Humanistische kloof politiek.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

David Bakker
Banned

Re: Humanistische kloof politiek.

Bericht door David Bakker »

Kitty schreef:
The Prophet schreef:Nou... Het probleem zit hem erin dat scholen op religieuze grondslag OOK door de belastingbetaler worden betaald. Dat is ooit begin 20e eeuw vastgelegd na de zgn. schoolstrijd. En dat is een principe dat je in andere landen vaak niet tegenkomt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolstri ... derland%29
Dat je daar niet voor zou willen betalen is natuurlijk puur een principekwestie, niet dat het je geld zou schelen indien een christelijke school zou worden omgezet naar een openbare school. En het is de vraag of principes invloed hebben op de democratie zoals die nu in elkaar zit.
Wat wil je nou precies zeggen Kitty?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat ik wil zeggen is, dat er een meerderheid moet zijn om religieuze scholen af te schaffen, en de wet dat momenteel niet toelaat. Ik zie het dus gewoon niet gebeuren. Omdat een handjevol dit wil vanuit principe.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
a.r.

Bericht door a.r. »

Kitty schreef:
The Prophet schreef:Nou... Het probleem zit hem erin dat scholen op religieuze grondslag OOK door de belastingbetaler worden betaald. Dat is ooit begin 20e eeuw vastgelegd na de zgn. schoolstrijd. En dat is een principe dat je in andere landen vaak niet tegenkomt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolstri ... derland%29
Dat je daar niet voor zou willen betalen is natuurlijk puur een principekwestie, niet dat het je geld zou schelen indien een christelijke school zou worden omgezet naar een openbare school. En het is de vraag of principes invloed hebben op de democratie zoals die nu in elkaar zit.
Het gaat idd niet om geld maar om principe, en/of emancipatie en/of veeleer nog de redescholen/onderwijskrachten dienen jongeren niet in sprookjes te leren geloven maar bewezen zaken (feiten) en/of in brede wetenschappelijke kring aanvaarde theorieen te onderwijzen en hen vooral kritisch te leren denken. Dát is op scholen die op religieuze grondslag gestoeld zijn echter onmogelijk omdat de onderwijskrachten die daar les(mogen)geven óók volkomen geindoctrineerd zijn met religie én dus, niet beter weten of durven weten dan dat in de heilige boeken staat en/of dat door de pastoor/dominee/imam beleden wordt. Dit alles gesteund door de/alle politieke partijen waarin religie en/of de religieuze achterban enorme invloed kan/mag uitoefenen omdat volgens artikel 1 van de rechten van de mens IEDER mens begiftigd is met verstand

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/di ... eel-1.html

Klinkt allemaal prachtig, heb het ook jarenlang allemaal gerespecteerd maar inmiddels zie ik in dat het bullshit van de bovenste plank is. Allemaal "blij" maar niet allemaal vrij, religieuze overtuiging voert nog steeds de boventoon, eist respect voor voor hen op lucht gebakken overtuiging...arme mensheid!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja a.r. dat vind jij dat er onderwezen wordt in sprookjes en ik vind dat ook. Maar hoe krijg je dit veranderd indien de beleidsmakers ook uit christenen bestaan en die gaan dus helemaal niet uit van een sprookje maar van een geloofde waarheid. Het is natuurlijk allemaal prachtig om te discussiëren hoe wij atheïsten het graag zouden willen hebben, maar je kan er dus niet veel meer mee dan over discussiëren zolang de mensen die het echt voor het zeggen hebben niet bestaan uit mensen die onze mening mbt tot religie niet delen.
Het lijkt op dit forum alsof er heel veel vrijdenkers zijn en behoorlijk wat atheïsten die zich hier druk om maken. Daarnaast zijn er ook nog aardig wat atheïsten die zich er dus totaal niet druk om maken, zolang het hun belevingswereld niet direct raakt. We zijn dus met dit gedachtegoed in een behoorlijke minderheid. En komen dus nauwelijks buiten dit forum met dit geluid, of je kunt het eens roepen in je naaste omgeving.
Hoeveel jaar voeren we al de discussie over christelijke scholen? En wat is er inmiddels veranderd? Niets.

Indien je dit zou willen veranderen, dan moet je eerst zorgen dat er geen christenen meer zijn die hierover beslissen. Dat wil zeggen dat je heel onze wetten en partijenstelsel moet hervormen. Zolang dat niet gebeurt, zullen er gewoon christelijke scholen zijn en daarnaast openbare scholen. Totdat religie geen rol meer speelt bij de mensheid. En daar kunnen we echt nog heel erg lang op wachten. Jij en ik maken dat niet meer mee.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sseb

Bericht door Sseb »

Artikel 23 is het artikel van de vrije school oprichting met welke levensovertuiging dan ook. Laten we het nu even niet bekijken op religieus sprookjes gebied maar op de rechten van de mens, de gelijkheidsbeginselen.

Een "katholieke" school verkondigt het katholicisme, katholieke normen. Een protestantse school verkondigt het protestantisme, protestantse normen. Een katholiek kan niet naar een protestantse school omdat deze een compleet ander verhaal betreft. Maar stel je woont in een drop waar louter deze protestantse school is; dan is er dus wel degelijk een probleem.

Of je woont als moslim in dit dorp waar louter christelijke scholen zijn. Dan kan je eigenlijk niet naar deze scholen toe omdat deze geheel andere normen en waarden verkondigen. Een moslim kan eigenlijk niet naar een christelijke school.

Stel een kind word vrij opgevoed; het mag geheel zijn eigen visie, mening, realiteit en waarheid vormen. Als deze naar een Christelijke school gestuurd moet worden omdat er geen openbare scholen in de buurt zijn word een in wel degelijk met andere normen en waarden geconfronteerd.

Mensen zijn juist met de religieuze scholen niet gelijk aan elkaar. Omdat het ene iets anders verkondigt dan de ander en zo kan je eigenlijk niet naar die school toe omdat jij anders bent dan de andere.

En Artikel 23 maakt het nog steeds mogelijk om homoseksuele leraren van religieuze scholen af te schoppen wat een schande is! Wat ook nog eens iets is wat volgens artikel 1 niet eens mag.

Mijn verhaal vind ik zelf vaag. Ik kan me alleen via landelijke politiek duidelijker maken. Als CDA of CU in een kabinet zit verkondigd het normen en waarden uit de bijbel maar er leven ook zo'n miljoen moslims in dit land. Het is dus niet eerlijk dat hun moraal niet word verkondigt en die van de bijbel wel. Men is dus niet gelijk.

Boris van der Ham van D66 zelf vrijdenker (http://www.vrijzinnig.com), atheïst; is bezig met het aanpassen van artikel 1 en waarschijnlijk ook artikel 23 wat mooi nieuws is.

Ik pleit zelf voor openbare scholen. Louter en alleen openbare scholen waar niemand een geloof of idee word opgedrongen! En werkelijk goed en wetenschappelijk onderwijs krijgt; want dit verdient iedereen.
Wieling

Bericht door Wieling »

Beste lezers,

Beste Wieling, ons forum is geen marktplaats.
Ik heb een keer je ongevraagde reclame getolereerd, maar daar zal het ook bij blijven.
De andere verwijder ik.

Jim
Plaats reactie