De auteur is professor Geschiedenis aan de Tel Aviv Universiteit.
Zie hier.
Moderator: Moderators
Wow dat is een ongelooflijke eye-opener.siger schreef:Heb ineens maar de grote bezem besteld:
De auteur is professor Geschiedenis aan de Tel Aviv Universiteit.
Zie hier.
Net daarom biedt het boek mogelijkheden tot vooruitgang in de regio, denk ik.Rereformed schreef:De hele midden-oosten politiek staat met dit boek letterlijk op zijn kop: de joden zijn dus eigenlijk voor het merendeel van heidense afkomst, en de palestijnen voor het merendeel van joodse afkomst. Indien de midden-oosten problemen niet zo diep en diep tragisch waren zou dit de mop van de eeuw zijn.
Hoewel we (Europese) geschriften hebben waarin Jezus blond en blauwogogig is, kunnen we er toch niet onderuit dat hij een Jood was.Siegfried Stahl schreef:Nu kan ik me vergissen maar joden hebben toch helemaal niets met Jezus....
Die tegenstrijd was er ook werkelijk. Alleen, de christenen hebben blijkbaar al vroeg gewonnen, en wie gewonnen heeft mag de geschiedenis schrijven.Siegfried Stahl schreef:..dus zou die wijdverspreide joodse cultuur juist tegen het verspreiden van het Christelijk geloof hebben moeten werken=
MNb schreef:.
DNA-onderzoek zal het wel uitwijzen. .
Oh ja, joh? Waaruit zou blijken dan, dat het zo zeker zou zijn dat zo iemand lijfelijk bestaan heeft, laat staan als "jood"? Heb ik iets gemist misschien? Toch niet de bijbel?Siger schreef:Hoewel we (Europese) geschriften hebben waarin Jezus blond en blauwogogig is, kunnen we er toch niet onderuit dat hij een Jood was.
U bent het dus een beetje met me eens dat het een rare opmerking was?Fjedka schreef: Het zou allicht goed blijken te zijn dat MNb deze stelling nader verklaart, danwel eventueel terugneemt,
.
Niet alles wat geschreven is bestaat. Ik heb even moeten opzoeken maar hier:Fjedka schreef:Oh ja, joh? Waaruit zou blijken dan, dat het zo zeker zou zijn dat zo iemand lijfelijk bestaan heeft, laat staan als "jood"? Heb ik iets gemist misschien? Toch niet de bijbel?Siger schreef:Hoewel we (Europese) geschriften hebben waarin Jezus blond en blauwogogig is, kunnen we er toch niet onderuit dat hij een Jood was.
(Schaff, Philipp: Geschichte der alten Kirche, 8 volumes, Leipzig 1867)Zijn haar had de kleur van wijn, en was goud aan de wortel; recht, zonder glans, maar vanaf de oren krullend en glanzend, en van bovenaf gescheiden op de wijze van de Nazareners. Zijn voorhoofd is glad en gelijkmatig, zijn gelaat zonder rimpel of smet, en met een delicate gloed.
[....]
Zijn ogen zijn blauw en uiterst schitterend.
Geen idee. Weet jij het?Siegfried Stahl schreef:Even een andere vraag: Bestaan de 12 stammen van Israel? En staat ergens anders dan in de bijbel hoe en wat ?
( De Tenach waarschijnlijk????Maar verder?)
Het is wel duidelijk dat de joden in verschillende landen veelal huwelijken sloten binnen hun eigen groep. Het boek gaat niet zozeer over genetica denk ik, maar over een religieus/politieke identiteit.Bonjour schreef:Mijn eerste gedachte is dat Joden in Nederland (over andere landen durf ik geen uitspraak te doen) wel specifieke gelaatskenmerken hadden waardoor ze op straat te herkennen waren. Althans datzeiden mijn ouders vroeger. Dat zou op de import van vreemd genetisch materiaal duiden. Wel interessant om eens te bekijken wanneer deze groep dan in onze streken terecht is gekomen.