Tenzij je ervan uit zou gaan dat heel snel doden geen dierenleed veroorzaakt, dan zou er nog een derde categorie zijn, dus niet tegen doden, maar wel tegen lijden. Doden zonder lijden zou mogelijk moeten zijn.balkon schreef: Dus wat je zegt is: Vleeseters nemen dierenleed op de koop toe óf zijn hebben schijt aan dieren en hun eventuele leed.
Dat dier heeft toch geen idee? Er wordt hem geen mooi leven voorgespiegeld, je geeft hem een mooi leven, en als het dan snel gedood zou worden, door bijvoorbeeld een goed gericht schot, heeft het dier daar totaal geen weet van. Jij gaat nu zitten bedenken wat zo'n dier zou denken. Maar dat dier denkt niks, die leeft gewoon zijn mooie leven en ineens gaat onverwacht het licht uit. Wat zou het dier daar van moeten merken? Als het zo zou kunnen wat is het leed voor dat dier dan nog? Een dood dier kan toch niet meer denken? En van te voren denkt dat dier ook niet, oh jee, hebben ze me juist een mooi leven gegeven en nu schieten ze mij dood. Dat dier merkt helemaal niks. Wat zou daar dan tegen zijn? Het is vooral jouw verhaal en emotie die je erom heen breidt die vooral met jou te maken hebben, het dier denkt helemaal niet zo. Die kan eenvoudig niet zo denken, die is zich dan helemaal niet bewust van zijn dood.Je spiegelt zo'n dier dan namelijk eerst een mooi leven voor en op laffe wijze beëindig je het vervolgens.
Denk jij dat jij er iets van zou merken als je ineens met een goed gericht schot gedood zou worden?
Het dier is zich in het voorbeeld dat ik geef toch net zo min bewust van wat er gebeurt?Hierna postuleerde ik de hypothetische vleesfabriek waarin dieren als planten gekweekt worden en direct na geboorte of daarvoor zelfs, het bewustzijn uit te schakelen opdat er niet geleden kan worden, maar dit werd onder andere door jou als waanzinnig idee beschouwd, terwijl het voor dierenleednastrevende mensen die niet van vlees af kunnen blijven de ideale oplossing zou moeten zijn! Mijn oplossing is het niet, de jouwe wellicht wel. Zo niet, ga dan inhoudelijk in op dit voorstel en maak me niet voor gek uit met mijn lugubere ideeën.
Als je het een dier zou vragen, zou dat dier niet weten waar je het over hebt, want een dier kan niet denken op die manier. Dus het antwoord zou helemaal geen nee zijn. Er zou eenvoudig geen antwoord komen, het dier zou de vraag niet eens begrijpen. Je maakt van dieren, mensen dat is jouw probleem.Ik ben er zeer stellig van overtuigd dat als je een dier zou vragen of ie geslacht wil worden het antwoord 'nee' is.
Een dier heeft geen visie, alweer maak je er mensen van. Je hebt teveel naar stripverhalen of tekenfilms gekeken.Verder ben ik er ook van overtuigd dat mijn visie meer overeenkomt met mogelijke visie van een dier
Uiteraard want dat doet pijn.(want om hun gaat het hier tenslotte) dan jouw visie! Als je een dier een schop geeft, rent het hard weg.
Niet als een dier onverwacht wordt neergeschoten, dan heeft hij helemaal geen notie van een op handen zijnde slacht, hij is zich dat dan totaal niet bewust. Wél de dieren in de bio-industrie of de dieren die in de slachthuizen worden omgebracht, die staan namelijk in de rij, dat is absoluut dierenleed.Het dier heeft hierbij geen visie, maar gezien de reactie kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden aangenomen dat er met op handen zijnde slacht leed zal worden veroorzaakt.
Als je puur kijkt naar wat dierenleed is en wat niet, moet je heel goed onderscheiden waar merkt een dier bewust iets van en waarvan merkt een dier niet bewust iets van. Dat is het punt waar het bij dierenleed om draait. En daar staat het wel of niet doden van dieren eigenlijk buiten. Het gaat vooral om de manier waarop. Je kan eenvoudig niet stellen dat het doden van dieren altijd bewust leed voor het dier oplevert. Het kan ook zonder dat het dier dat merkt. En eigenlijk kan dat dan alleen door óf de dieren eerst snel te verdoven met bijvoorbeeld een verdovingspistool alvorens het te doden, of het dier met een enkel goed gericht schot snel te doden. Dat gaat zo snel dat het dier daar geen weet van heeft.
Dat jij hoe dan ook tegen het doden van dieren bent, is dan een andere discussie die niet zozeer met het voorkomen van dierenleed te maken heeft. Maar meer met het vermenselijken van het dier. Jij wil niet dood, dus dat dier wil ook niet dood, dus moet je het niet doden. Dat is echt een ander uitgangspunt dat verder gaat dan alleen het voorkomen van dierenleed.