na enkele opzoekingen kom ik tot de conclusie dat de stelling dat er vijf natuurkrachten zijn, iets ofMNb schreef:Ik ken vijf natuurkrachten: de electrische kracht, de magnetische kracht, de zwakke kernkracht, de sterke kernkracht en de zwaartekracht. De eerste vier zijn inmiddels verenigd, met de vijfde wil dit nog niet lukken.jo12ver schreef:de natuurkracht die dit veroorzaakt noemen wij pantheïsten god.
Punt is dat geen van deze krachten iets veroorzaakt. Het begrip oorzaak is uit de moderne natuurkunde verdwenen en vervangen door toeval.
Ander punt is dat die onderdeeltjes waar je het over hebt voor het grootste deel al geïdentificeerd zijn: de elementaire deeltjes. Hoe die zich verhouden tot het menselijk intellect is niet bekend, maar ze zijn er in ieder geval niet ingebakken.
Kortom, je pantheïsme is in strijd met de bevindingen van de moderne natuurkunde. Dat mag, maar wees dan wat voorzichtiger met het gebruik van natuurkundige termen. Maak duidelijk dat je ze een metafysische betekenis geeft, die geen enkele relatie heeft met de natuurkundige betekenis.
wat verkeerd is.
nu, ik geef toe, niet iedereen geeft dezelfde omschrijving wanneer de term natuurkracht opduikt.
maar zelfs de door mij niet al te hoog geschatte wikipedia noemt er slecht vier :
- de sterke kernkracht, de elektromagnetische kracht, de zwakke kernkracht en de zwaartekracht.
een klein maar belangrijk verschilletje. dan vervolgt wikipedia dat de theoretische natuurkunde
deze krachten tracht te verenigen.
wel laat ik dan de machtige natuur zelf de oerkracht noemen, en in die zin stel ik die natuurkracht
god. natuur en god, één. de rest is een soort onderverdeling , stormen en orkanen zijn ook natuurkrachten.
nu, wat wil je zeggen met natuurkundige betekenis.
je haalt onder andere aan dat geen van de genoemde krachten iets veroorzaakt !
wat is dan de oorzaak van bijvoorbeeld een zwart gat, een cluster in een melkwegstelsel,
de levensloop op aarde ?
zie je echt de natuurkunde enkel uit electrische leidingen en appelen die uit de boom vallen.
ik hoop, ben er zeker van, van niet.
pantheïsme is een op de natuur gebaseerde leer, niets met metafysica te maken.
dat uit die leer een gelijkwaardigheid tevoorschijn komt heeft alles met het bestaan te maken,
het bestaan dat in zijn oneindigheid gelijk is aan (wat de term betreft) god.
nog iets wat me van het hart moet, met ingebakken bedoel ik geen rozijnen die in
brood zijn ingebakken, met ingebakken gebruik ik een vrij eenvoudige aanduiding om te
zeggen dat hoe klein het natuurkundig deeltje ook is, en ik blijf erbij het kleinste zullen wij als mens
nooit vinden, het steeds zal samengaan met intellect, aan al dat intellect word een naam gegeven.
en bij gebrek aan beter : .... !