vegan-revolution schreef:Door sommige moslims wordt islam de religie van de vrede genoemd.
Op grond daarvan kun je de volgende vraag stellen:
Maakt de islam mensen vredelievend?
Het lijkt me overduidelijk dat de grote abrahamietische godsdiensten alledrie particularistisch zijn, de macht verheerlijken en geen genade kennen voor wie ze onderwerpen.
Wie het boek Joshua heeft gelezen, of wat meer over Augustinus weet dan het opgehangen beeld, zal het met me eens zijn. En over de koran lijkt me zelfs geen discussie mogelijk.
Wat dit soort godsdienst sociabel maakt, is niet de leer op zich, maar de wijze waarop volgelingen haar kern banaliseren. De uitweg zit hem niet in aangepaste interpretaties van schrifturen en bijhorende restauratie, maar in gelovigen die hun boeken en leiders minder ernstig nemen.
- het jodendom heeft, wegens zijn diaspora, het eerst haar particularisme opgegeven en werd de eerste seculiere godsdienst van deze drie. Israel is een terugval waar naar de bijbel teruggegrepen wordt om bloed te vergieten (zoals hij oorspronkelijk bedoeld was.)
- de duizendjarige terreur van het christendom, dat ongelovigen met folteringen en brandstapels bestreed, is beginnen aftakelen met de dertigjarige oorlog. Vandaag is de meerderheid van de christenen (ten minste in Europa) niet meer met het geloof bezig en vindt een seculiere samenleving vanzelfsprekend.
- over de islam is het vandaag niet mogelijk uitspraken te doen. De opstanden in het Midden-Oosten kunnen alle kanten uit. Het is terzelfdertijd een opstand tegen door het Westen gesteunde diktators, en voor Westerse moderniteit. De mentaliteit van onderwerping (="vrede") biedt kansen aan een religieuze agitator, maar de gebeurtenissen in Kairo bewijzen bijvoorbeeld dat het ook anders kan.