervulling ging. Hij zegt het duidelijk genoeg in woorden die vóór de profetische tekst staan: Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jeremia.Dat is net hoe je profetieën definieert. Feitelijk is een profeet iemand die het woord van God uitspreekt.Bovendien hebben de teksten in zowel Jeremia als Zacharia nog steeds niets met profetieën te maken
Hebr 6: