Vraagje voor de programeer experts

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blues-Bob
Bevlogen

Vraagje voor de programeer experts

Bericht door Blues-Bob »

Ik ben momenteel bezig om met een bedrijf te kijken of ze een aantal relatief simpele formules en metingen / meetprotocollen kunnen verwerken in ons administratie programma. Ik heb echter niet de indruk dat ik de volledige meewerking krijg. Nu zijn er al een aantal vragenlijsten toegevoegd waar een scoringspercentage uit komt rollen.

Nu wil het geval dat ik een aantal zaken aangedragen heb, waar ik het gevoel van heb dat ze op hun tenen getrapt zijn en de reactie van de betrokkenen van het bedrijf heeft toch wel een breuk in het vertrouwen tot stand gebracht. Ik denk dat die lui niet echt meer gemotiveerd zijn om "mee te denken". Tot noch toe heb ik alles zelf in programma's als excel staan. Zo complex is het in het geheel dus niet. Nu wordt er het volgende gemeld: "het programma kan alleen maar optellen en aftrekken, daarom kunnen die formules niet in het programma verwerkt worden".

Vraag: Het is volgens mij godsonmogelijk om met slechts optellen en aftrekken een percentage uit te rekenen? Of gaat het om een specifieke programeertaal, waardoor formules niet rechtstreeks ingegeven kunnen worden, maar kunnen via een omweg wel complexere berekeningen gemaakt worden? Kortom, wordt ik hier met een kluitje in het riet gestuurd, of is het goed mogelijk dat een programma wel een score percentage kan uitrekenen, maar in beginsel geen complexere formules kan weergeven? Ik kan me wel voorstellen bijvoorbeeld dat er een soort stelling is dat bij de huidige vragenlijst een soort omreken tabel zit in de vorm van: "als uitkomst = 10 dan percentage = 33" "als uitkomst = 20 dan percentage =66" zoiets. Is dat logisch? (Voor ik helemaal een vertrouwenscrisis krijg met dat bedrijf, dacht ik ik vraag het hier even) Als dit laatste zo is, dan wil ik toch voorstellen om een andere programeertaal te gebruiken, want dit beperkt de mogelijkheden volgens mij echt. Of is dat een gekke gedachte? Ik heb niet zoveel verstand van zaken als programmeren maar ben wel "gevraagd" om e.e.a. te proberen erin te krijgen, dus ik dacht vraag het hier even. De handoek in de ring gooien vind ik unfair tegenover de collegae die helemaal niet snappen hoe die formules in elkaar steken en voor wie die excel bestanden al te moeilijk zijn. Dilemma dus.

Dank,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
LordDragon
Bevlogen

Re: Vraagje voor de programeer experts

Bericht door LordDragon »

BB

ik kan enkel plc's programmeren, mare
Tot noch toe heb ik alles zelf in programma's als excel staan. Zo complex is het in het geheel dus niet. Nu wordt er het volgende gemeld: "het programma kan alleen maar optellen en aftrekken, daarom kunnen die formules niet in het programma verwerkt worden".
ja excel kan ook geen vierkantswortel berekenen ensjo. :)
Ik ben momenteel bezig om met een bedrijf te kijken of ze een aantal relatief simpele formules en metingen / meetprotocollen kunnen verwerken in ons administratie programma. Ik heb echter niet de indruk dat ik de volledige meewerking krijg. Nu zijn er al een aantal vragenlijsten toegevoegd waar een scoringspercentage uit komt rollen.
dus, het moeten relatief eenvoudige formules zijn, en excel voldoet niet.

Misschien begrijp ik je niet goed, dus een wedervraag, welke soort formules moeten er ingebracht worden? Gaat het enkel over percentage berekenen, bvb invoer van solide data, getallen, of moeten er aan de hand van complexere metingen getalwaarden berekend worden?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

LordDragon schreef:BB

ik kan enkel plc's programmeren, mare
Tot noch toe heb ik alles zelf in programma's als excel staan. Zo complex is het in het geheel dus niet. Nu wordt er het volgende gemeld: "het programma kan alleen maar optellen en aftrekken, daarom kunnen die formules niet in het programma verwerkt worden".
ja excel kan ook geen vierkantswortel berekenen ensjo. :)
dus, het moeten relatief eenvoudige formules zijn, en excel voldoet niet.

Misschien begrijp ik je niet goed, dus een wedervraag, welke soort formules moeten er ingebracht worden? Gaat het enkel over percentage berekenen, bvb invoer van solide data, getallen, of moeten er aan de hand van complexere metingen getalwaarden berekend worden?

MVG, LD.
Het varieert, van formules voor de te verwachten (voorspelde) spierkracht (N), VO2Max (ml/min/kg), longfunctie/capaciteit en dergelijke en percentages tov deze voorspelde waarden. Maar ook formules met multivariabelen zoals weerstandcoefficienten, hellingspercentages (die dus ook weer omgerekend moeten kunnen worden naar hoeken) efficientie van voortbewegen en dat om te zetten invermogen en weerstand in watt, (Met daarbij een weergave per wattage van hartfrequentie en VO2). Het is geen hogere wiskunde. De meestcomplexe functie is een kwadrant...

De reden dat ik eigenlijk van programma's als excel af wil is dat ik enerzijds de gegevens wil kunnen anonimiseren ivm privacy en alles onder 1 programma wil kunnen uitvoeren en later opzoeken, in plaats van 3 a 4 verschillende bestanden naspeuren per persoon. De data wordt dus wel ingevoerd zodra harde gegevens bekend zijn. Uit de testen komen dus al harde cijfertjes rollen (als je voorbeelden wil moet je even googlen op fev-1, PEF, FVC, vo2max, maximale hardfrequentie, etc. etc.)

Groet,

Bob
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

BB

er zijn programma's die de waarden van de metingen van plc's grafisch kunnen weergeven. En je kan dat allemaal berekenen in een plc, die formules zijn geen probleem. Ik zou je aanraden om dat even uit te proberen met een simulatie prog, zoiets als virtuele plc, op een computer dus. Je kan dat vinden op de website van siemens bvb, voor s7, in die taal kan ik je helpen. Je zou dan kunnen, met je virtuele plc programma, dat er eigenlijk geen is want je gebruikt gewoon je pc, in een netwerk te plaatsen, verbonden met andere computers die de data vergaren van de uitgevoerde metingen op verschillende plaatsen, indien dat nodig is dus, bvb als ik je goed begrijp moet je metingen kunnen opslaan van hartslag en vergelijken met longcapaciteit. Dan kan je die hartslagen van verschillende personen meten op verschillende plaatsen, per id van de persoon automatisch als gegeven zijn longinhoud mee in rekening brengen, en die data laten verwerken in je programma's om bvb percentages te berekenen.

Als ik op de verkeerde weg zit moet je het zeggen he, maar ik denk dat je toch ook toestellen gebruikt om de metingen te verrichten en dan tegelijkertijd op voorhand ingegeven data wil verwerken in een programma met verschillende formules.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

LordDragon schreef:BB

er zijn programma's die de waarden van de metingen van plc's grafisch kunnen weergeven. En je kan dat allemaal berekenen in een plc, die formules zijn geen probleem. Ik zou je aanraden om dat even uit te proberen met een simulatie prog, zoiets als virtuele plc, op een computer dus. Je kan dat vinden op de website van siemens bvb, voor s7, in die taal kan ik je helpen. Je zou dan kunnen, met je virtuele plc programma, dat er eigenlijk geen is want je gebruikt gewoon je pc, in een netwerk te plaatsen, verbonden met andere computers die de data vergaren van de uitgevoerde metingen op verschillende plaatsen, indien dat nodig is dus, bvb als ik je goed begrijp moet je metingen kunnen opslaan van hartslag en vergelijken met longcapaciteit. Dan kan je die hartslagen van verschillende personen meten op verschillende plaatsen, per id van de persoon automatisch als gegeven zijn longinhoud mee in rekening brengen, en die data laten verwerken in je programma's om bvb percentages te berekenen.

Als ik op de verkeerde weg zit moet je het zeggen he, maar ik denk dat je toch ook toestellen gebruikt om de metingen te verrichten en dan tegelijkertijd op voorhand ingegeven data wil verwerken in een programma met verschillende formules.

MVG, LD.
Daar kan ik wel wat mee denk ik, ik ga over 2 weken even stoeien met zo'n PLC simulatie. Even zien of ik er zelf uitkom. Het lijkt een heel vruchtbaar helder idee. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van PLC gehoord, maar dat is wel heel mooi spul volgens mij. =D> Kun je zo'n PLC gewoon op een intern netwerk laten lopen? Als ik het goed begrijp dan ontvangt zo'n PLC diverse info. Kun je die data weer in afzonderlijke formules verwerken tot afzonderlijke parameters? (Zo kun je trainen op % maximale vermogen in Watt, Op % VO2max ml/min/kg, Op % maximale hartfrequentie, op % lactaatdrempel, al die absolute gegevens moet je dus eruit kunnen krijgen)

Vind je het goed als ik je tzt een persoonlijk bericht stuur met mijn ideeen, en uitvoering daarvan? Mijn vrouw is net terug van zwemmen, en voor ik weer eens tot laat met werk bezig ben, sluit ik hier de boel maar snel af. Ik hoor wel of ik je een persoonlijk bericht kan sturen, want wat ik zo google lijkt het goed.

Groet,

Bob
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Blues-Bob schreef:Ik ben momenteel bezig om met een bedrijf te kijken of ze een aantal relatief simpele formules en metingen / meetprotocollen kunnen verwerken in ons administratie programma. Ik heb echter niet de indruk dat ik de volledige meewerking krijg. Nu zijn er al een aantal vragenlijsten toegevoegd waar een scoringspercentage uit komt rollen.

Nu wil het geval dat ik een aantal zaken aangedragen heb, waar ik het gevoel van heb dat ze op hun tenen getrapt zijn en de reactie van de betrokkenen van het bedrijf heeft toch wel een breuk in het vertrouwen tot stand gebracht. Ik denk dat die lui niet echt meer gemotiveerd zijn om "mee te denken". Tot noch toe heb ik alles zelf in programma's als excel staan. Zo complex is het in het geheel dus niet. Nu wordt er het volgende gemeld: "het programma kan alleen maar optellen en aftrekken, daarom kunnen die formules niet in het programma verwerkt worden".

Vraag: Het is volgens mij godsonmogelijk om met slechts optellen en aftrekken een percentage uit te rekenen?
Ik denk dat je de verkeerde vraag stelt.

Allereerst, denk ik dat je moet zien te achterhalen of ze zich inderdaad op hun tenen getrapt voelen en waardoor dat komt. Ik denk dat het in eerste instantie belangrijk is om een goede samenwerking tot stand te brengen. Op zoek gaan naar elementen die hun kwade wil zouden kunnen aantonen helpt op dat vlak niet.

Ten tweede is "het programma kan alleen maar optellen en aftrekken" waarschijnlijk niet letterlijk waar. De kans is dat ze bedoelen dat er geen vermenigvuldiging en deling voorhanden zijn. De vraag is: Wat is er wel voorhanden?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

axxyanus schreef: Allereerst, denk ik dat je moet zien te achterhalen of ze zich inderdaad op hun tenen getrapt voelen en waardoor dat komt. Ik denk dat het in eerste instantie belangrijk is om een goede samenwerking tot stand te brengen. Op zoek gaan naar elementen die hun kwade wil zouden kunnen aantonen helpt op dat vlak niet.
Dat "incident" kunnen we beter vergeten. Ik krijg er alleen maar zwakke excuses voor terug die "geen sense maken" volgens mij. Rare redeneringen en metaforen.
Ik wil alleen kijken of ik weer zelf moet gaan prutsen, ofdat zij mijn werk wat kunnen verlichten. Als zij de hele software moeten omgooien voor mijn ideeen, dan weet ik niet of het zo makkelijk gaat als ze aanvankelijk deden geloven (daar zit hem ook wel een knelpunt).
Ten tweede is "het programma kan alleen maar optellen en aftrekken" waarschijnlijk niet letterlijk waar. De kans is dat ze bedoelen dat er geen vermenigvuldiging en deling voorhanden zijn. De vraag is: Wat is er wel voorhanden?
Ik zal ze die vraag voorleggen.

Groet,

Bob
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Wat is dat voor administratieprogramma? Waar is het voor gebouwd?

Als je als programmeur/systeemarchitect op grond van de oorspronkelijke wens van een gebruiker/klant/manager een systeem ontwerpt, ik stel me hier een programma voor waarin database en user interface gekoppeld worden, dan kan het zijn dat je een high-end tooltje gaat gebruiken dat helemaal dichtgetimmerd is om dat goed te doen. Het controleert alle invoer, gebruikt abstractie-niveaus om te verzekeren dat alle invoer compleet en goed doorkomt, en of je rechten hebt. Ik maak wat aannames omdat je niets vertelt hebt over dat programma.
Wil je dan iets toevoegen dat iets anders is dan een formulierveldje, dan kan je klem komen te zitten. Dat ligt dan niet aan de taal op zich, maar aan de implementatie.

Vanuit de programmeur gezien is het administratieprogramma goed gemaakt voor de oorspronkelijke eisen. De nieuwe wensen zijn echter nooit meegenomen in de opzet ervan. Een beetje programmeur vraagt of maakt daarom om een functioneel ontwerp voordat hij gaat ontwerpen en vraagt de klant om al aan te geven wat de gedroomde toekomstige uitbreidingen zijn.

Je moppert op hun metaforen maar ik denk dat er gewoon een communicatieprobleem hierover is omdat zijn een beetje nerderig zijn en niet zo communicatief vaardig zijn, en jij wilt geen 'dat kan niet' horen.

Tja een vergelijking gaat altijd mank maar denk aan een ingenieur die een snel en mooi transportmiddel ontwerpt voor een gezin met 4 kinderen om op vakantie te gaan, met buitentent en keuken. Prachtig. Het vehikel heeft een mooie stroomlijn en ze kunnen 2 weken reizen zonder boodschappen te doen.
Nu willen ze dat het op zonne-energie kan werken. Dat gaat niet, de zonnepanelen verstoren de stroomlijn en het gevaarte is veel te zwaar om daar ver mee te komen. Willen ze dat, dan zal het ontwerp van de bodem af opnieuw opgebouwd moeten worden.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Chris H schreef:Wat is dat voor administratieprogramma? Waar is het voor gebouwd?

Als je als programmeur/systeemarchitect op grond van de oorspronkelijke wens van een gebruiker/klant/manager een systeem ontwerpt, ik stel me hier een programma voor waarin database en user interface gekoppeld worden, dan kan het zijn dat je een high-end tooltje gaat gebruiken dat helemaal dichtgetimmerd is om dat goed te doen. Het controleert alle invoer, gebruikt abstractie-niveaus om te verzekeren dat alle invoer compleet en goed doorkomt, en of je rechten hebt. Ik maak wat aannames omdat je niets vertelt hebt over dat programma.
Wil je dan iets toevoegen dat iets anders is dan een formulierveldje, dan kan je klem komen te zitten. Dat ligt dan niet aan de taal op zich, maar aan de implementatie.

Vanuit de programmeur gezien is het administratieprogramma goed gemaakt voor de oorspronkelijke eisen. De nieuwe wensen zijn echter nooit meegenomen in de opzet ervan. Een beetje programmeur vraagt of maakt daarom om een functioneel ontwerp voordat hij gaat ontwerpen en vraagt de klant om al aan te geven wat de gedroomde toekomstige uitbreidingen zijn.

Je moppert op hun metaforen maar ik denk dat er gewoon een communicatieprobleem hierover is omdat zijn een beetje nerderig zijn en niet zo communicatief vaardig zijn, en jij wilt geen 'dat kan niet' horen.

Tja een vergelijking gaat altijd mank maar denk aan een ingenieur die een snel en mooi transportmiddel ontwerpt voor een gezin met 4 kinderen om op vakantie te gaan, met buitentent en keuken. Prachtig. Het vehikel heeft een mooie stroomlijn en ze kunnen 2 weken reizen zonder boodschappen te doen.
Nu willen ze dat het op zonne-energie kan werken. Dat gaat niet, de zonnepanelen verstoren de stroomlijn en het gevaarte is veel te zwaar om daar ver mee te komen. Willen ze dat, dan zal het ontwerp van de bodem af opnieuw opgebouwd moeten worden.
Na wat kort mail contact komt inderdaad de aap uit de mouw. Het is zo dat het programma van huis uit puur een administratief programma was om declaraties te regelen. Inmiddels is het helemaal uitgebouwd. Uit eerdere gesprekken leek het zo te zijn dat er een duidelijke bereidwilligheid was om mee te gaan in de dingen zoals we die voor ogen hebben. Dit blijkt echter helemaal niet de prioriteit te hebben, in tegenstelling tot hoe men het voor deed komen. Inmiddels is een compromis gevonden. Ik zal dus tzt ook zelf moeten gaan bijklussen. Even zien waar ik daar de tijd voor weghaal :(

Groet,

Bob
Plaats reactie