Mohammed in de bijbel
Moderator: Moderators
Re: Mohammed in de bijbel
Oem-Imran:
Met de beste wil van de wereld kan ik de naam Mohammed niet destilleren uit Deuteronomium 18:18. Er staat overigens het volgende:
Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven,21) en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.
Dat betekent dat de profeet een Israëliet moet zijn en dat is Mohammed niet. Er staat nergens in de bijbel en er zijn ook geen heilige islaamse geschriften waaruit blijkt dat Israëlieten en Arabieren broeders zijn.

Met de beste wil van de wereld kan ik de naam Mohammed niet destilleren uit Deuteronomium 18:18. Er staat overigens het volgende:
Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven,21) en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.
Dat betekent dat de profeet een Israëliet moet zijn en dat is Mohammed niet. Er staat nergens in de bijbel en er zijn ook geen heilige islaamse geschriften waaruit blijkt dat Israëlieten en Arabieren broeders zijn.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

@ lanier 
Mohammed (vrede zij met hem) is een afstammeling van ismael. Ismael was de broer van isaaq. Hun vader was de stamvader Abraham. Met andere woorden, de arabieren zijn in oorsprong de broeders van de israelieten. Verder is het duidelijk dat de profeet mohammed (vrede zij met hem) een analfabeet was en hij woorden opgelegd kreeg van God, welke hij moest prediken.
Deut 18: 18 gaat over niemand anders dan de profeet Mohammed (vrede zij met hem) die al de voorspellingen in deze profetie heeft doen uitkomen. Hij is de enige die voldoet aan alle kenmerken.

Mohammed (vrede zij met hem) is een afstammeling van ismael. Ismael was de broer van isaaq. Hun vader was de stamvader Abraham. Met andere woorden, de arabieren zijn in oorsprong de broeders van de israelieten. Verder is het duidelijk dat de profeet mohammed (vrede zij met hem) een analfabeet was en hij woorden opgelegd kreeg van God, welke hij moest prediken.
Deut 18: 18 gaat over niemand anders dan de profeet Mohammed (vrede zij met hem) die al de voorspellingen in deze profetie heeft doen uitkomen. Hij is de enige die voldoet aan alle kenmerken.
Er staan een aantal posts van jouw op pagina een, welke bedoel je?Anoniem schreef:Wie heeft er op mijn post gereageerd dan? Lees maar op pagina 1. IK kom hier aan met theologische feiten en vervolgens wordt er niet gereageerd. Nee, men praat liever over bloemmetjes en bijtjes.. Het is uw wil, uw keuze, uw graf en uw uiteindelijke verantwoording aan uw ENIGE schepper. Ik ben dol theologische discussies, maar ik merk dat er vrij weinig hier mee kunnen komen, dus niet gek dat men mijn inhoudelijke posten ontwijkt, desnoods met onzinnigheden.
Als het over een naam in het OT gaat dan zal je hier weinig respons krijgen, ga het op een christen forum proberen zou ik zeggen.
De meeste hier vinden het OT een verzameling mythische verhalen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Dat geloven moslims, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Er is geen enkel heilig geschrift waar dit uit blijkt. Overigens zoals Fishhook al aangeeft zal het weining mensen boeien op dit forum omdat dit geen religieus forum is. De vraag of Mohammed wel of geen afstammeling is, en of dit wel of niet staat beschreven in de bijbel kun je je beter stellen op een christelijk forum. Waarom zouden atheïsten en/of agnosten bijbelse teksten willen verdedigen???Mohammed (vrede zij met hem) is een afstammeling van ismael.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Beste Lanier,
Er is helemaal geen verschil van mening tussen christenen en moslims dat de arabieren van ismael afstammen. Dit feit wordt door niemand ontkent. Dat is de hele discussie dan ook niet. En aangezien mohammed (vrede zij met hem) een arabier is, welke ook een feit is, stamt hij af van ismael. Net als ieder ander arabier ook ismael als stamvader heeft.
Wat betreft je tweede punt, namelijk dat religieuze discussie je niet boeit, waarom reageer je dan?

Er is helemaal geen verschil van mening tussen christenen en moslims dat de arabieren van ismael afstammen. Dit feit wordt door niemand ontkent. Dat is de hele discussie dan ook niet. En aangezien mohammed (vrede zij met hem) een arabier is, welke ook een feit is, stamt hij af van ismael. Net als ieder ander arabier ook ismael als stamvader heeft.
Wat betreft je tweede punt, namelijk dat religieuze discussie je niet boeit, waarom reageer je dan?
Fishhook schreef:Er staan een aantal posts van jouw op pagina een, welke bedoel je?Anoniem schreef:Wie heeft er op mijn post gereageerd dan? Lees maar op pagina 1. IK kom hier aan met theologische feiten en vervolgens wordt er niet gereageerd. Nee, men praat liever over bloemmetjes en bijtjes.. Het is uw wil, uw keuze, uw graf en uw uiteindelijke verantwoording aan uw ENIGE schepper. Ik ben dol theologische discussies, maar ik merk dat er vrij weinig hier mee kunnen komen, dus niet gek dat men mijn inhoudelijke posten ontwijkt, desnoods met onzinnigheden.
Als het over een naam in het OT gaat dan zal je hier weinig respons krijgen, ga het op een christen forum proberen zou ik zeggen.
De meeste hier vinden het OT een verzameling mythische verhalen.
Trouwens waarom reageer jij niet op:
De bijbel als mythe, van twee gerenomeerde joodse archeologen Neil Asher Silberman & Israel Finkelstein.
Want als het OT verzonnen is, blijft er voor het christendom en de islam ook weinig over.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

- 
				Theoloog

Het wordt toch maar eens tijd om die verzen uit Deuteronomium 18:13-21 erbij te pakken. Dan blijkt al gauw dat Mohammed hier niet bedoeld kán zijn:
De rabbijnse commentator Rashi zegt dan ook:
II. Het slot van het stuk bevestigt, dat het om meerdere profeten gaat. "Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken,
of die in de naam van andere goden spreekt..." Het gaat dus niet om één profeet, maar om elke willekeurige profeet die langskomt en in de naam van Jahwe pretendeert te spreken.
Het Oude Testament vertelt dan ook van vele profeten die langskomen. Zo hadden de koningen van Israël hofprofeten, die voorspellingen deden. Meestal gunstig voor de koning, en dan komt de echte profeet van God langs met voorspellingen van rampspoed omdat de koning niet vroom genoeg is, en de afgoderij laat bestaan. De echte profeet wordt in het begin uitgelachen, geslagen of zelfs gevangengezet. Maar als dan blijkt dat wat hij voorspelt heeft, ook uitkomt, roepen de koningen de echte profeten snel terug om te vragen hoe ze het onheil nog kunnen afwenden.
Bijvoorbeeld in 1 Koningen 22:3-8, waar de koning van de tien noordelijke stammen van Israël aan de koning van Juda vraagt of die met hem mee ten strijde wil trekken om de plaats Ramot in Gilead terug te veroveren.
Natuurlijk luistert de koning maar half naar de onheilsprofeet. Hij probeert er met en list onderuit te komen door wel ten strijde te trekken, maar zich voor de zekerheid te verkleden als gewone soldaat, maar een dwalende pijl raakt de koning evenzogoed, en hij sterft een roemloze dood.
Rashi verwijst naar een vergelijkbaar verhaal, waarin verschillende profeten, die allebei in de naam van Jahwe zeggen te spreken, met tegenstrijdige voorspellingen komen:
Hieruit blijkt dus dat Deuteronomium 18:15,18 niet de profeet Mohammed (of Joseph Smith, of Mirza Hussein Ali, etc.) voorspelt, en dat moslims er beter aan doen het bij het interpreteren van eigen boekje te houden.

1. Hieruit wordt duidelijk dat het niet om één profeet gaat, die éénmalig aan de Israëlieten gegeven zal worden, maar dat het volk Israël keer op keer op keer een profeet krijgt toegewezen.Wees met uw gehele hart bij Jahwe, uw God;
want deze volken, die u zult verdrijven, luisteren naar wichelaars en waarzeggers,
maar u heeft Jahwe, uw God, dit niet toegestaan.
Een profeet uit uw midden, uit uw broederen, zoals ik [Mozes] ben, zal de Here uw God uw verwekken;
naar hem zult gij luisteren.
Precies zoals u van Jahwe, uw God, gevraagd hebt op [de berg] Horeb, op de dag van de samenkomst,
toen jullie zeiden: 'Ik wil niet langer de stem van Jahwe, mijn God, horen
en dit grote vuur niet langer zien,
opdat ik niet sterven!'
Toen zei Jahwe tot mij [Mozes]: 'Het is goed, wat zij gesproken hebben;
een profeet zal Ik voor hen verwekken uit het midden van hun broederen, zoals jij bent.
Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen,
en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied.
De man, die niet luistert naar de woorden, welke hij in mijn naam zal spreken,
van hem zal ik rekenschap vragen.
Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in Mijn naam een woord te spreken,
dat Ik hem niet gebood te spreken,
of die in de naam van andere goden spreekt
- die profeet zal sterven.'
Wanneer jullie nu bij jezelf zeggen: 'Hoe herkennen we het woord dat Jahwe niet gesproken heeft?'
- Als een profeet spreekt in de naam van Jahwe, en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit,
dan is dit een woord, dat Jahwe niet gesproken heeft.
In overmoed heeft de profeet het gesproken.
Jullie zullen voor hem niet vrezen.
De rabbijnse commentator Rashi zegt dan ook:
I. Immers, de profeet is de tegenhanger van de wichelaars en waarzeggers die de andere volken hebben, en die zij om raad vragen. En die komen in elke generatie voor. Zo geeft God volgens de bijbel ook elke generatie een profeet, om het volk op het rechte pad te brengen. Samuël bijvoorbeeld, en Elia, Elisa, Jesaja en Jeremia, en nog vele anderen.Rashi schreef:[A prophet] from among you, from your brothers, like me:
This means: Just as I am among you, from your brothers, so will He set up for you [another prophet] in my stead, and so on, from prophet to prophet.
II. Het slot van het stuk bevestigt, dat het om meerdere profeten gaat. "Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken,
of die in de naam van andere goden spreekt..." Het gaat dus niet om één profeet, maar om elke willekeurige profeet die langskomt en in de naam van Jahwe pretendeert te spreken.
Het Oude Testament vertelt dan ook van vele profeten die langskomen. Zo hadden de koningen van Israël hofprofeten, die voorspellingen deden. Meestal gunstig voor de koning, en dan komt de echte profeet van God langs met voorspellingen van rampspoed omdat de koning niet vroom genoeg is, en de afgoderij laat bestaan. De echte profeet wordt in het begin uitgelachen, geslagen of zelfs gevangengezet. Maar als dan blijkt dat wat hij voorspelt heeft, ook uitkomt, roepen de koningen de echte profeten snel terug om te vragen hoe ze het onheil nog kunnen afwenden.
Bijvoorbeeld in 1 Koningen 22:3-8, waar de koning van de tien noordelijke stammen van Israël aan de koning van Juda vraagt of die met hem mee ten strijde wil trekken om de plaats Ramot in Gilead terug te veroveren.
Het einde van dat verhaaltje is, dat de onheilsprofeet onthult, dat Jahwe het plan heeft opgevat om de koning van Israel in een hinderlaag te lokken; en wel door een geest te sturen, die leugens in de mond van de profeten legt. Daarop wordt de onheilsprofeet door een andere profeet op zijn muil getimmerd en op water en brood gezet.Tot Josafat zeide hij: 'Gaat gij met mij ten strijde tegen Ramot in Gilead?'
En Josafat zei tot de koning van Israël: 'Ik ben als gij, mijn volk is als uw volk, mijn paarden zijn als uw paarden.'
Maar Josafat zei tot de koning van Israël: 'Vraag toch eerst het woord van Jahwe.'
Toen riep de koning van Israël de profeten, om en nabij de vierhonderd man, bijeen en vroeg hun:
'Zal ik optrekken ten strijde tegen Ramot in Gilead of zal ik het nalaten?'
Zij antwoordden: 'Trek op; Jahwe zal het in de macht van de koning geven.'
Josafat zei echter: 'Is hier niet nog een profeet van Jahwe? Laten we het dan door hem vragen.'
De koning van Israël zei tegen Josafat: 'Er is nog één man door wie wij Jahwe kunnen raadplegen,
maar ik heb een hekel aan hem, omdat hij over mij nooit iets goeds, maar enkel onheil, profeteert.'
Natuurlijk luistert de koning maar half naar de onheilsprofeet. Hij probeert er met en list onderuit te komen door wel ten strijde te trekken, maar zich voor de zekerheid te verkleden als gewone soldaat, maar een dwalende pijl raakt de koning evenzogoed, en hij sterft een roemloze dood.
Rashi verwijst naar een vergelijkbaar verhaal, waarin verschillende profeten, die allebei in de naam van Jahwe zeggen te spreken, met tegenstrijdige voorspellingen komen:
2. Dat Mohammed hier niet bedoeld kan zijn, wordt trouwens óók duidelijk uit de aanduiding "Een profeet uit uw midden, uit uw broederen (..) zal de Here uw God uw verwekken.". Moslims doen net alsof daar staat: 'Een profeet uit uw broedervolk (nl. de Arabieren) zal Ik u verwekken.', maar er staat klip en klaar "Uit uw midden, uit uw broederen" en dat is een aanduiding voor de Israëlieten zelf.Now if you say to yourself, [“How will we know the word the Lord did not speak?”]?:
[This verse alludes to a future time when Israel will want to know which prophet is speaking the word of God. It means:] You are destined to say this when Hananiah, the son of Azzur [a false prophet], came and prophesied, “Behold the vessels of the house of the Lord will be returned from Babylon now hastily” (Jer. 27:16), and Jeremiah stood and cried (Jer. 27:19-22), “concerning the pillars, concerning the sea,… and concerning the remainder of the vessels…” which had not been exiled, ‘they shall be brought to Babylon’ "together with the exile of Zedekiah. — [Sifrei]
Hieruit blijkt dus dat Deuteronomium 18:15,18 niet de profeet Mohammed (of Joseph Smith, of Mirza Hussein Ali, etc.) voorspelt, en dat moslims er beter aan doen het bij het interpreteren van eigen boekje te houden.
					Laatst gewijzigd door Theoloog op 26 mei 2010 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.

- 
				Theoloog

Een linkje zegt niet zoveel, Oem-Imran. Hele lappen tekst die je knipt en plakt, ook niet.
Voor een goede discussie is nodig dat er argumenten uitgewisseld worden. Nu moet ik jouw linkje volgen, zelf de argumenten daaruit halen, en ze dan tegen mijn tegenargumenten afzetten.
Maar eigenlijk zou ik dat niet hoeven doen. Als je serieus mee wilt discussiëren, moet jij de argumenten van Ahmed Deedat maar samenvatten, en laten zien hoe ze mijn argumenten weerleggen.

Voor een goede discussie is nodig dat er argumenten uitgewisseld worden. Nu moet ik jouw linkje volgen, zelf de argumenten daaruit halen, en ze dan tegen mijn tegenargumenten afzetten.
Maar eigenlijk zou ik dat niet hoeven doen. Als je serieus mee wilt discussiëren, moet jij de argumenten van Ahmed Deedat maar samenvatten, en laten zien hoe ze mijn argumenten weerleggen.
Buiten het feit dat het volk van israel vele profeten heeft toegewezen gekregen, blijkt uit de passage die jij quote nergens dat deut 18:18 over meerdere profeten zou gaan. Dit is dan ook regelrechte onzin. Een iedere die lezen kan, ziet hier dat er over 1 persoon gesproken wordt. Je probeert jou bewering te staven door er een uitleg van een rabijn bij te halen, die helemaal niet zegt dat hier over meerdere profeten gesproken wordt, maar dat er over een profeet gesproken wordt, omdat het profeetschap van profeet tot profeet is gegaan. Dit is alles dat hij aangeeft. En hij heeft gelijk. Dit principe kennen wij. Er zijn vele profeten en boodschappers gezonden tot verschillende volkeren van de wereld. Met de komst van de profeet Mohammed (vrede zij met hem) is er een einde gekomen aan de serie van profeten die naar de mensheid werden gestuurd om de mensen het rechte pad te wijzen.Theoloog schreef:
1. Hieruit wordt duidelijk dat het niet om één profeet gaat, die éénmalig aan de Israëlieten gegeven zal worden, maar dat het volk Israël keer op keer op keer een profeet krijgt toegewezen.
Hier wordt gesproken over het feit dat een ieder die dit profeetschap valselijk opeist gedood zal worden. En blijkt dus absoluut niet uit dat de profetie daarvoor over meerdere profeten gaat. Is de profeet mohammed (vrede zij met hem) gedood, of is hij een natuurlijke dood gestorven middels het bereiken van de ouderdom? Weer een feit die bevestigd dat hij voldoet aan de eisen van deze profetie.II. Het slot van het stuk bevestigt, dat het om meerdere profeten gaat. "Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken,
Ismael is een bloed eigen broer van isaaq. De afstammelingen van ismael zijn de arabieren (moslims), de afstammelingen van isaaq zijn de joden. Er wordt in dit vers niet gezegd "uit het midden van u volk", maar uit het midden van "UW BROEDEREN". Hiermee wordt dus geen beperking gelegd tot 1 volk, maar tot mensen die broederen zijn van elkaar. Dit, omdat ze de zelfde STAMVADER hebben. De arabieren hebben dezelfde stamvader als de Joden, namelijk Abraham.2. Dat Mohammed hier niet bedoeld kan zijn, wordt trouwens óók duidelijk uit de aanduiding "Een profeet uit uw midden, uit uw broederen (..) zal de Here uw God uw verwekken.". Moslims doen net alsof daar staat: 'Een profeet uit uw broedervolk (nl. de Arabieren) zal Ik u verwekken.', maar er staat klip en klaar "Uit uw midden, uit uw broederen" en dat is een aanduiding voor de Israëlieten zelf.
- Ongeloveloos
 - Banned

Anoniem schreef:
Mohammed (vrede zij met hem) is een afstammeling van een kameel. Hij is de enige die voldoet aan alle kenmerken.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...

Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Ik dacht dat de bijbelboeken voor islamieten als bron onbetrouwbaar waren omdat mensen ze hadden aangepast...  Dit is tegenstrijdig.
Ofwel de bijbel is het ongewijzigde woord van god en dus betrouwbaar als kenbron.
Ofwel de bijbel is gewijzigd, en dan moet men toch onderbouwen waarom sommige stukken wel gebruikt kunnen worden en andere stukken niet (en vooral hoe je die van elkaar onderscheid).

Ofwel de bijbel is het ongewijzigde woord van god en dus betrouwbaar als kenbron.
Ofwel de bijbel is gewijzigd, en dan moet men toch onderbouwen waarom sommige stukken wel gebruikt kunnen worden en andere stukken niet (en vooral hoe je die van elkaar onderscheid).
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours.	”	
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)

Als je maar ver genoeg terugrommelt in de tijd hebben alle mensen toch dezelfde stamvader. Ik zal verder niet over apen beginnen... maar ik snap dat argument niet helemaal.

“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours.	”	

@ Ongeloveloos
Zo misselijkmakend zijn jullie dus. Feiten verdraaien en zelfs woorden van mensen, om zo niet te hoeven geloven. Misselijkmakend

Zo misselijkmakend zijn jullie dus. Feiten verdraaien en zelfs woorden van mensen, om zo niet te hoeven geloven. Misselijkmakend
Je moet niet op iedereen hier letten. Dit is een relatief vrij forum en dat heeft voor- en nadelen.