VVD, PVV en CDA bereiken onderhandelingsakkoord

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

roodborstje

Re: VVD, PVV en CDA bereiken onderhandelingsakkoord

Bericht door roodborstje »

@karin
Ten eerste moet het in een democratie altijd mogelijk zijn om de grondwet te veranderen (kan met 2/3 meerderheid) en verdragen te ontbinden.
Altijd is in de praktijk een groot woord gebleken, natuurlijk kan de grondwet gewijzigd worden, er komt echter iets meer bij kijken dan jouw 2/3 meerderheid, zie hier
http://www.europa-nu.nl/id/vhnnmt7k6sji ... herziening
Daarbij hebben we ook nog met de europese grondwet te doen plus verdragen waar onze handtekening onder staat, zou je kunnen opzeggen voor het gemoed van b.v. de gemiddelde pvv stemmer, dit heeft echter verregaande consequenties, ik durf er zelf niet aan te denken, maar misschien kan je zelf wat bedenken.
Kortom, in de praktijk zijn er zoveel waarborgen in de rechtstaat ingebouwd dat het schier onmogelijk moet worden geacht dat een aap als Wilders daaraan kan komen.
Dus het voorstellen van wetgeving die tegen de huidige grondwet in gaat heeft nog wel degelijk nut.
Misschien dat we daar over 20 jaar wat van merken, ik vermoed dat het niet van de hand van Wilders zal komen, die zit of in een gesloten kliniek of in de koepel van Breda wegens grove volksverlakkerij.
Stel dat we een "democratie"hebben waarin we de grondwet niet zouden kunnen veranderen dan kan de situatie zich voordoen dat de democratie een tandeloze tijger wordt wanneer een meerderheid in dit land vind dat de grondwet veranderd moet worden.
Ik hoop dat het bovenstaande duidelijk maakt dat ik hier verder niet op hoef in te gaan.
De fout die jij in je "politieke" beschouwing maakt is de grondwet te verheffen tot een statisch iets hetgeen de democratie dood maakt.
Dat is jouw stelling die je verder nergens onderbouwt.

Tot slot wil ik de vrijheid nemen een link naar de speech van Hirsch Ballin te plaatsen, ik vind hem ijzersterk.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... t_ons_land
Laatst gewijzigd door roodborstje op 03 okt 2010 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
roodborstje

Marc G schreef:Ik zie iedereen wel kritisch zijn dat het gelukt is, maar als je een beetje eerlijk bent heeft Verhagen het toch maar klaargespeeld om met 20 zetels verlies toch nog met 6 ministers in een kabinet te komen.
Politiek gezien is dat een meesterlijke stunt die enkel lof verdiend. Het CDA zou dom zijn als ze die Verhagen zouden laten vallen.
Hoe je ook over de partij denkt, Verhagen is een goed en geslepen politicus en ik geloof dat menig partij blij zou zijn met zo iemand in hun midden.
Ja, Verhagen bakt ze bruin, maar ben je hiermee niet een beetje kleur aan het bekennen?, is niet erg hoor, ik ben roodborstje, als je begrijpt wat ik bedoel.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Ja Roodbostje, ik vraag me af waar jouw democratisch gedachtegoed op gebaseerd is.

Ik stem meestal links en vind de ideeën van Wilders niet de beste, maar legitimeert dat om dan maar te zeggen dat iemand met andere ideeën maar de gevangenis in moet vanwege volksverlakkerij. Zo heb je zelf uiteindelijk ook niet meer ten berde gebracht dan Wilders doet. Sterker nog, Wilders respecteert de regels en laat het op verkiezingen aankomen.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
roodborstje

karin schreef:Ja Roodbostje, ik vraag me af waar jouw democratisch gedachtegoed op gebaseerd is.

Ik stem meestal links en vind de ideeën van Wilders niet de beste, maar legitimeert dat om dan maar te zeggen dat iemand met andere ideeën maar de gevangenis in moet vanwege volksverlakkerij. Zo heb je zelf uiteindelijk ook niet meer ten berde gebracht dan Wilders doet. Sterker nog, Wilders respecteert de regels en laat het op verkiezingen aankomen.
Je vergeet de rechtstaat, daar is onze democratie aan onderworpen, daar had ik het over, de rest moet je maar zien als mijn verwachtingsbeeld, misschien moet je iets minder gauw conclusies trekken en ik hoop op tenminste iets meer inhoud.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

roodborstje schreef: Je vergeet de rechtstaat, daar is onze democratie aan onderworpen, daar had ik het over, de rest moet je maar zien als mijn verwachtingsbeeld, misschien moet je iets minder gauw conclusies trekken en ik hoop op tenminste iets meer inhoud.
Maar waar moet ik dan inhoudelijker over worden. Zodra ik niet eens ben met een politicus of politica hem maar naar de gevangenis sturen. Oh nee, dat was een verwachtingsbeeld.

Maar het stellen dat een politicus of politica geen voorstel kan doen omdat dan e.v.t. er een grondswet wijziging moet doorgevoerd worden is ook maar een verwachtingsbeeld van je. Als het aan jouw zou liggen zou dan de grondwet voor de eerste paar millennia niet verandert kunnen worden. Maar democratie is een dynamisch gebeuren en dat kan gelukkig niemand tegenhouden. Op die gronde een politieke partij afkeuren is zwak en weinig inhoudelijk
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
roodborstje

@karin
Maar waar moet ik dan inhoudelijker over worden.
B.v. hoe je wilt volhouden dat ik de grondwet als onveranderlijk voorstel terwijl ik schrijf dat de grondwet gewijzigd kan worden maar dat er iets meer voor komt kijken als het roepen en met onzinnige afschiet voorstellen te komen die als het goed is niet door de gewenste partners kunnen worden gedragen.
Zodra ik niet eens ben met een politicus of politica hem maar naar de gevangenis sturen. Oh nee, dat was een verwachtingsbeeld.
Inderdaad dat is mijn verwachtingsbeeld, dat mag niet van jou?
Maar het stellen dat een politicus of politica geen voorstel kan doen omdat dan e.v.t. er een grondswet wijziging moet doorgevoerd worden is ook maar een verwachtingsbeeld van je.
Los van dat het natuurlijk sterk afhankelijk is van de aard van de beoogde wetgeving staat nergens dat het niet kan, dat is jouw grote fout; ik moet in herhaling vallen, dit schreef ik,"het heeft n.l geen nut om wetgeving voor te stellen die door de (grond)wet naar de prullenbak wordt verwezen.
Maar democratie is een dynamisch gebeuren en dat kan gelukkig niemand tegenhouden.
Is dat een wet van Meden en Perzen?, soms moet er worden ingegrepen, zelfs door het buitenland, zo is het fascisten vergaan, er zijn grenzen, zelfs aan een democratie, nu zal het hier niet zo'n vaart lopen, Wilders slaat nog geen deuk in een pakje boter, hij kan niet veel, Rutte kan zijn handen in onschuld wassen, als het ooit zover mocht komen, de rechtstaat doet z'n werk; morgen staat hij terecht, zeker vergeten?
Als het aan jouw zou liggen zou dan de grondwet voor de eerste paar millennia niet verandert kunnen worden.
Een zeer voorbarige conclusie die nergens op gebaseerd is, je kan zelf uitrekenen hoe lang een grondwetswijziging minimaal in beslag neemt op grond van de link die ik heb gegeven.
Op die gronde een politieke partij afkeuren is zwak en weinig inhoudelijk
Dan zal ik het nog duidelijker stellen, ik vind Wilders een politiek kankergezwel, een landverrader en op die gronden bijzonder schadelijk voor het koninkrijk der Nederlanden.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ roodborstje
*
Openstaande vraag aan jou:
Heb je ook nog wat inhoudelijks te melden,
zoals bijvoorbeeld wat je concreet niet/wel goed vindt
aan het regeeraccoord en/of gedoogaccoord?
Zie context: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 66#p238766

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G »

roodborstje schreef
Marc G schreef:Ik zie iedereen wel kritisch zijn dat het gelukt is, maar als je een beetje eerlijk bent heeft Verhagen het toch maar klaargespeeld om met 20 zetels verlies toch nog met 6 ministers in een kabinet te komen.
Politiek gezien is dat een meesterlijke stunt die enkel lof verdiend. Het CDA zou dom zijn als ze die Verhagen zouden laten vallen.
Hoe je ook over de partij denkt, Verhagen is een goed en geslepen politicus en ik geloof dat menig partij blij zou zijn met zo iemand in hun midden.
Ja, Verhagen bakt ze bruin, maar ben je hiermee niet een beetje kleur aan het bekennen?, is niet erg hoor, ik ben roodborstje, als je begrijpt wat ik bedoel.
Als je een goede speler van een ander team niet kunt waarderen, dan ben je toch een beetje fundamentalistisch bezig.
Als dat politiek vernuft bij de PvdA had gezeten, dan had je zeker niet zo zuur gereageerd.

Ik vind dat Verhagen het goed gedaan heeft, terwijl het niet mijn partij is. Ook dit hoort bij de politiek.
roodborstje

@Marc G
Als je een goede speler van een ander team niet kunt waarderen, dan ben je toch een beetje fundamentalistisch bezig.
Het is maar net wat je een goede speler noemt, gelegenheid maakt de dief, ik zie het dus anders, wat daar fundamentalistisch aan is laat ik verder aan jou, zeker met fel verzet uit eigen gelederen, met overtredingen en veronachtzamen moet nog blijken dat het die sterspeler is die jij schetst, kon wel eens rood zijn.
Als dat politiek vernuft bij de PvdA had gezeten, dan had je zeker niet zo zuur gereageerd.

Ik vind dat Verhagen het goed gedaan heeft, terwijl het niet mijn partij is. Ook dit hoort bij de politiek
Het is maar net wat je vernuft noemt als het er meer op lijkt dat het je in de schoot wordt geworpen, eigenlijk meer een vette kluif, dankzij Rutte met steun van een bruine beweging die de cda grondbeginselen dusdanig op de proef stellen dat ik me afvraag of je niet teveel je hart laat spreken.
Dat meer dan 4 miljoen kiezers door gepruts van formateurs en achterbaks gedrag van Rutte zich koest moeten houden komt bij jou tot stand door vernuft, spreekt boekdelen, eerlijk duurt het langst.
roodborstje

Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G »

roodborstje schreef
Kijk eens naar dit vernuft Marc.
http://www.trouw.nl/opinie/podium/artic ... hter_.html
Het valt nog te bezien of het CDA er slechter uitkomt dan als ze met 21 mensen in de oppositiebanken terecht gekomen waren.
Er hangt dus veel af van het slagen van dit experiment van Verhagen.
Tot dan toe kan Verhagen nog 6 bewindslieden leveren en dingen voor elkaar boksen waarmee hij zijn achterban weer over de streep kan trekken.
Als blijkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze nu wordt opgediend door de warm lopende oppositie en Wilders zich niet als duiveltje in een doosje ontpopt, dan kan dat misschien nog wel winst voor het CDA opleveren.
Hij zal natuurlijk wel aan zijn imago moeten werken. Mensen hebben over het algemeen nogal een afkeer van geslepen strategen die machtsspelletjes spelen. Ik denk dat die show van emotie op het congres (gesteund door Eurlings) niet de laatste zal zijn.

Een beetje geluk met een opverende economie kan natuurlijk ook meespelen.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Ik vind het vertoon van het congres van afgelopen zaterdag echt een nep-vertoning.
Het CDA verloochend zichzelf en Wilders vind zichzelf groot, maar is ondertussen voor spek en bonen aan het meeregeren. En dat in een democratie.

Nou, ik hou de komende maanden mijn brievenbus in de gaten. Wachten tot de nieuwe verkiezingen.

Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
BillvdBergh
Banned

Bericht door BillvdBergh »

biajas schreef:Ik vind het vertoon van het congres van afgelopen zaterdag echt een nep-vertoning.
Het CDA verloochend zichzelf en Wilders vind zichzelf groot, maar is ondertussen voor spek en bonen aan het meeregeren. En dat in een democratie.

Nou, ik hou de komende maanden mijn brievenbus in de gaten. Wachten tot de nieuwe verkiezingen.

Martha
Ik ben het volkomen met u eens. Maar met het judassen volkje -de tegenstanders - kan het ook niet anders.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

De kogel is door de kerk! Nu kan Politiek Rechts 4 jaar lang "de rit uitzitten". Dat lukte bij het kabinet "Van Agt - Wiegel" immers ook zo goed.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Plaats reactie