"Gewone man las Bijbel al in Middeleeuwen"

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

biemer
Ervaren pen

"Gewone man las Bijbel al in Middeleeuwen"

Bericht door biemer »

Verassend !

............Het gebruik van Bijbelvertalingen is dus geen protestantse uitvinding, zoals de protestanten onder leiding van hervormer Maarten Luther hebben willen doen geloven.............

Bron: nu.nl

http://www.nu.nl/boek/2543246/gewone-ma ... euwen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
misslovely
Geregelde verschijning

Re: "Gewone man las Bijbel al in Middeleeuwen"

Bericht door misslovely »

kon de gewone mens toen wel lezen? :?:
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Kennelijk...

De Groningse wetenschappers zochten meer dan twee jaar in bibliotheken in Nederland, Vlaanderen, Frankrijk en Italië om in kaart te brengen wie in de Middeleeuwen bijbels in huis had. Dat bleek vooral in de stad het geval.

Daar waren steeds meer ambachtslieden en ook een elite die kon lezen en schrijven, maar niet in het Latijn. De bevindingen kunnen het nodig maken dat geschiedenisboeken worden aangepast.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

alleen het probleem van de gewone man in de middeleeuwen was ,dat op het lezen van de bijbel de doodstraf bestond ....met als aanklacht ketterij
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Heel interessant. Ik ben benieuwd naar meer.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Het probleem van de gewone man in de Middeleeuwen was dat hij/zij helemaal niet lezen kon. De doodstraf was dus tamelijk overbodig.
Rijke kooplui en rijke ambachtslieden kan ik onmogelijk tot de gewone man rekenen. De gewone man was boer, landarbeider of bedelaar.

Het verrast mij helemaal niet. Vanaf 1300 kwamen de monarchiën Engeland en Frankrijk op, evenals de stadstaten van Noord-Italië. Daarnaast had de Kerk het te verduren van hervormers als Wycliffe en Huss. Wat ligt meer voor de hand dan dat zulke lui zelf de Bijbel gaan lezen om als argument tegen de paus in te kunnen zetten? Deze paus verloor snel en ernstig aan macht, eerst omdat Rome te onveilig werd en hij te Avignon bescherming nodig had van de Franse koning. Die deed dat ook alleen maar uit eigenbelang. Vervolgens kwam er een schisma van enkele tientallen jaren.
Wie denkt dat de opstandige Luther als een slag bij heldere hemel kwam vergist zich. Eerder viel hij in een gespreid bedje.
In deze context ligt het alleen maar voor de hand dat rijke (om vertaalde manuscripten te kunnen betalen) en ontwikkelde leken (ze moeten wel kunnen lezen) zelf de Bijbel lazen.
Na Luther kon de gewone man nog steeds niet of nauwelijks lezen, dus ook de Bijbel niet.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
siger

Bericht door siger »

Ik sluit me aan bij de sceptici. Ik weet dat katholieken nog in het midden van de vorige eeuw sterk werd ontraden de bijbel te lezen. Men ging er blijkbaar van uit dat wie de bijbel las op zoek was naar kritiek, of minstens in verwarring zou raken, en dat was meestal nog waar ook.

Ik vraag me wel af hoe dit onderzoek gevoerd is.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Het één sluit het ander niet uit, wel? Wie geld heeft en onderwijs heeft genoten is sterker geneigd dergelijke adviezen naast zich neer te leggen.
siger schreef:Ik vraag me wel af hoe dit onderzoek gevoerd is.
Men zal heus niet in de boekenkasten van boeren, landknechten en bedelaars hebben gekeken. Die hadden ze namelijk niet. En dat is wat ik mis in de hele berichtgeving:

Zelf de Bijbel lezen was zowel voor als na Luther een bezigheid voor de elite.

Een hoop drukte om niet veel dus.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
siger

Bericht door siger »

MNb schreef:Het één sluit het ander niet uit, wel? Wie geld heeft en onderwijs heeft genoten is sterker geneigd dergelijke adviezen naast zich neer te leggen.
Zo is het.
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat gaat nog vrij lang door, wie het boek 'de ondergang v.d. Batavia' leest, komt dat ook tegen.
Mooi geanalyseerd door een Brit, dus zonder al te veel valse VOC sentimenten.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik zet er toch nog wat vraagtekens bij. Ik lees bv dat Gutenberg de boekdrukkunst in 1450 uitvond. Tot die tijd was het letterlijk monnikenwerk. Ik weet niet hoe dat betaald moest worden, of er een kerkelijke subsidie opzat bv, maar het moet peperduur zijn geweest. (1 monnik schrijft ongeveer 1000 pagina's per jaar.) En de eerste opdracht is de Bijbel in het Latijn.

Het tweede vraagteken zet ik bij de vertaling. Ik zocht net even naar de King James Bible, maar die is van rond 1530. Er is nog wat eerder ongeautoriseerd vertaald materiaal. Maar niet veel eerder

De doctrine van de RK kerk om geen Bijbel te lezen schijnt uit de 16de eeuw te komen. Waarschijnlijk was de doctrine daarvoor overbodig.

Het zal boeiend zijn om erachter te komen waarop de Groningers hun theorie baseren.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Lucretius

Bericht door Lucretius »

Ik geloof er niets van. Boekdrukkunst was inderdaad in het midden van de 15de eeuw uitgevonden, het einde van de middeleeuwen. Daarvoor waren boeken met de hand geschreven en waren ze peperduur. Zelfs met de uitvinding van de boekdrukkunst bleven boeken aan de dure kant.
Daarenboven zagen ze, dat de hemelverschijnselen en de verschillende jaarseizoenen in een vaste orde evolueerden en ze waren niet in staat uit te vorsen door welke oorzaken dit gebeurde
Dus hadden ze als toevlucht alles toe te schrijven aan de goden en te maken dat alles door een knik van hen werd gestuurd
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Er waren voor 1450 vast ook al rijke mensen die het konden betalen en monniken die geld aantrekkelijker vonden dan Pro Deo werk.

Johan Cruijff
Lucretius

Bericht door Lucretius »

Ja, de rijke mensen wel, maar het onderzoek gaat over de gewone man.
Als ik aan de gewone man denk, denk ik aan de landbouwer, de schoenmaker, de soldaat, niet aan de adel of de rijke handelaar die 300 gram kaneel in zijn kan wijn gooit
Daarenboven zagen ze, dat de hemelverschijnselen en de verschillende jaarseizoenen in een vaste orde evolueerden en ze waren niet in staat uit te vorsen door welke oorzaken dit gebeurde
Dus hadden ze als toevlucht alles toe te schrijven aan de goden en te maken dat alles door een knik van hen werd gestuurd
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Waarschijnlijk wordt hier niet de gewone man bedoeld, maar de burgerij (van de derde stand).
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Plaats reactie