the rapture (beam me up jezus)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
LordDragon
Bevlogen
Berichten: 2932
Lid geworden op: 07 aug 2009 18:18

the rapture (beam me up jezus)

Bericht door LordDragon »

surfen heeft al wel eens rare resultaten, lees even mee
U kent ze vast wel, de evangelische christenen die bezeten zijn van het fenomeen dat men ‘the rapture’ noemt. De wegvoering (in goed Nederlands) van gelovigen in de eindtijd. Het hele concept is nergens terug te vinden in de bijbel, maar dat doet er niet toe, met interpretatie kom je een aardig eind. Kort gezegd komt het erop neer dat er mensen zijn die daadwerkelijk geloven dat er een dag zal aanbreken waarop de goede gelovigen in het niets zullen verdwijnen.

Deze christenen zullen door god weggenomen worden van de aarde. En met goede reden. De tribulation, zoals men dat raar genoeg poogt te noemen, die daarop volgt zal voor alle ongelovigen namelijk een bijzonder onaangename tijd worden op aarde. Honger, oorlog, veel brandende zwavelvuurtjes en natuurlijk de door god geschapen ziekten zullen welig tieren. Je zou willen dat je nooit jezus verworpen had als je verlosser. Als u wilt weten wat u te wachten staat, dan kunt u de openbaringen er op naslaan. Laatste boek van de bijbel. Natuurlijk staat het u vrij te interpreteren.
bron http://www.godvoordommen.nl/2007/12/24/ ... ure-index/

Nou ik kende ze nog niet, maar kwam eerst bijna niet meer bij van het lachen. Ik vraag me nu af of iemand hier op het forum daar enige ervaring mee heeft of weet waar die mensen actief zijn? 8-[

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Rereformed »

Haha...dat was nou het christendom waar ik in tuimelde...Het was in de 70-er jaren in Nederland nog een nieuwtje, en werd populair gemaakt door de bestsellers van Hal Lindsey (die wereldwijd zo'n 45 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht) maar inmiddels is het in Amerika de hoofdstroming geworden en in Europa is het in evangelische kringen ook bijzonder populair. Vrijwel alle christenen die het enthousiast over 'de eindtijd' hebben zijn aanhanger van dit denkbeeld. Logisch natuurlijk, want indien je alles weet over 'de Grote Verdrukking' dan moet je er haast wel in geloven om je God nog als goed te kunnen beschouwen. :lol:

Ik schreef er ooit dit over:
"Ik kreeg onlangs, 30 jaar na het eerste verschijnen ervan, tot mijn spijt weer een herdruk van David Wilkersons ‘Het Visioen’ (1972) onder mijn ogen, ditmaal in het Fins. “Nog steeds actueel!” staat er op de achterflap, en dan kun je als ‘bijbelgetrouw’ christen (hoe bestaat het? zou je zeggen; juist veel bijbelgetrouwe christenen geloven in visioenen, dus extrabijbels materiaal!) weer eens lekker je hart luchten en je afschuw voor de wereld op z’n amerikaans uit de doeken doen: “Aardbevingen en hongersnood nemen toe...ongebreidelde inflatie, instorten van economie....verloederende pornografie en verbreiding van drugs ...geweld, haat, angst, toenemende golf van zelfmoorden... antichrist... Het Visioen van David Wilkerson geeft ons een glimp van de toekomst.” Je komt er dit soort zinnen in tegen: “de bijbel voorspelt duidelijk dat jongens en meisjes hun ouders zullen bedriegen en hun zelfs zullen overleveren aan de dood. Ik heb dit woord nooit eerder kunnen begrijpen. In feite betekent dit dat we in onze gezinnen een oorlog te voeren krijgen die niet eens uitgeroepen is en waarin de eigen kinderen ’s mensen allerergste tegenstanders zijn.
Ik voorzie dat er een tijd van nooit eerder geziene geloofsvervolging op komst is...
In de hoogste klassen van de scholen en op universiteiten zal men instruktieve films vertonen die het sexuele voorspel en de sexuele gemeenschap laten zien. Experts zullen uitleggen hoe ze ‘met gevoel voor smaak’ gemaakt zijn. Aan de schoolkinderen zal onderwezen worden dat homosexuele en voorechtelijke sexuele liefde normaal is ‘indien beide partijen elkaar zeer respecteren’. In sommige kerken zal men naaktdansen verdedigen als een ‘kunstige vorm van godsdienst’. Mensen zullen meer het geschapene dienen dan de schepper, en God kan niets anders doen dan deze mensen maar aan hun zonden overlaten. Het gevolg zal zijn dat velen ongeneeslijk geestelijk ziek zullen blijven.”
Het allerbedroevendst komen we op het eind tegen: “Stelt u zich voor: De gaskamers van Hitler, de zuiveringen van Stalin, Biafra, Nicaragua, Pakistan, Bangladesh, Vietnam. Tel daar bij op nog andere nachtmerries. Vermenigvuldig die verschrikkingen dan met een factor van duizend en pers ze allemaal in een tijdsbestek van enige jaren. Dit geeft een beeld van wat hun te wachten staan die God niet wilden aanvaarden, maar ook dit is nog niet alles wat deze mensen te wachten staat...” Het visioen vervolgt dan met nog zwaardere goddelijke oordelen, allemaal het verdiende loon voor de goddeloze wereld natuurlijk."
Zie ook: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/12.htm
Born OK the first time
Gebruikersavatar
LordDragon
Bevlogen
Berichten: 2932
Lid geworden op: 07 aug 2009 18:18

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door LordDragon »

reref schreef
Haha...dat was nou het christendom waar ik in tuimelde...
hoezo, bedoel je nou echt dat dat aan bod kwam in nou de geloofsstroming waarin jij toen zat? Hier in vlaanderen heb ik er echt nog nooit van gehoord, en toen ik nog op school zat en naar de kerk moest eigenlijk ook niet. Jij schrijft nu in de jaren 70, dus eigenlijk is dat al oud vuil?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Rereformed »

LordDragon schreef:reref schreef
Haha...dat was nou het christendom waar ik in tuimelde...
hoezo, bedoel je nou echt dat dat aan bod kwam in nou de geloofsstroming waarin jij toen zat? Hier in vlaanderen heb ik er echt nog nooit van gehoord, en toen ik nog op school zat en naar de kerk moest eigenlijk ook niet. Jij schrijft nu in de jaren 70, dus eigenlijk is dat al oud vuil?

MVG, LD.
Tsja, België is overwegend katholiek. Daar heb je het misschien veel minder, hoewel er ook katholieken zijn die je met dit soort zaken bekogelen. Maar het is overal in de evangelische stromingen. En beslist geen oud vuil. Sla de krant van een grote stad op en je zult er vast wel een lezing/bijeenkomst over vinden....
Destinesia zal je er nog een hoop over kunnen vertellen.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Rereformed »

Misschien dat ons nieuwe forumlid Nynketje er wat meer over kan vertellen. In haar introduktiepost vermeldt ze tweemaal dat eindtijddenken ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 28#p228228 ).
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Alphastar
Forum fan
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 mei 2010 19:40
Locatie: Fryslân

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Alphastar »

Bart Ehrman vertelt in een van zijn boeken dat hij hier in zijn jeugd (toen hij nog een echte fundamentalist was) ook in geloofde.. en volgens mij noemde hij ook die boeken van Hal Lindsey.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
petals
Ervaren pen
Berichten: 665
Lid geworden op: 29 apr 2010 21:32

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door petals »

idem in de islam... geen rapture dan maar wel vreselijke tijden voor de ongelovigen aan het einde. Zo erg dat Allah ervoor zorgt dat er rond de dag des oordeels geen levende moslim meer zal rondlopen.

Je komt het allicht niet tegen in de standaard lessen op de school, te gruwelijk. Het komt volgens mij in de bijbel vooral uit het laatste boek, the book of Revelations. Ik zat nog wel eens te kijken op de site van thevigilantcitizen, die gast haalt allerlei duivelse tekenen uit videoclips van Lady Gaga, gebouwen van het Europees parlement (de vrouw op de stier wordt de hoer van babylon die het beest berijdt uit datzelfde boek of Revelations). Het is nog springlevend. Om eerlijk te zijn werd ik er flink bang van toen ik nog in de paranoia zat. Ik ben erg benieuwd wat rereformed van dit soort dingen vindt.

http://vigilantcitizen.com/
Destinesia

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Destinesia »

U kent ze vast wel, de evangelische christenen die bezeten zijn van het fenomeen dat men ‘the rapture’ noemt. De wegvoering (in goed Nederlands) van gelovigen in de eindtijd. Het hele concept is nergens terug te vinden in de bijbel
Wel waar joh.

1 Tessalonicenzen 4:16 17, “want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.”

Toen ik nog vast zat in dat "eindtijddenken" was o.a. het tijdschrift "Het Zoeklicht" mijn bron.

www.zoeklicht.nl

Destijds (rond 1995) hadden zij nog geen website maar verschenen in hun bladen veel artikelen over de "Eindtijd", "wederkomst van Christus" en "De Opname" (the rapture) die tegenwoordig ook daar zijn te vinden. Klik op artikelen en vervolgens kun je via de zoekfunctie verder komen. Ik vulde daar "opname" in en kwam uit op o.a. deze vier artikelen van Henk Schouten over het onderwerp.
Het Zoeklicht schreef:Opname van de gemeente

De opname van de gemeente verwijst naar een gebeurtenis zoals voorzegd in 1 Tessalonicenzen 4:16 17, “want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.” Deze tekst laat ons zien dat er Christenen zijn die leven wanneer de Here Jezus Zijn gemeente thuishaalt. Zij zullen ‘weggevoerd worden’. We zeggen ook wel eens ‘opgenomen worden’. Deze gelovigen zullen, samen met de eerder gestorven gelovigen, onze Here in de lucht ontmoeten om voor altijd bij Hem te zijn. Deze gebeurtenis heeft nog niet plaats gevonden, anders zat u nu niet rustig dit artikel te lezen.

Verschillende gezichtpunten
Over het algemeen is er weinig verschil van inzicht voor wat betreft de wederkomst van de Here Jezus naar de aarde, de meeste orthodoxe kerken belijden die wederkomst. Daar tegenover wordt er over de ‘opname’ wel verschillend gedacht. Het verschil wordt dan meestal gezien in het moment waarop deze opname plaats zal vinden. Grofweg zijn er vier uitgangspunten:

Na de grote verdrukking.
Uitgangspunt is dat de opname plaatsvindt als een fase van de wederkomst. De gemeente wordt opgenomen in de lucht, ontmoet daar de Here en keert met Hem direct terug naar de aarde. Dat gebeurt allemaal na de grote verdrukking.
In het midden van de verdrukking. De verdrukking duurt zeven jaar, na drieënhalf jaar wordt het verbond gebroken, dan begint de feitelijke grote verdrukking. Op dat moment zou, volgens dit uitgangspunt, de gemeente worden opgenomen.

Gedeeltelijke opname.
Het uitgangspunt hier is dat er aan het begin van de verdrukking, de laatste jaarweek waar Daniël over spreekt, een deel van de gemeente zal worden opgenomen, waarna geleidelijk aan ook de overigen worden opgenomen.

Voor de verdrukking.
Dit uitgangspunt is wereldwijd algemeen bij de gelovigen die ook geloven dat we nu nog vòòr het duizendjarig rijk leven en houdt in dat de opname tenminste zeven jaar voor de feitelijke wederkomst van de Here zal plaatsvinden.

Slechts één van deze uitgangspunten kan de goede zijn. Er is dan ook heel wat over gediscussieerd en geschreven. Het Zoeklicht heeft altijd betoogd dat de opname voor de (grote) verdrukking zal plaatsvinden. Wij houden het dus op punt d). Het is echter van belang de Bijbelse uitgangpunten voor zich te laten spreken. Dat willen we nu ook in enkele artikelen doen.

In het Oude Testament wordt niet over de opname gesproken. Wat niet verwonderlijk is, omdat de gemeente er toen niet was noch te voorzien was. De eerste hint in de richting van de opname vinden we in Johannes 14:2,3. De discipelen hadden heel grote zorgen over wat er allemaal gaande was en wat gebeuren zou. Zij hadden verwacht dat de Here de heerlijke beloften van het koningschap zou waarmaken, maar de tegenstand werd meer en meer tastbaar. Zij hadden het verschil tussen de eerste komst van de Here en de tweede nog niet begrepen. Om de zaak nog meer op scherp te zetten had de Here ook gezegd dat één van hen Hem verraden zou.

En toen Petrus had toegezegd dat hij zijn leven voor Jezus zou inzetten, antwoordde de Here met de woorden: “De haan zal niet kraaien eer gij Mij driemaal verloochend hebt.”
Ik schrijf deze dingen opdat we iets proeven van de sfeer, de spanning die aanwezig was. In het veertiende hoofdstuk lezen we hoe de Here de discipelen in deze omstandigheden wil bemoedigen en hen ook verder met details duidelijk maakt wat ze in de toekomst mogen verwachten. In Johannes 14:2 en 3 belooft de Here hen het volgende: “In het huis van mijn Vader zijn veel woningen -anders zou ik het u gezegd hebben- want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.” Dat was natuurlijk een heel vreemde boodschap voor de discipelen. Zij konden nog niet onderscheiden tussen de eerste en de tweede komst van Jezus, hoe zouden zij moeten onderscheiden tussen de opname en de tweede komst van de Here? De Here Jezus schijnt er ook helemaal niet in geïnteresseerd te zijn hun dat nu verder uit te leggen. We zien in ieder geval wel dat voor het eerst voorzegd wordt dat er voor de terugkomst van de Here Jezus er een verplaatsing van de gelovigen zal plaatsvinden. Gelovigen zullen van de aarde naar het Vaderhuis worden gebracht. Zij zullen de Here ontmoeten, die voor hen een plaats bereiden zal. Hier zien we en dat is heel belangrijk, dat er een verschil is tussen de terugkomst van Jezus en de opname.
- Bij de terugkomst van Jezus zal hij naar de aarde komen, Hij zal oordelen en regeren.
- Bij de opname zien we een beweging niet richting de aarde, maar richting het Vaderhuis. De Here zal de Zijnen naar Zijn Vader brengen.

Deze beide gebeurtenissen hebben eigenlijk niets gemeenschappelijks, behalve dat de Here erbij betrokken is. De mensen die geloven dat de opname na de grote verdrukking zal plaatsvinden, de groep hier boven onder letter a) genoemd, kunnen naar mijn inzicht hier geen verklaring voor geven zonder de feitelijke boodschap van Johannes 14:2 en 3 geweld aan te doen.

Het gaat er natuurlijk niet om gelijk te hebben, we mogen ons bovenal verheugen in de geweldige boodschap: eenmaal zal de Here ons thuis brengen. Eenmaal mogen we dat huis van de Vader binnengaan. Wat een uitzicht en wat een belofte is dat. Met de gelovigen de eeuwen door roepen we Maranatha, de Here zal zeker komen.

Ds. Henk Schouten

Opname van de gemeente (2)

Jaren nadat Paulus tot geloof gekomen was, werd hem door de Here Jezus een geheimenis onthuld. We hebben het over het geheimenis van de opname van de gemeente (1Kor. 15:51). Over deze opname werd in het Oude Testament niet geschreven. Dat kon ook niet, want dat er een gemeente gevormd zou worden uit de Joden en de andere volkeren samen, was evenmin bekend. In het Nieuwe Testament wordt onthuld hoe die gemeente is ontstaan, waarop ze gebouwd is en wat haar toekomst zal zijn. Het is de apostel Paulus die in dit alles een heel belangrijke taak toebedeeld heeft gekregen.

In 1 Tessalonicenzen 4 en 5 schrijft Paulus uitvoerig over de toekomst van de gemeente. Het is de hoop voor al Gods kinderen. Het is de boze die er op uit is het zicht op deze blijde dingen te verdoezelen, of de werkelijkheid ervan te ontkennen.

Veel christenen zijn vooral bezig met het hier en nu, terwijl Gods woord ons juist leert dat we bijwoner zijn, vreemdeling. We hebben een hemelse toekomst. Dat is de hoopvolle boodschap die we een hopeloze wereld in mogen dragen.

Paulus heeft enkele weken in Thessaloniki mogen werken en velen tot de Here Jezus mogen leiden. Vanwege vervolging en verdrukking was hij genoodzaakt deze stad te verlaten. Weer later stuurt hij Timoteüs naar de stad terug om te informeren naar de stand van zaken in de prille gemeente. Timoteüs mag met fijne berichten terugkeren, maar ook met een aantal theologische vragen in relatie tot de opname van de gemeente. Die vragen komen hier op neer: “Paulus, wat gebeurt er met de overleden broeders en zusters wanneer de gemeente wordt opgenomen?” In zijn beantwoording bouwt Paulus voort op het onderwijs dat hij hen tijdens zijn zendingswerk had geleerd. Het is interessant te beseffen dat Paulus in de paar weken die hij in Thessaloniki verbleef, blijkbaar al uitvoerig over de toekomst van de gemeente gesproken had. Het is niet een bijzaak van het evangelie, maar een hoofdzaak!

Praktische betekenis
In 1 Tessalonicenzen 4:13 ontvangen we allereerst een geweldige bemoediging. Wanneer het gaat om onze overleden broeders en zusters, dat kunnen natuurlijk ook gelovige verwanten zijn, hoeven we niet bedroefd te zijn. Daarin wordt een enorm verschil zichtbaar met ongelovige mensen. Mensen zonder geloof in Christus en zonder geloof in de opstanding, kennen en ervaren geen troost uit de dingen die voor gelovigen in die heel moeilijke momenten juist zo waardevol zijn.

Wat is dat verschil? In het volgende vers legt de apostel dat uit.”Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zo hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem.” Allereerst wordt hier gezegd dat gestorven gelovigen bij God gebracht worden; ‘wederbrengen met Hem.’ De vrucht van de zonde - of beter, de ramp die de zonde bracht, namelijk de scheiding tussen God en mens - is voor gelovige mensen opgeheven. Niet langer uitgesloten van de gemeenschap met God, maar het sterven brengt ons juist bij Hem terug.
Voor alle duidelijkheid, die terugkeer in de relatie tot God is door Jezus Christus. Buiten Jezus is er geen weg tot God. ‘Niemand komt tot de Vader dan door Mij.’

De garantie van de opname

“Want indien we geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zo hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem,” vers 14. Het feit dat Jezus is gestorven en opgestaan, een onderwerp dat ook in vele oudtestamentische profetieën was voorzegd, is de garantie voor de opname. Wat eens profetie was, is werkelijkheid geworden. In diezelfde lijn plaatst Paulus de hoop van de opname van de gemeente. Daarmee maakt Paulus van de opname een zeer belangrijk geloofsdogma.

Betreffende de overledenen

Na bovenstaand dogma beschreven te hebben, gaat de apostel feitelijk in op de vraag naar de overleden broeders en zusters. Wanneer de Heer Zijn gemeente thuishaalt, zullen de overledenen het eerst opstaan, schrijft Paulus (1Tess. 4:16). Dit betekent dat, wanneer een broeder of zuster sterft, zijn ziel direct in de nabijheid van de Heer mag komen (2Kor. 5:8). Bij de opname krijgen de overledenen een nieuw en verheerlijkt lichaam. Dat gebeurt direct voorafgaande aan de opname van de bij de opname nog levende gelovigen; “zij die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken weggevoerd worden in de lucht,” vers 16,17.
Wat een geweldige troost moet dit voor de Tessalonicenzen geweest zijn. Maar vandaag zijn die zelfde woorden nog altijd waar en betrouwbaar. Daar klinkt hoop en verwachting in door. Wij hoeven niet bedroefd te zijn, zoals de andere mensen die geen hoop hebben (1Tess. 4:13). Het geloof in de opgestane Heer maakt alles anders. Hebt ú die geweldige hoop?

Op de wolken

Tenslotte dit. Wolken worden genoemd zowel bij de opname van de gemeente, als ook bij de wederkomst van de Heer. De reden is natuurlijk dat beide gebeurtenissen in de lucht plaatsvinden. Sommigen veronderstellen dat de wolken samenhangen met de gelovigen, de geweldige wolk van getuigen, zoals genoemd in Hebreeën 12:1. Hoe dan ook de gestorven, zowel als de levende gelovigen worden opgenomen in de lucht en zullen voor altijd met de Heer zijn. Dat betekent, zoals we een vorige keer schreven, dat we in het Vaderhuis worden gebracht (Joh. 14:1-3).

Deze boodschap werd aan de Tessalonicenzen gebracht met de woorden: ‘vermaant elkander dan met deze woorden.’ Feitelijk gaat het om vertroosting, zoals de Statenvertaling dat veel beter weergeeft. Het is echt een fantastische perspectief, voor een ieder die gelooft.
Maranatha, Jezus zal spoedig terugkomen.

Ds. Henk Schouten

Opname van de gemeente (3)

Wanneer we kijken naar de dingen die we in de Bijbel vinden over de opname van de gemeente, moeten we ook aandacht geven aan 2 Tessalonicenzen 2. Er is tussen het schrijven van de beide brieven aan de Thessalonicenzen blijkbaar iets gebeurd. Er zijn leraren gekomen die stelden dat de dag des Heren al was aangebroken. Dat is lijnrecht in strijd met wat Paulus in 1 Tessalonicenzen geschreven had. Daar stonden we eerder bij stil.

Het is een eerste verwijzing naar de leer die we vandaag ‘posttribulationisme’ noemen. Dat moeilijke woord betekent dat de gemeente door de grote verdrukking heen zal gaan. Het Zoeklicht heeft altijd verkondigt en doet dat ook vandaag nog, dat de gemeente niet dóór, maar vóór de grote verdrukking van de aarde zal worden weggenomen. Paulus is door Timoteüs over de dwaalleer, die in Thessaloniki de ronde deed, geïnformeerd en schrijft helder in 2 Tessalonicenzen 1:6-10 van Gods oordeel over valse leraren.
In hoofdstuk 2 lezen we bemoedigende woorden: 'maar wij verzoeken u broeders, met betrekking tot de komst van onze Here Jezus en onze vereniging met Hem, dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeerd, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren reeds aanbrak.’ De valse leraren waar de apostel op wijst, blijken zelfs de naam van Paulus gebruikt te hebben om hun dwaalleer kracht bij te zetten. Paulus gaat dan door en legt uit dat de dag des Heren er nog niet kan zijn, want eerst moet de mens der wetteloosheid zich openbaren. Deze mens der wetteloosheid zien we ook beschreven in Daniël 7 en in Openbaring 13. Wat de apostel ons in dit hoofdstuk leert is dat, voordat de dag des Heren komt en Jezus terugkomt naar de aarde, op aarde een wetteloos mens komen zal. Nu zijn er altijd wetteloze mensen geweest, maar hier gaat het om een bijzonder heerschap. We moeten denken aan de persoon die op andere plaatsen antichrist wordt genoemd. In 2 Tessalonicenzen wordt deze mens ook ‘zoon des verderfs’ genoemd, een tegenstander die zich als God wil manifesteren. Feitelijk zal deze persoon de vrucht van het paradijs helemaal doorslikken en menen als God te zijn.

We leven vandaag in een wereld die buitengewoon antichristelijk aan het worden is. Onze cultuuruitingen zijn steeds meer een verzet tegen de geboden van God. Godslastering is populair. Je kunt als christen haast geen tv-programma meer bekijken. Grove, godslasterlijke taal moet. Maar ook de wetgeving geeft meer en meer blijk van minachting van de geboden van God. We zien dat vooral in de afwezigheid van normbesef en in het aanvaarden van allerlei levensvormen die ingaan tegen Gods regelgeving. Uiteindelijk zal deze van God losgeslagen wereld een regering krijgen en daarbij een regeringsleider die een exponent van al dat Godslasterlijke is. De mens der wetteloosheid, die zich tegen alles van God verheft.

Nu schrijft Paulus dat de dag des Heren niet kan komen, voordat deze wetteloze gekomen is. Die wetteloze op zijn beurt kan niet komen, omdat er nu nog een weerhoudende macht is. Je krijgt als volgorde dus dit: a) er is een weerhoudende macht; b) wanneer die weerhoudende macht weggenomen is, kan de mens der wetteloosheid komen; c) die mens der wetteloosheid wordt door de komst Jezus zelf machteloos gemaakt.
Wie wordt er nu met die weerhouder bedoeld? Ik gebruik nog wel eens dit voorbeeld: Op een verjaardagsfeest komen gelovige familieleden bij ongelovigen. Na verloop van tijd, gaan de gelovigen huiswaarts, maar weten dan, dat na hun vertrek het ‘feest’ pas echt begint. Dan vloeit de alcohol rijkelijk en dan worden de moppen pas echt leuk. U begrijpt, de gelovige is daar de weerhouder. Wanneer de gemeente thuisgehaald zal zijn, zal de weerhouder niet meer op aarde zijn. Dan kan het antichristelijke in al zijn onreinheid optreden.

Over die wetteloze mens lezen we in 2 Tessalonicenzen 2:9-11 ondertussen een paar opvallende dingen. Die mens der wetteloosheid zal vervuld zijn van satan, er zullen bedrieglijke tekenen zijn, er zal geen liefde voor de waarheid meer zijn.

Het geestelijk klimaat, passend bij de antichrist die komen gaat, wordt vandaag gecreëerd. Er is een hype als het gaat om het bovennatuurlijke, de Harry Potter-hysterie is er een bewijs van, maar er is veel meer te noemen. Waarheid is vandaag relatief geworden, dat is modern. Je mag nergens meer zeker van zijn. Bedrieglijke tekenen komen ook steeds meer in. Zelfs op christelijk erf zoekt men het wonder, het bovennatuurlijke, het spectaculaire. Laten we beseffen dat de antichrist ook een antikerk zal hebben. Zijn we waakzaam?

Het meest tragisch is wat we dan lezen (vers 11): God zal een geest der dwaling zenden. Veel mensen die nu niet willen, kunnen straks de waarheid gewoon niet meer onderscheiden. Ook dat ervaar ik steeds vaker. Agressie tegen de waarheid, agressie tegen de Bijbelse werkelijkheid.

Samenvattend leren we in 2 Tessalonicenzen dat de gemeente zal worden opgenomen en hoe het verloop van de laatste dingen zijn zal. a) de opname van de gemeente (wegnemen van de weerhouder); b) openbaring van de antichrist (mens der wetteloosheid) en c) terugkomst van Jezus Christus (uitroeiing van de antichrist). We lezen hier feitelijk een vlammende waarschuwing, maar we lezen ook van een geweldige hoop. Dat is een boodschap die we niet langs ons heen moeten laten gaan.

Ik geloof het vast en zeker: Maranatha, Jezus Christus zal spoedig terugkomen.

Ds. Henk Schouten

Opname van de gemeente (4)

Het centrale thema van Openbaring is de fantastische terugkomst van Jezus Christus. Nadat de boze zich op vreselijke wijze zal manifesteren, zoals beschreven in Openbaring 13, zal onze Heer verschijnen (Op. 19 e.v.). De wereld zal onze Heer in Zijn glorie zien! Openbaring houdt zich dan ook bezig met de heftige confrontatie tussen die beide supermachten, Satan en Jezus Christus; de afloop ligt vast. We lezen in dit laatste Bijbelboek over het duizendjarig rijk, dat vandaag zo ver weg lijkt, maar misschien wel verrassend dichtbij gekomen is. Dan denken we niet aan de schijnvrede die de antichrist zal brengen, maar aan de vrede die onze Heer brengen zal, voor Jeruzalem en voor alle volken die gehoorzaam zullen zijn.

Toch horen we in dit laatste Bijbelboek ook over de opname van de gemeente. In Openbaring 2:25 lezen we: “maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.” Nee, de opname wordt niet expliciet genoemd, maar wanneer we andere Bijbelplaatsten lezen en zien dat het komen van de Heer een komen op de wolken voor de Zijnen zal zijn, dan gaat het wel om datzelfde moment.

Duidelijk is wat we lezen in Openbaring 3:10-11. “Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking die over de hele wereld komen zal.” Dit gedeelte is een heerlijke belofte aan de gemeente te Filadelfia. Die belofte houdt in dat de gelovigen niet door de grote verdrukking (ure der verzoeking), die over de hele wereld zal komen, zullen hoeven te gaan. De Griekse taalconstructie geeft helder aan dat ze uit (ek) die ure bewaard zal worden. Dit ‘ek’ gekoppeld aan het Griekse woord ‘tereo’ betekend gewoon, zoals ook vertaald is ‘bewaard worden voor’. Als de gemeente door de ure der verzoeking zou moeten gaan, had er eenvoudig ‘door’ (het Griekse dia) geschreven kunnen worden. Let er ook op dat er staat: voor de ure der verzoeking. Het gaat niet alleen om een bewaard worden voor de verzoeking zelf, bijvoorbeeld erdoorheen, zoals Noach in de ark werd bewaard. Nee vóór de ure, dan kunnen we meer denken aan Henoch, die vóór de zondvloed werd opgenomen.

In Openbaring 1:19 lezen we een belangrijke aanduiding voor de verklaring van het boek Openbaring: “Schrijf dan hetgeen gij gezien hebt, hetgeen is en hetgeen na deze geschieden zal.” Een driedeling in de tijd: verleden, heden en toekomst. Zien we die opdracht nu in dit laatste Bijbelboek ook terug? Zeker, hoofdstuk één beschrijft de verleden tijd, dat wat Johannes op Patmos zag. Hoofdstuk twee en drie beschrijven de tegenwoordige tijd, het tijdperk van de gemeente, profetisch omschreven in de vorm van de zeven rondzendbrieven. Hoofdstuk vier begint dan opmerkelijk. Johannes moet opklimmen naar de hemel. Wanneer we in Johannes een nieuwtestamentische gelovige zien, begrijpen we dat de gemeente thuis mag komen. Vanuit de hemel maakt Johannes dan mee wat er verder gebeuren gaat en wat voor hem geldt zal dan ook voor ons gelden. Symbolisch zien we de vierentwintig oudsten als representanten van de gemeente. Nu staat er in Openbaring 4:1 “Ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet.” Dat sluit helemaal aan bij het derde deel dat Johannes moest beschrijven: verleden, heden en toekomst. Na het tijdperk van de gemeente laat het laatste Bijbelboek in de hoofdstukken 4-18 zien wat er tijdens de Grote Verdrukking gebeuren zal.

Een ander punt vinden we in Openbaring 5:9-10. De NBG-vertaling heeft daar het woordje ‘hen’ tussen haakjes staan “Gij hebt (hen) gekocht.” Dat betekent dat dit woord voor de duidelijkheid is ingevoerd, dus niet oorspronkelijk is, maar een keuze/inleg van de vertalers. In de Statenvertaling staat echter ‘ons’. “Gij hebt ons Gode gekocht.” Hen of ons, dat maakt nogal uit. Deze vertaling, die we ook in de King James Version, een hele betrouwbare Engelse vertaling zien, heeft mijn voorkeur. Het betekent voor ons onderwerp dat we in Openbaring 5:9-10 lezen dat de oudsten, representanten van de gemeente, voor de terugkomst van Jezus naar de aarde al in de hemel zijn opgenomen en meemaken dat de zegels geopend worden die de Grote Verdrukking inluiden.

Wanneer we het grote gedeelte van Openbaring 4-18 overzien, ontdekken we dat er niet één keer over de gemeente op aarde geschreven wordt. Eigenlijk is dat alleen verklaarbaar als we beseffen dat de gemeente al in de hemel opgenomen is. Hetzelfde wordt eigenlijk door de verzegeling die we in Openbaring 7:1-8 en 14:1-5 lezen bevestigd. Het gaat specifiek over het volk Israël. Je kunt natuurlijk daar de kerk inlezen, maar dan leg je zelf iets in de tekst. Wanneer er Israël staat, of gesproken wordt over de stammen van Israël, lees dan ook Israël!

In Openbaring 19:11-16 zien we de Heer vanuit de hemel neerdalen. Samen met Hem verschijnt dan ook de bruid. Zij zijn gekleed in wit en smetteloos fijn linnen. De bruid kan alleen de Heer naar de aarde volgen, wanneer ze eerder is opgenomen. Sommige Bijbeluitleggers leren dat dit allemaal op hetzelfde moment gebeuren zal. Omhoog, de Heer ontmoeten, bruiloft vieren en direct weer naar de aarde om daar in heerlijkheid met de Heer te verschijnen.

Ik ben ervan overtuigt, de gemeente zal worden opgenomen, voor de Rechterstoel van Christus zal verschijnen, het bruiloftsfeest zal mogen vieren, om daarna met de Heer op aarde openbaar te worden. Waar het vooral om moet gaan is dit: zult u er bij zijn? Weet u zich het eigendom van de Heer, gekocht en betaald? Dan weet u net als ik, Maranatha, de Here zal spoedig komen.

Ds. Henk Schouten
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17112
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Maria »

Ik ken dit fenomeen van de Jehova Getuigen met hun "opname van 144.000 uitverkorenen".
Even gegoegeld op "144.000 opname"
Verwachtende dat ik JG sites zou zien.
Nou, die hebben aardig hun best gedaan.
Hun evangelisatiedrang en machine vond blijkbaar een topper in het "medium Internet".

Zelf orthodox opgevoed, als gereformeerde bonder, ben ik dit in mijn jonge jaren nooit tegen gekomen.
Pas de laatste jaren met al dat New Age gedoe, lees ik steeds meer over de eindtijd en de vele mensen, die hierdoor gefascineerd zijn.
In mijn idee waren dit vnl. niet christelijk of moslim gelovigen.

Ik ben best verbaasd over het bericht van Rereformed en Destinesia.
Misschien is de evangelische groep toc niet zo groot, dat dit bij alle andere christelijke groeperingen is doorgedrongen?

Misschien ben ik de laatste jaren niet actief genoeg geweest in het napluizen van al die godsdienstige stromingen?
Maar nog steeds merk ik hiervan niets in mijn (nog steeds) christelijke omgeving.

Meer geïnteresseerd in waar het Islam geloof nu echt om draait, ben ik de laatste tijd daarover wat studie aan het doen.
Ook daarin wordt het me niet duidelijk, dat dit een hot item is.

Wel is het eindtijd denken zeer actief op internet, maar dan inclusief al het 2012 gedoe en een herleving van Nostradamus interesse.

en over dit onderwerp?
Met dank aan de JG.

Maar naar mijn idee, nogmaals, is dit niet specifiek christelijk, zoals ik dat ken.
Het werd zelfs als een dwaalleer van de JG genoemd.
Al zal het bij vele gelovigen een sterke voedingsbodem vinden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Destinesia

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Destinesia »

Mariakat schreef:Ik ben best verbaasd over het bericht van Rereformed en Destinesia.
Misschien is de evangelische groep toch niet zo groot, dat dit bij alle andere christelijke groeperingen is doorgedrongen?
Het feit dat je er niet veel van hoort is omdat het voor de meeste christenen blijkbaar allemaal véél te spectaculair is en angstig. Als je er als christen voor uitkomt dat soort zaken te geloven dan is men waarschijnlijk bang om voor "freak" te worden aangezien. Het gaat hier immers in de kern om de "grote scheiding" van ALLE ongelovigen en gelovigen". Hemel en hel. Mijn ervaring is dat men er wel van gehoord heeft, maar de meeste christenen gewoon bang zijn voor de 'eindtijd'. Ze stoppen hun oren ervoor dicht en verdringen het. Voor de meesten mag dat over 3000 jaar pas beginnen.

Het doet hen er verschrikt aan denken dat zij eigenlijk hun buren nog moeten bekeren vóórdat het te laat is. En DAT is me toch eng!!! Nog véél enger dan die Apocalyps zélf! Maar ze vergeten dat hun buren ook gewoon in bed kunnen sterven met hetzelfde 'resultaat'.

Als christen werd ik erg boos over die laksheid. Ik evangeliseerde namelijk wél met slechts een enkeling uit mijn gemeente die mijn gedachten daarover deelde.

De meeste christenen houden hun geloof liever persoonlijk, genieten liever van "al het blije" in het "hier en nu" van het evangelie, en fluisteren dat het nog wel honderd jaar kan duren voor Jezus terug komt op aarde en maskeren de angst voor al die vreselijke scenario's door te zeggen dat we ons beter met andere dingen kunnen bezighouden. Dan vragen ze of je nog koffie wilt en hoe je vakantie was. Ik begreep dat nooit zo goed. Ook aan evangelisatie deed men bitter weinig. Sommigen roepen weer dat we 'voorzichtig' moeten zijn met al die scenario's en "ons beter kunnen richten op onszelf en de wandel met God". Wat ik destijds als christen bemerkte is dat 8o% van bijna alle soorten christelijke gelovigen het dan blijkbaar geen MOER kan schelen dat er mensen voor eeuwig verloren zouden gaan.

Bijzonder he?
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Rereformed »

petals schreef:Om eerlijk te zijn werd ik er flink bang van toen ik nog in de paranoia zat. Ik ben erg benieuwd wat rereformed van dit soort dingen vindt.
Ik begon over veel zaken te denken in de tijd na 9/11. Wanneer er een grote ramp gebeurt dan gaan al de riolen van die eindtijdhysterie altijd wagenwijd open en dan krijg je in zo'n groep altijd weer een volle emmer van al die opzwepende onzin over je heen. Toen dat in oktober 2001 gebeurde werd ik zo boos (naar aanleiding van een brief die mijn vader me erover schreef) dat ik een protestbrief ertegen opschreef. Zie: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/17.HTM . En van dat moment af aan begon alles in mijn denken te protesteren tegen het christelijk geloof; het was duidelijk al een jaar of 10 onderhuids aan het koken. Na dit schrijven begon ik aan mijn e-boek, waar die brief nu hoofdstuk 17 van is, en hetgeen uiteindelijk ertoe leidde dat ik mijn geloof de rug toekeerde en dat ik me zelfs atheïst ben gaan noemen.
In dat eerste schrijven laat ik me er nog betrekkelijk rustig over uit, en beschouw ik me nog steeds een christen.
'Wat ik van dit soort dingen vind' heb ik een jaar later een stuk feller uiteengezet in hoofdstuk 12.

En wanneer ik er tegenwoordig nog iets over zou moeten zeggen dan zou het zijn dat dit aspect van de religie bij uitstek de geestelijk zieke factoren die in ieder mens wel enigszins te bespeuren zijn -met name angst, sensatiedrift, doodsdrift, wraakzucht en machtswellust- buitengewoon slinks uitbuit en tot extreme proporties aanwakkert.
Het fundamentalistische geloof zet alles neer in zwart en wit, en wil koste wat kost een totale overwinning behalen. Evangelisatie is dus van ultiem belang, evenals de uiteindelijke overwinning die totaal moet zijn. Wil men dus niet horen van het evangelie, 'de goede boodschap', dan komt men met de kwade boodschap aan om te kunnen overtuigen - de hel. Blijkbaar heeft men opgemerkt dat zelfs dát bij sommigen nog niet teveel angst inboezemt, aangezien het na dit leven, dus ver van ons bed geschiedt. Dús wordt de volgende traptrede van de overtuigingstechniek ingezet: het einde van de wereld met gigantische catastrofen en straffen staat voor de deur.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 04 aug 2010 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Destinesia

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Destinesia »

Rereformed schreef:Ik begon over veel zaken te denken in de tijd na 9/11. Wanneer er een grote ramp gebeurt dan gaan al de riolen van die eindtijdhysterie altijd wagenwijd open en dan krijg je in zo'n groep altijd weer een volle emmer van al die opzwepende onzin over je heen. -- Blijkbaar heeft men opgemerkt dat zelfs dát bij sommigen nog niet teveel angst inboezemt, aangezien het na dit leven, dus ver van ons bed geschiedt. Dús wordt de volgende traptrede van de overtuigingstechniek ingezet: het einde van de wereld met gigantische catastrofen en straffen staat voor de deur.
Precies! En ze teren er nog steeds op. Misschien snakken ze naar een nieuwe ramp. :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=0uYc7plF_gM
Laatst gewijzigd door Destinesia op 04 aug 2010 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17112
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Maria »

Destinesia schreef:
Mariakat schreef:Ik ben best verbaasd over het bericht van Rereformed en Destinesia.
Misschien is de evangelische groep toch niet zo groot, dat dit bij alle andere christelijke groeperingen is doorgedrongen?
Het feit dat je er niet veel van hoort is omdat het voor de meeste christenen blijkbaar allemaal véél te spectaculair is en angstig. Als je er als christen voor uitkomt dat soort zaken te geloven dan is men waarschijnlijk bang om voor "freak" te worden aangezien. Het gaat hier immers in de kern om de "grote scheiding" van ALLE ongelovigen en gelovigen". Hemel en hel. Mijn ervaring is dat men er wel van gehoord heeft, maar de meeste christenen gewoon bang zijn voor de 'eindtijd'. Ze stoppen hun oren ervoor dicht en verdringen het. Voor de meesten mag dat over 3000 jaar pas beginnen.

Het doet hen er verschrikt aan denken dat zij eigenlijk hun buren nog moeten bekeren vóórdat het te laat is. En DAT is me toch eng!!! Nog véél enger dan die Apocalyps zélf! Maar ze vergeten dat hun buren ook gewoon in bed kunnen sterven met hetzelfde 'resultaat'.

Als christen werd ik erg boos over die laksheid. Ik evangeliseerde namelijk wél met slechts een enkeling uit mijn gemeente die mijn gedachten daarover deelde.

De meeste christenen houden hun geloof liever persoonlijk, genieten liever van "al het blije" in het "hier en nu" van het evangelie, en fluisteren dat het nog wel honderd jaar kan duren voor Jezus terug komt op aarde en maskeren de angst voor al die vreselijke scenario's door te zeggen dat we ons beter met andere dingen kunnen bezighouden. Dan vragen ze of je nog koffie wilt en hoe je vakantie was. Ik begreep dat nooit zo goed. Ook aan evangelisatie deed men bitter weinig. Sommigen roepen weer dat we 'voorzichtig' moeten zijn met al die scenario's en "ons beter kunnen richten op onszelf en de wandel met God". Wat ik destijds als christen bemerkte is dat 8o% van bijna alle soorten christelijke gelovigen het dan blijkbaar geen MOER kan schelen dat er mensen voor eeuwig verloren zouden gaan.

Bijzonder he?
Wel degelijk ben ik om de oren gesmeten met hel en verdoemenis en eeuwig vuur en zwavel en knersen van mijn tanden, als ik me niet (NU)zou bekeren.
Iedereen kreeg dit te horen, ook degenen, die al geloofden en die werden opnieuw bang.
Wel degelijk werd mij geleerd, dat Christus elk moment op de wolken zou kunnen verschijnen en dat de bokken van de schapen gescheiden zouden worden en dat de gelovigen aan de rechterhand Gods zouden zitten en de ongelovigen in het vuur gesmeten zouden worden.

Wel degelijk heb ik begrafenissen meegemaakt, waarbij de toehoorders te horen kregen, dat ook hun tijd er zou kunnen zijn. Nu of morgen.
Niet alleen de ouderen.
Wel degelijk heb ik een begrafenis meegemaakt van een kind van 5, waarbij de dominee zich richtte tot de klasgenootjes (5 jaar) en de ouders.
"Ook jullie had dit kunnen overkomen"
Kun je nu op dit moment van jezelf zeggen dat je bekeerd bent, anders ga je naar de hel.?
!!!!!!!!!!!!!!

Wel degelijk hoorde het hele dorp de donderpreek van de dominee aan het graf van een jongen van 16 jaar, die was verongelukt met zijn brommer, terwijl hij op zondag aan het rondscheuren was in het dorp.
Geen schijn van kans toch als je zo sterft dat je dan bekeerd was.

Toen de eerste van de generatie van mijn ouders overleed kwam er een hel en verdoemenis preek over me heen en over de rest van de plus 80 generatie.
Ik ben na het gebed half stikkend de kerk uitgerend.


Maar:
In Openbaring 19:11-16 zien we de Heer vanuit de hemel neerdalen. Samen met Hem verschijnt dan ook de bruid. Zij zijn gekleed in wit en smetteloos fijn linnen. De bruid kan alleen de Heer naar de aarde volgen, wanneer ze eerder is opgenomen. Sommige Bijbeluitleggers leren dat dit allemaal op hetzelfde moment gebeuren zal. Omhoog, de Heer ontmoeten, bruiloft vieren en direct weer naar de aarde om daar in heerlijkheid met de Heer te verschijnen.
Dit is me nooit voor ware letterlijk voorspelling verteld.
De Openbaringen zijn het enige boek dat uitgelegd werd, zoals ook de titel van het Boek zegt, Openbaringen, dus Visioenen van Johannes.

Dit werd nooit geleerd als letterlijk.
Dit boek is een en al allegorie.

Nooit werden er voorspellingen gedaan aan de hand van de nu al dreigende Tekenen, want het einde komt als een dief in de nacht.
Dus kan ook nu komen.

Bij ons in de omgeving waren het juist de Evangelische en oecumenische gemeenten, die zogenaamd het vrijzinnige geloof aanhingen.
Aangepast aan de hedendaagse tijd met niet meer goed, doch rechtvaardig en een straffende God bij niet vergeven zonden.
Maar een God van eeuwige liefde, wat je ook had uitgespookt, als je maar geloofde.

Maar ik heb al eerder gemerkt dat, die termen heel plaats gebonden zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: the rapture (beam me up jezus)

Bericht door Rereformed »

Mariakat schreef:Zelf orthodox opgevoed, als gereformeerde bonder, ben ik dit in mijn jonge jaren nooit tegen gekomen.
Pas de laatste jaren met al dat New Age gedoe, lees ik steeds meer over de eindtijd en de vele mensen, die hierdoor gefascineerd zijn.
In mijn idee waren dit vnl. niet christelijk of moslim gelovigen.

Ik ben best verbaasd over het bericht van Rereformed en Destinesia.
Misschien is de evangelische groep toch niet zo groot, dat dit bij alle andere christelijke groeperingen is doorgedrongen?
De 'grote kerken' (katholieke, lutherse, anglicaanse, en calvinistische kerken) hebben zich al eeuwen niet meer zo druk gemaakt om die eindtijd. Als je zo'n traditioneel christelijke achtergrond hebt dan is het inderdaad zoals je zegt dat je daar niet veel van hoort. Als kind in de gereformeerde kerk hoorde ik er ook nooit wat van.

Die bezigheid om zich voornamelijk met de eindtijd bezig te houden is in de 19e eeuw ontstaan in bepaalde kleine sekten, zoals de Millerites en de Plymouth Brethren. Via vooral die laatsten, die een hele theologie verzonnen die men 'dispensationalisme' noemt en in Amerika verbreid werd dmv de zogenaamde Scofield Bible (een bijbel met dispensationalistische kanttekeningen) verspreidden deze ideeën zich overal. De 20ste eeuw gaf een enorme boost hieraan toen de joden weer teruggingen naar hun beloofde land en daar zelfs de staat Israel konden oprichten. Nog wat aangevuld met zaken zoals atoombommen, orwelliaanse totalitaire staten en dreiging van wereldoorlogen, en het is niet verwonderlijk dat deze theologie overal ingang vindt. Het is in de eerste plaats de grote mode van het christendom in onze tijd. Hoe meer men aan traditionele vormen vasthoudt des te verder men er van af staat. Gereformeerde Bonders zullen vast wel de allerlaatsten zijn die aan deze hysterie mee zullen doen. :wink:

Ook is dit veel geprononceerder in de VS dan in Europa. In de VS ging het zelfs zó ver:

"Ronald Reagan, in a 1980 interview with Jim Bakker, said, "We may be the generation that sees Armageddon." Before that, in 1971, Reagan commented to James Mills regarding events in Libya, "For the first time ever, everything is in place for the Battle of Armageddon and the Second Coming of Christ." Obviously, Reagan thought that the end would come SOON! And to think that a man with apocalyptic delusions like this had his finger on the nuclear button for 8 years." ( http://www.abhota.info/endsoon.htm )
Laatst gewijzigd door Rereformed op 04 aug 2010 16:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie