Onverhoorde gebeden
Moderator: Moderators
Onverhoorde gebeden
Onverhoorde gebeden - Door Maarten 't Hart.
Een van de prangendste problemen in mijn jeugd was het onverhoorde gebed. Tijdens de huisbezoeken van de ouderlingen kwam het altijd ter sprake. Knapenverenigingen hielden hele symposia over het verschijnsel. Speciale bezinningsbijeenkomsten werden eraan gewijd, met bevlogen theologen van elders. Diverse bijbelstudieavonden stonden in het teken ervan. Sussend werd erover gepreekt. Veel gebeden bleven volgens onze dominees onverhoord omdat zij zulke dwaze dingen van God afsmeekten. Vanaf mijn vijfde jaar bad ik om muziekles. Ook dat wellicht dwaze gebed bleef onverhoord.
Pas toen ik tweeëntwintig was kreeg ik mijn eerste orgellessen.
Nog goed herinner ik mij dat een witharige jongen in mijn klas, Geert van den Akker, ernstig ziek werd. Heel gereformeerd Maassluis bad om genezing en toch stierf mijn klasgenoot. Hoe kon dat? Waarom verhoorde God die drieduizend gereformeerde gebeden niet?
Wat spijtig dat wij dat wij toen nog niet wisten dat de Russische wiskundige Aleksej Nikolajevitsj Krylov het probleem van het onverhoorde gebed al had opgelost! Volgens Krylov hoort God, anders dan wij denken, het gebed dat wij naar hem opzenden, niet onmiddellijk, maar verstrijkt er enige tijd tussen ons bidden en zijn horen. Hoeveel tijd? Dat hangt, zegt Krylov, af van de afstand tussen de aarde en de troon van God. Al is God almachtig, ook voor hem gelden de wetten die hij zelf heeft geschapen.
Paul Davies valt hem bij en zegt in zijn boek God in Modern Physics dat God, zo hij bestaat en op een of andere wijze in dit heelal woonachtig is, onderhevig is aan zijn eigen wetten. Ook volgens Paul Davies is het onmogelijk dat God een naar hem opgezonden gebed op het moment dat het uitgesproken wordt, kan horen. Net zoals een lichtstraal er enige tijd over doet om van de ene naar de andere ster te reizen, zo doet ook het gebed er enige tijd over om van de aarde naar Gods troon te reizen.
Stel dat het gebed, en dat ligt voor de hand, met de maximumsnelheid door ons heelal reist, dus met de lichtsnelheid, bijna 300.000 km per seconde, dan nog kan het behoorlijk lang duren voor God ons hoort.
Hoe lang? Dat is afhankelijk van de afstand tot de troon van God?
Aleksej Krylov heeft een poging gedaan om die afstand te berekenen. Hij zegt dat alle Russen zich in 1905, toen de Russisch-Japanse Oorlog een dramatische wending nam omdat de Japanners in mei de Russische vloot wisten te verwoesten, zich op de knieën hebben geworpen en God hebben gesmeekt om de Japanners te straffen.
Miljoenen Russen hebben toen langdurig, herhaaldelijk en dringend gebeden.
Ogenschijnlijk leek het alsof al die gebeden onverhoord bleven. Nicolaas de Tweede zag zich genoodzaakt tot vredesonderhandelingen.
Pas in 1923, zegt Krylov, bleek dat God al die Russische gebeden wel degelijk had verhoord. Toen werd Japan getroffen door een verschrikkelijke aardbeving. Daarbij werden Tokio en Yokohama verwoest. Er waren bijna honderdduizend doden te betreuren. Schade: om en nabij dertig miljard gulden. Met andere woorden, tussen gebed en verhoring verstreek achttien jaar. Dat betekent dat de afstand van de aarde en de troon van God negen jaar bedraagt. Als God een gebed hoort en daarna maatregelen neemt, doet uiteraard zijn hoog bevel er net zoveel jaar over om de aarde te bereiken als de tijd die nodig is voor het gebed om de afstand van de aarde tot Gods troon te overbruggen.
Negen jaar is in ons onmetelijke heelal in feite een peulenschil. God woont vlakbij. Timothy Ferris, die Krylov aanhaalt in zijn boek Coming of Age in the Milky Way, vertelt helaas niet of Krylov zich na zijn berekening heeft afgevraagd waar God woonachtig is.
Wellicht heeft hij daarover een uitspraak gedaan, maar die is mij niet bekend. Hoe het ook zij, zeker is dat er wel een uitspraak over te doen valt. In de bijbel wordt ons niet verteld op welke afstand van de aarde God verkeert, maar in I Timotheus 6 vers 16 staat wel onomwonden dat God ‘een ontoegankelijk licht bewoont’ een feit dat dominee J. Hoek in zijn boek Geloven, de twijfel te boven meermaals aanhaalt.
Door de hele bijbel heen wordt Gods woonstede in verband gebracht met een schitterende, laaiende gloed of met een schroeiende vuurzee. Dit feit, in combinatie met het woord ‘ontoegankelijk’ uit de brief van Paulus aan Timotheus, kan maar tot één slotsom leiden: God woont op een ster.
Sterren zijn immers reusachtige, voor ons ontoegankelijke vuurballen die een schitterend licht uitstralen. Rest de vraag welke ster God bewoont. Dat moet een ster zijn op een afstand van negen lichtjaar. Zo’n ster bestaat. Het is de prachtige blauw schitterende ster Sirius in het sterrenstelsel Grote Hond. Sirius staat 8,6 lichtjaar van de aarde. Als God dus eind van het jaar 1913, toen de gebeden van de Russen op Sirius bereikten, dadelijk had gereageerd, zou de Japanse aardbeving al in 1922 hebben kunnen plaatsvinden.
Blijkbaar heeft hij er, hoe kan het ook anders, toch even -0,8 jaar- over moeten nadenken hoe hij de Japanners zou aanpakken.
Eén ding is zeker: God verhoort onze gebeden wel degelijk, maar tussen gebed en verhoring verloopt minstens tweemaal 8,6 jaar. Vandaar dat vooral gebeden om de genezing van ernstig zieken zo zelden resultaat lijken te boeken. Voordat God het hoort en kan reageren, is de patiënt al sinds jaar en dag overleden. Je kunt pas van een onverhoord gebed spreken als er ruim achttien jaar na het gebed geen enkel teken is van een reactie of antwoord!
Tjeerdo.
Uit:
Titel De Schrift betwist / druk 1
bevat: Wie God verlaat heeft niets te vrezen ; De bril van God
Auteur Hart, M. 't
Uitgever Arbeiderspers
ISBN 9029515627
Bindwijze Paperback
Productsoort boek
Prijs 15,00
Een van de prangendste problemen in mijn jeugd was het onverhoorde gebed. Tijdens de huisbezoeken van de ouderlingen kwam het altijd ter sprake. Knapenverenigingen hielden hele symposia over het verschijnsel. Speciale bezinningsbijeenkomsten werden eraan gewijd, met bevlogen theologen van elders. Diverse bijbelstudieavonden stonden in het teken ervan. Sussend werd erover gepreekt. Veel gebeden bleven volgens onze dominees onverhoord omdat zij zulke dwaze dingen van God afsmeekten. Vanaf mijn vijfde jaar bad ik om muziekles. Ook dat wellicht dwaze gebed bleef onverhoord.
Pas toen ik tweeëntwintig was kreeg ik mijn eerste orgellessen.
Nog goed herinner ik mij dat een witharige jongen in mijn klas, Geert van den Akker, ernstig ziek werd. Heel gereformeerd Maassluis bad om genezing en toch stierf mijn klasgenoot. Hoe kon dat? Waarom verhoorde God die drieduizend gereformeerde gebeden niet?
Wat spijtig dat wij dat wij toen nog niet wisten dat de Russische wiskundige Aleksej Nikolajevitsj Krylov het probleem van het onverhoorde gebed al had opgelost! Volgens Krylov hoort God, anders dan wij denken, het gebed dat wij naar hem opzenden, niet onmiddellijk, maar verstrijkt er enige tijd tussen ons bidden en zijn horen. Hoeveel tijd? Dat hangt, zegt Krylov, af van de afstand tussen de aarde en de troon van God. Al is God almachtig, ook voor hem gelden de wetten die hij zelf heeft geschapen.
Paul Davies valt hem bij en zegt in zijn boek God in Modern Physics dat God, zo hij bestaat en op een of andere wijze in dit heelal woonachtig is, onderhevig is aan zijn eigen wetten. Ook volgens Paul Davies is het onmogelijk dat God een naar hem opgezonden gebed op het moment dat het uitgesproken wordt, kan horen. Net zoals een lichtstraal er enige tijd over doet om van de ene naar de andere ster te reizen, zo doet ook het gebed er enige tijd over om van de aarde naar Gods troon te reizen.
Stel dat het gebed, en dat ligt voor de hand, met de maximumsnelheid door ons heelal reist, dus met de lichtsnelheid, bijna 300.000 km per seconde, dan nog kan het behoorlijk lang duren voor God ons hoort.
Hoe lang? Dat is afhankelijk van de afstand tot de troon van God?
Aleksej Krylov heeft een poging gedaan om die afstand te berekenen. Hij zegt dat alle Russen zich in 1905, toen de Russisch-Japanse Oorlog een dramatische wending nam omdat de Japanners in mei de Russische vloot wisten te verwoesten, zich op de knieën hebben geworpen en God hebben gesmeekt om de Japanners te straffen.
Miljoenen Russen hebben toen langdurig, herhaaldelijk en dringend gebeden.
Ogenschijnlijk leek het alsof al die gebeden onverhoord bleven. Nicolaas de Tweede zag zich genoodzaakt tot vredesonderhandelingen.
Pas in 1923, zegt Krylov, bleek dat God al die Russische gebeden wel degelijk had verhoord. Toen werd Japan getroffen door een verschrikkelijke aardbeving. Daarbij werden Tokio en Yokohama verwoest. Er waren bijna honderdduizend doden te betreuren. Schade: om en nabij dertig miljard gulden. Met andere woorden, tussen gebed en verhoring verstreek achttien jaar. Dat betekent dat de afstand van de aarde en de troon van God negen jaar bedraagt. Als God een gebed hoort en daarna maatregelen neemt, doet uiteraard zijn hoog bevel er net zoveel jaar over om de aarde te bereiken als de tijd die nodig is voor het gebed om de afstand van de aarde tot Gods troon te overbruggen.
Negen jaar is in ons onmetelijke heelal in feite een peulenschil. God woont vlakbij. Timothy Ferris, die Krylov aanhaalt in zijn boek Coming of Age in the Milky Way, vertelt helaas niet of Krylov zich na zijn berekening heeft afgevraagd waar God woonachtig is.
Wellicht heeft hij daarover een uitspraak gedaan, maar die is mij niet bekend. Hoe het ook zij, zeker is dat er wel een uitspraak over te doen valt. In de bijbel wordt ons niet verteld op welke afstand van de aarde God verkeert, maar in I Timotheus 6 vers 16 staat wel onomwonden dat God ‘een ontoegankelijk licht bewoont’ een feit dat dominee J. Hoek in zijn boek Geloven, de twijfel te boven meermaals aanhaalt.
Door de hele bijbel heen wordt Gods woonstede in verband gebracht met een schitterende, laaiende gloed of met een schroeiende vuurzee. Dit feit, in combinatie met het woord ‘ontoegankelijk’ uit de brief van Paulus aan Timotheus, kan maar tot één slotsom leiden: God woont op een ster.
Sterren zijn immers reusachtige, voor ons ontoegankelijke vuurballen die een schitterend licht uitstralen. Rest de vraag welke ster God bewoont. Dat moet een ster zijn op een afstand van negen lichtjaar. Zo’n ster bestaat. Het is de prachtige blauw schitterende ster Sirius in het sterrenstelsel Grote Hond. Sirius staat 8,6 lichtjaar van de aarde. Als God dus eind van het jaar 1913, toen de gebeden van de Russen op Sirius bereikten, dadelijk had gereageerd, zou de Japanse aardbeving al in 1922 hebben kunnen plaatsvinden.
Blijkbaar heeft hij er, hoe kan het ook anders, toch even -0,8 jaar- over moeten nadenken hoe hij de Japanners zou aanpakken.
Eén ding is zeker: God verhoort onze gebeden wel degelijk, maar tussen gebed en verhoring verloopt minstens tweemaal 8,6 jaar. Vandaar dat vooral gebeden om de genezing van ernstig zieken zo zelden resultaat lijken te boeken. Voordat God het hoort en kan reageren, is de patiënt al sinds jaar en dag overleden. Je kunt pas van een onverhoord gebed spreken als er ruim achttien jaar na het gebed geen enkel teken is van een reactie of antwoord!
Tjeerdo.
Uit:
Titel De Schrift betwist / druk 1
bevat: Wie God verlaat heeft niets te vrezen ; De bril van God
Auteur Hart, M. 't
Uitgever Arbeiderspers
ISBN 9029515627
Bindwijze Paperback
Productsoort boek
Prijs 15,00
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Dichterbij dan je misschien zou vermoeden....God woont vlakbij
Ezra 1 : 3
Levertijd: Als het tegenzit: 3 wekenEén ding is zeker: God verhoort onze gebeden wel degelijk, maar tussen gebed en verhoring verloopt minstens tweemaal 8,6 jaar
Daniel 10 : 12-13
Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
permanently set......
Re: Onverhoorde gebeden
Wat een menselijk pretenties allemaal weer!tjeerdo schreef: [KORT EN BONDIG QUOTEN A.U.B!!!]
Wie heeft de pretentie dat ie wijs genoeg is om de gebedsnelheid onomstotelijk vast te stellen?
Ik kan mij voorstellen dat met een pak geleerden van dát gehalte rondom de tsaar!
de revolutie van het gezonde verstand niet zo lang meer op zich liet wachten!
Nú dus vastgesteld: 'Russen hebben géén humor!'
groet fbs33
Re: Onverhoorde gebeden
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... emel+heterfbs33 schreef:Wat een menselijk pretenties allemaal weer!
Wie heeft de pretentie dat ie wijs genoeg is om de gebedsnelheid onomstotelijk vast te stellen?![]()
Ik kan mij voorstellen dat met een pak geleerden van dát gehalte rondom de tsaar!
de revolutie van het gezonde verstand niet zo lang meer op zich liet wachten!
Nú dus vastgesteld: 'Russen hebben géén humor!'
groet fbs33
Je ziet dat de theisten ook in dit stuk lekker aan het rekenen zijn geslagen.
Het stuk heeft indertijd in applied optics gestaan. Maarten 't Hart geeft ook de ironie weer van dit soort berekeningen. En Otter hoever ben je gekomen in De bijbel als mythe. Of mag je dit niet lezen van je mamma
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
onverhoorde gebeden
Heerlijk heerlijk proza Tjeerdo! In het geval van Maarten 't Hart's muzieklessen was er misschien toch al sprake van Interglobal Express Logistics, want de innige gebeden op de knapenvereniging werden na reeds 17 jaren verhoord.
Ben Ik Niet De Maat Van Alles?
- Christiaan
- Geregelde verschijning
Zucht, misschien moeten jullie het gebed eerst een uitproberen voordat je met dergelijke conclusies komen. De meerderheid van de mensen die bid heeft gelukkig ervaren dat gebed wel degelijk werkt. Dit hoeft idd niet meteen te zijn, omdat onze timing om iets te vragen niet perfect is. Al onze gebeden kunnen eigenlijk niet eens verhoord worden. Het zou anders namelijk betekenen dat wij mensen het voor het zeggen hebben en niet God.
-
bad_religion
Wie zegt dat men dat niet gedaan heeft. Ik heb een groot deel van mijn leven gebeden. Ik geloofde zelfs dat ze werden verhoord, maar nu weet ik wel beter. Ik heb mensen gekend, die God gevraagd hebben of Hij ze wilde genezen van hun rookverslaving, of ze in ieder de kracht te geven om te kunnen stoppen; geen resultaat (maar één persoon werd agnost, en toen kon hij wel stoppenChristiaan schreef:Zucht, misschien moeten jullie het gebed eerst een uitproberen voordat je met dergelijke conclusies komen.
Waarom leven de meeste christenen dan in armoede? Miljoenen christenen in Afrika vragen God dagelijks om een stukje brood. Miljoenen moslims doen hetzelfde zonder enig resultaat.De meerderheid van de mensen die bid heeft gelukkig ervaren dat gebed wel degelijk werkt.
Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
appelfflap
- Banned
Christiaan schreef:Zucht, misschien moeten jullie het gebed eerst een uitproberen voordat je met dergelijke conclusies komen. De meerderheid van de mensen die bid heeft gelukkig ervaren dat gebed wel degelijk werkt. Dit hoeft idd niet meteen te zijn, omdat onze timing om iets te vragen niet perfect is. Al onze gebeden kunnen eigenlijk niet eens verhoord worden. Het zou anders namelijk betekenen dat wij mensen het voor het zeggen hebben en niet God.
Vermoeiend he die skeptische ongelovigen?!Christiaan schreef:Zucht,
Geef eens wat voorbeelden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.Christiaan schreef:De meerderheid van de mensen die bid heeft gelukkig ervaren dat gebed wel degelijk werkt.
Of heb je alleen gekleurde verslagen van mensen en van jezelf die het hoe dan ook willen geloven?
Dus "geef ons heden ons dagelijks brood" is alleen een geldig gebed als je niet in bepaalde delen van Afrika woont?
Zou God een racist zijn, dat hij die zwarte kaffers laat verrotten?
De gelovige is de enige die deze mening is toegedaan.Christiaan schreef:Het zou anders namelijk betekenen dat wij mensen het voor het zeggen hebben en niet God.
Misschien moest je jezelf eens serieus afvragen wie het voor zeggen heeft?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)