Frank C, je geeft een theologische lezing die echter totaal niet ingaat op mijn artikel. Het is alsof ik een kerk of een bijbelstudie kom bezoeken en een christen mij daar voor de duizendste maal vertelt wat 999 andere christenen ook al tegen mij opgelepeld hebben.
Ik vraag jou dus om mijn artikel aandachtig door te lezen en dáár kritiek op te hebben, want daar is dit topic voor en anders praten we langs elkaar heen.
Want jouw opmerkingen over de evangeliën zijn
globale beschouwingen, -veel ervan hoef ik niet eens te ontkennen, het is voor het onderwerp om het even-, mijn opmerkingen houden zich bezig met
details, vanwaaruit ik
bewijs dat de evangeliën
niet historisch betrouwbaar zijn. Deze zaken die ik in mijn artikel naar voren breng blijven eenvoudig staan, hoe je ze ook wendt of keert. In feite wend en keer je helemaal niets, want je
negeert al die zaken die ik daar aandraag volkomen. Je zwijgt ze dood.
Jij kunt hier wel tegenin brengen dat objectieve historiciteit niet belangrijk voor je is, maar dan zeg ik eenvoudig dat jouw geloof bijgevolg een luchtkasteel is. Je gooit maar de pet met het belang van deze historische betrouwbaarheid. Jouw geloof in een letterlijke opstanding van Jezus bijvoorbeeld, is dan nergens op gebaseerd, want jij hebt nota bene volgens je eigen opvattingen dat de evangelie geen verslagen zijn van feitelijke gebeurtenissen totaal geen basis voor je geloof.
Ik voer bovendien aan dat de vier evangeliën in de bijbel maar een greep zijn uit een bonte verscheidenheid van geschriften die zelfs door de christenen worden worden ontmaskerd als grove verzinsels. Maar indien we in de bijbelse evangeliën ditzelfde principe van verzinnen van gebeurtenissen tegenkomen, dan is er geen reden om onderscheid te maken tussen de bijbelse evangeliën en apocryfe evangeliën. We moeten ze eerder zien als producten van gelijke strekking.
Frank C schreef:Rereformed schreef:[Maar wat is de betekenis van 'getuigenis'? Dáár gaat het om.
Het gaat niet in de evangeliën om de vraag: wat is er precies met Jezus gebeurd van de wieg tot het graf (biografie) om de om de vraag: wie is Jezus ten diepste en wat is zijn betekenis voor ons.
Dat is een absurde bewering. Je kunt de vraag wie Jezus ten diepste is helemaal niet beantwoorden indien je niet eerst een volledig betrouwbaar verslag geeft van de
historische feitelijke Jezus.
Het antwoord op de vraag "wat is zijn betekenis voor ons" kun je inderdaad weer wél beantwoorden: je kunt er alles van verzinnen waar je maar zin in hebt. En dat is nu juist wat de evangelieschrijvers ook gedaan hebben: de christenen hebben een Jezus
gecreëerd uit hun eigen behoeften en ideeën. En kijkend op de hele bibliotheek aan evangeliën en 'handelingen' en 'openbaringen' die ik in het artikel opsom, kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat ze heeeel creatief waren. Maar ze serieus nemen in de moderne tijd is absurd omdat ze geen feitelijke basis hebben.
De evangeliën getuigen van het feit, dat de grote gebeurtenissen en verhalen uit TeNaCh in Jezus hun vervulling vonden.
Ja, en? Voor die claim moet juist een bijzonder betrouwbaar historisch verslag over Jezus aan de basis liggen. Anders is die claim eenvoudig
wensdromen.
En waarom leg jij de hele tijd de klemtoon op het Oude Testament? Het evangelie is net zo goed de vervulling van allerlei
heidense denkbeelden die uit de traditie komen. Het cruciale idee van de verschijning van een god in mensengedaante bijvoorbeeld. Johannes begint zijn evangelie met een verhaal over dat Jezus de Logos was, oftewel dat Jezus 'de vervulling van de Griekse filosofie' is.
Terugblikkend op het leven zagen de de evangelisten en met hen de eerste joodse Christenen: waar het in TeNaCh om gaat, wordt vervuld in Hem.
Maar die zienswijze moet oa gebaseerd zijn op objectief feitelijke vervullingen van echte voorzeggingen om serieus genomen te kunnen worden. Indien het slechts een dromerij, een visie is van een paar sektariërs, dan legt het geen enkel gewicht in de weegschaal, zoals de vervolggeschiedenis dan ook bijzonder duidelijk heeft gemaakt: bijna geen jood liet zich ooit overtuigen van dit 'getuigenis vanuit de tenach'.
In Hem verscheen Jozua, de zoon van Abraham, de zoon van David, de Messias.
In dat licht moet je ook de citaten uit TeNaCh lezen. Zij zijn geen voorspellingen van helderziende profeten , maar constateringen achteraf.
Indien het geen voorspellingen zijn die vervuld werden, dan is er helemaal geen getuigenis in de zin van bewijsmateriaal. Dan zijn eenvoudig een paar dichters en dromers bezig met het maken van gedichten. En ze proberen hun gedichten aan de man te brengen als de beste kunst.
Maar het punt wat ik wil maken is dat jouw naar voren geschoven interpretatie beoogt toe te geven dat er geen echte profetieën bestaan en dat er geen echte profetieën in Jezus vervuld worden, maar tezelfdertijd met taalgegoochel en zogenaamd 'diep inzicht in de tenach' het willen doen laten voorkomen dat de evangelisten dit ook nooit zo bedoeld zouden hebben. Dat is eenvoudig grove misleiding. Het evangelie is in grove tegenstrijd met het Oude Testament en de profetieën die ze aanhalen als bewijsmateriaal zijn eenvoudig vals. Ik heb daar uitvoerig over geschreven en raad je aan om het aandachtig weer door te lezen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... egenstrijd
De evangeliën zijn geschreven vanuit Pasen (Paasgebeuren, Paaservaring).
Ja,ja, lees je zin nu maar eens heel goed. Pasen definieer jij als paas
gebeuren en paas
ervaring.
Jij spaart telkens de kool en de geit, zet de cruciale zaak waar het om gaat zelfs tussen haakjes, maar ik zet jou voor het blok: wat was het nu in het evangelie, een paas
gebeuren, een verslag van een feitelijke opstanding, of een paas
ervaring, een kunstenaarsbeschrijving van 'wat Jezus ten diepste voor ons betekent'?
In dat licht moet je de evangelieverhalen lezen. Dus de evangeliën zijn een getuigenis van de gekruisigde en verrezen Heer
Maar omdat je het probleem niet onder ogen durft te zien vertel je me helemaal niet in welk licht ik de evangelieverhalen moet lezen. Ik heb echt een verslag nodig van feitelijke historische gebeurtenissen, maar jij vertelt me de hele tijd dat ik die niet mag zoeken en het om een paaservaring gaat.
Ik hoop dat je inziet dat je niet erg consequent bent, dat je met een hopeloze tegenstrijdigheid in je denken zit, tot op zekere hoogte last hebt van intellectuele oneerlijkheid. Want
onuitgesproken (maar wel degelijk verondersteld) in al je postings is dat jij de opstanding van Jezus als een letterlijk, feitelijk, historisch, gebeuren beschouwt. Maar je hebt de poten onder de stoel waar je op zit zelf weggezaagd met al je mijmeringen over dat de evangeliën niet feitelijke geschiedschrijving zijn en door snerend te spreken over mensen die historische betrouwbaarheid verwachten en zoeken. Besef je je probleem?
Na jezus verrijzenis was er eerst feitelijk alleen de mondelinge overlevering.
Hoe ging de evangelist te werk:
1. Het verzamelen van de mondelinge overlevering die binnen zijn bereik lag.
2. Het selecteerde dit materiaal zo, dat het dienstig werd aan zijn persoonlijke visie op Jezus. (dit is totaal iets anders dan "vervalsen".
3. Deze verhalen plaatst hij niet zomaar achter elkaar. Hij ordent ze zo, dat er een samenhang, een structuur ontstaat. Die structuur laat zien wat de evangelist wil zeggen. In de vormgeving (structuur) licht de inhoud op.
4. Iedere evangelist heeft een eigen visie op Jezus. Zij beschrijven allen dezelfde Jezus, maar op een andere wijze.
Mattheüs benadrukt bijv. dat Jezus is: "Het koninkrijk en zijn gerechtigheid".
D.w.z., dat in Jezus het koninkrijk der hemelen is aangebroken. Dit is een uitdrukking voor: de aarde, zoals God hem wil, een toffe aarde.
Het gaat niet om de koninkrijken die wij stichten- onze heerszucht- , maar om Góds koninkrijk-. Zijn wijze van heersen. En centraal in dit koninkrijk staat het woord gerechtigheid.
Lucas benadrukt het gaan van Jezus naar Jeruzalem, het grote reisverhaal.
Marcus (65 n.Chr.) benadrukt: de komst van de messias roept vervolging op; het z.g. messiasgeheim (zwijgen).
Hoe marcus spreekt is helemaal in de lijn van TeNaCH die over het leven van een mens spreekt als over een weg. Op jouw levensweg zal blijken wie je bent. Wil je weten wie Jezus is: kijk dan naar de weg, die hij heeft afgelegd. Pas als die weg is afgelegd kan gezegd worden wie hij is. Niet eerder. Wanneer Hij die weg is gegaan, dan pas klinkt: 'Hij is de messias'. Want telkens ontstaat er dan 'grote verwarring , ontzetting en ontsteltenis, ook onbegrip....R. Zie ook Mc 5 ,42; 6,2; 6,51; 7,37; 9,6; 10,24; 10,32;16,5;16,8.
Johannes... blablabla....
Please, lees mijn artikel en ga
daar op in. Je hoeft hier niet een lezing te gaan houden voor bijbelanalfabeten.
De lezer moet het evangelie proberen te verstaan als medewerker. Dan pas zijn de leesresultaten creatief:
Ab van Eijk schreef over het lezen van poëzie:
"Ik voel me gewoon een ontvanger van zijn bericht, zijn opdracht in code en ik ben op deze wijze medeplichtige"
Of zoals G.Achterberg:
"Ik ben U kwijt
wanneer ik niet
U overhaal vanuit het niet
met woorden".
Het loopt exact uit op waar ik de evangelisten en de gelovigen van beschuldig: dichtkunst en kunstenaarschap en subjectiviteit, het met woorden creëren van God door de mens. Je had je eigen geloof niet beter onder woorden kunnen brengen: zodra je gaat lopen zoeken naar objectief betrouwbare verslagen van feitelijke gebeurtenissen ben jij net als Achterberg je God en geloof kwijt. Jouw opgelepelde zienswijzen dienen dan ook enkel maar één doel: jouw wankele geloof onderhouden door het zelf maar bijelkaar te fantaseren.
Frank C schreef:R schreef:geen feitelijke verslaggeving.
Ja, dat zeg ik steeds. Maar jij hecht daar méér waarde aan dan je eigenlijk wil toegeven in naam van de "objectieve waarheid".
R schreef: Dat is nu net het allergrootste bezwaar tegen ze.
Voor mij juist niet. Voor mij juist cruciaal voor het goed verstaan van de evangeliën en TeNaCH.
Frank C
Ik heb voor het evangelie harde feiten nodig. Je zin dat ik er meer waarde aan hecht dan ik eigenlijk wil toegeven snap ik niet.
Je mag honderd maal tegen me zeggen dat ik naief ben om dit van het evangelie te verlangen en dat jij een verslag van feitelijk betrouwbare zaken niet nodig hebt, maar die kunstenaarspraatjes vullen geen
feitelijke gaatjes.
Ik hoop dat je nog eens toekomt aan het lezen van mijn artikel.