Bovenstaande link werd ons gegeven door wat ik vanaf nu een Labuschagne-gelovige noem. Het is al de zoveelste keer dat een vrijzinnig gelovige een link naar een betoog van dhr. Labuschagne geeft. Wanneer je de preken van Labuschagne doorleest kom je zo ongeveer alles wat deze gelovigen op ons forum naar voren brengen wel tegen. Volgens mij zitten deze gelovigen in dezelfde groep/kerk en hebben ze gezamenlijk een besluit genomen om de discussie aan te gaan met atheïsten/vrijdenkers via dit forum.
Ik heb bovenstaande link met interesse gelezen en laat er graag mijn gedachten over gaan.
Het denken van Labuschagne komt op mij allereerst over als het denken van iemand die heel goed twee dingen ziet:
1) de kerken in Europa lopen leeg en het christelijke geloof spreekt mensen steeds minder aan
2) De oorzaak hiervan is dat het christelijk geloof voornamelijk wordt verdedigd met zienswijzen die in onze moderne tijd belachelijk zijn geworden en de geloofwaardigheid ervan essentieel hebben ondermijnd. Mensen worden óf atheïst óf ietsist, waarbij die laatsten dan in de regel ergens anders uitkomen dan bij de kerk.
Zijn antwoord is om de evangelische boodschap van alle tijden –kortweg het lezen van de bijbelverhalen als letterlijk gebeurd- te ontkennen, en te beweren dat de bijbel nooit bedoeld is om zo gelezen te worden. Tezelfdertijd denkt hij dat hij de eigenlijke boodschap heel goed kan opvissen. Hij heeft hiervoor in het bijzonder de joodse geloofsbespiegelingen gevonden. Joden hebben er tenslotte al eeuwen op geoefend om uit de bijbel wat anders te halen dan wat er staat.
Ik vind het interessant wat hij denkt over atheïsten:
Labuschagne schreef:Met het atheïsme is het anders gesteld, want op zich vormt het volgens mij geen bedreiging voor de theologie; eerder een uitdaging. Ondanks de tegenwoordige assertieve propaganda voor het atheïsme door antireligieuze nihilisten die er op uit zijn religie als iets achterlijks uit te bannen. We moeten ons hun religiekritiek aantrekken, en openstaan voor ontmoetingen en voor gesprek om duidelijk te maken waar het christendom eigenlijk voor staat.
De beste man begaat hier twee blunders: ten eerste stelt hij assertieve propaganda door antireligieuze atheïsten gelijk aan nihilisme, hetgeen bijzonder generaliserend is, wat Labuschagne zou hebben kunnen weten indien hij Friedrich Nietzsche erop na gelezen zou hebben. Nietzsche legde al in de Antichrist uit dat het voorrecht om nihilist te zijn toch echt aan de christenen gegeven is; nihilisme is juist de oorzaak voor hun religieuze fantasieën. De tweede blunder is dat hij denkt dat ze voor zijn theologie geen bedreiging zou zijn. Ik voel me toevallig erg aangesproken als 'iemand die assertieve propaganda voor het atheïsme uitvoert' en het christendom door de rede het liefst uit de geest van de mens wil geband wil zien als iets passé (maar ik zou zelden of nooit het woord ’achterlijk’ gebruiken). Ik ben nu juist van mening dat evangelische christenen nog iets van helder denken aan de dag leggen, maar vrijzinnigen als kippen zonder kop kakelen. Het eerste is een merkwaardig spektakel, maar ze maken tenminste in alle kleuren en schakeringen duidelijk waar het christendom voor staat. Het laatste is echter een komische klucht waar geen enkel touw aan vast geknoopt kan worden dat meer draagkracht heeft dan de conferencier die toevallig op de planken staat of de modergril van het decennium waar hij zijn touwtjes ditmaal weer eens vandaan haalt; ik zie persoonlijk zelden of nooit wat anders dan een potpourrie van wanhopige jongleurs die zich in het denken van de moderne verlichte wereld willen thuisvoelen maar geen deur vinden om uit de klauwen van het religieus geloof te ontkomen.
Laat ik eens kijken of ik de boodschap van deze conferencier kan opvissen. Dit is zijn boodschap:
U leest het goed. Het is wat Nietzsche de euthanasie van het geloof noemde...:Labuschagne schreef: In dit opzicht heeft de kerk, als voornaamste hoedster van het bijbelse erfgoed, heel veel in huis: een schat –niet te vergeten, ‘in aarden vaten’- die niet uitsluitend bestemd is voor eigen consumptie, maar voor de hele wereld. Samengevat is de kern ervan de realisering van het Rijk Gods in de wereld,het grootse ideaal van de op gerechtigheid en liefde gebaseerde heerschappij van God. Het is hierop dat de theologie van de toekomst gericht moet zijn. En daarbij zal de ethische component een centrale plaats moeten innemen.
Hier nog een passage die goed aangeeft waar het Labuschagne om gaat:Nietzsche schreef:Aan het doodsbed van het christendom:
Christendom verandert geleidelijk in goedaardig moralisme. Wat overblijft is niet zozeer God, verlossing en onsterfelijkheid, maar welwillendheid en een deugdzame levenshouding, en het geloof dat het universum ook op welwillendheid en deugdzaamheid is gebaseerd, oftewel het is de euthanasie van het christendom.
[Morgenröte, 1881]
Ik zou hem dit willen vragen: Om welke andere reden dan dat hij getrouwd is met de kerk, in zijn jeugdige jaren van de bijbel zijn studieobject heeft gemaakt, en er zijn brood mee verdient, zou een religieus gelovige voor al die 'heldere informatie, wegwijzing, spiritualiteit, zingeving en handvaten' nu per sé een bijbel nodig hebben? Dit uit te roepen als 'de oerbron' is enkel een kreet, vooral indien de kern van het geloof helemaal geen dogma is, maar een universeel ervaren en sinds het Derde Rijk de wereld uit is niemand meer op een Rijk zit te wachten en een Heerschappij van één persoon.Lasbuschagne schreef:Daartoe zullen theologen het als hun meest urgente taak moeten zien om een vernieuwde theologie te ontwikkelen, die niet berust op de oude dogma's, maar op de essentie
van het bijbelse gedachtegoed, de oerbron van ons geloof. Mensen vragen niet om dogma's, maar om heldere informatie, wegwijzing, inspiratie, spiritualiteit, zingeving en handvaten ter oriëntatie in onze gecompliceerde wereld.
Het leukste voor de atheïst is natuurlijk op te merken dat de evangelische en vrijzinnige christenen elkaar meer in de haren zitten dan dat ze iets gemeenschappelijks zouden hebben. Als ze al iets gemeenschappelijk hebben dan zullen het veelal universele waarden zijn die de doorsnee atheïst ook wel kan onderschrijven. De tegenstellingen binnen het huidige christelijke geloof zijn dan ook de krachten die voor een groot deel de boot van het chistendom torpederen, die mij ook atheïst hebben gemaakt. Iedere christen die een apologie voor het christelijk geloof uitvoert draagt zijn steentje tot het afsterven ervan dan ook mooi bij, of hij dat nu beseft of niet.