Rimpels op natte handen zorgen voor grip

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Rimpels op natte handen zorgen voor grip

Bericht door PietV. »

http://www.nu.nl/wetenschap/2553200/rim ... grip-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

AMSTERDAM - De rimpels die zich vormen op de handen en voeten van mensen bij een langdurige blootstelling aan water, hebben mogelijk een evolutionaire functie. Dat beweert een Amerikaanse wetenschapper.

De tijdelijke rimpels die door water kunnen ontstaan op de huid zorgen er mogelijk voor dat de grip van mensen niet verslechtert door waterdruppels. De rimpels zijn volgens neurobioloog Mark Changizi vergelijkbaar met het profiel op autobanden dat slippen in de regen tegengaat.
Dat meldt The Huffington Post naar aanleiding van een nieuwe studie die is uitgevoerd door het onderzoeksinstituut 2AI Labs in Utah.
Groeven
Volgens Changizi voorkomen de rimpels dat er water op het platte gedeelte van de vingertoppen terecht komt en de grip van de vingers daardoor verslechtert.
“De inspiratie kwam van mijn student Romann Weber”, aldus de onderzoeker. “Hij vroeg tijdens een discussie: zouden de rimpels op natte handen niet dezelfde functie kunnen hebben als de groeven in autobanden? Ik vond dat een briljante gedachte.”
De wetenschappers onderzochten de theorie door foto’s te analyseren van 28 menselijke vingers waarop rimpels waren ontstaan door water. Ze vergeleken het patroon van de rimpels zeer nauwkeurig.
Kanalen
Uit het onderzoek bleek dat de rimpels op alle vingers een soort verticale kanalen vormden vanuit de vingertop. Daardoor wordt het water dat op de vingertoppen belandt, waarschijnlijk snel weer afgevoerd. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Brain, Behavior and Evolution.
Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat mensen met beschadigingen aan zenuwen in handen of voeten geen rimpels ontwikkelen onder invloed van water.
Apen
Deze gevallen suggereren dat het ontstaan van rimpelige ‘omahanden’ na een bad of douche wordt aangestuurd door het zenuwstelsel. Ook dat zou er op duiden dat de vorming van rimpels een evolutionair bepaalde functie van het lichaam is.

Changizi is van plan om op korte termijn experimenten uit te voeren waarbij wordt getest of rimpels de grip van menselijke vingers inderdaad verbeteren in het water.
Hij heeft al wat ondersteunend bewijs gevonden in de vorm van foto’s van klimmende apen in de regen die ook gerimpelde vingers ontwikkelen onder invloed van water.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
siger

Re: Rimpels op natte handen zorgen voor grip

Bericht door siger »

Heb je al opgemerkt dat je net op je voetzolen geen rimpels krijgt? Of letten jullie niet op zulke dingen?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

siger schreef:Heb je al opgemerkt dat je net op je voetzolen geen rimpels krijgt? Of letten jullie niet op zulke dingen?
Als je lang in bad zit dan kun je je voeten eens goed bekijken. Je ziet wel degelijk rimpels.

Afbeelding

Afbeelding
Siegfried Stahl
Banned

Bericht door Siegfried Stahl »

En hoe lang moet je je handen onder water houden voor ze gaan rimpelen? Uurtje? Paar uurtjes?

Ik zie het voordeel niet zo..
Wee dengenen, die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Siegfried Stahl schreef:En hoe lang moet je je handen onder water houden voor ze gaan rimpelen? Uurtje? Paar uurtjes?

Probeer het eens uit. Je kan ook iets ruimer denken. Een primaat ligt normaliter niet in bad te weken. Maar komt wel terecht in de moesson. Vochtigheid alom, takken zijn glibberig. Elk voordeeltje hoe gering ook kan de levenskansen vergroten. Vandaar de hypothese rimpels geven meer grip. En de koppeling met bijvoorbeeld regenbanden.
Siegfried Stahl
Banned

Bericht door Siegfried Stahl »

Bij regenbanden zijn de groeven juist om water af te voeren, iets wat een doorweekte huid vast niet zal doen...maar goed , die meneer zal zijn onderzoek vast heel gedegen gedaan hebben....al lijkt de Nobelprijs me nog wat ver weg voor hem.
Wee dengenen, die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn!
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Siegfried Stahl schreef:Bij regenbanden zijn de groeven juist om water af te voeren, iets wat een doorweekte huid vast niet zal doen....
Ik denk van wel. Dus volgens mij ook bij 'lage snelheden' Gewoon alleen al bij het neerzetten van de voeten of het vastgrijpen aan een richel met je vingertoppen word al direct water 'afgevoerd'. :)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Siegfried Stahl schreef:En hoe lang moet je je handen onder water houden voor ze gaan rimpelen? Uurtje? Paar uurtjes?

12 minuten in handwarm water.

NB Het ging in het artikeltje over regen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
siger

Bericht door siger »

Weet iemand of apen ook rimpelen? Ik beeld me in dat hun huid taaier is dan de onze?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:Weet iemand of apen ook rimpelen? Ik beeld me in dat hun huid taaier is dan de onze?
ZIE:
Changizi is van plan om op korte termijn experimenten uit te voeren waarbij wordt getest of rimpels de grip van menselijke vingers inderdaad verbeteren in het water.
Hij heeft al wat ondersteunend bewijs gevonden in de vorm van foto’s van klimmende apen in de regen die ook gerimpelde vingers ontwikkelen onder invloed van water.
De eigenschap van geribbelde oppervlakten is dat de wrijvingsweerstand (=Cd = Constande drag) toeneemt. Of het nu een fietsband is, of een vinger. Echter of deze (bio)mechanische eigenschap ook als functie is gebruikt is onduidelijk, en er is weinig evidentie voor handen. Die wil men blijkbaar verkrijgen. Afhankelijk is ook of onder de invloed van vocht de wrijvingsweerstand meer,minder of evenveel vermindert dan dat de rimpels de wrijvingsweerstand doen toenemen.

Het profiel van een fietsband is echter een belangrijke vergelijking omdat deze suggereert dat de rimpels (die komen door verbindingen collageen als ik mij niet vergis met de dieper gelegen huidlagen) logischerwijs vocht ook afvoeren, zoals het profiel van een fietsband dat doet.

Welkom in de wondere wereld van de biomechanica :D Mijn oren blijven even gespitst hier, ookal luister ik vanuit een hoekje vooral even mee.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

PietV. schreef: Een primaat ligt normaliter niet in bad te weken. .
Maar deze apen badderen juist heel graag. Zie jammer genoeg geen handpalmen.

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

doctorwho schreef:
PietV. schreef: Een primaat ligt normaliter niet in bad te weken. .
Maar deze apen badderen juist heel graag. Zie jammer genoeg geen handpalmen.

<snip afbeelding voor ruimte>
Ah ja. Afgelopen week zag ik een documentaire over deze Japanse makaken in het programma Mutant Planet op Animal Planet. Ze hebben zich inmiddels al zó aangepast aan water dat ze kunnen zwemmen en maximaal een minuut onder water kunnen blijven om voedsel van de bodem te rapen.

Evolutie in actie.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Interessante discussie over dit onderwerp op dit blog [Engels].

Het schijnt dat rimpeling alleen plaatsvindt als de zenuwbanen in de vingers nog intact zijn. Het is dus een neurologische reactie op het nat worden, hetgeen zou kunnen wijzen op een nuttige aanpassing aan de omgeving. Met de nadruk op zou kunnen, want het kan ook een 'nutteloos' bijverschijnsel zijn. Er is meer onderzoek nodig om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Laatst gewijzigd door Doppelgänger op 01 jul 2011 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Is er trouwens een verband tussen gerimpelde bejaarden en slecht ter been zijn? :D
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Destinesia schreef:Is er trouwens een verband tussen gerimpelde bejaarden en slecht ter been zijn? :D
Hangt ervan af wat je een verband wil noemen. Formeel niet, het betreft hier meer een bias, te verstaan degeneratie. Het heeft beide met degeneratie van weefsel te maken, ookwel bekend als ouderdom. Slecht ter been zijn is echter wel het gevolg van degeneratie van veel meer weefsels / structuren dan rimpeligheid. Maar degeneratie is het proces wat beide zaken veroorzaakt. :D

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie