Butters schreef:Veel van wat je betoogt in dit topic vind ik moedig en goed beargumenteerd, bijvoorbeeld dat religie zich ook aanpast aan nieuwe inzichten.
Maar op bovenstaande wil ik toch een tegenwoord laten horen. Juist wat die eindtijd betreft gaat de bijbelgelover finaal de mist in, aangezien volgens de bijbel die eindtijd 2000 jaar geleden al aangebroken was. Deze of welke andere tijd ook dan ook te bestempelen als 'eindtijd' is nogal komisch.
Dat is niet waar. Ten eerste in de Bijbel staat bv duidelijk dat Israel een teken zou zijn in de eindtijd. Israels stichting als onafhankelijke staat na de 2e wereldoorlog is voorspeld en staat in de Bijbel. Dat zou een teken zijn voor de eindtijd. Dus toen Israel opnieuw gesticht werdt zaten we al in de eindtijd. Een dag is als duizend jaren, En duizend jaren zijn als een dag bij God. Je moet niet vergeten dat als God praat hij niet praat met menselijk inzicht. God bekijkt het van zijn kant en niet van de kant van mensen, Want God doet lachen om mensenregels en wetten. God wijst mensenwetten en mensenregels van de hand. God heeft zijn eigen wetten en zijn eigen regels en daar blijft God aan vast houden.
Om met dat laatste te beginnen, dat is één van de meest komische uitvluchten die een bijbelschrijver bedacht heeft om het niet uitkomen van de spoedige wederkomst te verdoezelen. Volgens deze belabberde redenering leven we in het jaar 100.000 nog steeds in de eindtijd en komt Jezus nog steeds spoedig! Hoe gehersenspoeld moet een mens wezen om dit argument serieus te nemen?
Nogmaals, de eindtijd is in het NT vele malen voorzegd als iets dat in de
nabije toekomst zou moeten gebeuren.
"Wat hier
nu gebeurt is aangekondigd door de profeet Joël: 'Aan
het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten. " Een citaat uit een toespraak van Petrus gehouden op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17
Houdt moed, want de Heer zal
spoedig komen. (Jakobus 5: 6)
Nog een
heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg. (Hebr. 10:37)
Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er
binnenkort gebeuren moet...Want de tijd is
nabij. (Openbaring van Johannes 1:1-3)
Kinderen,
het laatste uur is aangebroken...Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)
Het einde van alles is
nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest. (1 Petrus 4: 7)
Deze uitspraken waren gebaseerd op wat Jezus zelf voorspelde:
"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt. (Jezus, Matth. 16: 27,28)
"Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie:
deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Jezus, Matth. 24: 33,34; Marc. 13: 29,30)
Wordt helder van geest, Butter. Deze woorden tonen aan dat het christelijk geloof niet deugt. De bijbel onderwijst zelf dat je zulke leermeesters niet serieus hoeft te nemen:
"Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van God komt? Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van God, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van God geweest. Heb geen ontzag voor zo iemand die zich aanmatigt profeet te zijn." (Deut 18:22)
De Christenen die dat deden onderwijzen dat de eindtijd aangebroken was hadden het dus fout en Paulus doet daar voor waarschuwen.
Goed dat je dat zelf ook al inziet.
Zo zal er eerst afvalligheid in de kerk ontstaan,En het evangelie zal verdraaid worden.
Wat is dat nou voor een nepteken. In alle tijden is het evangelie verdraaid. Het begon nota bene al voordat ze het NT afschreven.
Verder zal ook de man van zonde ontmaskerd worden. Al die zaken moeten gebeuren alvorens we in de eindtijd zouden zitten. Paulus heeft daar juist voor gewaarschuwd. Maw Onderwijs dat nu niet want er moeten eerst zaken gebeuren alvorens we mogen spreken over een eindtijd en dat Christus opnieuw terug komt. al die kerken die dus door de eeuwen heen dat hebben aangeleerd hebben het fout gehad.
En vergeet niet Jezus zelf ook!
Want in de middel-eeuwen bestond Israel bv niet eens. Dat betekend dat we nog niet in de eindtijd zaten. Nu bestaat Israel wel,En dat was een teken dat we in de eindtijd zitten. We zitten dus al zeker iets langer dan 60 jaar in de eindtijd.
Blijkbaar kende jij de uitspraak van Petrus in het boek Handelingen niet, waarin hij zegt dat men tóen al in de eindtijd was.