Discrimineert Rutte?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cvr
Geregelde verschijning

Discrimineert Rutte?

Bericht door cvr »

Door de houding en uitlatingen van Rutte inzake de dubbele paspoorten kan men toch zeker zeggen dat het de schijn van discriminatie heeft.

De Turkse regering vindt de uitlatingen van premier Mark Rutte over Turkse paspoorten discriminerend. Rutte zei woensdag in de Tweede Kamer dat het een punt van discussie was geweest als de nieuwe staatssecretaris van Volksgezondheid Marlies Veldhuijzen van Zanten naast haar Nederlands paspoort in plaats van een Zweeds, een Turks paspoort had gehad. De Volkskrant meldt vrijdag dat Turkije hier niet gelukkig mee is.

Ik moet zeggen dat ik de opvatting van Turkije deel. Ik vond het ook een vreemde redenering, vooral omdat er nogal wat mensen met twee paspoorten deel uitmaken van het regeringsapparaat.

Het wordt tijd dat NL hier een duidelijker standpunt over inneemt en zich eens buigt over de hele paspoorten kwestie. Temeer omdat NL het Nederlanderschap inneemt ingeval van emigratie zodra men een paspoort van het nieuwe vaderland heeft ontvangen.
Een buitenlander mag zijn oude paspoort wel houden maar een Nederlander wordt het afgepakt onder dezelfde omstandigheden. Ook nogal discriminerend als je het mij vraagt.

mvg
Ik zeg; google, dan weet je het ook.
Hiëronymus
Ervaren pen

Re: Discrimineert Rutte?

Bericht door Hiëronymus »

Rutte maakte geoorloof onderscheid omdat het hem ging om de bemoeienis van de Turkse overheid met Nederlanders met een Turks paspoort. Het ging hem niet om de Turken zelf maar om 'hun' overheid.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Geheel eens met Hiero. De Turken hebben al op hoge toon Nederland op de vingers te menen moeten tikken. Waar ze het lef vandaan halen. Hun reactie bewijst hoe gerechtvaardigd Rutte's discriminatie is.

'Turken hoeven niet in te burgeren'

ISTANBUL - De Turkse regering vindt dat er een einde moet komen aan de Nederlandse inburgeringsplicht voor Turken. Turkije ziet in die plicht een onrechtmatige aantasting van de rechten van Turken.

....Turkije steunt de integratie van Turkse immigranten in de Nederlandse samenleving, maar is erop tegen dat de immigranten volledig opgaan in die samenleving. "Deze mensen zijn Turken en zullen dat altijd blijven...."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8063 ... tml?p=33,1
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

De Turkse overheid bemoeit zich wel een stuk meer met de burgers dan de Zweedse moet ik ook beamen. Feit is bovendien dat je de Turkse nationaliteit niet kan opzeggen want dat accepteert Turkije niet. Enkele vrinden van mij zijn door hun trotse ouders (immigranten) ooit in het bezit gekomen van een Turks paspoort en kunnen nu dus voor enkele duizenden euro's hun dienstplicht daar afkopen, willen ze nog een beetje fatsoenlijk bij hun familie op bezoek kunnen daar.

En zo kan het geschieden dat je hier geboren bent, een Turks paspoort hebt gekregen dankzij je ouders en deze dus nooit kan kwijtraken, plus het kost je nog 'ns een flinke duit ook.

Overigens zie ik totaal het bezwaar niet van mensen met 2 paspoorten in de kamer, als een flink deel mensen dat wel had gehad dan hadden ze vast niet op hen gestemd.
cvr
Geregelde verschijning

Bericht door cvr »

Het is dus niet waar dat men de Turkse nationaliteit niet kan opzeggen. Ik weet van mensen die dit wel gedaan hebben. Anders is het met de Marokkaanse nationaliteit, dat schijnt dus echt niet te kunnen. Vandaar dat ik de huidige burgemeester van R'dam een wonderlijke aanstelling vind, zeker gezien zijn bezoekjes aan de Marokkaanse koning. Daar gaat het dan echt niet over; hoe het met de kinderen gaat, hoor.

Overigens vind ik Turkije ook wel aanmatigend als deze stelt dat Turken niet hoeven inburgeren. Wat een flauwe kul. Wel heeft hij gelijk als hij stelt dat turken hun cultuur niet hoeven opgeven. Dat is nogal logisch, maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt inburgeren en integreren. Er zijn uiteindelijk ook veel NLers in het buitenland die regelmatig een pot pindakaas laten overkomen en met een rood-geblokt ruitje de ontbijttafel dekken en in huis NL spreken. Zeker de eerste generatie.

Iedere nieuwe NLer moet inburgeren, vind ik. Een kennis uit Brazilië moet voordat ze hier kan komen wonen eerst een inburgering doen waaronder de NLtaal leren, dat vind ik een goede zaak.
Waarom hoeven Turken dit dan weer niet?
Ik denk dat er sowieso, ook hier weer, met twee maten wordt gemeten.

mvg
Ik zeg; google, dan weet je het ook.
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Samsa schreef:[...]
Overigens zie ik totaal het bezwaar niet van mensen met 2 paspoorten in de kamer, als een flink deel mensen dat wel had gehad dan hadden ze vast niet op hen gestemd.
De kwestie speelt niet of dubbele paspoorters verkozen kunnen worden of niet, maar of ze bestuurlijke functies in de staat kunnen hebben.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

een zweeds paspoort is ook een paspoort van de europese unie, een turks paspoort niet.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Tja, misschien was het krom geredeneerd maar het feit dat ze verkozen zijn zegt toch al iets over wat mensen daarover denken??

T lijkt mij iig minder bezwaarlijk dan politici die nog buiten de kamer om bijbaantjes hebben in het bedrijfsleven o.i.d. Daar heb je eerder belangenverstrengeling dan tussen landen.

Ik bedoel, laat de burgemeester van Rotterdam nou eens bij de koning van Marokko zijn geweest, wat kan hij nou in vredesnaam betekenen voor zo iemand? (Dus als we even aannemen dat zijn loyaliteit volledig bij Marokko ligt). Volgens mij valt er niet bijzonder veel voor zo iemand te doen hoor..
Marc G
Forum fan

Bericht door Marc G »

Rutte discrimineert niet, maar geeft Turkije een signaal. Bemoei je niet met de Europese Turken, want dat werpt wantrouwen op alle Europese Turken.
Verschillende uitspraken en acties van Erdogan geven aanleiding tot een gezond wantrouwen t.o.v. Turken met een dubbel paspoort.
Tevens is de Turkse dienstplicht voor geïmmigreerde Turken en het verbod op het erkennen van de Armeense genocide ook een directe inmenging in de levens van de In Europese landen levende Turken, waarbij die dienstplicht ook een kans is om Europese Turken te werven om politieke posities in te nemen in de betreffende nieuwe thuislanden om daar politiek voor de Turken te bedrijven.
Aufregung um Treffen in Istanbul
Erdogan umgarnt deutsch-türkische Politiker
http://www.spiegel.de/politik/deutschla ... 14,00.html

Ein feudales Essen in Istanbul, Anreise inklusive: Aus ganz Europa lud Premier Erdogan türkischstämmige Politiker ein, um sie zu mehr politischer Aktivität in ihrer neuen Heimat zu ermuntern - gegen eine Assimilierung der Türken. Teilnehmer aus Deutschland reagierten empört.
Zo laad je het wantrouwen wel op de Turkse politici. Goed dat veel politici het aanbod afwezen en de actie verwierpen, maar ik vraag me dan wel af: wie is er wel naar toe geweest?
Rund 1500 Auslandstürken aus mehreren europäischen Ländern folgten der Offerte. Zahlreiche Reden wurden gehalten. Eine belgische Abgeordnete mit Kopftuch sprach, Unternehmer und NGO-Vertreter. Aber das Treffen war mehr als eine bunte Zusammenkunft - und sorgt für Aufregung bei türkischstämmigen Politikern in Deutschland.

Denn der Absender der Einladung war die konservativ-religiöse türkische AKP-Regierung - und die hatte den Teilnehmern eine klare Botschaft zu verkünden. Im Ausland lebende Türken sollten die Staatsbürgerschaft ihrer neuen Heimat annehmen, aber nicht in erster Linie um sich dort zu integrieren, sondern um politisch aktiv zu werden, sagte Ministerpräsident Recep Tayyip Erdogan. Länder, die gegen die doppelte Staatsbürgerschaft seien, verstießen gegen Grundrechte. Islamophobie verglich Erdogan in seiner Ansprache mit Antisemitismus.
Plaats reactie