Verbannen van Ontdek Islam?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Verbannen van Ontdek Islam?

Bericht door Jinny »

Anoniem schreef:haha, heb net ook een topic geopend daar: http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... =2&t=57624
Ik geef je weinig kans.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Lotje:
religie en rede bijten elkaar in mijn ogen idd wel op sommige punten. Maar als je van rood houdt, betekent het niet persé dat je blauw haat. Ik denk dat veel moslims van paars houden.
Paars is toevallig mijn lievelingskleur. Er zijn hier op Freethinker heel wat verschillende kleurschakeringen, ook mbt de islam & moslims en (dus) ook mbt Wilders. Zelf hoor ik tot de tegenstanders van PVV-islamofobie.

Ik geloof in de rede en dat in elk mens van nature verstand en geweten zijn aangeboren om te onwikkelen. Naar mijn idee worden geloof en rede, religie en wetenschap, veel te vaak onnodig als tegengestelden of vijanden tegenover elkaar gezet alsof een conflict of oorlog tussen beide gaande is die in de toekomst één ultieme eindoverwinnaar zal opleveren. Religieuze gelovigen en wetenschappelijke redeliefhebbers zijn net als elk mens geboren met verstand en geweten, maar deze natuurlijke vermogens worden op verschillende wijzen ontwikkeld. Niettemin wijs ik misologie af, het uit denkangst of redehaat onderontwikkeld houden van het gebruik van het (gezond) verstand, ongeacht of het in naam van een religie of iets anders wordt gerechtvaardigd. Waarschijnlijk zal niemand zich vol trots graag 'misoloog' noemen, vandaar dat de vraag meestal prikkelt tot het geven een ontkennend antwoord - waarop ik als redeminaar hoop...
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Anoniem

Bericht door Anoniem »

Jim schreef:
Anoniem schreef:haha, heb net ook een topic geopend daar: http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... =2&t=57624
Ik geef je weinig kans.
haha indd. Ze hebben t al door en verwijzen al naar dit topic. hahah zieligerds.
Anoniem

Bericht door Anoniem »

haha lees die reacties in dat topic =D>
Jinny

Bericht door Jinny »

Anoniem schreef:
Jim schreef:
Ik geef je weinig kans.
haha indd. Ze hebben t al door en verwijzen al naar dit topic. hahah zieligerds.
Ze lezen hier gewoon mee.
Dat mogen ze, maar onderwijl wel anderen afraden om hier te lezen.
Dat je nog niet geband bent komt waarschijnlijk omdat er nog een moderator wakker moet worden.
Ik ga er niet vanuit dat de drie waarschuwingen regel gebruikt wordt.

Wat ik me afvraag, hoeveel mensen zullen onterecht geband zijn tgv mijn actie?
Mijn freethinkerspion account zal wel niet meer werken vermoed ik.
Anoniem

Bericht door Anoniem »

mods stellen daar niks voor, kunnen en mogen niet eens bannen.
zolang er geen beheerder online komt kun je doen wat je wilt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Anoniem schreef:mods stellen daar niks voor, kunnen en mogen niet eens bannen.
Ah, vandaar dat het wel 24 uur duurde voordat ik met mijn eerste actie geband werd.
Bestaan die berichtjes eigenlijk nog?
Anoniem

Bericht door Anoniem »

Jim schreef:
Anoniem schreef:mods stellen daar niks voor, kunnen en mogen niet eens bannen.
Ah, vandaar dat het wel 24 uur duurde voordat ik met mijn eerste actie geband werd.
Bestaan die berichtjes eigenlijk nog?
Weet niet eens welke berichtjes je bedoeld. Maar ben al weer geinfiltreerd en zit midden in weer. Zij maar denken dat ik een moslim ben. Heb dat al meer dan 3 jaar volgehouden. dus weet hoe dat moet. hahahaha
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

petals schreef:Hind, dank je wel voor je antwoord! Ik ken de groep idd. Maar zelfs als je de Koran zonder hadith leest, blijft toch staan dat de kern van islam is geloven in 1 God, en deze God aanbidden, en iedereen die dat niet zo doet gaat naar de hel? (althans, als je de boodschap van de islam hebt gekregen en deze verwerpt)

Ik zeg vaak tegen mezelf, zoals bijv. jij moslim bent, kan ik ook moslim zijn (niet fout bedoeld hoor, geloof
me!) maar ik kan het niet meer, nu ik de Qur'aan van a-z gelezen heb. Zou het graag doen, ik ben nog getrouwd met mijn man, hij is moslim, maar weet niet of we samen zullen kunnen blijven, want het geloof verbiedt het. Maar op de een of andere manier voelt het of ik mezelf voor de gek hou, ik weet niet of je dat begrijpt. Datzelfde heb ik ook met het Christendom. Misschien ben ik daar idd heel strict / star in, maar voor mijn gevoel is de kern van een geloof: je gelooft in alle punten die bij dat geloof horen, en als je die niet gelooft, dan is het je geloof niet. Maar nogmaals, dat is mijn kijk erop. Als iets een leidraad voor je leven kan zijn, is dat toch prima? Zolang het maar niet oproept tot hatelijkheid tegen anderen, of ongezonde angst.
Inderdaad, ja. Zoals jij het in het eerste alinea beschrijft, geloof ik ook. Alleen houd ik me absoluut niet bezig met de eindbestemming van anderen. Ik heb het druk genoeg met mezelf goed bezig te houden. :mrgreen:

Wat je tweede alinea betreft: je gelooft in alle punten die bij dat geloof horen, is bij jou in feite: je gelooft in alle punten die bij het SOENNITISCHE geloof horen. Ik ben geen moslim die uit gemak dingen laat liggen. Ik geloof oprecht dat de islam door Allah gebracht de islam van de KOran is. Hij zegt zelf: het boek is volledig, er zijn geen toevoegingen nodig. (Dan heb ik dus niets toe te voegen).

En nee, ik ben geen hatelijk mens en heb ook geen angst voor andersdenkenden.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Samsa schreef:
petals schreef:Hind, dank je wel voor je antwoord! Ik ken de groep idd. Maar zelfs als je de Koran zonder hadith leest, blijft toch staan dat de kern van islam is geloven in 1 God, en deze God aanbidden, en iedereen die dat niet zo doet gaat naar de hel? (althans, als je de boodschap van de islam hebt gekregen en deze verwerpt)
Ik zou niet weten hoe je de koran kan lezen zonder hadith. Volgens mij blijven de meeste verzen dan compleet zonder context...
Er hoeft toch ook niet overal context bij? De Koran is voor een deel gewoon een verslag van een leven toen, een verhalenboek (met evt. moraal erbij) en daarnaast natuurlijk ook een boek waarin verteld wordt wat mensen horen te doen in dit leven (geloven in één God en dat geloof ook uiten in daden van aanbidding zoals bidden, vasten, zakaat geven etc).
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Samsa schreef:De meesten hier zitten daar ws. nog, via een ander account of proxy. Is hun eigen schuld: zie, toen ze zich aan mij begonnen te irriteren heb ik een PV berichtje gestuurd van m'n ene naar mn andere profiel (toen die 500 limiet er nog niet zat) met daarin de tekst en een link dat ik bewijs had dat ze PV's meelazen. Die link ging natuurlijk helemaal nergens heen gewoon naar een lege pagina waar niks op stond maar waarvan ik de server hier had staan. En verdomd als ik geen bezoeker op die pagina kreeg binnen een paar uur. Dat betekent toch echt dat iemand die link in dat privebericht heeft gevolgd.
Dat is inderdaad niet ok. [-X
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

petals schreef:
Ik zou niet weten hoe je de koran kan lezen zonder hadith. Volgens mij blijven de meeste verzen dan compleet zonder context...
ik eigenlijk ook niet Samsa, volgens mij kan het ook niet. Al die verzen die specifiek gaan over de tijd toen in Mekka of Medina, hebben toch een uitleg nodig. In de Qur'aan staat zelf ook: volg de Qur'aan en de Profeet. Maar goed een hoop mensen slagen er blijkbaar toch in.
Ik volg de profeet toch ook? Ik ben moslima, net als hij moslim was. Ik IMITEER hem alleen niet. Ik eet geen kamelenvlees oid.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

gerard_m schreef:
*Hind* schreef:Gerard, ik heb me maar even aangemeld hier.
Jammer dat je verbannen bent. Ik vind het iig spijtig. Het ga je goed. Hopelijk kun je, mag je, wil je in de toekomst toch weer terug komen daar.
De andere bekenden: het ga jullie allemaal goed. Tot ooit?
Hoi Hind,

Wat leuk om nog even wat te horen! Je bent een van de mensen die ik graag nog iets had geschreven voor mijn ban. Vooral een bedankje eigenlijk, voor open discussies en altijd respect in je berichten. In mijn (eerlijk gezegd steeds negatiever wordende) beeld van de islam was jij een van mijn bakens van hoop. Je liet me (met een aantal anderen) steeds de menselijke en positieve kant zien en ik vond het altijd erg prettig om je berichten te lezen. =D>

Even inhakend op de discussie met Petals:
Na 4 jaar OI moet ik zeggen dat ik het inhoudelijk wel met Petals eens ben geworden. In het begin zocht ik steeds bevestiging van mijn eigen vrij positive beeld van de islam in de "milde" berichten. Illustratief is mijn 1e bericht op OI: een vraag over de heftige reactie op Mohammed cartoons. Uit sommige reacties concludeerde ik dat moslims de gewelddadige reacties van enkelen ook afwijzen en niet goed begrijpen. Mijn laatste bericht was op een topic dat eveneens over cartoons ging, waarbij gewelddadige wraakacties juist werden bejubeld.

De toon is er met de jaren verandert, maar ik merkte gaandeweg ook dat de 'hardliners' hun ideeen wel goed konden bewijzen vanuit de koran en ahadith. Ik ben daarna zelf flink gaan spitten in die bronnen en heb af en toe wat vragen gesteld op OI. De vriendelijke kant werd vaak vooral belicht door stukjes in twijfel te trekken die hard overkwamen ("is deze hadith wel betrouwbaar?", "tekst is alleen in het Arabisch te snappen"). Ik vroeg me af: als de ahadith minder status zou hebben, waarom heeft Mohammed al die uitspraken (namens Allah) dan gedaan? De verzamelaars van de ahadith zoals Bukhari waren bovendien zelf moslims, zeer secuur in hun werken, juist moslims hechten veel waarde aan betrouwbaar overleveren.

Omgekeerd zit in de koran weer het verschijnsel abbrogatie, waardoor niet alle teksten dezelfde status hebben. Als je de koran chronologisch leest, merk je dat de oudste teksten juist de mildere teksten zijn, waar vaak een minder vriendelijke tekst overheen gaat. Juist omdat de islam leert dat de koran letterlijk door Allah is opgesteld en Mohammed namens Allah sprak, ben ik tot de conclusie gekomen dat de "hardere" lijn Islamitische gezien wel de juiste is.

Dit is zeker niet meer dan mijn eigen mening na mijn OI jaren. Ook binnen de islam zijn vele vormen van geloven mogelijk. De mens zou vooral moeten leren om een andere weg niet te veroordelen. Er leiden vele wegen naar Rome of Mecca...
Poeh, ik ben hier zo onderhand de boel aan het platspammen. Ik heb alleen helemaal geen tijd gehad om hier nog eerder op te reageren. Erg druk momenteel.
Overigens was en ben ik totaal niet van plan mensen over te halen of te bekeren oid. Ik wilde alleen maar laten zien dat er ook andere visies zijn binnen de islam. That is all.

Bedankt voor je enorme, mooie compliment. Dat doet me heel erg goed. Ik ga proberen zo te blijven (ik heb zo'n idee dat me dat wel gaat lukken). :wink:

Wat de rest van de discussie betreft: als je al geen hadith gebruikt als bron voor je geloof, heb je dus ook geen hadith nodig om dingen te bevestigen. Dan is een Korantekst alleen al voldoende. Maar ja, als je tegenspreker dat niet genoeg bron vindt, kom je er natuurlijk nooit uit.

En ja, ik geloof ook dat er vele wegen naar Rome zijn. Ik ben er van overtuigd dat Allah naar je hart en intentie kijkt. En aangezien ik dat niet kan, waag ik me er niet aan om anderen te veroordelen.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

Samsa schreef:
gerard_m schreef: Ik vroeg me af: als de ahadith minder status zou hebben, waarom heeft Mohammed al die uitspraken (namens Allah) dan gedaan? De verzamelaars van de ahadith zoals Bukhari waren bovendien zelf moslims, zeer secuur in hun werken, juist moslims hechten veel waarde aan betrouwbaar overleveren.
Het is eigenlijk jammer dat er zo weinig over dat overleveren wordt geschreven op OI. Ik vind het een van de interessantere kanten, heb het eens proberen aan te tippen maar dat werd niet opgepikt. Er wordt alleen over gepraat als een voldongen feit: zo weten mensen op OI wel redelijk te vertellen welke hadith sahih zijn, maar wáárom ze sahih zijn en de betreffende data daarvoor zijn betrekkelijk ingewikkeld te vinden.

Om te bepalen of een hadith betrouwbaar is moet het aan flink wat toetsen voldoen (de keten moet onafgebroken zijn, en de overleveraars betrouwbaar, etc.). Wat ik nooit heb begrepen echter is waar die biografische gegevens van die overleveraars zijn, of daarvan vertalingen beschikbaar zijn en hoe ze aan die gegevens kwamen die soms een tijdbestek van 140 jaar overspannen, wat toch lijkt te suggereren dat de eerste overleveraars tijdens het opstellen ervan niet meer beschikbaar waren om te 'interviewen'.
Samsa, het is ook een interessant onderwerp en ook best wel gedocumenteerd, op zich. Alleen wordt het beschreven als een vorm van (exacte) wetenschap, maar dat is mi absoluut niet waar. Dit soort dingen is volgens mij extreem 'fraude'gevoelig.
*Hind*
Geregelde verschijning

Bericht door *Hind* »

miklo3000 schreef:Op OI zijn daar wel een aantal kritische topics over geopend , echter is het jammer dat sommige mensen niet openstaan voor een dialoog over dit soort zaken maar vaak blind volgen , terwijl als ik met Moslims praat er wordt verteld dat de Islam studie en verdieping in zaken juist aanmoedigt .
Absoluut waar!
Plaats reactie