Daoisme

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

CXT
Bevlogen

Daoisme

Bericht door CXT »

Misschien niet helemaal het juiste subforum, maar de mods verplaatsen wel wanneer nodig. ;)

Ik heb het wel eens laten vallen, maar ik ben erg geïnteresseerd in het daoisme. Probleem is alleen dat er zo bar weinig van te vinden is op internet en ik ga niet zomaar over op de aanschaf van boeken. De makkelijk te vinden sites ken ik onderhand wel ongeveer denk ik (en die komen zelden met iets nieuws) terwijl ik nu toch wel wat dieper wil gaan.

In ieder geval heb ik besloten het boek A Chinese Reading of the Daodejing met commentaar van de confucianist Wang Bi (226–249 CE) te kopen.

Mijn vraag is nu of iemand websites en/of boeken kent waar ik meer kan vinden over deze interessante Chinese religie/filosofie?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Daoisme

Bericht door Nietweten en Geweten »

Een vriend van me is ook gegrepen door het taoïsme, en in die lijn ook door het zenboeddhisme.
Hij leest graag in «De innerlijke geschriften» van Tswang Tse (aanschaf vh boek is niet zo duur).
En in boeken over zenboeddhisme van D(aisetz).T(eitaro) Suzuki.

MVG
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Weinig te vinden op internet?
Tao te tjing geeft op Google al bijna 1,5 miljoen hits.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
siger

Bericht door siger »

Ik heb Het Chinese denken: Geschiedenis van de Chinese filosofie in hoofdlijnen van Karel van der Leeuw. Sterk aanbevolen, omdat het de hele Chinese filosofie in zijn sociaal-historische context zet.

Op het internet vind je veel woozy New-Age over Oosterse filosofie. Gelukkig is er de uitzondering Sacred Texts, hier voor Taoisme. Bevat een hoop teksten, vertalingen die in het public domain staan en dus dateren van vóór de verloedering.

Taoisme is boeiend omdat het (zoals veel oude filosofie) de enige echt belangrijke vraag hoe te leven een hoofdplek gaf.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Nietweten en Geweten schreef:Hij leest graag in «De innerlijke geschriften» van Tswang Tse (aanschaf vh boek is niet zo duur).
In pinyin (de huidige romanisering van het Chinees) Zhuang Zi. Die moet ik inderdaad nog eens lezen, net als Lie Zi. De Daodejing (ook wel Lao Zi) , Zhuang Zi en Lie Zi zijn de drie 'hoofdgeschriften' van het bekende daoisme.
Vilaine schreef:Tao te tjing geeft op Google al bijna 1,5 miljoen hits.
De Daodejing had ik dan ook wel al gevonden en daar wil ik me zeker nog in verdiepen. Maar ik wil graag meer weten over de religie zelf, de beleving ervan vroeger, de achterliggende cultuur, de goden die in het 'westers daoisme' volledig vergeten worden.
siger schreef:Ik heb Het Chinese denken: Geschiedenis van de Chinese filosofie in hoofdlijnen van Karel van der Leeuw. Sterk aanbevolen, omdat het de hele Chinese filosofie in zijn sociaal-historische context zet.
Lijkt me een interessant boek! Helaas niet meer beschikbaar. :( Sacred Texts had ik inderdaad al gevonden.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De chinezen hadden merkwaardigerwijs niet zoveel met goden. Taoïsme gaat dan ook weinig over goden.
Als je wat wil lezen, zal je toch aan de geschiedenis van China moeten doen.
Henry Borel heeft een paar aardige boeken over Chinese wijsheid geschreven. Misschien dat je in een antiquariaat nog wat van hem kunt vinden.
it remains popular.
Jinny

Bericht door Jinny »

Chinezen worden ook wel de grootste groep atheïsten genoemd bij mijn weten?
siger

Bericht door siger »

Jim schreef:Chinezen worden ook wel de grootste groep atheïsten genoemd bij mijn weten?
In het hele Aziatische continent ten oosten van Perzië (India, China, Japan, Indonesie...) is de traditionele verering van voorouders belangrijk. We mogen dat met recht atheisme noemen.

In de westelijke helft van Eurazië is voorouderverering (incluis waar voorouders geevolueerd waren naar locale goden) vervangen door het dualisme (een goede god naast een slechte god) van het Perzische wereldrijk, min of meer omgevormd tot monotheisme (waar ook het kwaad, de Satan, gehoorzaam is aan de oppergod, die dan niet langer enkel goed is, een dilemma dat vandaag nog steeds voor verwarring zorgt.)

In het Oosten bleven de grote denkers zich vooral bezighouden met echte menselijke en sociale vraagstukken, waarbij ze geen reden zagen om met de traditionele volkse erediensten in conflikt te treden. In het Westen werden denkers cosmologische trapezewerkers en buitelaars door brandende hoepels, waarbij er al eens een levend verbrandde.

Het Indische brahmanisme hield een tussenpositie, en vermengde cosmologie met traditionele cultussen. Hier ontstond het materialistische wereldbeeld als tegenbeweging.
Jinny

Bericht door Jinny »

Thk's Siger.
Zat ik goed.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

In het Oosten bleven de grote denkers zich vooral bezighouden met echte menselijke en sociale vraagstukken, waarbij ze geen reden zagen om met de traditionele volkse erediensten in conflikt te treden.
En daar moeten we (naast Lao tze) ook Kung fu tze plaatsen. Waar het Chinese denken en leven eeuwen van doordrongen was.

http://www.friesian.com/history.htm#china
it remains popular.
ya-lan

Bericht door ya-lan »

Het is mij duidelijk geworden dat er veel stromingen (sektes) waren en nog zijn.
Ook met een christelijke achtergrond.
Het Boeddhisme en het Confucianisme zijn door de jaren heen geadopteerd in het Daoisme.
Er zijn al heel veel boeken in het Nederlands verschenen, maar vaak waren ze gericht op het athéisme. Omdat de religieuze praktijken verboden waren is die informatie heel lang niet beschikbaar geweest.
Het athéisme ziet het Daoisme als een ontstaanstheorie, en niet als een scheppingsverhaal.
Maar het Daoisme laat ieder zijn eigen weg volgen, dus ook een eigen geloof.
Het vereren van voorouders komt uit het Shamanisme, hoogstwaarschijnlijk de bron van het Daoisme.
IN het kort gezegd heeft de verering van goden verbindingen naar de sterren en de innerlijke organen, vanwege het geloof in de éénheid en de verbinding met alles en met name het hele universum.

Wanneer Engels geen probleem is, kan je het boek 'The Teachings and Practices of the Early Quanzhen Taoist Masters' lezen van Stephen Eskilder.
En 'Daoism' van James Miller.
Een ander Engels boek is Road to Heaven van Bill Porter, hierin gaat hij op zoek naar de Taoisten.

Tau van John Blofeld is een mooi Nederlands boek/reisverslag - tweedehands nog wel te verkrijgen, en gaat ook over het zoeken naar Taoisten in China.
Zeven Zoekers naar de Tao van Eva Wong is wat lastiger om aan te komen, maar wel in het Engels: Seven Taoist Masters. (Het is een verhalenboek maar gebaseerd op feiten van de Quanzhen-school.

Ik ben bezig om vanuit het Daoisme een studie op te zetten, met daarbij de Scriptures van de Quanzhen-school als basis.
http://www.demiddenweg.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jolanda
siger

Bericht door siger »

Welkom.

De (goed begrepen) Dao is inderdaad een peil van filosofie zoals in het westen slechts eeuwen later werd bereikt.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik ben momenteel bezig in het boek Taoïsme van Eva Wong. Die behandelt onder andere het ontstaan van het daoïsme en de verschillende stromingen daarin (waarvan sommige strikt filosofisch maar anderen juist in de mystiek gezeteld).
Men in Black
ya-lan

Bericht door ya-lan »

Voor mij is het Daoisme een bevestiging voor alle tegenstrijdigheden, zowel geloof als filosofie.
Beide kunnen naast elkaar bestaan.

De Daoisten houden van humor en taal, maar geven aan dat een eigen beleving niet met woorden uit te leggen is, niet hoeft te worden uitgelegd...
Zoals in de erg mooie tekst Hsin Hsin Ming (vertaling in het Nederlands op de site van Prajnaparamita) staat: we hoeven niets aan te nemen, maar ook niets af te wijzen...
Ik ben ook aan het surfen of er in Nederland meer mensen zijn die zich hier in verdiepen.

De boeken van Eva Wong zijn mooi om te lezen.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

@ya-lan: Online is er niet veel van Nederlandse bodem over het daoïsme. Wel heel mooi zijn de Tekens van Leven: De Tao Te Tjing in woord en beeld (door George Burggraaf en Roeland Schweitzer): http://www.tekensvanleven.nl.

Zelfs in het Engels zijn er weinig platforms voor geïnteresseerden. Er is de Tea House van Derek Lin (auteur van o.a. Tao Te Ching: Annotated & Explained en The Tao of Daily Life) en de Reform Taoist Congregation van Michael J. Torley met een eigen forum. Tea House is wel actief. Op het forum van Torley is weinig leven te bekennen.

PS. Ik heb je link trouwens bekeken (De Middenweg), ik zal het in de gaten houden. ;)
Men in Black
Plaats reactie