Hij is van de Christen Unie dus bij voorbaad al verdacht maar ik vind het ondanks zijn correct christelijke uiterlijk een zeer goed politicus en amabele man.
Gisteren schreef hij in zijn opinie stuk in NRC
André Rouvoet schreef: Geloven en politiek bedrijven gaan heel goed samen
Tot zover kan ik nog met hem meegaan.André Rouvoet schreef:Scheiding van kerk en staat betekent niet scheiding van geloof en politiek. Daaronder ligt een hardnekkig misverstand, waar ik al járen tegen strijd, te weten dat de scheiding van kerk en staat ernstig wordt bedreigd doordat er nog altijd politici zijn die maar niet willen inzien dat zij hun geloof thuis op het nachtkastje behoren te laten wanneer zij naar het Binnenhof afreizen.
Daarmee verwordt dit belangrijke beginsel van de rechtsstaat, dat ook door mij als gelovig christen wordt onderschreven, tot een `scheiding van geloof en politiek'.
Hij spreidt hier zijn onwetendheid over de invloed van Verlichting en humanisme op het Europese gedachtegoed en zelfs het christelijke gedachtegoed. Zonder Verlichting hadden we nog theocratie in Europa.André Rouvoet schreef:Iets dergelijks zagen we bij de kwestie van de preambule van de Europese Grondwet, toen de tegenstanders van een verwijzing naar de joods-christelijke traditie van Europa - waarmee slechts recht zou worden gedaan aan de historie - hardnekkig bleven spreken van pogingen van christenen om Europa te annexeren door te ijveren voor een verwijzing naar `God in de Grondwet'.
Kijk, zoiets kán natuurlijk onwetendheid zijn, maar als men zich ook na herhaalde correctie volhardend betoont, rijst toch het vermoeden van kwaadwilligheid.
Wat is het christelijk geloof anders dan ideologische-dogmatische bijziendheid?André Rouvoet schreef:Wat mij zorgen baart, is dat er in brede kring sprake lijkt te zijn van een blinde vlek ten aanzien van de betekenis van geloof voor iemands politieke overtuigingen. Of moet ik zeggen: ideologisch-dogmatische bijziendheid?
Daar heb je n'm weer seculier denken als tegenstelling tot religieus denken. Klopt dus niet.(zie topic betekenis seculier) Maar dat terzijde. Het gaat ook helemaal niet om het voorstellingsvermogen maar om de voorstelling zelf. Kom ik weer op de beroemde kaboutertjes. Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die daadwerkelijk in kaboutertjes geloven. Dan schiet ik niets tekort aan intellectueel vermogen noch aan wetenschappelijke competentie terwijl dat voor de kaboutergelovigen juist wel het geval is.Want je kunt toch niet stellen dat die mensen intellectueel zijn en wetenschappelijke competentie hebben ondanks hun kaboutergeloof maar enkel om het feit dat ze zich in mijn ongeloof kunnen verdiepen en dan niet de onzin van hun standpunt inzien.André Rouvoet schreef:In de Leidse bundel Religie als bron van sociale cohesie in de democratische rechtsstaat? windt de ethicus G. Manenschijn er geen doekjes om: ,,Men kan er vast van overtuigd zijn dat seculier denken superieur is aan religieus denken, maar als men zich niet kan voorstellen dat het voor gelovigen anders ligt, schiet men tekort in intellectueel voorstellingsvermogen en wetenschappelijke competentie.'' Au!
Het gaat niet om een vijand maar om de mens met een zwakke geest omdat hij, eenmaal volwassen, nog steeds niet van een leidende hem dragende en steunende vaderfiguur afscheid kan nemen. Hij ziet kennelijk wel in dat de te overmatige christelijke invloed agressie kan oproepen. Maar deze agressie wordt anders dan in het verleden en nu gelukkig door de verlichting gewassen christenen en anders dan fundamentalistische moslims fysiek uitgeleefd in plaats van met gezonde polemiek.André Rouvoet schreef:Ian Buruma en Avishai Margalit in hun fascinerende boek over het `occidentalisme' wordt omschreven als ,,het geloof dat enkel en alleen de rede de wereld kan verklaren''. Dit geloof is volgens hen ook nog eens zeer riskant, aangezien het occidentalisme (het verwrongen vijandbeeld dat onder andere het islamisme heeft van het Westen) kan worden gezien als ,,uiting van bittere wrok jegens een agressief vertoon van westerse superioriteit, die is gebaseerd op de vermeende superioriteit van de rede''.
Ik haal het woordenboek nog eens aan Seculier =Wereldlijk, niet tot een orde of congregatie horende.André Rouvoet schreef:Zij wijzen er tevens op dat ook het secularisme zomaar een vorm van dogmatisch geloof kan worden.
Geloof in de rede vs geloof in god? Erkend hij daarmee dat geloof in god onredelijk is. Het is inderdaad slechts een gevoel. Nee, een behoefte aan papa die je als volwassene in de volwassen wereld niet durft toe te geven en daarom is God de vader een mooie uitvlucht in kinderlijk gedrag.André Rouvoet schreef: En daarmee zijn we terug in het Nederlandse politieke debat. Want als het afgelopen jaar iets duidelijk is geworden, dan is het wel dat in het debat over de scheiding van kerk en staat `geloof tegenover geloof' staat: geloof in de rede tegenover geloof in God (of Allah), seculiere beginselen tegenover christelijke beginselen, bijbelse orthodoxie of islamitisch dogmatisme tegenover Verlichtingsfundamentalisme.
Hij heeft volkomen gelijk: Dat over deze middeleeuwse idioterie anno 2005 nog in de tweede kamer van de Nederlandse poliitieke arena werd gedebateerd is inderdaad een treurig dieptepunt.André Rouvoet schreef:Het meest sprekend kwam dit Verlichtingsfundamentalisme tot uiting in dat gênante debatje tijdens het vragenuurtje van 24 mei, over de opportuniteit van een wetenschappelijk debat over `Intelligent Design'. Ik heb dat persoonlijk vanuit het oogpunt van parlementair-democratische mores en een respectvol met elkaar omgaan als een treurig dieptepunt ervaren.
André Rouvoet schreef:Woordvoerders van verschillende fracties, onder aanvoering van D66-woordvoerder Bert Bakker, putten zich met groot enthousiasme (als het geen germanisme was, zou ik de religieus getinte term `begeestering' gebruiken) uit in het bedenken van geestige vergelijkingen van het geloof in een schepping of ontwerp met fakirs en het verhaal van de ooievaar. En zo kwam bij een aantal democraten de eigen totalitaire waarheidspretentie (de term is van Von der Dunk) onder het dunne vernislaagje van tolerantie vandaan.
Ik moet hem weer gelijk geven. Wat een zelfkennis als hij zichzelf karakteriseert als simpele ziel die nog in de duisternis van een eenvoudig geloof in een Schepper wandelt.André Rouvoet schreef:Hier sprak de elite van de `umma der verlichten' haar geloofsbelijdenis uit en alle simpele zielen die nog in de duisternis van een eenvoudig geloof in een Schepper wandelen wisten weer dat ze van de kerk van de Verlichting niet veel meer te verwachten hebben dan dédain en op z'n best meewarigheid.
Keep on dreaming in your wonderfull fantasie Mr Rawfoot.André Rouvoet schreef:Eenzelfde ideologische, bijna religieuze gedrevenheid valt te bespeuren in de kruistocht van D66, in het bijzonder collega Lousewies van der Laan, tegen de strafbaarheid van smalende godslastering.
De zelfverzekerdheid van het strikt seculiere wereldbeeld is de zelfverzekerdheid van de aanhangers van het ptolemeïsche wereldbeeld vóór Galilei. En de bezorgdheid van velen over de kanteling in verhouding religie/geloof en levenspraxis/politiek moet vergelijkbaar zijn met de bezorgdheid van de Newtoniaanse natuurwetenschappers over de publicaties van Albert Einstein, die het gangbare paradigma bedreigden. ,,En toch is de aarde plat'', monkelen de kinderen der Verlichting. Thomas Kuhn, de founding father van de paradigmatheorie in de wetenschapsleer, zou erom moeten glimlachen. Lynn Margulis, hoogleraar biologie aan de Universiteit van Massachusetts, schreef dat de geschiedenis uiteindelijk het neodarwinistisch evolutiegeloof zal beoordelen als ,,een kleine 20ste-eeuwse sekte binnen de uitzwermende religieuze overtuiging van de Angelsaksische biologie''. Ik bedoel maar.
Ga vooral zo door D66. Merk ik nu niet iets van "uiting van bittere wrok"André Rouvoet schreef:Ik realiseer mij dat ik mijn pijlen vooral op D66'ers lijk te richten. Nu geven zij daar natuurlijk ook wel aanleiding toe, gezien hun antireligieuze agenda en hun fanatieke strijd om geloof en religie buiten de politiek te houden.
My girl Lousewies strikes again.!André Rouvoet schreef:Nadat ik D66 vorige week in een interview om deze reden ,,gevaarlijk'' had genoemd, schreef Lousewies van der Laan op haar weblog dat ze dat eigenlijk vooral als een compliment beschouwt. Als een ware missionaris van het Verlichtingsgeloof schrijft ze vervolgens, onder verwijzing naar het IDdebat: ,,als er een conflict is tussen de wetenschap en het geloof, dan moeten we het geloof verlichten en niet de wetenschap verduisteren.''
André Rouvoet schreef:Ik hoop duidelijk te hebben gemaakt dat er op de steling dat de merkbare presentie van een godsgeloof in het publieke domein in strijd zou zijn met het rechtsstatelijke beginsel van de scheiding van kerk en staat, fors valt af te dingen. Natuurlijk valt er over de inhoud van de aldus gefundeerde politieke standpunten te discussiëren, als het nodig is stévig te discussiëren; ik zal de laatste zijn om te beweren dat alles wat vanuit een geloofsopvatting wordt ingebracht in het publieke discours probleemloos is.
Ja maar datzelfde hun je zeggen van het humanisme althans dat laatste. Het staat dus los van het geloof. In menselijke relaties wordt, los van geloof, zowel gemoord als liefdevol geholpen. Maar het geloof heeft met hun pretenties van liefdevolle helpers wel erg veel mensen de dood in geholpen en is dus hopeloos hypocriet.André Rouvoet schreef:Want ja: er zíjn uit naam van het geloof verkeerde keuzes gemaakt en verwerpelijke daden begaan. Maar daartegenover staat dat een levend geloof óók in het publieke domein ons heel veel goeds heeft gebracht.
Door de guillotine verwijst hij naar de franse revolutie. Dat was een revolte tegen de hegemonie van de kerk maar daarmee nog geen humane beweging.André Rouvoet schreef:Ik wil maar zeggen: op beide heeft een politieke overtuiging die is gestoeld op een geloofsovertuiging niet het monopolie. Zo min als de guillotine reden is om humanistische overtuigingen uit het publieke debat te weren, zo min vormen de godsdienstoorlogen reden om bijvoorbeeld christelijk geïnspireerde politiek als een ontoelaatbare inbreuk op de scheiding van kerk en staat te beschouwen.
André Rouvoet schreef:Misschien mag ik het tegen de Von der Dunks, Cliteurs, Bakkers, Wildersen, Van der Laans en Hirsi Ali's van deze wereld zeggen met de woorden van Gandhi: ,,Wie religie en politiek van elkaar wil scheiden, heeft van beide niets begrepen.''
Ivm etenstijd laat ik het even hierbij maar ik wilde jullie dit artikel niet onthouden.
Ik zou zeggen breek maar los.
Gerard