Iets over de joodse kalender

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Samsa
Bevlogen

Re: Iets over de joodse kalender

Bericht door Samsa »

Eliyahu schreef:
Tja, misschien als ik heel hard mijn best doe, dan zou ik misschien wat wijzer kunnen worden, maar zal ik ooit in de buurt van Einstein komen? Ik denk 't niet.
Als ik je site over stasis zo doorlees.. denk ik dat je eens moet beginnen met het in de buurt komen van mijn leerlingen in 4 havo.
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Samsa schreef:
Eliyahu schreef:
Tja, misschien als ik heel hard mijn best doe, dan zou ik misschien wat wijzer kunnen worden, maar zal ik ooit in de buurt van Einstein komen? Ik denk 't niet.
Als ik je site over stasis zo doorlees.. denk ik dat je eens moet beginnen met het in de buurt komen van mijn leerlingen in 4 havo.

Bs'd

Denk je dat ik dat nivo wel zou kunnen halen?

Eliyahu
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Eliyahu schreef:
Samsa schreef:Ik vind het niet zo moeilijk onthouden hoor de huidige kalender. Moet geen problemen zijn ook voor jouw joodse superbrein met nobelprijspotentie.
Bs'd

Ach, had ik maar een superbrein met nobelprijspotentie, al dan niet joods. Maar het weinige verstand wat ik heb is snel geneigd tot fouten, en wie weet hoe lang het blijft werken? Een ongeluk, alzheimer, of wat dan ook kunnen het in een oogwenk om zeep helpen.

Ook ben ik niet erg orgineel, wat ik er uit flap is zelden of nooit mijn bedenksel, maar uitspraken of geschriften van mensen die ver boven mij uittorenen.

Maar ja, dat ben ik, en ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb.

Maar je zal begrijpen dan voor mij, slechts stof en as zijnde, het onthouden van de huidige kalender geen sinecure is.

En daarom is een goed functionerende kalender die gelijk loopt met zowel de zon als de maan, een mooi iets.

Eliyahu
Tsja, als mensen het gewoon niet begrijpen, kan ik het ze natuurlijk moeilijk kwalijk nemen.
Maar dan moeten ze ook niet doen alsof ze ergens wél verstand van hebben.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Samsa schreef:Ik vind het niet zo moeilijk onthouden hoor de huidige kalender.
Och, Tolkiens kalender heeft ook wel wat. Alle maanden 30 dagen plus een paar strategisch geplaatste vrije dagen, dat kan zelfs Eli onthouden.
Waarom een maand de maan zou moeten volgen ontgaat mij echter volledig.
Hoe zit het met de week, Eli? Als je een beetje consequent bent heb je daar ook een prachtige redenering voor paraat.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

MNb schreef:
Samsa schreef:Ik vind het niet zo moeilijk onthouden hoor de huidige kalender.
Och, Tolkiens kalender heeft ook wel wat. Alle maanden 30 dagen plus een paar strategisch geplaatste vrije dagen, dat kan zelfs Eli onthouden.
Waarom een maand de maan zou moeten volgen ontgaat mij echter volledig.
Bs'd

Het zit het 'm in het woord "maand", daar zie je het woord "maan" in. Dat was in vroeger dagen, en in de joodse en islamitische kalender nog steeds, een echte maand, die de maan volgt.

"En God zeide: Dat er lichten zijn aan het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, en dat zij dienen tot aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jaren;" Gen 1:14

De maan is alleen maar losgelaten in de juliaanse en de daaropvolgende gregoriaanse kalender omdat men niet in staat was om een werkende kalender in elkaar te zetten.
Hoe zit het met de week, Eli? Als je een beetje consequent bent heb je daar ook een prachtige redenering voor paraat.
"8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die." Ex 20

Eliyahu
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Vilaine schreef:
De maanstanden zijn belangrijk voor bijvoorbeeld de landbouw, en zei de grote goeroe Darwin zelf niet in zijn "Descent of Man" "‘Man is subject, like other mammals, birds, and even insects, to that mysterious law, which causes certain normal processes, such as gestation, as well as the maturation and duration of various diseases, to follow lunar periods.’"?
Maar Darwin geloven we toch niet?
Nou ja, hij was in ieder geval niet onfeilbaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_effect
Bs'd

Iemand heeft mij geattendeerd op de duitse wikpedia, die wat meer info geeft over de invloed van de maan op levende organismen:

http://de.wikipedia.org/wiki/Mond

Bei manchen Arten der Ringelwürmer (wie bei dem Samoa-Palolo), Krabben und Fische (Leuresthes) ist das Fortpflanzungsverhalten sehr eng an den monatlichen Phasenwechsel des Mondes gekoppelt.

http://de.wikipedia.org/wiki/Samoa-Palolo

Fortpflanzung [Bearbeiten]Das Fortpflanzungsverhalten dieser Art ist, wie bei einigen anderen Polychaeten ebenfalls, sehr eng mit dem jährlichen Phasenwechsel des Mondes gekoppelt. So kommt es bei den Tieren zweimal im Jahr zu einer Massenbildung von Geschlechtsprodukten, wobei die "Mblalolo lailai" (kleine Palolozeit) auf den zweiten und dritten Tag nach dem dritten Mondviertel im Oktober fällt und die "Mblalolo levu" (große Palolozeit) exakt einen Monat später stattfindet.

Die Geschlechtsprodukte werden ausschließlich im Hinterkörper produziert, die zu den Fortpflanzungsperioden abgeschnürt und in das freie Wasser abgegeben werden. Dieser Hinterkörper kann sich aktiv fortbewegen und schwimmt dem Licht entgegen (Phototaxis) zur Oberfläche. Zum Sonnenaufgang entlassen alle Hinterleiber ihre Eier und Spermien, sodass sich in diesen Phasen eine meterdicke Schicht von Hinterleibern, Eiern und Spermien an der Gewässeroberfläche bildet. Die Eier werden hier von den Spermien befruchtet und es bilden sich die für die Gliederwürmer (Annelida) typischen Trochophora-Larven, aus denen dann eine neue Generation der Würmer entsteht.

Eliyahu
siger

Bericht door siger »

Is er iets wat je ons voorzichtig wil duidelijk maken, of ben je alleen wat aan het bsh'tten?
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Waarom is hij aan het bsh'tten?, voor degene die alles wisten van de kalender kan het oude koek zijn, voor alle anderen is het informatie, ik wist ook niet alles van kalender, maar ik ben wel bereid informatie op te nemen ik heb het nagerekend en inderdaad door de Joodse maan kalender met een vernuftige inbouwing van de 19 jarige veadar cyclus is het tevens een zonnekalender waarbij vergeleken onze kalenders surrogaten zijn,
http://home.kpn.nl/dhr.augustinus/data/prive/tools.htmbedankt Eliyahu .
siger

Bericht door siger »

antoon schreef:Waarom is hij aan het bsh'tten?
Het was een vraag hoor. Een lap wetenswaardigheden over Het Leven Der Ringworm uit de Duitse wiki lijkt me niet ernstig.
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

siger schreef:
antoon schreef:Waarom is hij aan het bsh'tten?
Het was een vraag hoor. Een lap wetenswaardigheden over Het Leven Der Ringworm uit de Duitse wiki lijkt me niet ernstig.
Bs'd

Waar het natuurlijk om gaat is dat levende organismen wel degelijk beïnvloed worden door de maan.

Eliyahu
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

antoon schreef:Waarom is hij aan het bsh'tten?, voor degene die alles wisten van de kalender kan het oude koek zijn, voor alle anderen is het informatie, ik wist ook niet alles van kalender, maar ik ben wel bereid informatie op te nemen ik heb het nagerekend en inderdaad door de Joodse maan kalender met een vernuftige inbouwing van de 19 jarige veadar cyclus is het tevens een zonnekalender waarbij vergeleken onze kalenders surrogaten zijn,
http://home.kpn.nl/dhr.augustinus/data/prive/tools.htmbedankt Eliyahu .
Bs'd

Graag gedaan.

Eliyahu
siger

Bericht door siger »

Eliyahu schreef:Waar het natuurlijk om gaat is dat levende organismen wel degelijk beïnvloed worden door de maan.
Door de zon ook. Daar twijfelt volgens mij niemand aan. Ik vroeg me af of je iets meer op het oog hebt. Niet, goed dan.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Eliyahu schreef:"8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die." Ex 20
Dat is allemaal heel fraai, maar er past nog steeds niet een heel aantal weken in de maand, noch in het jaar. Had jouw god dat niet een beetje netter kunnen regelen?
siger schreef:Het was een vraag hoor. Een lap wetenswaardigheden over Het Leven Der Ringworm uit de Duitse wiki lijkt me niet ernstig.
Mij wel. Ik stel dan ook voor dat we de Joodse Kalender voor alle Ringwormen verplicht stellen.
Dat de Homo Sapiens daarentegen het woord maand heeft afgeleid van het hemellichaam de Maan om er vervolgens naar enige willekeur en af en toe een paar dagen aan toe te voegen, zodat de huidige kalender Eli's begripsvermogen te boven gaat, dat is toch alleen een probleem voor Eli en eventueel Antoon.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik vraag mij af hoeveel mensen van FT werkelijk het onderwerp WERKELIJK DIEPGAAND bestuderen, als ik hier of elders een onderwerp tegenkom dat mij boeit of juist tegenstaat dan onderzoek ik het om tot een gedegen conclusie te komen, dit onderwerp ook, eerst dacht ik, het heeft teveel met het huidige judaïsme te maken en te weinig met de bijbel, gelukkig stap ik daar dan weer overheen
Deze Joodse kalender is superieur aan onze misbaksels, het is teveel gevraagd om het mondiaal in te voeren maar het zou wel een aanzienlijke verbetering zijn, geen gemorrel meer met schrikkeldagen, geen maand van de een 30,31 of weer 29 Dagen een vast cyclus patroon dat na duizenden jaren nog steeds gelijk loopt met het zonnejaar, en daarbij altijd de maamnstanden zijn te herkennen, waardoor we misschien meer begrip krijgen van de dierenwereld.

Goed de joden voegen weleens een dag af of toe om een feestdag niet op een sabbat te laten vallen, maar dat hoeven wij niet eens te doen, we zouden een staaltje van hoogstaande wetenschap in huis hebben.

onderaan bij mijn studie site staat meer, ik vegun u een blik in de keuken
siger

Bericht door siger »

wiki schreef:In het jodendom hanteert men de maankalender. Een maanmaand duurt 29,5 dagen waarbij de ene maand 29 en de andere maand weer 30 dagen duurt.....
Hoezo, waren maanden van 29 en 30 dagen geen abominatie?
wiki schreef:....Omdat er 12 joodse maanden zijn komt men hierdoor uit op 354 dagen oftewel men loopt 11 dagen achter op de zonnekalender met 365 dagen....
Oei, het was ei zo na een zonnekalender. Maar gelukkig is het 11 dagen minder, want zonnekalenders zijn een abominatie!
wiki schreef:....Dit lost men op door in een telkens terugkerende periode van 19 jaar zeven keer een schrikkelmaand toe te voegen en wel in het 3e, 6e, 8e, 11e, 14e, 17e en 19e jaar. Deze schrikkelmaand heeft in de regel 30 dagen (op één na die 29 dagen telt) waardoor men na 19 jaar in de pas loopt met de zonnekalender
Wát? In de pas lopen met de zonnekalender? Wat een gruwel!
Een duivelse schrikkeldag?
Onwetenschappelijk oppervlakkig lichtzinnig! Een abominatie!
Gesloten