Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alphastar
Forum fan
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 mei 2010 19:40
Locatie: Fryslân

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Alphastar »

Is deze al langs geweest?

Hebreeën 8:4 ontkent expliciet dat Jezus op aarde rond heeft gelopen.

8:4 Als hij [Jezus] op aarde was geweest, zou hij geen priester zijn geweest, aangezien er al priesters waren die giften offerden volgens de wet.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Frodo
Forum fan
Berichten: 470
Lid geworden op: 06 feb 2006 18:15
Locatie: Amsterdam

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Frodo »

Morgen is het precies 6 jaar geleden dat de openingspost van dit topic werd geplaatst.

Misschien een mooi moment om even te evalueren: zijn we het na 6 jaar discussie al een beetje eens?
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Sseb
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:42

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Sseb »

http://www.youtube.com/watch?v=F2EmxXdZ ... playnext=1
14 filmpjes over contradictie in de bijbel!

Kijk ook deze site:
http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Kitty »

Berichten over het boek 'De mysterieuze Jezus' zijn verplaatst naar het subforum boeken.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 27#p223727

In dit topic graag weer ontopic over Contradicties in de Bijbel dat al zes jaar loopt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
egbert
Geregelde verschijning
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 mei 2009 15:56

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door egbert »

Alphastar schreef:Is deze al langs geweest?

Hebreeën 8:4 ontkent expliciet dat Jezus op aarde rond heeft gelopen.

8:4 Als hij [Jezus] op aarde was geweest, zou hij geen priester zijn geweest, aangezien er al priesters waren die giften offerden volgens de wet.
Dit is een typisch geval van quote-mining en een twijfelachtige vertaling.

"Als hij op aarde was, zou hij geen priester zijn omdat er al priesters zijn die gaven volgens de Thora offeren."

http://www.peshitta.nl/book.aspx?booked=17&ch=8

Natuurlijk heeft Paulus niet betwijfeld of Jezus op aarde was geweest.
egbert
Geregelde verschijning
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 mei 2009 15:56

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door egbert »

Rereformed schreef:
antoon schreef:De joden waren schriftkenners[/code], het werd met de paplepel ingevoerd, waarom zouden zij het mis hebben als zij vinden dat op de derde dag, op die bewustte zondag viel, ook als Jezus geen volle 3 letterlijke dagen in het graf was, dat moeten zij ook geweten hebben.
Wakker worden, Antoon. Het gaat toevallig om een zogenaamde voorspelling van drie nachten. Doe nou eens je best om het te vatten.

Overigens zijn de joden al 2000 jaar van mening dat het NT niet klopt. Op de enkele sektariër na geloven ze er inderdaad niet in omdat ze het OT zo goed kennen, ze weten beter dan christenen dat niets van de zogenaamde vervullingen van oudtestamentische profetieën waar de evangelieschrijvers mee schermen steek houdt.
Er staat nergens in de Bijbel dat Jezus op vrijdag is gestorven en zondag is opgestaan.

Wel dat het 'drie dagen geleden was' dat al deze dingen waren gebeurd. Als het verhaal van 'zondag' klopt, dan is zaterdag gisteren, vrijdag eergisteren, en donderdag 3 dagen geleden.

Matteüs 27: 63 Beveel dan de tombe drie dagen te bewaken tot de derde dag,...

Lucas 24:21
Maar we hadden gehoopt dat hij degene was die Israël zou bevrijden en zie, het is drie dagen geleden dat al deze dingen zijn gebeurd

In de Bijbel zelf is er absoluut geen twijfel of het nu drie dagen waren of niet. Het punt is, dat sommige religieuzen, zich vasthouden aan de vrijdag-zondag traditie en dan wordt het problematisch.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Rereformed »

egbert schreef:In de Bijbel zelf is er absoluut geen twijfel of het nu drie dagen waren of niet. Het punt is, dat sommige religieuzen, zich vasthouden aan de vrijdag-zondag traditie en dan wordt het problematisch.
Lees de hele discussie over dit netelige probleem, Egbert. Over drie dagen wordt niet gedicussieerd. Er wordt enkel gesteld dat Jezus volgens de evangeliën via het verhaal van Jona voorspelde ook drie nachten dood te zullen zijn.
Mattheüs 12:40: Want evenals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de reusachtige vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart der aarde zijn.

Tussen drie dagen dood zijn zitten zoals je weet slechts twee nachten.
Antoon wist zich eruit te redden door te stellen dat de nacht waarop Jezus terechtgesteld werd al moet meegerekend worden, Jezus was toen blijkbaar 'zo goed als dood'. :? Indien je andere oplossingen hebt houden we ons aanbevolen.
Born OK the first time
egbert
Geregelde verschijning
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 mei 2009 15:56

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door egbert »

Hoi,

Ja. Volgens mij is Jezus op donderdag gestorven.

Donderdag nacht
Vrijdag nacht
Zaterdag nacht.

Volgens Johannes was er in die tijd een Grote Sabbat. De Grote Sabbat valt niet op vrijdag/zaterdag, maar kan ook door de week vallen. De grote sabbat was waarschijnlijk op donderdag 18:00 uur tot vrijdag 18:00, waarna er een normale sabbat volgde.

De Griekse Matteüs meldt ook dat er 'sabbatten' waren (Mt 28:1) (Na het einde van de sabbatten)
En Marcus 16:1,2 laat ook ruimte voor die interpretatie.

Dan komt een ander probleem. Hoe zag de kalender er nu precies uit in die tijd?
Volgens één hobbyist, heeft hij berekend dat Jezus in -7 geboren moet zijn, zodat bij zijn dood, toen Jezus 33 1/2 was, er een grote sabbat op woensdag was.

Anyway, hoe dan ook dus, geloof ik dat de drie nachten en drie dagen letterlijk zijn. Geen gepiel met katholieke overleveringen over goede vrijdag etc.

Ik denk verder dat de joden NIET gek waren, dat als de Messias niet drie nachten in het graf had gelegen, dat dit de Messias _per direct_ had gediskwalificeerd.

(Matteüs 12:40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van reusachtige vis was, zo zal de Mensenzoon drie dagtijden en drie nachten in het aardse hart zijn.) (Bron, peshitta.nl, vertaling uit de Aramese NT)

Echter, die discussie kwam niet, en had een inkoppertje geweest voor twijfelaars en tegenstanders (gezien de bewaking van de tombe).
De discussie was niet drie dagen, maar óf Jezus wel een opstanding had gehad (want dat geloofden ze natuurlijk niet)
MNb
Diehard
Berichten: 1308
Lid geworden op: 23 mei 2010 14:17

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door MNb »

egbert schreef:Ja. Volgens mij is Jezus op donderdag gestorven.
Waar haal je dit vandaan? Bijbelcitaat aub.
Want Rereformed kan gelukkig tot drie tellen:
vrijdag overdag, nacht van vrijdag op zaterdag (1), zaterdag overdag, nacht van zaterdag op zondag (2), zondag overdag. We zijn daarbij zo vriendelijk om zowel vrijdag als zondag als een hele dag te tellen.
Volgens jou moet Jezus dus donderdag na zonsondergang gestorven zijn. Dus nogmaals: waar haal je dit vandaan? Alleen maar correct terugtellen?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
egbert
Geregelde verschijning
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 mei 2009 15:56

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door egbert »

MNb schreef:
egbert schreef:Ja. Volgens mij is Jezus op donderdag gestorven.
Waar haal je dit vandaan? Bijbelcitaat aub.
Want Rereformed kan gelukkig tot drie tellen:
vrijdag overdag, nacht van vrijdag op zaterdag (1), zaterdag overdag, nacht van zaterdag op zondag (2), zondag overdag. We zijn daarbij zo vriendelijk om zowel vrijdag als zondag als een hele dag te tellen.
Volgens jou moet Jezus dus donderdag na zonsondergang gestorven zijn. Dus nogmaals: waar haal je dit vandaan? Alleen maar correct terugtellen?
Ik begrijp dat de traditionele uitleg, van vrijdag-zondag zo vastgeroest zit, dat alles wat ik schreef niet al aanwijzingen waren?

Ik heb ook correct teruggeteld en je diverse pointers gegeven.
Overigens; simpelweg stellen dat het '14 nisan' was, is ook interpretatie.

Johannes 19:31
Omdat het de dag van voorbereiding was zeiden de Judeeërs: "Deze lichamen kunnen vannacht niet aan het kruis blijven." Dat was omdat sabbat stond te beginnen en die dag, was de grote sabbatdag. Daarom verzochten ze Pilatus om de benen van de gehangenen te laten breken en dat ze eraf gehaald zouden worden.

Grote Sabbatdag was eens per jaar en viel niet per se op vrijdag.

Daarnaast is het 'gegeven' dat hij zondag nacht is opgestaan, ook inlegkunde. Mogelijk was Jezus al zaterdagmiddag opgestaan.

Om een lang verhaal kort te maken (overigens, ik behoor niet tot een gemeente, de link hieronder zegt ongeveer wat ik bedoel )
http://home.versatel.nl/gemeente.van.go ... ondag.html
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Rereformed »

Hier is een site die woensdag als de kruisigingsdag en zondag als de opstandingsdag uitrekent, en nog steeds op drie dagen en nachten komt. http://www.biblestudy.org/basicart/was- ... ights.html Dit netelig probleem blijkt er een prachtig voorbeeld van te zijn dat je uit de bijbel elk geschikt antwoord kan halen.

Overigens inlegkunde wordt letterlijk gedefinieerd op het eind van deze beschouwing: "Unless we believe the Bible contains errors, we know that all passages must harmonize. Therefore, "after three days" must mean the same as "the third day" Matthew 16:21."
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Rereformed »

egbert schreef:Daarnaast is het 'gegeven' dat hij zondag nacht is opgestaan, ook inlegkunde. Mogelijk was Jezus al zaterdagmiddag opgestaan.
Dan zou God dus gewerkt hebben op een sabbat. Foei, foei God. [-X
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Rereformed »

Ik vind de uitleg wel mooi gevonden.
Voor mij blijft er voorlopig één vraag staan die roet in het eten gooit: waarom de kerkvaders er nooit van geweten hebben. Want zij konden natuurlijk ook heel goed rekenen en wisten ook wel dat het paascha niet altijd op een gewone sabbatsdag was en konden bovendien nog beter Grieks lezen dan de moderne schriftuitleggers, hoe dom moeten ze wel niet zijn om als er in Matteüs over sabatten in het meervoud gesproken wordt dit niet op te merken. Bovendien vieren de christenen de zondag (volgens de kerkvaders) omdat Jezus op zondag opstond, hetgeen men daarom "de dag van de heer" noemde.
Kortom, indien deze nieuwe uitleg waar is dan is het naar het mij toeschijnt onverklaarbaar waarom er overal in het christendom een eeuwenlange andere traditie is geweest.

Hier "het gepiel met katholieke overleveringen". Katholieke uitleg blijkt eenvoudig gebaseerd te zijn op de unanieme overlevering van de vroege kerk en kerkvaders:

2. Why Does the Church Celebrate Jesus' Time in the Tomb on a Saturday?
It is long-held Tradition, based on the Biblical texts, that Jesus died on a Friday and rose from the dead on a Sunday, which would place the Last Supper on a Thursday night. Scripture tells us that Jesus rose from the dead "early on the first day of the week" (Mark 16:2, RSV). It was on the same day (the first day of the week) that Jesus met his apostles on the road to Emmaus (Luke 24:1). John also confirms that Jesus rose on a Sunday (John 20:1). The early Church Fathers universally held that Jesus rose from the dead on a Sunday, and worshiped on Sunday, "The Lord's Day." The Fathers also testify to the Institution of the Eucharist on a Thursday and a Friday crucifixion of Jesus. Even though Jesus tells us that he was to be in the heart of the earth for three days and three nights, in ancient Jewish reckoning, this included partial days. Thus, Jesus was saying that his time in the earth would span three days (Friday, Saturday, and Sunday). Saint Justin Martyr (writing in 150 AD) testifies to both Sunday worship and a Friday crucifixion of Jesus:

But Sunday is the day on which we all hold our common assembly, because it is the first day on which God, having wrought a change in the darkness and matter, made the world; and Jesus Christ our Saviour on the same day rose from the dead. For He was crucified on the day before that of Saturn (Saturday); and on the day after that of Saturn, which is the day of the Sun, having appeared to His apostles and disciples... (First Apology 67)

The Didache (70-90 AD) also mentions Sunday worship, and fasting on Fridays (likely connected to Jesus' crucifixion that day):

Let not your fasts be with the hypocrites... but fast on the fourth day and the Preparation (Friday)...But every Lord's day gather yourselves together, and break bread, and give thanksgiving after having confessed your transgressions, that your sacrifice may be pure (8, 14).

The Apostolic Constitutions (late 4th century) verifies the same chronology. Note that, based on Scripture, this document provides the rationale for the dates of Maundy Thursday, Good Friday, Holy Saturday, and Easter Sunday.

And on the fifth day of the week (Thursday), when we had eaten the Passover with Him, and when Judas had dipped his hand into the dish, and received the sop, and was gone out by night, the Lord said to us: "The hour is come that ye shall be dispersed, and shall leave me alone" (V:3:XIV).

...it being the day of the preparation (Friday), they delivered Him to Pilate the Roman governor, accusing Him of many and great things, none of which they could prove...[Jesus] commanded us to fast on the fourth and sixth (Friday) days of the week; the former on account of His being betrayed, and the latter on account of His passion (V:3:XIV, XV).

But when the first day of the week (Sunday) dawned He arose from the dead, and fulfilled those things which before His passion He foretold to us, saying: "The Son of man must continue in the heart of the earth three days and three nights" (V:3:XIV).

Virtually every Church Father who addresses the issue agrees with the traditional dating of a Thursday Last Supper, Friday Crucifixion, and Sunday resurrection. This includes those Church Fathers and writings mentioned above, but also Ignatius (105 AD), Pseudo-Barnabas (120 AD), Clement of Alexandria (195 AD), and many others. This chronology is firmly based on Scripture, and universally verified by Tradition.
http://www.churchyear.net/holysaturday.html
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Rereformed »

Hier is naar mijn mening de redelijkste uitleg voor deze zaak, uitgelegd hier: http://www.carm.org/how-long-was-jesus-dead-tomb. "Drie dagen en drie nachten" is idiomatisch en niet letterlijk op te vatten. Het OT geeft een exacte parallel en dus het bewijs ervoor:


The solution is simple when we learn that according to Jewish custom any part of a day, however small, is included as part of a full day. "Since the Jews reckoned part of a day as a full day, the 'three days and three nights' could permit a Friday crucifixion." This phenomena is exemplified in scripture in the book of Esther. "Go, assemble all the Jews who are found in Susa, and fast for me; do not eat or drink for three days, night or day. I and my maidens also will fast in the same way," (Esther 4:16 ). Then, in Esther 5:1 it says, "Now it came about on the third day that Esther put on her royal robes and stood in the inner court of the king’s palace in front of the king’s rooms, and the king was sitting on his royal throne in the throne room, opposite the entrance to the palace." We can see that even though the three days and nights had not been completed, Esther went in to see the King on the third day even though she said to fast for three days and nights.

Therefore, we can see that because of the Jewish usage of counting any part of a day as the whole of the day, the term "three days and nights" is idiomatic and not literal.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Alphastar
Forum fan
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 mei 2010 19:40
Locatie: Fryslân

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Alphastar »

egbert schreef:
Alphastar schreef:Is deze al langs geweest?

Hebreeën 8:4 ontkent expliciet dat Jezus op aarde rond heeft gelopen.

8:4 Als hij [Jezus] op aarde was geweest, zou hij geen priester zijn geweest, aangezien er al priesters waren die giften offerden volgens de wet.
Dit is een typisch geval van quote-mining en een twijfelachtige vertaling.

"Als hij op aarde was, zou hij geen priester zijn omdat er al priesters zijn die gaven volgens de Thora offeren."

http://www.peshitta.nl/book.aspx?booked=17&ch=8

Natuurlijk heeft Paulus niet betwijfeld of Jezus op aarde was geweest.
Grapjas, je stapelt aanname op aanname. Er is geen enkele indicatie dat Hebreeen door Paulus is geschreven, of dat de auteur ook maar op de hoogte is van de evangelie-verhalen.

Er staat niet "als Jezus op aarde was teruggekeerd" of "als Jezus weer op aarde zou zijn" of iets dergelijks, wat allemaal veel logischere vertalingen zijn als hij bedoelt wat jij - en het gros van de christenen - denken dat ie bedoelt.
Ik daarentegen lees gewoon wat er staat. Waarom zou ik de schuld krijgen wanneer ik dit niet met een evangelie-gekleurde bril op lees?
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Plaats reactie