Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Primaat
Ervaren pen

Re: Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Bericht door Primaat »

balkon schreef:
Joe Hn schreef:En wat vinden jullie bijvoorbeeld van proefdieren in een onderzoek naar kanker ... ?

Dat is een moeilijke ethische kwestie. Ik ben geneigd te zeggen dat het geoorloofd is om dieren voor zo'n doeleind op te offeren. Peter Singer heeft hier een keer iets over geroepen waar ik mij in kon vinden. Zijn conclusie was in ieder geval dat je het onmogelijk kunt afkeuren.
Je kan het wel afkeuren. Simpel weg, er is genoeg uitschot op de planeet om tests mee te doen.
Goed alternatief lijkt me zo.
Laatst gewijzigd door Primaat op 04 sep 2009 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

XveganxchickX schreef:@ Balkon: sojamelk van Alpro is idd duur, maar je kunt ook sojamelk in de Aldi kopen en daar is die een pak goedkoper!

Verder bestaan er nog meerdere soorten melk zoals notenmelk, rijstmelk, ...
Ongefermenteerde soja ( sojamelk en tahoe ) is mogelijk schadelijk in grote hoeveelheden. Geen sojamelk drinken dus.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Primaat
Ervaren pen

Re: Kip Smoor

Bericht door Primaat »

@Cluny:

Jij hebt maar een moeilijk leven achter de rug he, met zo een verschrikkelijke vegetariër als ex-partner. :lol:
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

Ik ben zelf geen vegetarier maar ik ken er wel ettelijke in mijn familie en vrienden- en kennissenkring. Geen daarvan beschouw als opdringerig. Allezins heeft nog geen van hen mij ooit scheef bekeken als ik vlees at.

Wat ik wel steevast merk is dat zodra een vleeseter te weten komt dat een bepaalde persoon vegetarier is hij zich dadelijk anders opstelt, meestal agressief of honend.

Zelf heb ik de stap naar een vleesvrij dieet nog niet gezet maar het spookt regelmatig door mijn hoofd. Hier zijn verschillende redenen voor: de bio industrie, de bucht die er allemaal in vleesprodukten verwerkt wordt, mijn eigen gezondheid, de schade aan de natuur die de veeteelt met zich meebrengt...

Wat me tot nu toe tegengehouden heeft is (erg dat ik dit zelf toe moet geven) luiheid en gemakzucht. Plus het feit dat m'n eigen broer een gastronomisch restaurant heeft :)

Ik volg de discussie hier nu al even en ik vind het toch wel opvallend dat de vleeseters hier opvallend agressief reageren. Het doet me wat denken aan de reacties van sommige Moslims op Ontdek Islam of zo.

Ook kromme argumentatie en redeneerfouten, waar men op dit forum anders zo snel op wijst bij anderen, worden hier volop toegepast door de vleeseters.

Ik ben daardoor geneigd te denken dat de quote die Primaat in zijn sig heeft staan wel eens dicht bij de waarheid zou kunnen zitten.
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
Cluny
Banned

Re: Kip Smoor

Bericht door Cluny »

Primaat schreef:@Cluny:

Jij hebt maar een moeilijk leven achter de rug he, met zo een verschrikkelijke vegetariër als ex-partner. :lol:
Ging je een eindje met haar fietsen in het eerste voorjaarszonnetje, ging ze huilen als ze lammetjes zag huppelen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

rafke
Ik ben zelf geen vegetarier maar ik ken er wel ettelijke in mijn familie en vrienden- en kennissenkring. Geen daarvan beschouw als opdringerig. Allezins heeft nog geen van hen mij ooit scheef bekeken als ik vlees at.
Toegegeven dat is mijn vriendenkring ook zo, maar hier gaan de veggies zover dat je al een misdadiger bent als je een glas melk drinkt.
Wat ik wel steevast merk is dat zodra een vleeseter te weten komt dat een bepaalde persoon vegetarier is hij zich dadelijk anders opstelt, meestal agressief of honend.
nope dat is niet zo, er is al dikwijls vermeld dat de keuze om geen vlees te eten een persoonlijke keuze is en dat ik en andere vleeseters dat respecteren. Ik heb zelfs al vermeld dat ik als mn veggie vrienden langskomen voor hen wel iets veggie uit de mouw kan toveren en dat zelf meesmul en lekker vind. Het wordt echter iets heel anders als mensen anderen beginnen dwingen, uitmaken voor moordenaar en sadist.
Ik volg de discussie hier nu al even en ik vind het toch wel opvallend dat de vleeseters hier opvallend agressief reageren. Het doet me wat denken aan de reacties van sommige Moslims op Ontdek Islam of zo.
Geen enkele vleeseter hier dwingt een veggie om vlees te eten. Omgekeerd doen de veggies niets anders dan dwang toepassen om vleeseters te overtuigen om veggie te worden, en als je niet luistert ben je weerom een moordenaar een knakker enwat weet ik nog allemaal. Je draait de zaken om.
Ook kromme argumentatie en redeneerfouten, waar men op dit forum anders zo snel op wijst bij anderen, worden hier volop toegepast door de vleeseters.
Even een greep uit de argumentatie van de veggies. Saboteren mag, huisdieren en gedomesticeerde dieren moet je niet naar omkijken dan sterven ze vanzelf wel uit, vind je het niet verdrietig dat al die dieren gedood worden, waarom gooi je je buurvrouw en je kinderen niet op de BBQ, je moet soja drinken ipv koeien melk ook al ligt het amazone woud (grootste dieren habitat ter wereld) onder vuur. Als dat niet krom is ...

Stel jij laat je haar knippen en in een hanekam zetten. Daarover heb ik noch een ander iets te zeggen. Maar het moment dat jij me gaat dwingen en bedreigen om ook mijn kapsel in een hanekam te veranderen heb ik daar veel over te zeggen. Dat is toch zo klaar als een klontje.

cluny
Ging je een eindje met haar fietsen in het eerste voorjaarszonnetje, ging ze huilen als ze lammetjes zag huppelen.
Ik krijg ook stiletjes aan de indruk dat de emotionele balans bij dit soort mensen ernstig verstoord is. Dat zal een relatie zeker niet makkelijk maken.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Primaat schreef:
Digit schreef:Álles wat leeft berokkent schade aan een groot deel van de rest, gewoon door het opeisen van resources. Dood is daarbij een onvermijdelijk gevolg van leven !

Bijt jullie rustig verder op exteme wijze vast in één bepaald deelaspect daarvan. Ik heb volkomen gemoedsrust bij de manier waarop ik zelf omga met het totaalplaatje ! En het ziet er niet naar uit dat jullie dááraan iets kunnen veranderen !

Over en uit !

Digit
Je verstopt je achter je mens-zijn en alle " voordelen " die daar door de mens zelf aan verbonden zijn.
Jou logica houdt kanibalisme en ander geweld tegen de eigen soort in ieder geval niet tegen. Als je dat een ander verhaal vind dan meet je met twee maten.
Zuiver stroman-argument !

Je kent mijn visie over het totaalplaatje niet eens ! Laat staan dat je er over kunt oordelen. Als dat inhoudt dat ik volgens jou met twee maten meet, dan is dat maar zo. Dat bewijst volgens mij alleen dat je geen besef hebt van maten en meten. En al zeker niet van nuances !

Ik hoef me tegenover jou niet te verantwoorden, en ik ben dat ook niet van plan. Denk wat je wil, ik zal er geen minuut slaap en zeker geen gram biefstuk voor laten !

En volledig akkoord met LorDragon hierboven ! Alleen ga ik niet zover om vegetarisch te koken. Ik bereid dingen die je kunt eten zonder je van het vlees te bedienen. Wie dat niet voldoende vindt gaat maar op een ander !

Digit
Wat is, IS !
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

En volledig akkoord met LorDragon hierboven ! Alleen ga ik niet zover om vegetarisch te koken. Ik bereid dingen die je kunt eten zonder je van het vlees te bedienen. Wie dat niet voldoende vindt gaat maar op een ander !
Frieten? :lol:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

LordDragon schreef:
Frieten? :lol:

MVG, LD.
Zou ik niet durven ! Échte, lekkere frietjes kan je alleen in ossewit bakken ! Ik dacht bv. eerder aan witloof met ham in kaassaus, waarbij de vegetariër de ham achterwege kan laten ! Of gebraad met groentenkrans en voor de veggie een plakje quorn ! Als je geen quorn in huis hebt kun je dat overigens gewoon vervangen door een plakje spons : geen kat merkt het verschil, het is véél voordeliger, beter voor het regenwoud en je hoeft zo de weirdo-industrie niet te sponsoren ! :D

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Primaat schreef:
Joe Hn schreef:Dieren doden voor het vlees is ook niet morbide.
Het is natuurlijk en menselijk.
Het verkrachten van vrouwen is natuurlijk, mannelijk en dus ook menselijk.
Je geeft Joe Hn dus gelijk! Want als ik mij goed herriner heb jij nog niet zolang geleden geargumenteerd dat vrouwen beter konden leren om verkrachtingen te aanvaarden en er zelfs van te genieten omdat er nu eenmaal mannen waren die hun hormonen moeilijk in bedwang kunnen houden.

Als je van daaruit vertrekt en je komt nu met die vergelijking dan lijkt me de onontkomelijke conclusie dat vegetariërs maar beter kunnen leren genieten van de aanblik van iemand anders die vlees eet.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
XveganxchickX
Forum fan

Bericht door XveganxchickX »

doctorwho schreef:
XveganxchickX schreef:@ Balkon: sojamelk van Alpro is idd duur, maar je kunt ook sojamelk in de Aldi kopen en daar is die een pak goedkoper!

Verder bestaan er nog meerdere soorten melk zoals notenmelk, rijstmelk, ...
Consumptie van teveel soja kan ongunstig zijn voor je hormoonspiegels. Ook twijfel ik aan het vermeende groene label dat aan sojamelk kleeft. In zuid-Amerika vindt momenteel een kaalslag van bossen plaats om aan de toenemende soja vraag te kunnen voldoen. Maar een klein pakje bananen sojamelk na het sporten is altijd erg lekker :)
Yeps! In Zuid-Amerika worden idd bossen helemaal kaalgeplukt voor soja.

Als jij - je weet toch alles zo goed - er dan ook nog ff bij verteld dat het overgrote merendeel van die soja gekweekt wordt voor de wereldwijde vee-industrie, dan is het plaatje compleet!
XveganxchickX
Forum fan

LordDragon schreef:Doctor who schreef
Ook twijfel ik aan het vermeende groene label dat aan sojamelk kleeft. In zuid-Amerika vindt momenteel een kaalslag van bossen plaats om aan de toenemende soja vraag te kunnen voldoen.
De nagel op de kop en weer een prachtig voorbeeld van de kortzichtigheid om soja melk en mass te gaan consumeren ipv koeienmelk. Dit vind ik trouwens nog absurder dan geen vlees eten, waarom zou ik geen melk geen eitjes enz mogen cosumeren, vanwege het sleutel argument, ik doe niks dood. Maar goed, laat ons stellen dat de veggies er niets om geven dat het amazone woud, de habitat van het grootste aantal diersoorten op deze planeet, nu nog sneller gekapt gaat zijn. Dit gaat er bij mij allemaal niet in, het is gewoon één grote ego trip, die nergens maar dan ook nergens rekening houd met logica en rede. Als je ook maar één sikkepit om dieren geeft dan perk je hun habitat niet in voor een portie sojamelk terwijl daar een koetje staat in de wei met lekkere melk.

MVG, LD.

ps

http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/campa ... 2/soja.cfm

http://www.greenpeace.nl/news/ontbossin ... oor-soja-n
Lachwekkend! En zie vorige post voor meer uitleg!

Even een tipje: een koe moet 7 kg soja opvreten vooraleer ze 1 kg aankomt...
Met 7 kg soja kun je 14 mensen voeren, met 1 kg vlees slechts 2-3 ...
XveganxchickX
Forum fan

LordDragon schreef: rafke
Idd Rafke, en vooral die "lord" en "ongeloveloos" maken EREUG kromme vergelijkingen. Hieronder volgt er weer eentje, let goed op!

Lord:
Even een greep uit de argumentatie van de veggies. Saboteren mag, huisdieren en gedomesticeerde dieren moet je niet naar omkijken dan sterven ze vanzelf wel uit, vind je het niet verdrietig dat al die dieren gedood worden, waarom gooi je je buurvrouw en je kinderen niet op de BBQ, je moet soja drinken ipv koeien melk ook al ligt het amazone woud (grootste dieren habitat ter wereld) onder vuur. Als dat niet krom is ...

Stel jij laat je haar knippen en in een hanekam zetten. Daarover heb ik noch een ander iets te zeggen. Maar het moment dat jij me gaat dwingen en bedreigen om ook mijn kapsel in een hanekam te veranderen heb ik daar veel over te zeggen. Dat is toch zo klaar als een klontje.
Vlees eten = veroorzaakt leed (dierenleed), milieuvervuiling, slechte wereldvoedselverdeling

Hanenkam = voor niemand nadelig en veroorzaakt bij niemand leed.

Om het met lords woorden te zeggen: "dat is toch zo klaar als een klontje!" :lol:

Man man lord, wééral een scheve vergelijking! Zie je dat zelf écht maar dan ook écht niet in?
Als je doet alsof je zo "onnadenkend" bent dan zou ik er toch maar snel mee ophouden want je maakt je belachelijk door zulke kromme vergelijkingen te maken hoor!
XveganxchickX
Forum fan

Vermits digit blijkbaar toch nog meepost, dan hier een quote van mezelf omdat ik nu graag eens eindelijk antwoord wil!
XveganxchickX schreef:
Digit schreef:De waan dat je mensenrechten zonder meer kunt overdragen op dieren en vervolgens andere mensen kunt dwingen daarin mee te stappen ! Met mij lukt dat alvast al niet !

Digit

Digit, ik snap niet waar je dat vandaan haalt hoor.
Dieren zijn en blijven dieren en welicht vermenselijk ik "mijn" eigen dieren hier minder dan sommigen op het forum. De honden zijn en blijven honden en horen bvb niet op bed of in de slaapkamer (noch in een bench trouwens). Zij hebben hun mand en horen daar te slapen.

Ik zou overigens ook geen schaap in een auto tegen willen komen :lol: :wink:

Dus ik snap niet waar je dat vandaan haalt. Jij weet volgens mij niet wat dierenrechten inhoudt, maar probeert het volgens mij wel te kaderen (maar dat doe je dan volledig verkeerd).
Het basisgrondrecht in dierenrechten is toch wel het recht om vrij te zijn (in geval van dieren die massaal gekweekt worden betekent dat natuurlijk dat ze niet meer gefokt worden, ze zijn immers van meet af aan een mensencreatie en hebben niets meer met de natuur te maken). Vrij van iedere betonnen of stalen gevangenis.

Verder zou ik erg graag hebben dat je eindelijk eens op mijn argumenten ingaat (bvb waarom het wel ok is dat dieren andere dieren opeten, en waarom het niet ok is dat de mens in onze huidige maatschappij dit doet).

Echt jammer dat er niet wordt ingegaan op mijn argumenten, behalve dan dat het "onnozel" is of whatever. Dat is niet onderbouwd.

Verder wil ik kwijt dat ik het in het algemeen met Balkon eens ben, maar dat ikzelf toch over vele dingen een andere mening heb.
Tof dat je zo opkomt voor de dieren... maar eigenlijk ben je zelf ook verantwoordelijk voor de dood van velen, en houdt jij evenzeer de bio-industrie in stand.

En neen het gaat hier niet om "wie is de beste veggie" of whatever, maar gewoon, dit leed wordt ook bewust gemaakt (in tegenstelling tot verkeersslachtoffers).
Ik ben een beetje van het principe dat je pas de eerste steen kunt/mag werpen, als je zelf vrij bent van "zonden".
XveganxchickX
Forum fan

Ongeloveloos schreef: En jouw vraag of iemand zelf een dier zou kunnen doden is simpel, iedereen kan dat, en zou dat ook doen
Ik vraag niet of iedereen dat zou kunnen, ik vraag of jij (en andere individuen) dat zouden kunnen. Je moet niet in iemand ander's plaats antwoorden, antwoord voor jezelf.

Zou je, hier en nu in deze maatschappij en dus niet als hongerlijdende mens in Afrika, zomaar zelf je dier kunnen slachten?

En de mensen die ja antwoorden zijn die bereid om dan met me mee te komen naar een slachthuis om dan vervolgens echt zelf een pin door de kop van een koe te jagen?
Plaats reactie