Sararje schreef:Meastro: Zo´n systeem is in feite wat men in de Sovjet Unie heeft gedaan. Als je dacht dat het daar milieuvriendelijk er aan toe ging, zou ik maar eens aan een goede rus gaan vragen wat de fabricageomstandigheden waren. Qua milieuvervuiling kan het westen daar nog een puntje aan zuigen.
Ik denk helemaal niet dat het daar milieuvriendelijk aan toe ging....! Ik ben ooit es in de DDR geweest, en ik kan, als ik mijn best een beetje doe, de bruinkool nu nóg ruiken. De landschappelijk afbraak van bv. die bruinkoolmijnen was ook vreselijk.
Maar dat is 't punt niet, hier. Ik stelde alleen tegenover bad_religion, die opmerkte dat de plan-economie niet zo'n beste invloed had op milieu etc., dat de huidige zgn. vrije markteconomie ook niet zo fijn is voor 't milieu...
Ik ben redelijk op de hoogte van wat bv. de Russen nu en in het verleden hebben uitgeklooid (al ben ik nooit in Rusland geweest; staat nog op mijn lijstje van te bezoeken landen!).
Sararje schreef:Verder schrijf je dat verschillende uitingen van de planeconomie mogelijk zouden kunnen zijn. Helaas zal dat niet werken want hoe bepaal je dan nog je kwaliteit?
Laat mij daar eens tegenover stellen: hoe wordt de kwaliteit nu en hier bepaald? De kelerezooi die nu en hier verkocht wordt, en die al héél lang zo verkocht wordt, wordt verkocht omdat er kennelijk vraag naar is. En die vraag wordt lang niet alleen bepaald door de kwaliteit, maar naar mijn overtuiging meer door status, tegen elkaar opbieden met hebbedingetjes, kortom, van alles: maar niet door de kwaliteit. De kwaliteit wordt m.i. niet bepaald door de (al of niet bestaande) onderlinge concurrentie van producenten, tenminste, lang niet altijd.
Sararje schreef:Bovendien, theorie&geschiedenis, me dunkt de Sovjet Unie was de theorie in de praktijk gebracht. Theoretici hadden allang voorspeld dat het zo zou gaan, al in de 19e eeuw (en zijn ter plekke door Marx verkettert).
Hm, daar moet ik nodig es wat meer van te weten komen, lijkt me. Ik ben daar niet zo van op de hoogte, van die strijd. En dat de SU de in de praktijk gebrachte theorie was, daar denk ik anders over. Volgens mij was de SU absoluut geen marxistische staat, al riepen de machthebbers zelf nog zo hard van wel. De SU was een afwijkende manier van daarmee omgaan.
Sararje schreef:Het is dus niet mogelijk om een planeconomie zoals jij voorstaat succesvol te krijgen.
Dus omdat het experiment van de SU mislukt is, vind jij dat een plan-economie niet mogelijk is? Ten eerste is de SU niet alleen te gronde gegaan aan haar interne tegenstellingen, maar zeker ook omdat ze door het Westen kapot gemaakt zijn, door de wapenwedloop zó op te schroeven, dat het voor de SU onmogelijk werd om dat vol te houden.... Ten tweede denk ik dat iets heel goed tóch mogelijk kan zijn, wanneer een experiment mislukt is. Waarom zouden we niet een nieuw experiment uit kunnen voeren, om te kijken of het op een andere manier wél mogelijk is? De manier waarop we nu met milieu en grondstoffen en verdeling van rijkdom omgaan, kan niet zo doorgaan, op straffe van wereldwijde vervuiling en opstand van de onderbedeelden.
Groet!
Maestro