De Rooms-katholieke kerk is vervolgbaar.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

De Rooms-katholieke kerk is misdadig.

Ja
14
78%
Nee
4
22%

Totaal aantal stemmen: 18

Sintes

De Rooms-katholieke kerk is vervolgbaar.

Bericht door Sintes »

Weliswaar heeft u het betoog tot in den treure al moeten aanhoren, leen me toch uw oor.

Begin deze maand liet men mij een brief lezen van Cardinal Ratzinger, de toekomstige paus Benedictus, waarin hij de veroordeelde priester Stephen Kiesle verzoek ter laïciseratie afwijst omwille de "goede" naam van de kerk (1). Ratzinger deed dit geheel conform met het procedé van de Rooms-katholieke Kerk. Dit was niet de eerste keer het vaticaan gelegenheid verschafte voor psychoseksuele gestoorden om hun misdaad door te zetten.
Let wel, deze formulering is doelbewust.
Wetboek van Strafrecht Titel V. Deelneming aan strafbare feiten Artikel 48 schreef: 2) Zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf.
  • A: Medeplichtigheid Rooms-katholieke Kerk als rechtspersoon.
    • AI: Is de functie van priester een gelegenheid voor pedosexuelen?
    • AII: Is er opzettelijk gelegenheid verschaft?
      (Voorbeeld: de weigering van laïciseratie van Kiesle)
Op 12 maart 2010 heeft strafpleiter Jan Boone aangifte gedaan tegen het aartsbisdom Utrecht. "Er is sprake van een structuur, leidinggevenden, deelnemers, een gezamenlijk oogmerk en het voortbestaan in de tijd" (2), hierop doelt hij op Artikel 140 van het Strafrecht.
Wetboek van Strafrecht Artikel 140 schreef:1 Deelneming aan een organisatie die tot oogmerk heeft het plegen van misdrijven, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
  • B: Rooms-katholieke Kerk als criminele organisatie.
    • BI: Is de Rooms-katholieke Kerk een organisatie?
    • BII: Is een oogmerk van de Rooms-katholieke Kerk het plegen van misdrijven?
Wetgeving tegen misdrijven tegen de zeden hebben in Nederland iets bijzonders, u bent niet alleen schuldig als u een directe dader bent, maar ook derden zijn, zonder bemoeienis van Artikel 48, strafbaar.
Wetboek van Strafrecht Titel XIV. Misdrijven tegen de zeden Artikel 247 schreef: Hij die met iemand van wie hij weet dat hij [..] met iemand beneden de leeftijd van zestien jaren buiten echt ontuchtige handelingen pleegt of laatstgemelde tot het plegen of dulden van zodanige handelingen buiten echt met een derde verleidt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
  • C: Rooms-katholieke Kerk misdrijven tegen de zeden.
    • CI: Duldt Rooms-katholieke Kerk ontuchtelijke handelingen met iemand beneden de leeftijd van zestien?

1) Ratzinger's brief over Stephen Miller Kiesle. Geraadpleegt op 11 april 2010 op http://www.scribd.com/doc/29719818/Ratz ... sex-crimes
2) Advocaat: bisdom is criminele organisatie. Geraadpleegt op 11 april 2010 op http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2010.html

Aanpassing 1: 13:20, poll toegevoegd na lezen reactie sarnian.
Aanpassing 2: 13:21, wijzigingen lijst toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Sintes op 11 apr 2010 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
sarnian
Bevlogen

Re: De Rooms-katholieke kerk is vervolgbaar.

Bericht door sarnian »

Er is geen vraag over wat de RKK denkt over ontuchtelijke handelingen met iemand beneden de leeftijd van zestien (of zelfs zonder leeftijdsgrens). Uiteraard steunt de kerkleiding zulke handelingen niet.
Het is een veel meer een kwestie van moraal tegen schadevergoeding.
Volgens mij zou bij een kerk morele waarden voorop moeten staan, zelfs al zouden ze er aan failliet gaan.

Je topic starter stelt geen echte opstelling. Je vraagt naar de bekende weg. Maar wat stel je zelf voor?
Wat zou de RKK volgens jou het beste kunnen doen?
.
Laatst gewijzigd door sarnian op 11 apr 2010 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Sintes

Bericht door Sintes »

Alles op zijn tijd Sarnian. Op de eerst plek lijkt het belangrijk vast te stellen dat er op dit forum een consensus te bereiken valt dat de Rooms-katholieke kerk, zuiver, misdadig is.
Oninteressant als deze opstelling is, de implicatie's van deze conclusie zijn wellicht meer belangwekkend.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Sintes schreef:Op de eerst plek lijkt het belangrijk vast te stellen dat er op dit forum een consensus te bereiken valt ....
Consensus? Hier? Keep dreaming. Op dit forum zie ik nog eerder iedereen zich tot de islam bekeren. :D
Sintes schreef: ... dat de Rooms-katholieke kerk, zuiver, misdadig is.
Wat een onzin! Misdadig? Waarop is dat dan gebaseerd?
Iedereen begrijpt de fatale financiële consequenties die hierop voor de RKK kunnen volgen.
Veel beter is het om het aspect van de morele versus de financiële belangen voor de RKK te bekritiseren.
Wat is belangrijker voor een organisatie als de RKK ? Moraal of de consequenties?
Verliest een kerk niet haar bestaansrecht indien zij als organisatie haar morele plichten niet nakomt?
Wat is een kerk anders dan een heleboel gebakken lucht in een moreel jasje?

De kerk heeft die kinderen niet aangerand. Dat deden individuele priesters. De kerk is nalatig de daders intern te bestraffen en corrigerend op te treden. Maar misdadig?
Begrijp mij goed : ik steun de RKK niet. Kritiek is zeker gerechtvaardigd. Maar je moet wel reëel blijven.
Maar met zulk overdrijven bereik je eerder het tegenovergestelde van wat je wilde ....
.
Laatst gewijzigd door sarnian op 11 apr 2010 13:51, 8 keer totaal gewijzigd.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Sintes

Bericht door Sintes »

Waarop dat is gebaseerd? Heeft u mijn post gelezen?
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Sintes schreef:Waarop dat is gebaseerd? Heeft u mijn post gelezen?
Uiteraard heb ik dat gedaan. Nergens zie ik echter misdadigheid. Wel misleiding en nalatigheid, uit angst voor de catastrofale financiële consequenties.

De enige effectieve weg tegen het gedrag van de RKK bestaat niet uit overdreven aantijgingen maar uit het aangeven waar de RKK fout zit. En dat is dat zij de zaak door haar op financieel belang gericht gedrag reeds bij voorbaat moreel heeft verloren. Een kerk die zich niet aan haar eigen moraal leer houdt verliest alle recht van spreken op het gebied van die moraal.

En ik herhaal : wat is een kerk meer dan een heleboel gebakken lucht verpakt in een moreel jasje?
.
Sintes

Bericht door Sintes »

En ik antwoord: meer dan een heleboel gebakken lucht in een moreel jasje, is de kerk een rechtspersoon.
Schuldig aan deelneming aan strafbare feiten, het verschaffen van middelen tot plegen van een misdrijf. Artikel 48 van het wetboek van Strafrecht.
Schuldig misdrijven tegen de zeden, het dulden van ontuchtige handelingen met iemand beneden de 16 jaar. Artikel 247 van het wetboek van Strafrecht.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Sintes schreef: Begin deze maand liet men mij een brief lezen van Cardinal Ratzinger, de toekomstige paus Benedictus, waarin hij de veroordeelde priester Stephen Kiesle verzoek ter laïciseratie afwijst omwille de "goede" naam van de kerk (1).
Ratzinger was jarenlang de "openbare aanklager" vd katholieke kerk

de naam vd kerk en de pastoors hadden ALTIJD voorrang op de slachtoffers.
alleen al vandaag lopen er in eht vaticaan verschillende pedopriesters rond die bescherming genieten en in het buitenland, hebben verschillende pedopriesters het statuut van diplomaat om hen buiten vervolging te houden.

nix nieuws onder de zon en het is oa dankzij het kordate optreden van RAtzinger dat priesters decennialang systematisch en ongestraft hun gang konden gaan. Hij is jarenlang met dit soort zaken bezig geweest en was de hoofdverantwoordelijke om de doofpot gesloten te houden
wat mij betreft hoort Ratzinger voor het strafhof in den haag maar wie ben ik :)

en wat betreft de financiele compensaties aan slachtoffers. Ik hoop dat elkeen beseft dat dit geld vd schenkingen komt Ik denk aan allerlei kerkelijk/christelijke/vaticaansche organisaties die jaarlijks geld inzamelen voor bvb natuurrampen zoals haiti.
Jinny

Bericht door Jinny »

Als er niet opgetreden wordt willens en wetens tegen pedofilie binnen je eigen organisatie, zelfs uit angst voor de financieele consequentie's geprobeert wordt het onder het tapijt te schuiven, dan vind ik dat misdadig en getuigen van criminele handelingen.

Dat de RKK (en andere religie's) daarbij ook nog hoog vd toren blazen over morele waarden die ze zouden dragen en beschermen maakt het alleen nog maar misdadiger.
Sintes

Bericht door Sintes »

Wanneer ik spreek over wetboek van strafrecht, dan spreek ik niet over schadevergoeding. Schadevergoeding is te bereiken via strafrecht, maar wanneer men spreekt over immateriële schade, smartegeld, dan is hier het burgelijk recht het gebruikelijke middel. Ik spreek hier over strafrecht.
Ook is het niet de bedoeling om de persoon Ratzinger aan te spreken. Het gaat hier om het grote geheel. Niet om smartegeld, Ratzinger of individuele Katholieken, het gaat hier om rechtsvervolging van de Rooms-katholieke kerk in zijn geheel.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Sintes schreef:En ik antwoord: meer dan een heleboel gebakken lucht in een moreel jasje, is de kerk een rechtspersoon.
De RKK is inderdaad een rechtspersoon maar is ook een onafhankelijk land. Je kan het vatikaan niet voor de rechter dagen.
Sintes schreef:Schuldig aan deelneming aan strafbare feiten, het verschaffen van middelen tot plegen van een misdrijf. Artikel 48 van het wetboek van Strafrecht.
Incorrect. De RKK heeft zelf geen minderjarigen mishandeld, noch deelgenomen aan strafbare feiten, noch daartoe middelen verschaft. Individuele werknemers (aka priesters) hebben die wandaden gepleegd.
Sintes schreef:Schuldig misdrijven tegen de zeden, het dulden van ontuchtige handelingen met iemand beneden de 16 jaar. Artikel 247 van het wetboek van Strafrecht.
Incorrect. De RKK heeft zelf geen minderjarigen mishandeld. Dat hebben individuele priesters gedaan.

Noot : die priesters zijn in feite werknemers van de RKK. Priesters zijn zelf verantwoordelijk voor hun wandaden. Je kan de RKK daarvoor niet aanspreken.

De RKK is schuldig aan misleiden van en nalatigheid bij opvolgen van wandaden (ontuchtige handelingen) van individuele priesters. Maar dat valt niet onder het hoofdstuk misdadigheid.

Dat een organisatie als de RKK als een toch vooral morele organisatie haar eigen moraal schijnt te hebben verloren vanwege de enorme financiële consequenties ten gevolge van het handelen van een (let wel : klein) deel van haar priesters is voor wat mij betreft veel belangrijker dan enig iets anders in deze zaak.

Voor de RKK zijn de consequenties van het moreel fiasco veel ernstiger dan enig iets dat er in het Wetboek van Strafrecht staat in deze zaak.

Nogmaals : wat is een kerk meer dan een heleboel gebakken lucht verpakt in een moreel jasje?
.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Sintes schreef:.... Het gaat hier om het grote geheel. Niet om smartegeld, Ratzinger of individuele Katholieken, het gaat hier om rechtsvervolging van de Rooms-katholieke kerk in zijn geheel.
Organisaties als de RKK bestaan slechts bij de gratie van hun morele uitstraling. De RKK heeft dat moreel recht door haar handelen in deze zaak verloren. Dat moet worden uitgebuit. Wetboeken van strafrecht zijn daarbij totaal onbelangrijk. Het gaat er om hoe de mensheid de RKK "ziet".
Alles wat er van de RKK nu overblijft is wolken van gebakken lucht, die voor iedereen zichtbaar zijn.
Maak daar nu eens goed gebruik van !!!
.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat er nu gebeurt binnen de RKK laat wel heel duidelijk zien in hoeverre het draait om macht en autoriteit. Ik ben benieuwd hoe Jezus hier tegenaan zou kijken...
Wel duidelijk is dat de verantwoordelijken volgens de wetten van het land waarbinnen ze opereren vervolgd moeten worden (indien dat nog mogelijk is). Dat zal de RKK duidelijk maken dat ze niet moet handelen op eigen houtje.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

lanier schreef: Ik ben benieuwd hoe Jezus hier tegenaan zou kijken...
Die liet toch ook al de kinderen tot zich komen?

Afbeelding

:D
Laatst gewijzigd door sarnian op 11 apr 2010 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Die maakte de kerkleiders uit voor huichelaars en bonjourde de geldmakers de tempel uit.
Duidelijker kan toch niet.

Maar ja.....
Volgens vele zijn dit sprookjes.
Dus wat let het Vaticaan?
Rekken en erbij blijven.
Over 5 jaar zijn al die oude knarren dood en het Vaticaan springlevend.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie