Higgsdeeltje

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

The Black Mathematician
Ervaren pen

Higgsdeeltje

Bericht door The Black Mathematician »

Als mijn promotor juiste informatie heeft gekregen, zal dinsdag een verklaring van CERN komen dat ze het Higgsdeeltje hebben gevonden (wel met de nuance dat ze eigenlijk nog wat meer meetdata willen, het bestaan van het Higgsdeeltje kan alleen aangetoond worden aan de hand van zeer veel meetgegevens).

Ik ben benieuwd!
Shut up Murdock, crazy fool!
Jinny

Re: Higgsdeeltje

Bericht door Jinny »

Zonder rekenfoutjes? :D
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Dat hoor je (wellicht) dinsdag ;-)
Shut up Murdock, crazy fool!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

The Black Mathematician schreef:Dat hoor je (wellicht) dinsdag ;-)
Ik wacht met spanning af.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De kop op Nu ('Wetenschap krijgt goddelijk deeltje in vizier') viel me op.
Dat zullen ze op cip leuk vinden. :)
Ik vind het erg spannend, heb geen idee waar het precies over gaat maar dat deert niet, alles over CERN vind ik interessant, om te beginnen met professor Brian Cox.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Volgens Nu.nl is er vooruitgang geboekt, of het deeltje daadwerkelijk is gevonden weet ik niet, maar nu.nl is geen wetenschappelijke site. Ik ben benieuwd!

http://www.nu.nl/wetenschap/2690939/wet ... izier.html" onclick="window.open(this.href);return false;
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

spannend, bedankt voor de boodschap :wink:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

ik zat nu.nl te lezen gister en was me al aan het opwinden over de typische oppervlakkige, vaak foutieve informatie in de massamedia. Ben blij te horen van TBM dat er op serieus niveau ook echt wat te melden is. (Niet dat ik het snap, maar als het echt wat is dan sijpelt die informatie uiteindelijk wel naar beneden tot mijn niveau)
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Wat ik heb vernomen is dat het Higgs-deeltje nog niet is aangetroffen, maar dat er wel richtlijnen zijn gevonden die het aannemelijk maken dat het Higsdeeltje daadwerkelijk bestaat. Spannend!
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Spannend zeker! Maar de ontdekking van het higgs deeltje zal niet veel gelovige van hun stoel afgooien.

Gods creatie is dan gewoon nog complexer en mooier... #-o
Zelfde poep, andere dag.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het is hier straks bijna rechtstreeks te volgen:
http://blog.vixra.org/2011/12/10/the-hi ... from-cern/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tevens staat er veel achtergrondinformatie op deze site.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

LHC: Higgs boson 'may have been glimpsed'

Two teams at the LHC have seen hints of what may well prove to be the Higgs
Have we found the Higgs or not?
The most coveted prize in particle physics - the Higgs boson - may have been glimpsed, say researchers reporting at the Large Hadron Collider (LHC) in Geneva.
The particle is purported to be the means by which everything in the Universe obtains its mass.
Scientists say that two experiments at the LHC see hints of the Higgs at the same mass, fuelling huge excitement.
But the LHC does not yet have enough data to claim a discovery.
Finding the Higgs would be one of the biggest scientific advances of the last 60 years. It is crucial for allowing us to make sense of the Universe, but has never been observed by experiments.
This basic building block of the Universe is a significant missing component of the Standard Model - the "instruction booklet" that describes how particles and forces interact.

'Exceptional' quality
Two separate, enormous experiments at the LHC - Atlas and CMS - have been conducting independent searches for the Higgs.
Because the Standard Model does not predict an exact mass for the Higgs, physicists have to use particle accelerators like the LHC to systematically look for it across a broad search area.
The rumours suggest that both Atlas and CMS see a data "spike" at the mass of 125 Gigaelectronvolts (GeV; this is about 130 times heavier than the protons found in the nuclei of atoms).
However, the statistical certainty of their measurement is still too low to claim a formal "discovery", which will require further experiments and analysis.
Nevertheless, the results have generated enormous excitement among particle physicists.
Prof Stefan Soldner-Rembold, from the University of Manchester, called the quality of the LHC's results "exceptional", adding: "Within one year we will probably know whether the Higgs particle exists, but it is likely not going to be a Christmas present."

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-16158374" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef:De kop op Nu ('Wetenschap krijgt goddelijk deeltje in vizier') viel me op.
Dat zullen ze op cip leuk vinden. :)
Ik vind het erg spannend, heb geen idee waar het precies over gaat maar dat deert niet, alles over CERN vind ik interessant, om te beginnen met professor Brian Cox.
Een van de heren van het CIP werkt ook op nu.nl.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Ik zal oppassen dat ik er straks niet over struikel tijdens het hardlopen! :D
Interessant nieuws en opmerkelijk dat de lieve heer van anderen er schijnbaar alweer bijgehaald is. Dat ie zijn higgsdeeltjes niet voor mijn voeten strooit als ik aan het lopen ben! Bedankt voor de tijdige notificatie BM!

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Blues-Bob schreef:de lieve heer van anderen Groet,

Bob
De lieve heer van anderen is toch iets anders dan het 'god'deeltje van de wetenschappers denk ik.
En als je struikelt struikel je inderdaad over dat deeltje, het geeft namelijk massa aan de dingen. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie