ChristenUnie wil scheppingsverhaal ook in openbaar onderwijs

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

The Prophet schreef:
Raven schreef:(hoewel devine de lading beter dekt, maar dat is moeilijk te vertalen)
Dat komt wellicht omdat het woord "devine" niet bestaat in het Engels. Wel "divine", wat zoiets als goddelijk betekent.

Maar ik vermoed dat heksen dit niet bedoelen als een persoonlijke entiteit, maar meer als een levenskracht of bron.
zoiets ja :)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
siger

Bericht door siger »

Dies schreef:
siger schreef:En Theistische evolutiebiologen hangen toch dezelfde evolutieleer aan als atheistische of agnostische evolutiebiologen? Men zou toch mogen verwachten dat natuurwetenschap niet mag afhangen van ideologiën?
Klopt alweer! Als theistisch evolutionist vind ik ook...
Raven schreef:Theistisch evolutionisme ? is dat waar ik thuishoor dan ?
Misschien geeft het sommige mensen voldoening iets te zijn wat feitelijk niet bestaat?
Dies
Forum fan

Bericht door Dies »

siger schreef:Misschien geeft het sommige mensen voldoening iets te zijn wat feitelijk niet bestaat?
Waar Raven 'thuishoort' daar ga ik niet over. Ik speel hier niet de missionaris van mijn eigen visie.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Raven, alweer presteer je het om het topic off topic te krijgen met niet ter zake doende postings. Het gaat hier over de wens het creationisme een gelijkwaardige plaats te geven als de evolutietheorie in het onderwijs, mocht je dit ontgaan zijn.

On topic dus!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Kitty schreef:Raven, alweer presteer je het om het topic off topic te krijgen met niet ter zake doende postings. Het gaat hier over de wens het creationisme een gelijkwaardige plaats te geven als de evolutietheorie in het onderwijs, mocht je dit ontgaan zijn.

On topic dus!
Nee dus zaken die aantoonbaar niet juist zijn moeten in het onderwijs in het geheel niet onderwezen worden... niet als mogelijke theorieen tenminste :)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

weet iemand hoe het moderne eindexamen op HAVO VWO niveau er in 2009 uit ziet. Mijn eindexamen jaar was nog voor de basisvorming en studiehuis en dergelijke, en ik heb geen idee wat er allemaal veranderd is. Wat voor vragen krijg je als je biologie als vak hebt? Heet dat uberhaupt nog zo, of hebben ze nu een gecombineerd vak 'natuurwetenschappen?'
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Blackadder schreef:weet iemand hoe het moderne eindexamen op HAVO VWO niveau er in 2009 uit ziet. Mijn eindexamen jaar was nog voor de basisvorming en studiehuis en dergelijke, en ik heb geen idee wat er allemaal veranderd is. Wat voor vragen krijg je als je biologie als vak hebt? Heet dat uberhaupt nog zo, of hebben ze nu een gecombineerd vak 'natuurwetenschappen?'
Hoe het examen 2009 eruit ziet, dat is nog een "verrassing". :lol: Hier heb je eerdere examens. http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vv ... 41h1h6n8tz

Op het VWO is algemene natuurwetenschappen verplicht voor iedereen. Dit sluit je in de 4de af. Als je biologie in je profiel hebt dan heb je het tot de laatste dag.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Arie Slob reageert bij Taede Smedes

http://tasmedes.web-log.nl/tasmedes/200 ... t-24860128
Arie Slob schreef:Een aantal weken geleden had ik een uitgebreid interview met nu.nl Er zat één vraagje tussen over evolutionisme. Voor zover ik me nog kan herinneren in verband met de Darwin-herdenking. Ik heb desgevraagd aangegeven dat ik vind dat op christelijke scholen daar goed aandacht aan moet worden gegeven. Voor veel scholen is dat geen nieuws. Sommige scholen kunnen dat als een aansporing beschouwen. Ik laat dat verder bij hen. Ik heb aangegeven dat ik het wel van belang dat kinderen duidelijk wordt gemaakt dat er verschillende opvattingen zijn over het ontstaan van de aarde. Waaronder dus ook de opvatting dat de aarde door God geschapen is. Dat feit moet je leerlingen niet onthouden. Ik heb me verder niet aan inhoudelijke beoordelingen gewaagd. Ook heb ik niet gesproken over de vraag bij welk vak dat aan de orde zou moeten komen. Dat laat ik bij de scholen en de daarvoor verantwoordelijke professionals. Het past mij ook niet als politicus om me daarin te mengen.

De schrijver van deze column gaat dus wel heel erg ver als hij spreekt over 'een dicatuur van gelovigen'. We gaan zelfs terug naar 'de Middeleeuwen'. Wat een angstig en beperkt wereldbeeld heeft deze persoon. Ik gun hem dat van harte, maar hoop wel dat ik hem iets gerust heb kunnen stellen.
Taede's antwoord staat hier:
http://tasmedes.web-log.nl/tasmedes/200 ... reage.html
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

Blackadder schreef:weet iemand hoe het moderne eindexamen op HAVO VWO niveau er in 2009 uit ziet. Mijn eindexamen jaar was nog voor de basisvorming en studiehuis en dergelijke, en ik heb geen idee wat er allemaal veranderd is.
Voor zover ik het weet, ik ben ook van voor die tijd, is er qua eindexamen weinig veranderd - ik leg binnenkort alsnog het VWO examen af, dus ik kan misschien wat vragen beantwoorden.
Wat voor vragen krijg je als je biologie als vak hebt?
Zie de link van p.vroon ;).
Heet dat uberhaupt nog zo, of hebben ze nu een gecombineerd vak 'natuurwetenschappen?'
Biologie is nog steeds biologie. Gelukkig hoef ik er nog geen bijbel naast te hebben ;).
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Alhoewel Taedes reactie op Slob niet mis te verstaan is blijft zijn reactie te smal.
Taede schreef:Het joods-christelijke scheppingsverhaal staat niet op één lijn met de evolutietheorie – dit wel suggereren is theologisch én wetenschappelijk naïef en doet zowel het christelijk geloof als wetenschap veel kwaad.
Niet alleen het joods-christelijke scheppingsverhaal staat niet op één lijn met de evolutietheorie, geen enkel scheppingsverhaal staat dat.
Van die uitzonderingspositie die Slob als christen zich toeeigent moet men doordrongen worden.

PS.
Ik kan mij overigens vaak best wel vinden in wat Taede schrijft, het is dus niet zo dat ik per definitie al zijn uitspraken geen positief woord waardig vind.
Dit even voor de volledigheid, niet dat mijn oordeel een oordeel van waarde zou zijn, maar toch.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

collegavanerik schreef:
Taede's antwoord staat hier:
http://tasmedes.web-log.nl/tasmedes/200 ... reage.html
Voordat er weer kritiek komt op dit antwoord, wil ik Taede een compliment geven voor zijn snelle reactie aan Arie Slob. Wij kunnen hier inhoudelijk natuurlijk heel veel op afdingen. Maar vanuit de positie van Taede is dit een stevig antwoord. We hebben hier (Slob) te maken met een creationistisch politicus. Waarschijnlijk een "kaft tot kaft gelovige" die de nuance vindt tussen de kerkbanken.
Die zoals Taede al aangeeft, wel een discussie wil aanzwengelen. Maar niet de bagage heeft om deze richting verder uit te bouwen. Waarschijnlijk is hier dus sprake van het tegendeel. Mijnheer heeft geen enkele kijk op evolutie. Ik kan hem tenminste niet betrappen op uitspraken die het omgekeerde bewijzen. De persoonlijke gedachte mist naar alle waarschijnlijkheid elke onderbouwing. En geeft een vrijbrief voor onwetenschappelijk prietpraat. Wat het onderwijs bespaard moet blijven. En zeker niet gesponsord moet worden door een kabinet, wat praat over kennis-innovatie.

Grt,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
De kip

Bericht door De kip »

Ik zelf vind dat het creationisme best tijdens levensbeschouwing gegeven mag worden, Ook op openbare scholen. Echter ben ik absoluut tegenstander van het geven van creationisme in de biologie lessen.

-> Biologie is een wetenschappelijk vak-> In een wetenschappelijk vak hoort stof gegeven te worden die emperisch ondersteund is-> Creationisme is niet wetenschappelijk-> Creationisme hoort niet thuis in de biologie lessen.

Het feit dat sommige creationisten hun visie tijdens biologie willen geven doet me twijfelen aan evolutie, Hoe kan ik een gezamenlijke voorouder delen met zulke idioten?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het feit dat sommige creationisten hun visie tijdens biologie willen geven doet me twijfelen aan evolutie, Hoe kan ik een gezamenlijke voorouder delen met zulke idioten?
De mens heeft ze zelf gekweekt. Brave kinderen werden beloond en stoute kinderen gestraft. Stout kon je natuurlijk ook zijn wanneer je twijfelde aan het gezag van de ouders en in het verlengde daarvan de opvoeding, cultuur en religie. Ook avontuurlijke kinderen werden gestraft omdat ze risico's namen die soms dodelijk waren.
Het is net als met de egeltijes, de brave egeltjes die niet avontuurlijk zijn en de weg oversteken hebben de meeste kans om te overleven. :wink:

Dit even over de off-topic vraag.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie