Foto's roof Joods bezit ontdekt

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

16-04-11 10:14 uur

Afbeelding
17 april 1942. De Amsterdamse rechercheur Willem Klarenbeek controleert Joodse diamanthandelaren en berooft hen van hun bezit. Commentaar van de NSB-fotograaf: 'Geen pardon, handen omhoog om nagezien te worden.' Foto Bart de Kok/Stadsarchief

Bij de verbouwing van een huis in de Gerrit van der Veenstraat in Amsterdam-Zuid is vorig jaar een opmerkelijke collectie foto's gevonden uit de eerste oorlogsjaren.

Het gaat om een kleine driehonderd foto's van fotograaf Bart de Kok, een beruchte NSB'er die werkte in opdracht van de Beauftragte für die Presse. Hij had tot taak 'politieke gebeurtenissen' vast te leggen en kon die openlijk en onder Duitse bescherming fotograferen.

Het Stadsarchief, dat de beschikking over de verzameling kreeg, noemt de beelden uniek en schokkend. De beroving van Amsterdamse diamantairs is een opzienbarend onderdeel van de collectie.

De Kok werd voortdurend ingeschakeld door de Sicherheitsdienst (SD) en de politie als zij in actie kwamen tegen Joden en 'wetsovertreders'. Een belangrijk deel van de collectie bestaat uit foto's waarop te zien is hoe Joodse diamanthandelaren in de Amsterdamse Diamantbeurs beroofd worden.

Op 16 april 1942 werden de handelaren gedwongen hun diamantvoorraad, in totaal 23.000 karaat, bij de Duitsers in te leveren. Een dag later hield de Crisis Controledienst onder leiding van de Amsterdamse rechercheur Willem Klarenbeek nog een controle in de Diamantbeurs, waar de handelaren op grove en vernederende wijze werden gefouilleerd op eventueel achtergehouden diamanten.

Zowel rechercheur Klarenbeek als fotograaf De Kok kregen na de oorlog slechts lichte straffen.

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... dekt.dhtml

Meer foto´s: http://stadsarchief.amsterdam.nl/actuee ... ex.nl.html

Op de foto's zie je mensen beroofd worden, gearresteerd en afgevoerd worden, met als enige gemeenschappelijke noemer dat ze tot het "Joodsche Ras" behoren.

Er zijn in de geschiedenis genoeg drogredenen bedacht om joden zwart te maken: ze zouden kleine kindertjes offeren, een wreed geloof hebben, teveel in de media werken, teveel in de bankensector werken, te armoedig zijn, communistisch zijn, kapitalistisch zijn ... uiteindelijk komt het er op neer dat ze eigenlijk alleen maar anders zijn, en dat was al genoeg reden voor een poging tot een totale vernietiging.

En dat is in - en intriest.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Fish
Ontoombaar

Re: Foto's roof Joods bezit ontdekt

Bericht door Fish »

Elberfeld schreef:En dat is in - en intriest.
En dat is nog een understatement.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
demmers
Forum fan

Bericht door demmers »

.....inderdaad te triest voor woorden....:-(
Maar nu we zo langzamerhand onze "moslim" Nederlanders de duimschroeven aandraaien, zie ik u niet zo vaak ageren...of vergis ik me nou?.....
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Demmers, Waarom haal je de moslims er ineens bij?

Als er al enig verband bestaat met de nazi tijd, kun je hooguit zeggen dat je waakzaam moet zijn met anti-Joodse ideologieen. Zoals bijvoorbeeld de islam.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

gerard_m schreef:Demmers, Waarom haal je de moslims er ineens bij?

Als er al enig verband bestaat met de nazi tijd, kun je hooguit zeggen dat je waakzaam moet zijn met anti-Joodse ideologieen. Zoals bijvoorbeeld de islam.
Ik snap ook niet wat demmers ermee wil.

In plaats van Bart de Kok en Willem Klarenbeek zet demmers ineens mij in het beklaagdenbankje.

Dat bevalt me totaal niet.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
demmers
Forum fan

Bericht door demmers »

Elberfeld schreef:

Ik snap ook niet wat demmers ermee wil.

In plaats van Bart de Kok en Willem Klarenbeek zet demmers ineens mij in het beklaagdenbankje.

Dat bevalt me totaal niet.
Wat jou wel of niet bevalt zal me echt een rotzorg zijn....
Over schijnheilig en dubbele moraal gesproken!! flikker toch op man!!!
Wat er in die tijd met die Joden is gebeurd. louter en alleen om dat ze toevallig "Joodsch" waren is te stuitend voor woorden...een schandvlek en schanddaad uit de geschiedenis....en zeker ook die van onze eigen historie!!
Veel joden zijn ,dat blijkt maar weer eens uit die foto, door hun eigen landgenoten vernederd, opgepakt en op transport gezet....
En ik geef je op een briefje.. zodra door de PvV maar ook de VvD de emmers met vuiligheid steeds mee over onze mosim landgenoten gestort word...er vast weer heel...heel veel mensen in dit land zullen zijn die ook daar dus weer vuilen handen gaan maken!!

Voorbeeldje? Die smerige hypocrieten daar in dat vissersgehucht Volendam! Dat inteelt dorp waarvan een ieder weet dat de overgrote meerderheid op de Pvv heeft gestemd....De moslims aldaar zijn op een hand te tellen....dat dorp is afhankelijk van al die buitenlanders die met touringbussen op de achterlijke dijk gaan lopen!....
Dat dorp waar het bekend is dat het overgrote deel van jongeren veel te veel zuipt en snuift!!!..
Waar het schijnbaar verboden is om met je hoofddoekje naar school te gaan...
En vraagje?...waar laten al die Volendammers hun garnalen pellen?....In Marokko!!!! Goedkoper zeker!
Smerig hypocriet gedrag!...
Jinny

Bericht door Jinny »

Uitgescholden?
En heb je ook nog iets inhoudelijks te melden?
demmers
Forum fan

Bericht door demmers »

Neem nog een drankje Gerard...
Want je hebt schijnbaar al veel gezopen of al een flink herseninfarct achter de rug...
Wat zit jij nou te kletsen man!
Als of het enige is waar we op moeten letten is het anti Joodse....
ZAK!! Waar we op moeten leten is op discriminatie van landgenoten!!!!!!! :evil:
En we zijn hard op weg om onze landgenoten die toevallig geen keppel dragen maar een hoofdoekje...steeds meer te zien als uitschot!!
Als er dan geen bel bij je gaat rinkelen dan ben je echt zo dom als een varken......
demmers
Forum fan

Bericht door demmers »

Jim schreef:Uitgescholden?
En heb je ook nog iets inhoudelijks te melden?
En dat is het Jimboy!??
Knap....draai je domme kop maar weer weg!
Nog zijn smerige hypocriet! :evil:
Jinny

Bericht door Jinny »

Mag ik van U dan een linkje waar ik hypocriet ben?
Daarbij is het hier in huis de gewoonte om regelmatig gebruik te maken van de badkamer, smerig zijn we hier dus niet.

Of ik dom ben is naar mijn mening niet aan U om te beoordelen naar mijn bescheiden mening, maar daar mogen de meningen over verdeeld zijn.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Wat is het onderwerp van deze topic?
Een historisch archief? Jodenvervolging of vervolging op basis van religie?

In het laatste geval weet ik nog wel een paar zaken. En nog wel zonder scheldpartijen en op de man/vrouw spelen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
demmers
Forum fan

Bericht door demmers »

Jim schreef:Mag ik van U dan een linkje waar ik hypocriet ben?
Daarbij is het hier in huis de gewoonte om regelmatig gebruik te maken van de badkamer, smerig zijn we hier dus niet.

Of ik dom ben is naar mijn mening niet aan U om te beoordelen naar mijn bescheiden mening, maar daar mogen de meningen over verdeeld zijn.
Wie wel of niet "dom" is daar gaat het helemaal niet om Jimboy!...
Ik roep ook wel eens wat of ga hard van stapel...is allemaal prima! Moet kunnen! ;-)
Maar ik vind het toch wel hypocriet dat er veel mensen " ach en schande" spreken over al die ellende wat er het Joodse volk is aangedaan.....
En dat is ook schandalig voor woorden, dat heb ik ook geschreven...
Maar die mensen zijn alleen maar druk bezig met het anti- joods zijn...
En vergeten helemaal het belangrijkste punt: de discriminatie! en de steeds meer groeiende "haat" tegen een groep landgenoten....

En het bevalt mij dus helemaal niet dat Nederland steeds onvriendelijker en intolerant word naar landgenoten die toevallig een hoofdoekje dragen in plaats van een keppel...

Dat vind ik hypocriet Jim...en ik meen even te begrijpen dat ook jij die kant op ging...zo niet dan excuus!
demmers
Forum fan

Bericht door demmers »

Vilaine schreef:Wat is het onderwerp van deze topic?
Een historisch archief? Jodenvervolging of vervolging op basis van religie?

In het laatste geval weet ik nog wel een paar zaken. En nog wel zonder scheldpartijen en op de man/vrouw spelen.

Denk niet het laatste....want dan krijgen een aantal mensen hier de deksel op de neus...
Want die zien schijnbaar niet in, of willen dat doelbewust niet..dat we in Nederland mede dankzij die Wilders en zijn PvV...hard op weg zijn om landgenoten in een verdom hoekje te plaatsen.....:-(
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

demmers schreef:
Jim schreef:Mag ik van U dan een linkje waar ik hypocriet ben?

Wie wel of niet "dom" is daar gaat het helemaal niet om Jimboy!...
Ik roep ook wel eens wat of ga hard van stapel...is allemaal prima! Moet kunnen! ;-)
Maar ik vind het toch wel hypocriet dat er veel mensen " ach en schande" spreken over al die ellende wat er het Joodse volk is aangedaan.....
En dat is ook schandalig voor woorden, dat heb ik ook geschreven...
Maar die mensen zijn alleen maar druk bezig met het anti- joods zijn...
En vergeten helemaal het belangrijkste punt: de discriminatie! en de steeds meer groeiende "haat" tegen een groep landgenoten....

En het bevalt mij dus helemaal niet dat Nederland steeds onvriendelijker en intolerant word naar landgenoten die toevallig een hoofdoekje dragen in plaats van een keppel...

Dat vind ik hypocriet Jim...en ik meen even te begrijpen dat ook jij die kant op ging...zo niet dan excuus!
Jij schreeuwt te veel uit dat benauwende linkse hokje van je.
Dit topic had meer kwaliteit gehad zonder jouw inbreng.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik zeg, beter lezen en vriendelijker schrijven.
Komt minder polariserend over.

Ik ben (zoals bekend mag worden verondersteld) anti religie, niet anti mens.
Plaats reactie