Digit schreef: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 59#p187759
Al een hele vooruitgang voor degene die deze verhalen lezen als 'letterlijk waar gebeurd.'Digit schreef:Dat het niet letterlijk gebeurd is, dát is mij al lang duidelijk !
Digit schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de tekst vredelievend bedoeld is.
Nee, de schrijver is niet pacifistisch, maar realistisch. Logisch in een wereld waarin het dagelijks leven beheest wordt door geweld. Hier enkele anti-geweldteksten in het Oude Testament.
Het Oude Testament ten diepste een wereld van vrede en recht, en gerechtigheid, Digit:
"Vijf elementen die van belang zijn:
- Het Oude Testament ontmaskert het geweld: bij de broedermoord komt het woordje ‘zonde’ voor het eerst ter sprake; geweld en zonde gaan kennelijk gelijk op. ‘Ben ik mijn broeders hoeder?’ is een zeer ongepaste uispraak voor die tijd; wij in onze rijtjeshuizen kunnen ons dat misschien moeilijk meer voorstellen. Christus zegt: ‘Allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen’.
- Het Oude Testament begrenst het geweld: niet alle geweld is per definitie verkeerd; de zondvloed is Gods antwoord op een verdorven wereld, ‘de aarde was vol geweldenarij’; aan het geweld van farao stelt God ook paal en perk door de Schelfzee. Geweld moet soms toegepast worden om nog erger geweld te voorkomen (hadden ze dat in München 1938 maar beseft!). Zo deed de wereld niets om Saddam Hoessein te stoppen; Amerika greep wel in. Ook in de wetgeving wordt aan geweldpleging grenzen gesteld: de gewraakte bepaling ‘ook om oog, tand om tand’ behelst in feite een beschermende maatregel: sléchts een oog om een oog, en niet meer; de weg naar eerlijk en billijk recht wordt hier gewezen, en de oeverloze vergeldingsdwang zoals Lamech in Gen. 4:23, die om een wond een man doodsloeg en om een buil een jongeling, wordt radicaal afgewezen!
Ook de oorlogswetten (Deut. 20) perken geweld in: eerst vrede aanbieden, niet de hele bevolking doden (alleen de mannen), de fruitbomen laten staan (want het duurt tientallen jaren voordat een fruitboom op z’n best is)! Die een vrouw getrouwd hebben mogen eerst van hun vrouw genieten, en hoeven dus niet in het leger. Die een wijngaard hebben geplant hebben ook vrijstelling, want dat moet goed verzorgd worden. Vreesachtigen worden ook weggestuurd. Kortom, het Oude Testament ademt de gedachte dat oorlog niet alles is, er zijn belangrijkere dingen in het leven. Een moeilijke en pijnlijke vraag bij dit alles is of Israël vandaag de dag nog deze oude oorlogswetten respecteert. Denk tenslotte ook aan de asielwetgeving, die de onverbiddelijke bloedwraak juridisch kanaliseert (de vrijsteden).
- Het Oude Testament ontmoedigt het geweld: de weg van geweld moet eerder vermeden dan bewandeld worden. God blijkt zelfs oog voor vee te hebben (Jona), de Jozefsgeschiedenis eindigt met verzoening en genade, hoewel de broers de doodstraf verdiend hadden, de soldaten van Aram mogen ongedeerd naar huis, David doodt Saul niet als het kan. In mening oorlogssituatie klinkt het: ‘Gij zult stil zijn, de HEERE zal voor u strijden’. Jesaja predikt bekering en rust, stilheid en vertrouwen als weg van verlossing, in plaats van geweld van paarden.
- Het Oude Testament kritiseert het geweld: in het boek Richteren wordt gezegd dat ‘ieder deed wat goed was in eigen oog’. Het is frappant hoe de koningen van Israël en Juda door hun geweld door de profeten fel bekritiseerd worden. Nathan tegen David: ‘Gíj zijt die man’, waardoor David de tempel niet mag bouwen (ongekend in de wereld van toen, een dergelijke kritiek). In de umwelt wordt geweld rondom verheerlijkt, zo niet in het Oude Testament.
- Het Oude Testament overstijgt het geweld: Elia vond God niet in de stormwind, aardbeving of vuur, maar in het suizen van een zachte koelte. Zacharia zegt: ‘Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden’. Het Oude Testament predikt niet een oproep tot geweldadige verovering van de wereld, maar dat de wet zal uitgaan uit Sion, en het Woord van de HEERE uit Jeruzalem en dat de volken dan zullen komen, schuilend bij het recht van God. Jesaja tekent ons een vrederijk. God is een toevlucht en sterkte, temidden van woedende volken en wankelende koningen. Het is de HEERE Die oorlogen doet ophouden, de boog verbreekt, de lans stukslaat, de strijdwagens met vuur verbrandt" (Ps. 46).
(Bron:
http://kerkgeschiedenis.web-log.nl/kerk ... eld-i.html)
Dit zijn de eigenlijke bedoelingen van de bijbelschrijvers.