XveganxchickX schreef:@ Balkon: helaas hebben digit en kitty wel gelijk (grappig overigens hoe kitty ineens argumenten geeft tegen het drinken van melk

)
Ja, dat viel mij ook op, maar ik nodigde hiertoe uit en elk waardevol argument moet meegewogen worden, ongeacht het feit of iemand er achter staat of niet.
Je heb de melksector enerzijds, waarbij het RESTPRODUCT de stiertjes zijn, en anderzijds heb je de vleessector waar er speciaal dikbilkoeien voor gefokt worden.
Oude melkkoeien worden nog wel verwerkt, maar dan in de gortige dingen zoals hamburgers of blikvoer voor honden & katten.
Dat laatste koop en voer ik ook voor en aan mijn katten, en dat zonder problemen, omdat ik weet dat een kat een vleeseter is die niet beter weet. Het doden van een koe om katten en honden van voedsel te kunnen voorzien vind ik morbide maar praktisch. Al was het maar om te voorkomen dat de katten en honden zich op straat vergrijpen aan allerlei dieren, want dit geeft een hoop rotzooi.
Je moet je voorstellen dat de koeien van de melksector totaal andere koeien zijn dan de vleeskoeien. Moesten het verschillende diersoorten zijn, dan was het verschil wel duidelijker.
Jammer genoeg wordt melkverbruik dus wel degelijk direct gelinkt aan de dood van vele dieren.
Ik kan dat niet helemaal onderschrijven. Door het melken van een koe sterft een koe niet. Het klinkt misschien flauw, maar voorlopig (want ik streef vegetarisme na!) vind ik het onnodig mij te voeden met doodgemaakte dieren. Ik wil een bewustzijn, een individu, zijn of/haar voertuig, het lichaam, niet afnemen.
@ Kitty: de kippen van men moeder leggen iedere dag een ei hoor! Vroeger - voordat de mens de kip op die eigenschap ging doorfokken - legden kippen slechts 2x per jaar (zoals alle andere vogelsoorten trouwens); maar de huidige "huisdierkippen" zijn allang gemuteerd en leggen gewoon dagelijks en ei. Zelfs in de winter heeft men moeder wel altijd minstens één ei (ze heeft geloof ik 5 kippen).
Ik vind dat "muteren" niet zo problematisch. Mensen "muteren" zichzelf ook met allerlei hormonen, om bijv. overbeloking te voorkomen, danwel zonder verdere gevolgen met elkaar van bil te kunnen gaan.
Goedkoop veganisme kan uiteraard, je maakt het zo duur je zelf wil.
Om aan B12 te geraken, neem je best een vitamine pilletje in, en voordat anderen hier al afkomen met dat tekortengezeik en toestanden weet dan dit: koeien en andere dieren krijgen via diervoeders B12 toegediend!
Dit wist ik dus niet. Ik moet je wel geloven, want je bent beter voorgelicht dan ik.
Ik wist dit al lang, maar onlangs gaf een diervoederfabrikant die op staat tegen kwam, dit zelf toe.
Liever direct in men mond dan eerst door die van een koe en dan via haar vlees in men lichaam terecht komen!
Goed punt. Ik moet hier nog een nachtje over slapen...
Ik heb mij altijd afgevraagd waar de vitamine B12 uit mijn marmite vandaan komt. Marmite zelf houdt het geheim (soort van geheim recept a la Coca Cola)...