Je lijkt een meester en dan ook een autoriteit van de mysterie woorden
Welnee ....
Het zijn een paar voorbeeldjes van gedurende jaren verzamelde onbelangrijke fragmentaire weetjes die zijn blijven hangen .... Ik weet zelfs niet of ze helemaal kloppen
Leek me echter leuk ze hier te plaatsen
* "Nyabinghi " is een woordje voor een "vervloeking" een bezwering ( of een geheim genootschap van wraaknemers) bij de de jamaicaanse rasta's die cannabis( wat de engelstaligen shit noemen ) , "ganja " roken ....
"Nyangalakata" is lingala en betekent " chimpansee met het witte gezicht " of een
"neger die denkt een blanke te zijn( een evolué of een "popo" )) : ook wel zoiets als " verdomde aap " of "apejong " ( te vinden bij jef Geeraarts " ik ben maar een neger " ) : het betekent ook " een blanke die zich gedraagt als een god " of het (veronderstelde ) beschermgodje der blanken ( = in afro-amerikaanse folklore en amerikaans jazz en negro-slang noemt dat kereltje de " ofay " ) en het is ook een vloek
Mwama kitoko ( verkeerdelijk Bwama (swahili voor heer )en kitoko ( lingala voor mooi en voor schone schijn )Kitoko als eretitel voor koning boudewijn ) In feite betekent het (lingala woordje ) mwama = rotverwend jongetje = eikeltje
By the way : het liedje "vivan bomma " wordt nog steeds officieel en vrolijk uitgevoerd bij het bezoek van Belgische diplomaten aan den "Congo" /opdat ze zich zouden" thuis voelen " ....
Maar goed het zijn niet echt " vloeken " , wel dubbele bodem woordjes en vooral ook
echte (ver)vloekingen
Tenslotte is een geuite vloek een boze vervloeking van de verantwoordelijke van bijvoorbeeld de geleden pech en schade
Veel vloeken zijn ook rechtstreekse uitingen van boosheid tegenover de opgedrongen "god" of "goden "van overheersers of de "concurentie " ...
of aanroepingen
Bij jupiter , bij belenos , bij Zeus (= Deus ) .....
Er werd ook nogal eens geloofd dat een "vervloeking " slechts effect kon hebben wanneer men de echte naam gebruikte ....Vandaar dat het verboden was om de naam van sommige goden zelfs maar uit te spreken .... ahahaha
of" ijdel "te gebruiken zonder eerst de mond te spoelen met wijwater , wanneer bijvoorbeeld de ketting van je fiets het laat afweten
Jij kunt me alles wijsmaken op dit vlak.
Ik ben niet degene die dat kan doorzien.
Vanzelfsprekend ....
Dat is immers de geijkte taktiek van alle woordgoochelaars
Knap hoor.
Nee , alleen maar leuk om doen
Iedereen kan het mits enige oefening
Bepaalde soorten bijbeluitleggers zijn de ware meesters in het bakken van uitleg en de voorhistorische scrabble die hun toekomstperspectief bepalen ...anderen gooien dan weer liever de I Tsjing botjes ....
mvg