Het begin zonder begin?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Re: Het begin zonder begin?

Bericht door Bram Kaandorp »

Roald schreef:We kunnen ons niet voorstellen dat iets kan bestaan zonder dat het door iemand gemaakt is inderdaad. Dat is de menselijke intuïtie/voorstellingsvermogen dat ik reeds heb genoemd. Evenmin is buiten ruimte/tijd of "niets" voor te stellen, en daarom bedachten we de term singulariteit.

God is wel een gevolgtrekking uit waarnemingen. Wij nemen als het ware (niet letterlijk) de oerknal waar en die zin is God een gevolgtrekking uit de waarneming van de oerknal. Voor jou is die gevolgtrekking een singulariteit.
Zelfs al is het niet een gevolgtrekking dat er een singulariteit is, dan nog is het voorbarig om er God in te zien.

Het is hetzelfde als een geroosterd broodje waar iemand de maagd Maria in kan zien.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
siger

Bericht door siger »

Peter van Velzen schreef:Niet zozeer dus een begin zonder begin, maar een verhaal dat begint met een aangetroffen situatie - zoals eigenlijk alle verhalen.
Mooi gezegd.

Wat ik me afvraag: is de recente (?) ontdekking dat de uitdijing van het heelal versnelt niet in tegenspraak met een Big Bang? Kom je wel bij één punt uit als je de film zou terugdraaien, en dus de krimp zou vertragen?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

siger schreef:
Peter van Velzen schreef:Niet zozeer dus een begin zonder begin, maar een verhaal dat begint met een aangetroffen situatie - zoals eigenlijk alle verhalen.
Mooi gezegd.

Wat ik me afvraag: is de recente (?) ontdekking dat de uitdijing van het heelal versnelt niet in tegenspraak met een Big Bang? Kom je wel bij één punt uit als je de film zou terugdraaien, en dus de krimp zou vertragen?
Het bewijst vooralsnog alleen maar dat zelfs de knapste koppen het nog niet begrijpen. Als ik er zelf over nadenk (volgens de oerknal theorie of volgens mijn(=Asimovs) zwarte-gat-heelal theorie, dat maakt niet uit), begint het me na enige tijd altijd te duizelen. Een sterke aanwijzing dat het mijn petje waarschijnlijjk te boven gaat. Er komt altijd wel een situatie waarin ergens de lichtsnelheid genaderd wordt en de tijd dus stil komt te staan. Daar ergens in de buurt, haak ik constant af, omdat het tijd wordt naar bed te gaan.
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een singulariteit is wiskundig inderdaad geldig. Maar hoe is een singulariteit natuurkundig voor te stellen (of geldig), terwijl deze singulariteit niet onder natuurwetten valt. Bewijs voor deze claim graag. Ik maak niet de fout iets (singulariteit) te willen benoemen volgens de huidige wetten. Atheïsten maken de fout Iemand (God) te willen benoemen volgens de huidige wetten. En ik geef jullie nu een koekje van eigen deeg.
Wiskunde kun je uitstekend toepassen binnen de natuurkunde, wat is je probleem dan? Moet ik nu weer beginnen over dat ruimte en tijd niet bestond? Je gebruikt alleen je God om iets te willen verklaren wat je niet snapt...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Roald schreef:Atheïsten maken de fout Iemand (God) te willen benoemen volgens de huidige wetten. En ik geef jullie nu een koekje van eigen deeg.
<knip>
Rekenen met oneindigheden leidt bijvoorbeeld tot wiskundige singulariteiten. De reactie op Peter van Velzen volgt wat dit betreft nog.
Het begint op te vallen. Al twee keer heb je mijn naam genoemd in reacties op anderen, maar reageren op mij schijnt je moeilijk af te gaan. Ondertussen slaak je weer een loze kreet over atheisten zonder hem te onderbouwen.
Ik wil graag iemand benoemen, wetten of niet; Jou noem ik bijvoorbeeld "Roald de man die dacht dat er een schepper was", maar God wil ik niet benoemen, dat laat ik graag aan jou over. Benoem God zoals je wilt. Ik verwacht echter, dat als je een manier van benoemen van God kiest, die de theorie dat God niet bestaat falcificeert, dat je dan zelf niet meer in die God gelooft. Je ziet; Ik doe - wat God betreft - niet aan geloven, maar aan falcificeerbare theoriën. Uiteraard zal een herhaalbare waarneming van God onder controleerbare omstandigheden de theorie ook falcificeren. Maar ik vrees dat gelovigen het niet zo van herhaalbare waarnemingen onder controleerbare omstandigheden moeten hebben. Vandaar dat ik je graag de kans geef God zodanig te benoemen, dat hij ook bestaat, als hij niet wordt waargenomen. Me dunkt een kans bij uitstek!

Capto tempus
Ik wens u alle goeds
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

tja dus moet Roald weer aan het huiswerk hahaha ,sorry Peter daar zal hij dus niet in slagen

zoals ik het pas gelezen heb klinkt het dat God in alles wat leeft is en rondom ons,maaaarrrrr dat zal ik wel weer helemaal fout hebben
gelovigen zullen ongelovigen nooit kunnen overtuigen van het bestaan van een God puur omdat je God niet kan zien ,maar andersom is het ook zo dat ongelovigen de gelovigen niet kan overtuigen dat God niet bestaat
het is gewoon een eeuwig durende ja/nee discussie met tal van argumenten en tegenargumenten
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Roald schreef:
GetBigFast schreef:Ooit gehoord van the Flying Spaghetti Monster?
Uiteraard. Jij en ik kunnen niet bewijzen dat het vliegende spaghetti monster niet bestaat. Ja, ja, slaapverwerkkend en oude koek, nogmaals. Dit soort drogredeneringen van atheïsten heb ik al lang genoeg moeten aanhoren.
Dat is geen drogreden.
Als jij in één god gelooft, geloof je niet in andere goden.
Je bent voor wat die andere goden betreft dan dus atheïst, in zekere zin.
Waarom geloof je niet in die andere goden?

Kan je dat op een rationele wijze onderbouwen?
Als zo een vraag een drogreden is, waarom stel je een gelijkwaardige vraag dan aan een atheïst?
Of zijn soms er twee standaarden aangaande drogredeneringen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Roald schreef:Waarom is jouw singulariteit "logischer" dan mijn God?
Omdat het simpeler is.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Fjedka schreef:
Roald schreef:Waarom is jouw singulariteit "logischer" dan mijn God?
Omdat het simpeler is.
Kijk, het is natuurlijk een feit dat, als je maar ver genoeg terug gaat en maar dicht genoeg bij de "singulariteit" komt, onze onderbouwde kennis geleidelijk oplost. Er komt gewoon een punt voorbij hetwelke we niets zinnigs meer kunnen zeggen, of waar de speculaties zo speculatief worden dat het eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Misschien raken we daar zelfs nooit overheen.

Ik zie dan ook wel wat Roald bedoelt. Meer zelfs: ik kan hem zelfs in zekere mate volgen wanneer hij het gevoel heeft dat bepaalde "atheïsten" op dat vlak soms een misplaatst superioriteitsgevoel tonen. Met name wanneer men de termen "Big Bang" en "singulariteit" enkel maar als een konijn uit de hoed tovert, zonder achterliggend besef van of appreciatie voor de ontdekkingstocht die tot de hypotheses geleid heeft, en voor de onzekerheden die er nog openliggen. Wanneer men er op die manier mee omgaat, is men in feite weinig meer dan het spiegelbeeld van een dogmatisch religieus persoon.

Zelf denk ik bij dingen als de "Big Bang" en "singulariteit" altijd in termen van "Met wat we tot nu toe hebben kunnen vaststellen en theoretisch kunnen beredeneren, lijkt het er sterk op dat...". Sommige puzzelstukjes (achtergrondstraling, nucleosynthese, de expansie) vallen prachtig in elkaar en leveren zeer bevredigende antwoorden. Andere (inflatie?) ontspringen nauwelijks het niveau van ad-hoc speculatie. Dat is geen oneer, en het is ook geen knagend probleem: het is het beste wat we hebben, en zodoende stellen we ons daar tevreden mee in plaats van onszelf misplaatste pseudo-zekerheden voor te spiegelen. Iets NIET-weten, en beseffen in welke mate je niet-weet, is veel beter dan het aanvaarden, vanwege een ongemakkelijk gevoel bij die onzekerheid, van een antwoord dat op twijfelachtige bewijzen steunt of waar je niets mee bent. Je moet gewoon appreciëren dat de zoektocht naar dat ultieme (en misschien onbereikbare) antwoord op zichzelf vruchtbare grond vormt voor allerlei inzichten. De reis is in dit geval belangrijker dan het bereiken van de bestemming.

We weten dus absoluut niet zeker dat er zoiets als een "singulariteit" was. We kunnen het ons ook niet vóórstellen, wat dat dan wel zou betekenen. Een situatie waarin geen "tijd" bestaat. Een heelal dat zich "nergens" in bevindt. Wie denkt dat hij dat kan vatten, zit aan de drugs! Maar: enerzijds is het op dit moment wél de méést logische gevolgtrekking uit alle gegevens en theoretische kennis die we hebben. Het is een volslagen onbegrijpelijk idee, maar tegelijk ook het minst speculatieve dat we ons kunnen vormen. En: dat het gevoelsmatig (zonder nauwelijks te ontcijferen wiskunde) volslagen onvatbaar is, is een zwak argument om het af te wijzen. Er is geen enkele zinnige reden om aan te nemen dat het antwoord op het ontstaan van het universum een vanzelfsprekende, hapklare brok zou moeten zijn voor onze homo sapiens hersentjes.

Kortom: het antwoord "Big Bang Singulariteit" is wel degelijk kwalitatief "beter" dan het antwoord "God", zolang men beseft waar en wanneer men nederigheid moet tonen, en zolang men de onderbouwing steeds voor ogen houdt.
a.r.

Bericht door a.r. »

Kortom, waarover men niet spreken kan, moet men zwijgen! Wittgenstein
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik zie dan ook wel wat Roald bedoelt. Meer zelfs: ik kan hem zelfs in zekere mate volgen wanneer hij het gevoel heeft dat bepaalde "atheïsten" op dat vlak soms een misplaatst superioriteitsgevoel tonen. Met name wanneer men de termen "Big Bang" en "singulariteit" enkel maar als een konijn uit de hoed tovert, zonder achterliggend besef van of appreciatie voor de ontdekkingstocht die tot de hypotheses geleid heeft, en voor de onzekerheden die er nog openliggen. Wanneer men er op die manier mee omgaat, is men in feite weinig meer dan het spiegelbeeld van een dogmatisch religieus persoon.
Ik wil dit toch wat nuanceren. We spreken veelvuldig over de wiskundige natuurkunde. Ook Einstein's relativiteitstheorie valt daaronder. Bijv. Volgens Einstein werd licht afgebogen door zwaartekracht, alleen kon hij dit niet direct aantonen. Pas een paar jaar na het publiceren van zijn theorie werd inderdaad dit fenomeen aangetoond. Helaas is het niet zo eenvoudig, misschien zelfs onmogelijk, om iets te kunnen zeggen over de singulariteit waaruit het heelal ontstond. Toch zijn er sterke aanwijzingen voor zoals de kosmische achtergrondstraling, het uitdijen van het heelal en de grote hoeveelheid waterstof en helium die duiden op een heelal die ooit zeer compact en heet was. Middels terugrekenen (en laten we eerlijk zijn; mensen zoals Hawking, Penrose en 't Hooft zijn genieën) kom je op een gegeven moment bij een theoretische singulariteit uit. Ook bij zwarte gaten kent men de term centrale singulariteit en tegenwoordig is er ook sprake van een naakte singulariteit. Allemaal theoretisch, dat klopt. Maar als er daadwerkelijk zoiets bestaat als een centrale singulariteit en naakte singulariteit in ons heelal, dan zie ik het probleem niet dat het heelal zelf is ontstaan uit een singulariteit. Het wil niet zeggen dat er geen haken en ogen zitten aan allerlei theorieën over de oerknal, maar zoals je zegt is het wel degelijk kwalitatief beter dan het antwoord God.
Ook zaken zoals antimaterie waar eerder 'lacherig' over werd gedaan wordt tegenwoordig steeds serieuzer genomen. Zie: http://www.nu.nl/wetenschap/2584494/aar ... terie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook dat er mogelijk andere heelallen zijn wordt steeds serieuzer genomen: http://www.nu.nl/wetenschap/2581643/bes ... nbaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

lanier schreef:
Ik wil dit toch wat nuanceren.
Om te verduidelijken: ik had het dus niet zozeer over de theoriën op zich, maar over de manier van aanbrengen wanneer iemand met "alleen God kan toch de wereld geschapen hebben" afkomt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De manier van aanbrengen kan ook een reactie zijn op hoe iemand reageert op de oerknaltheorie. Vaak heeft men al een eigen mening (niet wetenschappelijk onderbouwt) en reageert laconiek alsof het hier gaat om een theorie die nergens op gebaseerd is. Je kunt moeilijk aankomen met wiskundige formules omdat men die toch meestal niet snapt.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

lanier schreef:De manier van aanbrengen kan ook een reactie zijn op hoe iemand reageert op de oerknaltheorie. Vaak heeft men al een eigen mening (niet wetenschappelijk onderbouwt) en reageert laconiek alsof het hier gaat om een theorie die nergens op gebaseerd is. Je kunt moeilijk aankomen met wiskundige formules omdat men die toch meestal niet snapt.
Alles begint bij "het goede voorbeeld geven", lanier :wink:

Natuurlijk is dat louter theoretisch, en loopt iederéén al eens tegen de bomen op. :lol:
Roald
Banned

Bericht door Roald »

lanier schreef:Wiskunde kun je uitstekend toepassen binnen de natuurkunde, wat is je probleem dan? Moet ik nu weer beginnen over dat ruimte en tijd niet bestond? Je gebruikt alleen je God om iets te willen verklaren wat je niet snapt...
Definitie A singulariteit
Volgens velen is het bestaan van het universum met een oerknal begonnen. Alle materie, energie, ruimte en tijd zouden in één punt met oneindig hoge temperatuur en dichtheid geconcentreerd zijn geweest. In tegenstelling tot wat Lanier beweert wordt dit oneindige kleine punt zelf vaak de singulariteit genoemd. MNb refereert terecht aan deze definitie als optie. Laat ik het voor het gemak definitie A noemen van singulariteit. In welgeteld 1 bericht heb ik definitie A van singulariteit benoemd als een gehanteerde optie binnen het wetenschappelijk spectrum.

Definitie B singulariteit
Lanier noemt de singulariteit de toestand voor dit oneindig dichte punt. Dat is in feite het iets (singulariteit) dat er voor dat oneindig dichte punt altijd was, en het iets (singulariteit) dat dat oneindig dichte punt heeft veroorzaakt en het iets (singulariteit) dat heeft veroorzaakt dat dat oneindig dichte punt is gaan uitdijen. Laat ik dat definitie B van singulariteit noemen. In elke ander bericht waar ik de term singulariteit gebruikte heb ik het als definitie B gehanteerd, te weten iets (universum) uit iets (singulariteit) dat er altijd was. Maar of je nu definitie A of definitie B gebruikt, beide zijn relevant voor het punt dat ik maak. Definitie A is eigenlijk het niets-atheïsme, definitie B is het iets-atheïsme.

Iets-atheïsme zonder singulariteit (variant 1a)
De theoloog en filosoof Thomas van Aquino, hij leefde in de 13e eeuw toen er nog geen big bang theorie was, verdedigde het Godsbestaan o.a. aan de hand van een eeuwig bestaand universum. Ik heb eerder geschreven dat een oneindige universum/ruimte/tijd best lastig is, bijvoorbeeld bij een oneindig verleden zou het heden nooit aangebroken kunnen zijn, etc. Nogmaals, oneindigheid maar ook eindigheid zijn beide lastige begrippen voor het menselijke verstand. Enfin, naar de mening van Thomas van Aquino zou het Godsbewijs veel te gemakkelijk worden als aangetoond zou zijn dat het universum een begin heeft! Sinds de theorie van de oerknal nemen we aan dat het universum een begin had. Er zijn in deze tijd nog steeds enkele iets-atheïsten die er van uit gaan dat het universum er altijd al was (1a), hoewel ze zeer schaars zijn. Ik heb betoogd dat Iemand die er altijd was geloofwaardiger is dan een iets (of het nu 1a universum is of 1b singulariteit) dat er altijd was. Er zijn trouwens iets-atheïsten die in een altoosdurend universum (1a) geloven met behoud van de oerknaltheorie, zij geloven in een voortdurende cyclus van big bangs, een voortdurend inkrimpend en uitdijend heelal, maar dat terzijde.

Niets-atheïsme als gevolg van de big bang theorie (2)
Tevens heb ik betoogd dat het niets-atheïsme (iets/iemand dat/die er niet altijd was) absurd is. Want simpel gezegd komt het er op neer dat het absurd is te geloven dat het een universum een begin had zonder een oorzaak. In de eerste plaats is dat intuïtief erg raar. Dat komt vanwege het volgende. Uit een “begin” volgt “tijd”, en tijd is 1 van de 2 aspecten binnen ons universum van ruimte en tijd. De wet van de thermodynamica (wet tot behoud van energie) die geldt in ons universum van ruimte en tijd, en daarmee dus ook geldt bij “begin”, leert dat materie of energie nooit verloren gaat of vanzelf kan ontstaan. Dat betekent dus dat als materie (universum) een begin (oerknal) heeft, dit niet vanzelf kan zijn ontstaan en aldus een oorzaak moet hebben. De niets-atheïst kan alleen redeneren vanuit de wet van de thermodynamica: voor de oerknal bestond er namelijk geen situatie buiten ruimte/tijd, dus ook geen situatie met of zonder de wet van de thermodynamica, er was alleen een begin van het universum en daarvoor was er geen situatie maar “niets”. En daarom is een universum uit “niets” dus een rariteit. Daarnaast is “niets” dus filosofisch onhoudbaar heb ik betoogd. Dat ga ik niet herhalen.
Moet je voorstellen: “iets” (universum) ontstaat uit het filosofisch onhoudbare “niets” en tegelijk met het ontstaan van dat “iets” (universum) is een wet ontstaan die zegt dat binnen dat “iets” (universum) het niet mogelijk is dat “iets” uit “niets” kan ontstaan, dat is de wet van de thermodynamica.

Iets-atheïsme met singulariteit (variant 1b)
Daarom redeneert de iets-atheïst Lanier als volgt: iets (universum) uit iets (singulariteit). Echter tegelijk betoogd de iets-atheïst Lanier dat binnen deze singulariteit (dus buiten ruimte/tijd) de wet van de thermodynamica niet geldt, terwijl juist deze wet de aanleiding is voor Lanier om te geloven in de singulariteit (immers “iets” uit “niets” is onmogelijk).

Iets uit niets is alleen mogelijk als een wonder door God, wij kunnen het onmogelijk begrijpen. Maar buiten God is iets uit niets volstrekt ongeloofwaardig, en buiten God is een singulariteit zonder de wet van de thermodynamica ook volstrekt ongeloofwaardig. Sterker: als je de wet van de thermodynamica uitsluit, dan heb je die hele singulariteit dus niet meer nodig als oorzaak voor het begin van het universum! De iets-atheïst Lanier komt uiteindelijk zo weer terecht bij het niets-atheïsme, het geloof in het absurde filosofisch onhoudbare niets.

Intuïtie
Naast het feit dat “niets” filosofisch onhoudbaar is, is de wet van de thermodynamica meer dan een natuurkundige wet. Intuïtief voelen wij mensen deze wet aan. Als benzine bijvoorbeeld verbrand dan weten we intuïtief dat deze benzine binnen het gesloten systeem van het universum niet in het niets kan verdwijnen, of als regent dan weten we intuïtief dat die regen niet uit het niets kan zijn ontstaan. In beide gevallen zou dat magie zijn! Zelfs als kind had ik deze conclusie al getrokken, terwijl ik nog nooit van de wet van de thermodynamica had gehoord. Dus dat het universum uit niets is ontstaan zonder oorzaak (of uit een singulariteit waar de wet van de thermodynamica niet geldt) is magie. Waarom geloven atheïsten in magie? Waarom geloven zij dat het konijn uit de hoed echte magie is?

Iets-atheïsme met singulariteit (variant 1b)
Lanier, geloof dan tenminste in een singulariteit waar de wet van de thermodynamica WEL geldt.

Enfin, dus het ontstaan van het universum moet een oorzaak hebben, daar kunnen we het beide over eens zijn. En dat zo’n singulariteit of God zonder oorzaak mag zijn (en het universum niet), is omdat God of singulariteit buiten ruimte/tijd staan, want een bestaan zonder tijd heeft geen oorzaak meer nodig. Ik heb reeds betoogd dat God geloofwaardiger is dan deze singulariteit (of het nu met of zonder de thermodynamica is doet hier niet terzake). Ik kan God niet bewijzen, maar jij, Lanier, kan jouw singulariteit niet bewijzen. Hoe zou je iets buiten ruimte en tijd kunnen bewijzen? Leg bij mij dan ook niet zulke bewijslast neer voor God (en die boodschap geldt voor alle atheïsten) .

De discussietactiek van Lanier jegens mij bestaat hier in dat hij mijn consequent beticht van een onjuist begrip van de oerknal, en een onjuist begrip van singulariteit, terwijl hij dat niet staaft met feiten. Alleen maar een uitleg van details van de oerknaltheorie waaruit niet blijkt dat ik een verkeerd basisbegrip heb van de wetenschappelijke stand van zaken ten aanzien van de big bang. Hetzelfde geldt trouwens ook voor mijn basisbegrip van de evolutietheorie toen ik boeken moest lezen van Heeck en Jim (en ook heb gelezen) die alleen maar meer details vermelden. De evolutietheorie zegt ook helemaal niets over het al dan niet bestaan van God. Zo zijn er christenen die in theïstische evolutie geloven bijvoorbeeld.
En daarom ga ik dus ook niet meer boeken lezen over de oerknal, zoals Lanier wenst. Eerst dient hij nu op mijn vraag in te gaan en aan te tonen waar ik de theorie van de oerknal verkeerd begrijp. Als dat is aangetoond, dan zal ik er een boek over gaan lezen.
Laatst gewijzigd door Roald op 11 aug 2011 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
I was already on pole, then by half a second and then one second and I just kept going. It was like I was in a tunnel. Not only the tunnel under the hotel but the whole circuit was a tunnel. I was just going and going, more and more and more and more.
Plaats reactie