enno nuy schreef:Zelf ben ik een evolutionist en ik ga er dan ook van uit dat het intrinsieke doel van het leven niet verder reikt dan de overleving van de soort door het produceren van gezond nageslacht.
Ik ben pragmatist en ga er van uit dat het leven (of een diersoort) helemaal geen doel heeft. Net zoals de zwaartekracht dingen naar elkaar trekt, maar dat trekken toch niet het doel van de zwaartekracht is. Dat iets gebeurt, wijst niet op een doel.
enno nuy schreef:Het willen overleven zit als het ware in ons DNA gegrift.
Mee eens. En daarmee ook de "afkeer voor de dood". De angst om "niet te zijn".
Doordat de mens is gaan beschikken over een vrije wil, kan de mens tot op zekere hoogte de loop van het eigen leven beinvloeden. Een dier kan dat niet en volgt de in het DNA opgeslagen instincten.
Mens en aap (of kat) zijn wat dit betreft niet verschillend. Of alle dieren hebben vrije wil, of geen enkel dier. Afhankelijk van je precieze invulling van het begrip vrije wil. Opvoeding, erfelijkheid of "eigen" inbreng ... die laatste volgt uit de eerste twee, waarmee de benoeming "eigen" twijfelachtig wordt. Maar sowieso is het bij (mens)dieren een combinatie van opvoeding en erfelijkheid.
Nu kun je hier eindeloos over filosoferen maar feit is dat een individuele mens tot het besluit kan komen geen belangstelling te hebben voor nageslacht, ja zelfs geen belangstelling meer te hebben voor het leven.
Ik vraag me opeens af, of dieren ook zelfdodingsneigingen kennen. Of de levenszin weleens kwijt zijn. Dieren die in een schijnbare oase van overvloed zichzelf uithongeren .... (iemand bronnen?)
Maar wat als je aan het leven lijdt? Dan zouden we opeens niet meer het recht hebben om dat lijden te doen stoppen? En wat als alle medicijnen en therapieen die je tot je hebt genomen het leven niet draaglijker hebben kunnen maken? Ben je dan toch gedoemd om de hele rit uit te zitten?
Het leven. Een lust, lijdensweg, spel, uitdaging, marteling, simulatie, droom, etc ... ik geloof dat voor alles wat te bedenken is, wel iemand te vinden is die dat zo ervaart. Maar ook denk ik, dat die mensen daar niet voor kiezen (vrije wil = illusie!).
Hoe je het ook ervaart, je bent wat mij betreft niet gedoemd of gedwongen je leven te leven. Hulp van derden om je leven te stoppen, vind ik - zoals eerder al geschreven - acceptabel.