Plato

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

Plato

Bericht door FonsV »

Plato’s antwoord op de chaos van zijn tijd was de stichting van een school voor wiskunde en filosofie. Die werd ’Academie’ genoemd, omdat de studenten bij elkaar kwamen in een heilig bos aan de rand van Athene dat gewijd was aan de held Academius.

Het onderwijs bestond niet uit colleges, maar uit gesprekken in de stijl van Socrates. Plato was er in dit prille stadium niet op uit om zijn eigen visie aan zijn leerlingen op te leggen, maar hij moedigde onafhankelijk denken aan. Tegelijkertijd werkte hij op papier aan zijn eigen ideeën en werd hij de eerste filosoof wiens werk in zijn geheel is bewaard gebleven. Hij legde zijn ideeën niet als dogma vast, maar gebruikte de vorm van de dialoog, waarin verschillende gezichtspunten worden verwoord.

Aangezien Socrates de hoofdspeler in deze dialogen was, resulteerden ze nooit in een vastomlijnde conclusie. Plato’s dialogen waren geen definitieve argumenten, maar een uitnodiging om verder te denken, zodat de lezer zou beseffen hoe complex de beschreven onderwerpen waren.
Plato valt niet te vergelijken met een hedendaagse academicus. Hij zette zijn ideeën niet plechtig en logisch uiteen, maar bracht ze vaak heel speels, indirect en dubbelzinnig, door allegorieën te gebruiken en met raadselachtige en obscure beelden naar fundamentele waarheden te verwijzen. Hij geloofde dat het een moeizaam proces was om achter de waarheid te komen, en dat er een lange, gedegen oefening in dialectiek voor nodig was.
In zijn geschreven werk gebruikte hij ook de aloude werkwijze van de mondelinge overdracht, die onderkende dat de waarheid niet louter door een opsomming van feiten overgebracht kon worden, maar ook door intuïtie, esthetisch inzicht en verbeeldingskracht, die tevens empirische waarneming en strenge logica vereiste.

Plato’s filosofie wordt beheerst door wat doorgaans de ‘leer van de vormen’ wordt genoemd, hoewel dit nooit een consistente theorie is geworden. Moderne onderzoekers hebben een ontwikkeling in zijn denken proberen te vinden, en volgens sommige heeft hij aan het einde van zijn leven de vormen geheel losgelaten; maar het is een vergissing om in Plato’s werk naar een duidelijke intellectuele groei te zoeken. Waarschijnlijk begon hij aan een nieuwe dialoog voordat de vorige voltooid was, en werkte hij dus aan meerdere tegelijk. Nu eens probeerde hij de ene benadering, dan weer de andere; af en toe beschreef hij vormen op mystieke wijze als goddelijke figuren, in andere gevallen definieerde hij ze rationeler.

In elke dialoog benaderde hij het lastige concept vanuit een andere invalshoek, zodat we te maken hebben met een reeks elkaar overlappende betogen (die een algemeen idee van de vorm als abstract denkobject presenteren) door een aantal filosofische vragen te stellen.
Op die manier probeerde hij voortdurend te ontdekken hoe dit ogenschijnlijk cryptische begrip nuttige toepassingen kon hebben in de warrige en verontrustende wereld van de vierde eeuw (v.C.).

Hiermee heb ik een klein stukje overgetikt uit de 500 pagina’s van Karen Armstrong’s laatste boek ‘De GROTE transformatie’. Het boek is kort na verschijnen al in de ‘Boeken Top Tien’ beland en, wat mij betreft, terecht! Ik word daarom niet moe iedereen aan te raden de tijd en de moeite te nemen haar beschrijving van de vier grote culturen: Chinese, Voor-Indische, Joodse en Griekse (900 v.C. – 200 v.C.) eens te lezen. Het werkt bijzonder ‘relativerend’ wat betreft de ideeën en zekerheden die we denken te hebben en: ‘van de geschiedenis valt veel te leren’. En ík denk niet ver mis te zitten als ik beweer dat we dat laatste veel te weinig doen. :?

Van de andere kant: ‘Wat niet weet dat niet deert’. Zo is het óók weer! :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Plato’s antwoord op de chaos van zijn tijd was de stichting van een school voor wiskunde en filosofie.
Hiermee in achthoudende dat Plato een echte arristocraat was en eigenlijk voorbestemd was om Athene te leiden. Vanwege de corruptie heeft Plato gekozen voor de filosofie toch schuilt er een addertje onder het gras, Plato heeft geprobeert om met zijn filosofie ook zijn staat te verwezenlijken, hetgeen mislukte. Dionysys heeft hem tot twee maal toe "de wacht aan gezegt" in Sicilië. Hoeveel politiek motief heeft Plato gehad?

In ieder geval is het een lust om zijn werken te lezen en ik kan het iedereen aanbevelen!
FonsV
Diehard

Plato

Bericht door FonsV »

Dag bad_religion,
Je schreef:In ieder geval is het een lust om zijn werken te lezen en ik kan het iedereen aanbevelen!
En deze aanbeveling val ik graag bij.

Daarnaast heb ik de indruk dat Armstrong wat nuances aanbrengt in onze kijk op Plato. In die zin is het een lust om ook haar werk te lezen. :)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Plaats reactie