De ondergang van het atheïsme

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Maestro schreef:Overigens zag ik dit boek van McGrath ook onlangs in de boekhandel liggen, en eigenlijk vond ik het weer dieptreurig: er liggen stápels van dat soort boeken, Jezus-verheerlijkers, God-aanbevelaars, godsdienst-opwekkendelaars, kortom: daarvoor zijn kopers zat, denk ik. Maar een béétje atheïstisch boek, of eigenlijk alleen een béétje kritisch boek, daar moet je met een lampje naar zoeken.....!
Groet!
Maestro
Kortom....je onderschrijft de conclusie van McGrath? :wink:
Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat al die atheistische/ kritische boeken de winkel uit vliegen en de rest blijft liggen. :mrgreen:

Zelf ben ik nog in dit boek bezig en met het mooie weer schiet het niet hard op. :oops:
Ik volg het draadje iig met belangstelling.
Bedankt, Tsjok, voor je info.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Achnaton schreef:Precies dit bedoelde ik ook eigenlijk cymric, iemand oppert Theisme (stelling) stelt deze stelling voor en vind de eerste Atheist (5 minuten later) en dus daarvoor was er geen Atheisme daar er geen Theisme was, eigenlijk zien we het precies hetzelfde wat mij betreft had er nooit geen atheisme hoeven zijn(hoop dat je me nu wel begrijpt). :wink:
Ach so. Ja, dan begrijpen we elkaar.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

....eigenlijk alleen een béétje kritisch boek, daar moet je met een lampje naar zoeken.....!
Welnee :zelfs in het "godsdienst" en "filosofie" rayon bij de Fnac (en zelf bj de Slegte uitverkoop )vindt je P.Boyer, Onfray , bertrand Russell, Dawkins ,Dennett, Vermeersch (die laatste wordt op zijn oude dag nu ook al allergisch als hij het woord godsdienst nog maar meent te horen ... ) etc .... in de franse boekhandels in Brussel is dat nog veel "erger " .....
en de bijdragen van die vermelde schrijvers handelen allemaal over wetenschappelijke en epistemologische onderwerpen /persoonlijke essays en onderzoeken (die eventueel hun vermeend "ware " maar persoonlijke atheisme-variant ondersteunen ....)

Blijkbaar zijn het maar alleen de" godsdienstigen die over godsdienst "moeten zagen ....
( de evangeliserende atheisten eventjes daargelaten ) Dat is niet verwonderlijk want als je geen enkel materieel bewijsstuk noch plausibel bewijs hebt voor het bestaan of niet bestaan van je onderwerp , MOET je er wel op hopen dat uitsluitend woordsalades, rethorische hoogstandjes, beroep op wensdenken,onvoorwaardelijk vertrouwen en zelfbedrog-proza enig soelaas kunen brengen ...

De boeken die het best verkopen zijn trouwens kookboeken vol met glim-fotos van met haarlak en make-up opgetutte taarten en andere ( meestal ook nog exotische )etenswaren... te vinden in dat andere speciale wellness- en humane huis- tuin en keuken - wetenschappen rayon ....
( tja 't is moeilijk onder die troep ook een vegetariers -kookboek te vinden zonder een lampje te gebruiken ) .... de soep wordt echter nooit zo heet geeten als ze wordt opgediend....Laat staan dat de lezers van die boeken in staat zijn zelf een ei te koken ... of zelfstandig een godsdienstje te bakken ....
Bedankt, Tsjok, voor je info.
Graag gedaan ;
of beter nog dat uw G-d voortaan zelf eens zijn berichtjes schrijft op dit forum ...
het kan zelfs onder een "heilige "schuilnaam .... :wink:
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 06 mei 2006 23:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Cathy schreef: Kortom....je onderschrijft de conclusie van McGrath? :wink:
Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat al die atheistische/ kritische boeken de winkel uit vliegen en de rest blijft liggen. .
Alle boeken waar geen godsbeeld in voorkomt, die kun je in principe atheistisch noemen. Dus de bibliotheken, boekhandels etc. Liggen stampvol atheistische lectuur.

Dat er dagelijks theistische pulp op de markt komt. Met voor de honderdduizendste keer een uitgemolken onderwerp ligt denk ik aan het publiek. Men is verslaafd geraakt en heeft dagelijks reli-dope nodig. Probeer het eens een jaartje zonder religie. Kijk eens of je last krijgt van ontwenningsverschijnselen.

Groeten,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maestro
Forum fan

Bericht door Maestro »

Tsjok45 schreef:Welnee :zelfs in het "godsdienst" en "filosofie" rayon bij de Fnac (en zelf bj de Slegte uitverkoop )vindt je P.Boyer, Onfray , bertrand Russell, Dawkins ,Dennett, Vermeersch (die laatste wordt op zijn oude dag nu ook al allergisch als hij het woord godsdienst nog maar meent te horen ... ) etc .... in de franse boekhandels in Brussel is dat nog veel "erger " .....
Tsja, daar kom ik dus te weinig, of liever: vrijwel nooit. Ik moet me behelpen met mijn twee boekhandels hier in de stad, en dan tel ik de evangelische en de Bruna en de stationskiosk voor 't gemak maar even niet mee...
In deze twee gerennomeerde boekhandels kom ik dus vijwel nooit kritische/atheïstische litreratuur tegen. Mij exemplaren van die boeken (zoals bv. Onfray) haal ik via internet binnen, of tijdens één van mijn weinige uitstapjes naar andere steden...
Ik bedoel maar: ik moet er dus een hoop moeite voor doen om iets anders te vinden dan theïstische werkjes....
Bén ik een keer in Utrecht of Amsterdam, ja dan koop ik gelijk een winkel leeg...
Cathy schreef:Kortom....je onderschrijft de conclusie van McGrath?
Kan ik niet zeggen, ik heb het niet gelezen, en ik ga dat voorlopig ook niet doen: ik heb nog heel veel literatuur liggen die ik belangwekkender vind, zo op het eerste gezicht, en meer "scholend" t.o.v. wat ik wil weten... Zijn meer de oudjes, zeg maar: Feuerbach, D'Holbach, Constandse, etc. Ik wil eerst meer "scholing" in atheisme en vrijdenkerij, voor ik weer aan andere dingen begin.

Groet!
Maestro
All religions are easily combated, but with difficulty extirpated (D'Holbach)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tsjok45 schreef:Welnee :zelfs in het "godsdienst" en "filosofie" rayon bij de Fnac (en zelf bj de Slegte uitverkoop )vindt je P.Boyer, Onfray , bertrand Russell, Dawkins ,Dennett, Vermeersch
Inderdaad. Onfray; in zeer korte tijd 500.000 exemplaren verkocht.
Bertrand Russell; nieuwe uitgave van 'De geschiedenis van de westerse filosofie' 23e druk!
Dawkins; Alles wat Dawkins schrijft wordt een bestseller.
Ongeloof is groter dan ooit, maar ook al was dat niet zo, dan is het nog altijd zo dat het argument van het grote aantal, niets zegt over het waarheidsgehalte van iets. Al zou niemand de boeken van Russell meer lezen, de veronderstelling dat Jezus over water kon lopen, ontbindende stoffelijk overschotten tot leven kon wekken en op een wolk naar de hemel kon vliegen, wordt er niet geloofwaardiger om.

Een vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Tsjok45 schreef:... of beter nog dat uw G-d voortaan zelf eens zijn berichtjes schrijft op dit forum ...
het kan zelfs onder een "heilige "schuilnaam .... :wink:
Ik zal het Hem voorleggen :)
Mijn vrouwelijke nieuwsgierigheid kan het nu niet nalaten om te vragen: waar zou je het met Hem over willen hebben?
tjeerdo schreef:Dat er dagelijks theistische pulp op de markt komt. Met voor de honderdduizendste keer een uitgemolken onderwerp ligt denk ik aan het publiek. Men is verslaafd geraakt en heeft dagelijks reli-dope nodig.
Desalnietemin zou de conclusie van McGrath dan kunnen kloppen. Toch? Dat het gros van het publiek op zoek is naar......laten we het, lekker vaag, spiritualiteit noemen.
En dan heb ik het, net als Devious, niet over het waarheidsgehalte. Maar puur over het verschijnsel.
Probeer het eens een jaartje zonder religie. Kijk eens of je last krijgt van ontwenningsverschijnselen.
Zonder religie zou het wel gaan, zonder geloof niet :wink:
Chesterton
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Mijn vrouwelijke nieuwsgierigheid kan het nu niet nalaten om te vragen: waar zou je het met Hem over willen hebben?
Bijvoorbeeld .... euh
Waarom zoveel vrouwen zo zot zijn van HEM ...... :roll:
Ik zal het Hem voorleggen
Jeetje !....Zie je HEM binnenkort.in de eeuwige elyzeese jachtvelden ?
Tijdens een of andere spirituele séance of opjut meditatie of opium-schuiverij of centrifugerende evenwicht vestorende derwisj dans, of in de zweethut van een apache sjamaan ?
Kun je HEM dan eens interviewen voor de joepie of zo ? :lol:
Ni dieu , Ni maitre
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Tsjok45 schreef: Waarom zoveel vrouwen zo zot zijn van HEM ...... :roll:
Daar kan ik als vrouw misschien beter een antwoord op geven?
Wel....ik geloof dat Hij de ultieme kracht, wijsheid en liefde heeft vormgeven.
Kun je HEM dan eens interviewen voor de joepie of zo ? :lol:
Heeft ene Neal Donald Walsch Hem al niet eens geinterviewd? :)
Chesterton
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Wel....ik geloof dat Hij de ultieme kracht, wijsheid en liefde heeft vormgeven.
Het onzichtbare maar fel begeerde eeuwige en bovennatuurlijk alpha mannetje ,( papa ? ) dus ...
of
veeleer zijn bloederige passie-zoontje ten behoeve van de sado-masoch(r)isten ?
Afbeelding

Er is voor elk wat wils ?
zo ook ....
ene Neal Donald Walsch
ja ,
is dat niet die moderne broodschrijver en mannelijke " re-incarnatie " van de heilige Theresa van Avilla ?
Wel ,er bestaat al een draadje over deze schrijver
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ght=walsch

Even ter verduidelijking , dit tussendoortje :
Volgens mijn ingewonnen informaties ( en eigen evaluatie ervan ) op diverse fora en sites , is Wals een enigzins gestoorde(?)zweverige amerikaanse new -age guru , egotripper/navelstaarder en "ervaringsdeskundige in de visionaire openbaringsmeditatie en duiding "
( = ik heb walsh NIET gelezen -->.......Ik ben NOOIT geinteresseerd om mijn geld uit te geven aan interpreterende werkjes die verslag doen van een neurologische aandoening , van" binnen uit " ....)

Walsh schijnt zelfs hetzelfde morosofe denkbeeld te promoten als Harriechristus ...volgens Doctor Who ( zie boven reeds vermeld draadje op freethinkers)

Doctor Who over Waslh :
(Knip) .........In de 'Met God'-serie boeken, zei God tegen me (en ik maak hier een vrije overzetting), "denk aan de kleinste cel in jouw lichaam. Bekijk het nu onder de krachtigste microscoop. Wat denk je te zullen zien?"

Het antwoord is, een klein, miniem universum dat erg veel lijkt op het Universum dat zichzelf aan ons openbaart als je om je heen kijkt.
Toen ik daarover nadacht, zei ik tegen mezelf, "zou het niet ongelooflijk zijn als, op een van die willekeurige, in een van die draaiende elementen waaruit de atomen en moleculen van mijn lichaam zijn opgemaakt, er een hele wereld met levende wezens was, net als de onze, alleen in miniatuurvorm?"
Dat is toch een ernstig( en bekend ) symptoom ? of niet ?

Onderstaand fragment( donkerrrood ) ____ uit een recente discussie op http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic. ... highlight=
___geeft goed weer wat ik mystieke ( waaronder Walsh-achtige )types noem
antiscience /Quote:
Het wezen van iedere religie is persoonlijke-ervaring-van-binnenuit.
= mystiek = zgn. psychotische ervaring.

antwoord : els Beheerder
Dit lijkt toch wel op wat ik zei?
....Een psychotische ervaring, dat lijkt veel op zo'n storing in de hersens die een geconcretiseerd visioen opwekt, die vervolgens religieus wordt geinterpreteerd. (?)
***********************************************************************************************************

ACH WAT

Geef me maar de onversneden Heere zelf
(The Straight Boos ! : zonder de diverse new- age -watertjes als mogelijke chasers ):
Graag : Zijn Heilige telefoon of Gezegende e-mail maar ... ik zou ZIJNE ALMACHTIGHED zelf wel eens willen interviewen .....
Kan jij een eerbiedwaaardige audientie of een gewetensvolle seance organiseren ?

Of beter nog ( zoals toch reeds voorgelegd ? en
nogmaals ter herinnering ; )
Nodig Hem eens uit om mee te komen discusieeren/kletsen op freethinkers
Waaromis er geen enkel teken van leven ,tot dusverre ? .
Ben jij het vergeten Hem te vragen of is er niemand thuis ?

Ochheere mijn schaapke , toch :wink:
Ni dieu , Ni maitre
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

Tsjok45 schreef: Het is dan ook op deze grond dat artsen bepaalde chirurgische of medicamenteuze behandelingen toepassen op hersenproblemen, die van grote invloed zijn
op iemands ervaringen, cognitieve processen en persoonlijkheid.
Je kunt dit een gelovig uitgangspûnt noemen, maar het is wel een opvatting waar gigantisch veel empirisch bewijsmateriaal voor is en van waaruit
dagelijks wereldwijd heel veel succesvolle behandelingen gegeven worden.
Het dualisme, de opvatting dat lichaam en geest/ziel gescheiden zijn, is echt niet meer houdbaar in het licht van de moderne neurowetenschappen,
hoe graag sommige mensen dat ook zouden willen.[/b]
He, dat heb je van mij. :wink:
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

He, dat heb je van mij.
*Juist
*Ik ben een van je trouwste lezers en ik verzamel (of steel ) zowat overal allerlei interessante uitspraken ...zeker waneer ze in mijn kraam te pas kunnen komen ....
*Ik ben overigens van mening :
Alles wat op het internet verschijnt is vrij ...
Indien dat niet zo is gewild door de auteur , dan moet ie zich maar onthouden om iets op het net te plaatsen ....
* Ik zal wel in het vervcolg proberen de url te geven van de quote... (voor zover ik die nog heb)of toch minstens de auteur te vermelden ( in een voetnoot ) :oops: :oops: :oops:

mvg
De opportunistische aap
tsjok
Ni dieu , Ni maitre
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

Tsjok45 schreef:
He, dat heb je van mij.
*Juist
*Ik ben een van je trouwste lezers en ik verzamel (of steel ) zowat overal allerlei interessante uitspraken ...zeker waneer ze in mijn kraam te pas kunnen komen ....
*Ik ben overigens van mening :
Alles wat op het internet verschijnt is vrij ...
Indien dat niet zo is gewild door de auteur , dan moet ie zich maar onthouden om iets op het net te plaatsen ....
* Ik zal wel in het vervcolg proberen de url te geven van de quote... (voor zover ik die nog heb)of toch minstens de auteur te vermelden ( in een voetnoot ) :oops: :oops: :oops:

mvg
De opportunistische aap
tsjok
Haha, je mag alles van mij vespreiden hoor :). Ik zou het alleen wel op prijs stellen als je mijn naam (of een link) zou vermelden.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ga ik dus in het vervolg ook proberen doen
Ni dieu , Ni maitre
Plaats reactie