Dus heb je geen vrije keuze, zoals ik beargumenteerde. Jij was pro-vrije keuze, dank je wel voor het in handen geven van een argument tegen vrije keuze.
Volgens mij praten we bij elkaar langs, waar meen jij opgevangen te hebben dat ik pro-vrije keuze ben?
Maar als jij ook niet in de vrije wil gelooft; hoe kan je dan van mening zijn dat wij wel verantwoordelijk zijn voor onze daden?
Hoe kun je verantwoordelijk zijn voor hetgeen waar je geen enkele controle over hebt?
M.i. kunnen we alleen verantwoordelijk gehouden worden voor onze daden.
Verder kan ik het weinig worden met je stelling dat een tekort aan leerervaring schuld is.
Schuld heeft te maken met het idee dat wanneer iemand een ander wat kost degeen wat terug te betalen heeft.
Dit terugbetalen heeft niet als doel iemand een leerervaring te geven, het komt voort uit een gevoel van rechtvaardigheid.
De Koerd die zijn zusje verantwoordelijk houdt voor het onteren van zijn familie laat haar de schuld betalen door haar leven te ontnemen.
Wat voor leerervaring moet zij daar uit trekken?
Als ik op de pof een biertje haal bij het cafe om de hoek, dan mag ik dit later terugbetalen.
Wat voor leerervaring moet ik daar uit halen?
Een gevangenisstraf is ook gebaseert op dit gevoel van rechtvaardigheid, het dient op de eerste plaats als genoegdoening voor de benadeelden.
Mooie bijeenkomstigheid is dat de maatschappij tijdelijk even verlicht is van een crimineel persoon, het een leerervaring
kan bieden en het een preventieve werking heeft.
Er is dus geen schuld nodig om mensen in een gevangenis te plaatsen, het is ook functioneel wanneer de genoegdoening voor de benadeelden weg zou vallen wanneer zou zich ontdaan zouden hebben van een illusie als schuld.