hoge snelheden bereiken in ruimte
Moderator: Moderators
Re: hoge snelheden bereiken in ruimte
Zo kunnen we eerst op aarde een systeem bouwen volgens het legoblokprincipe dat in staat is data te registreren en door te sturen vanop grote afstanden. Legoblokjes die een zodanige massa hebben dat ze met ons lanceersysteem een gewenste snelheid in ruimte behalen. Tussen deze afzonderlijke delen bouwen we een communicatiesysteem dat hen in staat stelt zich tot het voorziene geheel te organiseren - eens bijna ter plaatse. Bijvoorbeeld via magneten die op strategische plaatsen op de lego-achtige microstructuren vastzitten en in een specifieke volgorde worden geactiveerd - eens bijna ter plaatse.
Zo kunnen we wellicht grotere afstanden in kortere tijd overbruggen dan we nu doen door legoblokachtige structuren met een kleine massa tegelijk te lanceren en eenzelfde beginsnelheid en richting mee te geven.
Al dan niet ingebouwd in projectielen die er volgens mijn bovenbeschreven sequentiële katapultmethode onderweg nog gelijktijdig versnelling aan geven.
Is dat theoretisch haalbaar?
Zo kunnen we wellicht grotere afstanden in kortere tijd overbruggen dan we nu doen door legoblokachtige structuren met een kleine massa tegelijk te lanceren en eenzelfde beginsnelheid en richting mee te geven.
Al dan niet ingebouwd in projectielen die er volgens mijn bovenbeschreven sequentiële katapultmethode onderweg nog gelijktijdig versnelling aan geven.
Is dat theoretisch haalbaar?
- Peter van Velzen
- Site Admin
30 km/h? Ze beweegt in werkelijkheid aanzienlijk sneller.Maarten schreef:Stel dat je de deeltjesversneller in Genéve zelf beweegt met een snelheid van bvb. 30 km/h. Dan zullen de deeltjes in de versneller, vanop de aarde gezien 'bijna-lichtsnelheid + 30km/h bereikt hebben.
De aarde draait rond haar as in 24 uur. Geneve beweegt zich daardoor al met een snelheid van ongeveer 1000 km/u.
Als ik me niet vergis draait ze met nog grotere snelheid rond de zon - ach laat ik het nakijken op Wikepedia, aha ik vergiste me wel enigzins: de snelheid waarmee de Aarde om de Zon beweegt is 29,783 km/s. dat is dus bijna 108.000 km/u (ik had ooit eens 39.000 uitgerekend, slecht rekenwerk dus!)
De Zon beweegt zich met een snelheid van ongeveer 220 km/s in ongeveer 226 miljoen jaar eenmaal rond het centrum van ons sterrenstelsel. Dat ik=s bijna 800.000 km/u
Je mag er waarschijnlijk nog de snelheid bijtellen (120 km/s) waarmee de melkweg het sterrenstelsel Andromeda nadert, als de zon in de richting van Andromeda beweegt is dat nog eens 432.000 km/u extra
zou alles ooit in dezelfde richting bewegen, dan zitten we op een totaal van bijna 1.340.000 km/u (gezien vanuit Andromeda) en als de betreffende planeet in Andromeda dan ook nog eens naar ons toe beweegt, kom je ruim boven de 2 miljoen kilometer per uur

Ik geloof dat men je al twee keer heeft uitgelegd dat "bijna de lichtsnelheid plus nog een beetje" nog steeds "bijna de lichtsnelheid" is, dus dat hoef ik niet meer te doen.
Ik wens u alle goeds
Ik heb dat allang erkend dat dat niet gaat. Ik schreef nu over grote snelheden in ruimte. (Groter dan dewelke we nu bereiken)
Wat is groot?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Leuk rekenwerk Peter maar bij tijd en wijle zijn die snelheden tegengesteld (een punt op een ronddraaiende aarde is b.v. een halve omwenteling tegengesteld aan de omwentelingssnelheid rond de zon>>melkweg>>etc, etc.Peter van Velzen schreef:30 km/h? Ze beweegt in werkelijkheid aanzienlijk sneller.Maarten schreef:Stel dat je de deeltjesversneller in Genéve zelf beweegt met een snelheid van bvb. 30 km/h. Dan zullen de deeltjes in de versneller, vanop de aarde gezien 'bijna-lichtsnelheid + 30km/h bereikt hebben.
De aarde draait rond haar as in 24 uur. Geneve beweegt zich daardoor al met een snelheid van ongeveer 1000 km/u.
Als ik me niet vergis draait ze met nog grotere snelheid rond de zon - ach laat ik het nakijken op Wikepedia, aha ik vergiste me wel enigzins: de snelheid waarmee de Aarde om de Zon beweegt is 29,783 km/s. dat is dus bijna 108.000 km/u (ik had ooit eens 39.000 uitgerekend, slecht rekenwerk dus!)
De Zon beweegt zich met een snelheid van ongeveer 220 km/s in ongeveer 226 miljoen jaar eenmaal rond het centrum van ons sterrenstelsel. Dat ik=s bijna 800.000 km/u
Je mag er waarschijnlijk nog de snelheid bijtellen (120 km/s) waarmee de melkweg het sterrenstelsel Andromeda nadert, als de zon in de richting van Andromeda beweegt is dat nog eens 432.000 km/u extra
zou alles ooit in dezelfde richting bewegen, dan zitten we op een totaal van bijna 1.340.000 km/u (gezien vanuit Andromeda) en als de betreffende planeet in Andromeda dan ook nog eens naar ons toe beweegt, kom je ruim boven de 2 miljoen kilometer per uur![]()
Ik geloof dat men je al twee keer heeft uitgelegd dat "bijna de lichtsnelheid plus nog een beetje" nog steeds "bijna de lichtsnelheid" is, dus dat hoef ik niet meer te doen.
Voorlopig genoeg om sneller op Mars te geraken dan we nu kunnen.Joe Hn schreef:Wat is groot?
Natuurlijk is groot relatief t.o.v. een kleinere snelheid die we nu 'snel' vinden.
- LordDragon
- Bevlogen
maarten
nasa is al een tijdje bezig met ion engines, snel twee linkjes.
http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=12209
http://nmp.nasa.gov/ds1/tech/ionpropfaq.html
MVG, LD.
nasa is al een tijdje bezig met ion engines, snel twee linkjes.
http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=12209
http://nmp.nasa.gov/ds1/tech/ionpropfaq.html
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
- vegan-revolution
- Superposter
Hier nog een link.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
ok, ik bekijk het.
Laatst gewijzigd door Maarten op 22 aug 2010 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu lukt het in ongeveer 8 maanden.Maarten schreef:Voorlopig genoeg om sneller op Mars te geraken dan we nu kunnen.Joe Hn schreef:Wat is groot?
Natuurlijk is groot relatief t.o.v. een kleinere snelheid die we nu 'snel' vinden.
Wat vind jij sneller? Binnen 7 maanden of misschien 4 maanden? Of denk je eerder aan 20 minuten?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Vegan-revolution,
Hier een interessante animatie:
http://www.youtube.com/watch?v=Zj53rVWK ... r_embedded
Hier een interessante animatie:
http://www.youtube.com/watch?v=Zj53rVWK ... r_embedded
Iedere maand of minuut is mooi meegenomen als je blootgesteld bent aan keiharde schadelijke straling in de ruimte.JoeHn schreef:Wat vind jij sneller? Binnen 7 maanden of misschien 4 maanden? Of denk je eerder aan 20 minuten?
Reistijdverkorting levert ook gewichtsbesparing aan proviand op (of langer verblijf aldaar).
Een helpend duwtje bij het duwtje dat zwaartekracht anders alleen geeft naast de benodigde brandstofkostende duw voor de ontsnappingssnelheid en afremprocedure.
Het moet wel gegarandeerd blijven werken natuurlijk, anders zijn de gevolgen catastrofaal!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Intelligent opgemerkt, maar daar had ik dus al rekening mee gehouden. Victor Onrust krijgt weer eens gelijk: Wij lezen onzorgvuldig. (Ik ook hoor!)fbs33 schreef:Peter van Velzen schreef:als de zon in de richting van Andromeda beweegtLeuk rekenwerk Peter maar bij tijd en wijle zijn die snelheden tegengesteld (een punt op een ronddraaiende aarde is b.v. een halve omwenteling tegengesteld aan de omwentelingssnelheid rond de zon>>melkweg>>etc, etc.Peter van Velzen schreef:als de betreffende planeet in Andromeda dan ook nog eens naar ons toe beweegt kom je ruim boven de 2 miljoen kilometer per uur
Overigens maken - vooral onbemande - ruimtevlluchten al lang gebruik van de oorzaak van al deze - door mij bijeen geraapte - hoge snelheden; Door slim te profiteren van de zwaartekracht van de verschillende grote objecten in ons zonnestelsel.
Ik wens u alle goeds
Onzorgvuldig lezen komt meestal voort uit eigen gedachtenspinsels die een tijdlang synchroon lopen met het gelezene, waarna via de hap-snap methode verder gelezen wordt, gemakshalve aannemende dat die synchroniciteit nog steeds aanwezig is. (ik ben een luie hond die de bovenvermelde schoen perfect past, haha)Peter van Velzen schreef:Intelligent opgemerkt, maar daar had ik dus al rekening mee gehouden. Victor Onrust krijgt weer eens gelijk: Wij lezen onzorgvuldig. (Ik ook hoor!)fbs33 schreef:Peter van Velzen schreef:als de zon in de richting van Andromeda beweegtLeuk rekenwerk Peter maar bij tijd en wijle zijn die snelheden tegengesteld (een punt op een ronddraaiende aarde is b.v. een halve omwenteling tegengesteld aan de omwentelingssnelheid rond de zon>>melkweg>>etc, etc.Peter van Velzen schreef:als de betreffende planeet in Andromeda dan ook nog eens naar ons toe beweegt kom je ruim boven de 2 miljoen kilometer per uur
Overigens maken - vooral onbemande - ruimtevlluchten al lang gebruik van de oorzaak van al deze - door mij bijeen geraapte - hoge snelheden; Door slim te profiteren van de zwaartekracht van de verschillende grote objecten in ons zonnestelsel.
Nee. Je past klassieke Newtoniaanse mechanica toe op een situatie waar die niet op gaat, juist door de "bijna-lichtsnelheid."Maarten schreef:Stel dat je de deeltjesversneller in Genéve zelf beweegt met een snelheid van bvb. 30 km/h. Dan zullen de deeltjes in de versneller, vanop de aarde gezien 'bijna-lichtsnelheid + 30km/h bereikt hebben.
Zeker wel. Dat is een vereiste volgens het correspondentieprincipe.Maarten schreef:Maar zolang de snelheden onder de lichtsnelheid blijven, gelden de relativiteitswetten toch niet?
Zelfs dit is een benadering. De factor V {1 - (v/c)²} blijft ook beneden de 10% van de lichtsnelheid geldig. Alleen gaan we afronden: 10x zo snel of 9,99999999999999999 keer zo snel maakt niet zoveel meer uit.The Black Mathematician schreef:En je raket kan alleen 10x zo snel gaan als een andere raket als die laatste raket langzamer gaat dan 10% van de lichtsnelheid.
Waarom denk je dat er in Kourou een raketbasis staat en niet in Noord-Noorwegen? Zo profiteren de raketten van de baansnelheid aan het aardoppervlak, die aan de evenaar nu eenmaal het grootst is.Maarten schreef:Ik meen hier een idee te hebben dat kan uitgewerkt worden door ingenieurs om snelheden te bereiken, met onze huidige kennis, die maximum lager zijn dan 10 procent van de lichtsnelheid.
Doen ze al. De grote hap wordt ingenomen door de benodigde brandstof.Maarten schreef:En als je de massa van die raketten zo klein mogelijk houdt door zeer lichte materialen te kiezen.
Niet helemaal. De eerste trap is om de raket van de grond te krijgen, de tweede om hem de atmosfeer uit te krijgen en de derde om hem in zijn baan te krijgen. Bovendien hebben de verschillende trappen verschillende typen motoren en werken op verschillende typen brandstof.The Black Mathematician schreef:Nou, het idee bestaat eigenlijk al lang in de vorm van drietrapsraketten. Wat Maarten wil is eigenlijk niets anders dan een tientrapsraket.
Zeker. Maar om sneller te gaan dan het licht moeten we toch op de één of andere manier het Michelson en Morley experiment omzeilen. Dat zie ik nog niet één twee drie gebeuren.mrBE schreef:Dat is inderdaad wel zo. De Algemene Relativiteitstheorie is duidelijk NIET het eindpunt.
De Engelse Wikipedia is een goed begin. Geloof niet de mantra "Wikipedia is onbetrouwbaar" in dit geval. De natuurkunde die ik daar ben tegengekomen is volstrekt betrouwbaar (ik heb HBO-niveau).Maarten schreef:ok, bedankt. Ik moet me eerst wat inwijden, want de begrippen en formules zijn me niet zo vertrouwd. Eerst wat basis eigen maken. Merci.
Nee. Het is hetzelfde principe als de baansnelheid van de raketbasis te Kourou. Probleem is alleen om je spullen daar te krijgen.Fishhook schreef:Ik denk dat je wel de snelheid van de maan ten opzichte van je doel kan gebruiken of zit ik nu ook te dromen?
Je loopt een tikkie achter. Dat is precies wat ze bij CERN doen.Maarten schreef:Ik zie in nanoversie wel een oplossing om hoge snelheden te kunnen bereiken.
Je bent geestelijk kerngezond. Ietsje lager, maar boven de 1 met 9 nullen.fbs33 schreef:Wat ik mij ook afvraag, "De snelheid v.h. licht is toch (grofweg) 300.000 KM/sec.?
maal 3600 sec. (is een uur) kom je op 1080.000.000 KM/uur?
Of ben ik nou gek?
Probleem is nog altijd dat er tussen de Aarde en Mars niets is om je tegen af te zetten. Op spiegelglad ijs is het ook moeilijk om snelheid te maken. Zoals al eerder geschreven is, is de enige manier de Derde Wet van Newton: actie = - reactie. In de praktijk doet men dat door uitstoot. Probleem is weer dat je wel alle gas dat je wilt uitstoten mee moet nemen vanaf de Aarde.Maarten schreef:Voorlopig genoeg om sneller op Mars te geraken dan we nu kunnen.
Acht dagen geleden stond ik op twee lanceerplatforms te Kourou. Ik heb uitgebreide uitleg gehad.
PS: niet weer reageren dat je allang van bepaalde ideeën bent afgestapt. Begrijpen waarom je fout zat is heel belangrijk. En ik heb er op gelet dat ik met elke opmerking werkelijk iets toevoeg.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff