Het begin zonder begin?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Roald
Banned

Re: Het begin zonder begin?

Bericht door Roald »

Vilaine schreef:'Iets ontstaat uit 'niets'. Dat lijkt ongeloofwaardig. Maar er zijn ook ongelovige wetenschappers, die het mogelijk achten, dat iets uit niets ontstaat. Dus geen voorkeur voor het één of het ander, in ieder geval geen aanwijzing voor het bestaan van een schepper..
Iets uit niets lijkt dus ongeloofwaardig. Maar er zijn dus ongelovige wetenschappers die dat mogelijk achten. Geloven deze atheïstische wetenschappers dan dat iets uit niets is ontstaan? Of zijn ze neutraal en doen ze geen uitspraak? Kun je mij ook vertellen hoe een wetenschapper vanuit de wetenschap iets uit niets mogelijk kan achten, want dan wordt immers de natuurwet van de thermodynamica geschonden. Kun je mij ook vertellen hoe "niets" voor te stellen is?
Vilaine schreef:'Iets' heeft een veroorzaker. Wie of wat? De gelovige zegt die wie is god, de niet-gelovige zegt dat wat zou kunnen, maar eigenlijk geen idee.
De niet-gelovige heeft wel een idee, namelijk dat een onpersoonlijk iets (zelf onveroorzaakt, zoals singulariteiten, energie) de oorzaak is van iets (universum, materie) of dat er geen oorzaak is van het onpersoonlijke iets omdat het iets (universum, materie) er altijd was of dat iets (universum, materie)zonder oorzaak uit niets is ontstaan. Vertel mij niet dat de atheïst geen idee heeft. De niet-gelovige heeft het idee van het onpersoonlijke iets, dat is toch duidelijk!
Vilaine schreef:God heeft altijd bestaan vs iets (of wat) heeft altijd bestaan.
Maar iets heeft altijd bestaan is veel geloofwaardiger, dan god heeft altijd bestaan.
Immers, als een 'iemand' 'iets' schept, moet het boven dat 'iets' staan, vele malen intelligenter, ingewikkelder enz dan dat iets.Ergo: Het is waarschijnlijker dat 'iets eenvoudigs' altijd bestaan heeft, dan dat 'iets ingewikkelds' altijd bestaan heeft.
Ik snap je logica niet. Je legt niet uit waarom het logischer dat iets eenvoudigs altijd heeft bestaan dan iets ingewikkelds. Ik heb wel uitgelegd dat het aannemelijker is dat Iemand uit Zichzelf altijd heeft bestaan, dan dat iets uit zichzelf altijd heeft bestaan. Bestaan dat wil bestaan en dat altijd bestond is aannemelijker dan bestaan waarbij wil ontbreekt en dat desondanks altijd bestond. Maar met logica heeft dit alles niets van doen. Maar goed,als het waarschijnlijk is dat iets eenvoudigs altijd bestond, is het dan ook waarschijnlijk dat uit "iets eenvoudigs" na een zeer lang proces intelligentie (zoals mensen) voortkomt?
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Zolang Roald
zijn voornaamste dicussiepunt blijft dat hij het woord "geloof" en te pas, maar ook te onpas gebruikt; houd ik het voor gezien.
Zeker als de moeite niet word genomen om Van Dale even na te slaan op wat het gangbare woordgebruik is en niet wordt beseft dat verwarrend woordgebruik entameren nooit een heldere discussie oplevert.

Roeland

Noot: een aanname in wetenschappelijk verklaringsmodel is iets anders dan geloof in religieuze zin. De eerste evolueert bij toenemende kennis of waarschijnlijker verklaringen en de laatste is star en voegt zich naar geen enkel wetenschappelijk inzicht.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Roald
Banned

Bericht door Roald »

Vilaine schreef: --'Iets ontstaat uit 'niets'. Dat lijkt ongeloofwaardig. Maar er zijn ook ongelovige wetenschappers, die het mogelijk achten, dat iets uit niets ontstaat. Dus geen voorkeur voor het één of het ander, in ieder geval geen aanwijzing voor het bestaan van een schepper.
"Wetenschappers die mogelijk achten dat iets uit niets ontstaat en geen aanwijzing voor een schepper" schrijf je. Welke aanwijzing is er dan dat iets uit niets kan ontstaan? Die is er niet.

"Dus geen voorkeur voor het één of het ander, in ieder geval geen aanwijzing voor het bestaan van een schepper" schrijf je. Dus wel voorkeur, namelijk dat het allemaal zonder wil en doel is en altijd was of dat het zonder wil en doel uit niets is ontstaan. Dat is de voorkeur.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Roald schreef:
Vilaine schreef: --'Iets ontstaat uit 'niets'. Dat lijkt ongeloofwaardig. Maar er zijn ook ongelovige wetenschappers, die het mogelijk achten, dat iets uit niets ontstaat. Dus geen voorkeur voor het één of het ander, in ieder geval geen aanwijzing voor het bestaan van een schepper.
"Wetenschappers die mogelijk achten dat iets uit niets ontstaat en geen aanwijzing voor een schepper" schrijf je. Welke aanwijzing is er dan dat iets uit niets kan ontstaan? Die is er niet.

"Dus geen voorkeur voor het één of het ander, in ieder geval geen aanwijzing voor het bestaan van een schepper" schrijf je. Dus wel voorkeur, namelijk dat het allemaal zonder wil en doel is en altijd was of dat het zonder wil en doel uit niets is ontstaan. Dat is de voorkeur.
Als ik mij niet vergis komt dit uit de kwantum mechanica. Het heeft iets te maken met dat zelfs een vacuum instabiel is. En dat er dan iets kant ontstaan uit niets (vacuum).

Maar kan je niet gewoon direct antwoord geven op mijn vraag. Waar het topic eigenlijk over gaat?
Zelfde poep, andere dag.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

“Because there is a law such as gravity, the universe can and will create itself from nothing. Spontaneous creation is the reason there is something rather than nothing, why the universe exists, why we exist….It is not necessary to invoke God to light the blue touch paper and set the universe going.” – The Grand Design (Hawking and Mlodinow 2010)

http://singularityhub.com/2010/09/07/st ... and-video/" onclick="window.open(this.href);return false;

En dat 'iets' uit niets ontstaat lijkt me waarschijnlijker of zo je wilt minder onwaarschijnlijk dan dat 'iemand' uit niets ontstaat.

En dat 'iets' altijd bestaan heeft lijkt me zeer veel waarschijnlijker of zo je wilt zeer veel minder onwaarschijnlijk dan dat 'iemand' altijd bestaan heeft.

Ofwel het lijkt me waarschijnlijker dat er altijd koolstof op de wereld is geweest dan dat er altijd mensen op de wereld zijn geweest.

Grappig overigens, dat je niet accepteert, dat een ongelovige zegt, dat hij iets niet weet of geen idee heeft.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Victor Stenger legt uit waar de schijnbare tegenstellingen zitten:

Victor Stenger Skepticon 3 The Abuse of Physics by Theist and Spiritualists
http://www.youtube.com/watch?v=oT15CiJH-Kk" onclick="window.open(this.href);return false;
Inclusief: Het heelal hoeft geen begin te hebben.

http://www.colorado.edu/philosophy/vstenger/Briefs/Something.pdf schreef: Assuming we can define
nothing, why should nothing be a more natural
state of affairs than something?
In fact, we can give a plausible scientific
reason based on our best current knowledge
of physics that something is more natural
than nothing!
Roeland
Roald
Banned

Bericht door Roald »

GetBigFast schreef:Kan je niet gewoon antwoord geven op de vraag? Indien je geen antwoord geeft, ga ik er vanuit dat je dit niet hebt en alleen je eigen idee aan het spuien bent.

Waarom mag God eeuwig zijn?
Waarom mag God iets uit niets creeren?

Waarom mag het universum (energie) niet eeuwig zijn?
Waarom mag in het universum (ook al klopt deze stelling niet, en is het een foutieve weergave van de bigbang theory door gelovige) niet iets maken uit het niets?

God wel, natuur niet? Waarom? Hoe is dit logisch?
Ik heb het al een paar keer uitgelegd, ik zal het nog een keer doen. Logische verklaringen heb ik trouwens niet, zoals ik ook aangaf bij Villaine. Wel aannemelijke overwegingen

Waarom mag God eeuwig zijn? Waarom mag het universum of energie niet eeuwig zijn?

1. Een eeuwig bestaan van een Persoon impliceert een wil om te bestaan en dat is aannemelijker dan een eeuwig bestaand iets dat geen wil heeft om te bestaan en desondanks toch eeuwig bestaat.
2. Eeuwig bestaan (in het verleden en in de toekomst) is materialistisch gezien onhoudbaar en wiskundig onberedeneerbaar (daar kom ik later nog op terug in een reactie op Peter van Velzen). Als bijvoorbeeld het universum eeuwig in het verleden bestaat dan zou het heden nooit aangebroken kunnen zijn.
3. De big bang theorie toont aan dat het universum niet eeuwig is.

Waarom mag God iets uit niets creëren? Waarom mag in het universum niet iets gemaakt worden uit niets?
1. Volgens de wet van de thermodynamica is het niet mogelijk om iets uit niets te creëren en overal in het universum geldt deze natuurwet. Als iets uit niets wordt gecreëerd moet er dus een immateriële oorzaak zijn die boven de natuurwet van de thermodynamica staat.
2. We voelen intuïtief aan dat iets dat “zomaar” ontstaat uit niets onzinnig is.
3. Het “niets” (bij het niets-atheïsme) is menselijk onvoorstelbaar zoals eerder betoogd. Het “niets” bij het christendom is toch de aanwezigheid van Iemand.

Aanvullend: je voornaamste punt was:
Waarom moet het universum een oorzaak hebben en God niet?

1.Dit hangt samen met het eerste hierboven behandelde punt waarom God eeuwig mag zijn en het universum/energie niet. Als het minder aannemelijk is dat onpersoonlijke universum/singulariteiten/energie eeuwig zijn, dan volgt daaruit dat het meer aannemelijk is deze onpersoonlijke zaken dus een begin hebben. De big bang theorie heeft ook aangetoond dat het universum een begin had, het wordt dus bevestigd door de wetenschap. Maar een begin zonder oorzaak is materieel gezien onwaarschijnlijk zoals aangetoond is in het tweede punt waarom God iets uit niets mag creëren en waarom iets uit niets materieel gezien volstrekt onhoudbaar is.
2. Het tweede punt heb ik nog niet genoemd. God heeft dus het universum (tijd/ruimte) gemaakt. God valt dus zelf buiten tijd/ruimte. Bij tijdloosheid is er geen oorzaak meer nodig, God heeft dus geen oorzaak nodig. Het is altijd oorzaak en daarna (dus tijd) gevolg.

Als je mijn posts goed door had genomen had je geweten dat ik deze zaken al meerdere keren heb uitgelegd, behoudens het laatste punt 2.
GetBigFast schreef:Dan ben jij dus ook een roker als je niet rookt. Een vlees eter als je geen vlees eet.
Jij bent geen roker van sigaretten (christendom). Ook geen roker van een pijp (islam). Toch ben jij een roker, namelijk een roker van vlees of van zalm (geloof bijvoorbeeld dat het universum toevallig is ontstaan of altijd bestond of dat leven toevalligerwijs is ontstaan uit levenloze materie). Het verschil is dus dat er in de eerste twee gevallen tabak wordt gerookt, en in het derde geval vlees of zalm. Als ik het roken van tabak moet verdedigen, moet jij het roken van vlees/zalm verdedigen. Echter als je niet weet wat je rookt (dus je weet überhaupt niet of je rookt), dan heb je in het vergelijk geen mening, je bent geen atheïst en geen gelovige, en je hebt niets aannemelijk te maken want je neemt geen stelling. Vlees/zalm is hier weliswaar niet het alternatief voor tabak, maar zaken als een toevallig ontstaan van het universum zijn wel het alternatief voor religie.

Gaan we uitsluitend uit van roken van tabak uit dan kun je zeggen: “ik rook geen tabak” als ontkennend geloof (dus ongeloof). Je kunt het ook definiëren als bekennend geloof: “ik rook schone lucht”. We weten namelijk dat schone lucht het tegenovergestelde is van rook zoals niet-bestaan het tegenovergestelde is van bestaan. Je hebt dat bekennende geloof “ik rook schone lucht” te verdedigen. Echter, volgens de definitie van geloof is atheïsme inderdaad ongeloof, dus bekennend ongeloof, dus ontkennend geloof.
Heeck schreef:zijn voornaamste dicussiepunt blijft dat hij het woord "geloof" en te pas, maar ook te onpas gebruikt; houd ik het voor gezien.
Zeker als de moeite niet word genomen om Van Dale even na te slaan op wat het gangbare woordgebruik is...
Natuurlijk weet ik wel dat “geloven” in haar definitie in het woordenboek gelieerd is aan “bestaan” en “waarheid” en “niet geloven” (ongeloof) aan “niet bestaan” en “onwaarheid”. In die zin is er uiteraard verschil is tussen geloof (christendom) en ongeloof (atheïsme). Maar er is geen verschil in de zin dat zowel geloof als ongeloof aannemelijk gemaakt/bewezen moet worden. We zijn hier niet bezig met een taalspelletje

Goed en wel, de atheïst is inderdaad geen roker als je uitsluitend van tabak uit gaat. En op die manier is een atheïst een ongelovige zoals je geen vleeseter bent als je geen vlees eet. En een christen is een gelovige. En laat het dus duidelijk zijn dat het geloof dat God fictief is, volgens de definitie van geloof dus ongeloof is (daadwerkelijk bekennend ongeloof omdat fictief gelijk is aan “niet-bestaan”). Maar dat doet dus helemaal niet ter zake. Het gaat er om dat stellingen verdedigd moeten worden. Ook ongeloof dient verdedigd te worden.

Geloven in doelloosheid is dus ongeloof in de zin dat “doel” volgens deze stelling niet bestaat of onwaar is. Maar tegelijk geldt dat dat ongeloof vaak leidt tot een alternatief geloof. Namelijk het geloof in toeval/willekeur in de zin dat toeval/willekeur volgens deze stelling bestaat of waar is. Ook dat heb je dan te bewijzen. Dat is dus de atheïstische mens (niet het atheïsme an sich) die het alternatieve geloof heeft (daadwerkelijk een geloof volgens de definitie van geloof, d.w.z. bekennend geloof). Een geloof die de atheïst wordt opgedrongen door zijn atheïstische levensbeschouwing en een geloof dat dus verdedigd dient te worden. Of ter vergelijk dat je geen vleeseter bent, maar wel planteneter, of geen roker van tabak, maar wel een roker van vlees of zalm.
Lanier schreef:.....Daarnaast is singulariteit en Big Bang al tot in den treure hier op het forum gemeld en uitgelegd, al vele jaren voordat jij je hier aanmeldde als lid.
Betekent dit dat we hier nu nooit meer over mogen discussiëren? Moet ik eerst alle ooit besproken onderwerpen van het forum helemaal door gaan nemen?
Lanier schreef:Goed, we zijn het er dus over eens dat alles is voorgekomen uit die singulariteit.
Nee dat zijn we niet. Uitleg door mij van het verschil tussen singulariteiten en “niets” wil nog niet zeggen dat ik zelf geloof dat een singulariteit de big bang heeft veroorzaakt. De vraag die je vervolgens aan mij stelt waarom God dan nodig is, is dus overbodig.

Overigens voor de goede orde: astronomen noemen de big bang zelf ook een singulariteit.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Roald schreef:Waarom mag God eeuwig zijn? Waarom mag het universum of energie niet eeuwig zijn?

1. Een eeuwig bestaan van een Persoon impliceert een wil om te bestaan en dat is aannemelijker dan een eeuwig bestaand iets dat geen wil heeft om te bestaan en desondanks toch eeuwig bestaat.

:lol: :lol: :lol:

We schieten al aardig op hier zie ik.

Roald mag van mij de jaarlijkse prijs voor filosofiehansworsterij krijgen.
Roald schreef:Ook ongeloof dient verdedigd te worden.
Begrijp je nog steeds niet dat jij de beste verdediger ervan bent?
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Roald schreef:De big bang theorie heeft ook aangetoond dat het universum een begin had, het wordt dus bevestigd door de wetenschap.
Roald,
Dat is alleen voor jou waar en voor zolang je geen kennis neemt van de wetenschappelijke stand van zaken.
Zie eerdere link naar presentatie Victor Stenger.
R.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

1. Volgens de wet van de thermodynamica is het niet mogelijk om iets uit niets te creëren en overal in het universum geldt deze natuurwet.
Oei, oei, oei Roland...
Onze huidige natuurwetten zijn pas gevormd NA de oerknal. Voor de oerknal was er sprake van een singulariteit, was er geen sprake van ruimte en tijd en waren er geen natuurwetten. Vergelijk aub niet de huidige staat van het heelal met die van de singulariteit.
Je hebt een hoop te melden over de oerknal, alleen weet je er bar weinig vanaf...
Nee dat zijn we niet. Uitleg door mij van het verschil tussen singulariteiten en “niets” wil nog niet zeggen dat ik zelf geloof dat een singulariteit de big bang heeft veroorzaakt. De vraag die je vervolgens aan mij stelt waarom God dan nodig is, is dus overbodig.

Overigens voor de goede orde: astronomen noemen de big bang zelf ook een singulariteit.
Wat jouw uitleg is doet denk ik niet zoveel ter zake want je hebt al meerdere malen de plank misgeslagen.
Als je het over wetenschap hebt dan moet je ook de wetenschappelijke uitleg correct hier plaatsen. Wat je volgens mij wilt zeggen is dat je niet gelooft dat uit die singulariteit het heelal is ontstaan. Kun je dat wetenschappelijk onderbouwen? Of is het een soort gevoel wat je erbij hebt?

Voor de goede orde: Oerknal of Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die op basis van de algemene relativiteitstheorie veronderstelt dat 13,7 miljard jaar geleden het heelal ontstond uit een enorm heet punt (ca. 10^28°C), met een oneindig grote dichtheid, ofwel een singulariteit. Tegelijkertijd met de oerknal zouden ruimte en tijd zijn ontstaan.
Roald
Banned

Bericht door Roald »

lanier schreef:Onze huidige natuurwetten zijn pas gevormd NA de oerknal. Voor de oerknal was er sprake van een singulariteit, was er geen sprake van ruimte en tijd en waren er geen natuurwetten. Vergelijk aub niet de huidige staat van het heelal met die van de singulariteit
Ik heb steeds hetzelfde geschreven, dus dat onze natuurwetten NA de oerknal zijn gevormd. Ik vergelijk NIET de huidige staat van het heelal met die van de singulariteit. In plaats van mijn citaat uit het verband te rukken, had je beter ook het citaat van GetBigFast kunnen citeren waar ik op reageer. Ik zal het hier voor je doen:
GetBigFast schreef:Waarom mag in het universum (ook al klopt deze stelling niet, en is het een foutieve weergave van de bigbang theory door gelovige) niet iets maken uit het niets?
Lees je het goed Lanier? Waarom mag IN het universum niet iets maken uit niets. GetBigFast noemt in een volgende post notabene zelfs het voorbeeld van vacuum, en dat is toch echt een verschijnsel in ons universum. Maar goed, dan mijn reactie er op.
Roald schreef:1. Volgens de wet van de thermodynamica is het niet mogelijk om iets uit niets te creëren en overal in het universum geldt deze natuurwet.
Zo, dat is uit de wereld.
lanier schreef:Wat je volgens mij wilt zeggen is dat je niet gelooft dat uit die singulariteit het heelal is ontstaan. Kun je dat wetenschappelijk onderbouwen? Of is het een soort gevoel wat je erbij hebt?
Nou, ik zou eigenlijk willen weten of jij die singularteit wetenschappelijk kunt onderbouwen. Is een singulariteit, (te weten iets buiten de ons bekende natuurwetten), überhaupt wetenschappelijk te onderbouwen? Ik kan de schepping door God niet wetenschappelijk onderbouwen, dat heb ik al heel erg vaak geschreven. Wel heb ik er inderdaad wel een soort gevoel/intuïtie bij. Ook dat heb ik al heel erg vaak geschreven. Misschien doe je er toch goed aan mijn bijdragen nu eens volledig te lezen en vervolgens nu eens jouw wetenschappelijk bewijs voor de singulariteit dan wel jouw intuïtie voor de singulariteit te beschrijven.
lanier schreef:Voor de goede orde: Oerknal of Big Bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die op basis van de algemene relativiteitstheorie veronderstelt dat 13,7 miljard jaar geleden het heelal ontstond uit een enorm heet punt (ca. 10^28°C), met een oneindig grote dichtheid, ofwel een singulariteit. Tegelijkertijd met de oerknal zouden ruimte en tijd zijn ontstaan.
Dat is mij bekend. Kun je uitleggen hoe een oneindig grote dichtheid toch "iets" dus singulariteit kan zijn? Een oneindige grote dichtheid is in mijn optiek "niets", maar omdat het tegelijk een enorm heet punt is, is dat inderdaad "iets" en dus singulariteit. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar een meer interessantere vraag is, wat is jouw wetenschappelijk bewijs voor dat enorme hete punt? Dus jouw bewijs voor deze singulariteit graag.

Ik hoor het wel...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Roald, lees je eerst eens in over singulariteit en oerknal. Zo moeilijk is het allemaal niet. Ik heb geen quotes van je uit hun verband gerukt. Ik heb je gequote, precies wat jij gemeld hebt, en daar een reactie op gegeven. Je kunt zelf teruglezen wat je verkondigt.
Ik ga echt niet hier een heel verhaal neerpennen over de oerknal. Laat jij maar zien wat je er nu werkelijk van afweet en onderbouw maar waar jouw theorie afwijkt.
Roald
Banned

Bericht door Roald »

lanier schreef:Roald, lees je eerst eens in over singulariteit en oerknal. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Eerst op jullie verzoek een boek over evolutietheorie van Dawkins gelezen, een boek dat geen nieuwe basisinzichten heeft opgeleverd (alleen maar nieuwe details) over de evolutietheorie. En nu weer een boek moeten lezen over oerknal en singulariteiten. Nou nee, bedankt.
lanier schreef:Ik heb geen quotes van je uit hun verband gerukt. Ik heb je gequote, precies wat jij gemeld hebt...
Lanier er is verschil tussen een letterlijke quote uit het verband rukken en een quote niet letterlijk citeren...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Tsja, je laat zien dat je de oerknaltheorie niet snapt. Dan is het niet aan mij om jouw kennis bij te schaven.

Je was duidelijk in je verhaal wat ik volledig heb gequote. Je kunt alleen iets uit zijn verband rukken door niet alles te quoten. Dat heb ik echter wel gedaan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Roald,
Welk boek van Dawkins heb je feitelijk gelezen?
Eerder noemde je wat je had gelezen "het" boek en ik wordt hoe langer hoe nieuwsgieriger.
Roeland
Plaats reactie