There is no God!

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: There is no God!

Bericht door HenkM »

Dolce schreef:
Inderdaad. Dus ook vrij om mij uit te spreken tegen dat irritant en intolerant gedrag van velen om hun religieus of atheïstisch "gelijk" rond te bazuinen.
Hmmmm .... nu dacht ik toch echt dat deze site niet voor modellenbouw bedoeld was. Of patronenknippen.

Het lijkt me dat in een discussie de deelnemers denken dat ze gelijk hebben, of minstens agnost zijn.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

a.r. schreef:... En welke ONNODIGE irritatie en aggressie heb je het in vredesnaam over?
Als je dat nu nog niet ziet (nog niet wil inzien) .... dan weet ik genoeg.
Blijft wel mijn opinie dat de titel van het topic hier - gebaseerd op de link naar het artikel in de Dagelijkse Standaard - onnodig irritant, agressief, en onwenselijk is voor een forum als FT, dat er op voorstaat dat het graag discussies aangaat met theïsten. Wanneer echter topics slechts verwijzen naar een krant artikel, maar worden gestart met de vraag "wie is die Wim eigenlijk", dan zie ik dat indien iemand daarop wijst de reacties daarop aangeven dat FT helemaal niet open staat voor discussies met andersdenkenden.

Maar ik ga er niet verder over door hier, want ik weet dat jij graag goochelt met dat bakje kaarten.

;)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

sarnian schreef: ------------------------------------
Hoe onzinnig de gedachte van het bestaan van een god ook mag zijn, wij kunnen niet bewijzen dat er geen god bestaat. En tegen een gelovige is zo een topic naam onnodig agressief en volkomen zinloos, ..................................
Wij hoeven dat ook (eigenlijk) niet te bewijzen.
Als iemand gegeven moment komt met de stelling : "er is een almachtige god" en daarom .... blal bla
dan zal die iemand met bewijs moeten komen. Maar dat is er (natuurlijk) niet.
Nog niet zo heel lang geleden (en in sommige aardse gebieden nóg) werd je hier gruwelijk gedood als je om bewijs vroeg. Hoezo aggressief? Het bleek/blijkt een redelijk effectief middel. Hoezo liefhebbende heer?

Natuurlijk is er geen god! (ik maak hier nu even een apart topic van)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jinny

Bericht door Jinny »

sarnian schreef:
a.r. schreef:... En welke ONNODIGE irritatie en aggressie heb je het in vredesnaam over?
Als je dat nu nog niet ziet (nog niet wil inzien) .... dan weet ik genoeg.
Blijft wel mijn opinie dat de titel van het topic hier - gebaseerd op de link naar het artikel in de Dagelijkse Standaard - onnodig irritant, agressief, en onwenselijk is voor een forum als FT, dat er op voorstaat dat het graag discussies aangaat met theïsten. Wanneer echter topics slechts verwijzen naar een krant artikel, maar worden gestart met de vraag "wie is die Wim eigenlijk", dan zie ik dat indien iemand daarop wijst de reacties daarop aangeven dat FT helemaal niet open staat voor discussies met andersdenkenden.

Maar ik ga er niet verder over door hier, want ik weet dat jij graag goochelt met dat bakje kaarten.

;)
Dat is je geraden.
Topictitels zijn verantwoording van het team.
Topic kapen door erover te blijven zeuren levert een waarschuwing op.
Bij deze dus.
Je eerste.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

a.r. schreef: En welke ONNODIGE irritatie en aggressie heb je het in vredesnaam over?

Ik vind het sop de kool niet waard, de titel is niets meer dan een verwijzing naar, wat een onzin om je daar aan te storen. We kunnen heel FT wel sluiten als we zo naar spijkers op laag water zouden zoeken.

Misschien kan Sarnian op Credible zijn bezorgdheid gaan uiten omdat daar in bijna elke post staat: Er Is Wel Een God!!

Ik heb me daar nog nooit aan gestoord maar nu denk ik ook : onnodig irritant, agressief, en onwenselijk. :^o
Laatst gewijzigd door Fish op 15 feb 2012 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Butters schreef: Maar Paulus heeft duidelijk gezegt dat de eindtijd niet aanbreekt nadat er eerst dingen gebeuren.
Ohh, dus die paulus heeft meer gezag dan Jezus?
Altijd al gedacht dat hij de club van jezus gekaapt heeft.
Butters schreef: Zo zal er eerst afvalligheid in de kerk ontstaan,En het evangelie zal verdraaid worden.
Dat was al gebeurt voor het eerste concilie, dus waarom gewacht, weg met die aarde. De grote mislukking van God, kan hij met een schone lei het nog eens proberen.

Zou hij daarom miliarden planeten geschapen hebben, omdat hij al inzag dat het in het begin maar fröbelen zou worden?
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

met de planeet op zich is niks mis en het valt gewoon op dat in natuurgebieden waar geen mensen komen er volledige harmonie is , maar oh jee als de mensen komen , de stelling is dat we zijn geschapen naar God's beeld , dus als wij alles al slopen,kapot maken en vernietigen dan zegt dat meer over God dan over de mensheid ,want eigenlijk zijn we dan toch kloontjes van God
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

sarnian schreef:
Kitty schreef:Ik denk dat je begrip van dit topic nogal te wensen overlaat.
Beslist niet, Kitty. Ik vind de titel van dit topic onnodig agressief en volkomen zinloos.
Ik heb alle bladzijden van dit topic gelezen, inclusief de topic starter met link, en weet dus waarop de topic titel gebaseerd is. Ook al gaat dit topic over de discussie die elders is ontstaan, de topic titel hier op FT is onnodig agressief, en FT onwaardig. De kreet "There is no God!" is volkomen onzinnig en onnodig. Noch het bestaan noch het niet bestaan van een god is te bewijzen. Het veroorzaakt slechts een onnodige strijd tussen de aanhangers van de diverse visies.

;)

Hahahaha, wat een onzin! Confrontatie moet er juist zijn op een discussieforum. Moslims lepelen al 1300 jaar elke dag op dat God groot is. Ga je daar eens over opwinden. :lol:

Overigens zeg jij altijd vijf of tien keer hetzelfde. Ook dat is onnodig en zinloos. Ga je hier zo door dan levert dat een waarschuwing op.

Voor 'There is no God" heb je helemaal geen uiteindelijk bewijs nodig, net zo goed als je dat niet hebt voor de slogan "Kabouters bestaan niet!". De claim staat goed overeind wanneer men de onzinnigheid van het tegendeel kan aantonen.
Born OK the first time
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

sarnian schreef:Hoe onzinnig de gedachte van het bestaan van een god ook mag zijn, wij kunnen niet bewijzen dat er geen god bestaat. En tegen een gelovige is zo een topic naam onnodig agressief en volkomen zinloos, en zal een discussie over de D.S. post ook niet veel helpen. En die "Wim" zal er ook wel niets mee kunnen.
Degene die de bewijslast inzake een claim aan zijn haar kant heeft, en desondanks weigert op die bewijslast in te gaan, is per definitie de agressor.

En niet degene die bewijzen voor de onderbouwing van zo'n claim vraagt.

De godsclaim is derhalve een claim die intrinsiek agressief van aard is.
Daar mogen we, vanuit onze reactieve positie dus altijd verbaal op reageren.

Dal lijkt me vrij simpel.

Daarnaast is het hanteren van logica/argumentatieleer vergelijken met het evangeliseren van gelovigen wel het rijden van een buitengewoon scheve schaats.

Ik neem je protest dus voor kennisgeving aan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De titel is trouwens een open deur.
Een herhalen van de grondgedachte van vrijdenken.

De Vrije gedachte:
De vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte, opgericht in 1856, stelt zich het bevorderen van het atheïstisch humanisme ten doel.
Vrijdenkers onderzoeken de werkelijkheid door middel van rationeel denken, dus zonder dogmatische of ideologische vooroordelen.
Vrijdenkers verwerpen iedere godsvoorstelling. Daarom is De Vrije Gedachte atheïstisch.

Effe reclame maken: http://www.devrijegedachte.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom is een vrijdenker atheïst?
14 februari 2012 door admin
Informatie- en discussieavond over de plaats van het atheïstisch humanisme zoals dat sinds 1856 door De Vrije Gedachte wordt vertegenwoordigd.
Datum: donderdag 29 maart 2012
Tijd: 19.00 – 21.30 uur. Inloop met koffie/thee: vanaf 18.30 uur.
Locatie: Kromme Nieuwegracht 29 te Utrecht (Universiteit voor Humanistiek)
Entree: 5 Euro, studenten en leden DVG 2 Euro
Iedereen welkom!
Aanmelden: via: info@devrijegedachte.nl

Vrijdenken behelst atheïsme. Dat lijkt tegenstrijdig. Een vrijdenker moet toch alles mogelijk achten, dus waarom acht hij of zij een god onbestaanbaar? Is dat niet een dogma dat De Vrije Gedachte juist zegt af te wijzen? Wat is vrijdenken?

In de doelstellingen van Freethinker wordt De Vrije Gedachte bij name genoemd en haar doelstellingen onderschreven.

De titel is dus enkel een bevestiging van de grondgedachte van deze site.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Butters

Bericht door Butters »

Nee, ik ging er eigenlijk een beetje vanuit aangezien je met het feit kwam dat de rustdag van zaterdag naar zondag kwam naar aanleiding van de opmerking dat wetenschap zich verbeterde. Want wat heb je aan een verandering als er geen vorderingen plaatsvinden. Ik dacht dat je nu met een verbetering kwam vanuit het christendom. Waarop ik dacht "dit is geen verbetering" vandaar

groet, Sytze
Nou na mijn mening veranderd een religie niet. Een religie is maar een religie, Wat men doet is religieuze doctrine's veranderen, religeuze opvattingen, Of zelfs religieuze boeken die in het verlengde liggen van wat je geloofd. Maar het wordt dan een andere religie. Zo is er bv binnen het Christendom tal van denominaties. Zo heb je de katholieken,De protestanten,Je hebt zelfs mormonisme die zichzelfs Christelijk noemen. Met het Christendom heeft het niets van doen. Omdat men doctrine's veranderd verander je niet de religie. Je wijzigt de religie gewoon na je denkpatroon.

Wat ik in mijn vorige post probeerde duidelijk te maken is dat onze religie met name het Christendom vooral gebasseerd is op de traditie en niet op blind geloof. daarom hebben we bv de zondag als rustdag. Dat is niet Bijbels in ieder geval maar gewoonweg traditioneel. Zo ook de paashaas en de eireren die erbij komen kijken. Ook dat is traditie..(zo vraag ik me wel eens af wat de connectie is tussen hazen en eieren) maar goed. :lol:

Je zult versteld staan hoeveel tradities wij hebben in de religie. Vooral binnen het Christendom. Niet alleen pasen,kerst of de rustdag hoor, Maar nog veel meer. Bv Islam in nog nooit veranderd. Islam is al 1400 jaar het zelfde. De hoofddoeken bv heeft niets met Islam te maken. Die hoofddoeken zijn ook maar tradioneel.
en zo heb je dat binnen heel veel religieuze systemen.
Maar wat gebeurd er dus als je vast houdt aan de traditie dat de boodschap of de kern van zo'n geloof verloren gaat en het tradioneel wordt gezien. En dat is vooral zo met het Christendom. De Bijbel is geen dom boek hoor. De Bijbel is namelijk een heel mooi boek. alleen de traditie heeft de religie zodanig aangepast en veranderd dat mensen daardoor van het geloof zijn afgestapt gewoon omdat we dus geloven dat onze traditie dus ook de religie is,En daar gaan heel veel mensen de mist in. Sterker nog dat heeft heel veel mensen vereroverd van hun geloof.
Eigenlijk vind ik dat een slechte zaak..Traditie is leuk,Maar traditie moet je nooit met religie gaan vermengen want dan ga je de religie ritualiseren waardoor de boodschap verloren gaat en mensen hele rare opvattingen krijgen over de religie.
a.r.

Bericht door a.r. »

Butters, ik breng deze post even terug in je herinnering: :)

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 83#p316983" onclick="window.open(this.href);return false;
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Butters, durf je het aan om dit draadje eens door te nemen, en dan jouw reactie daarop te geven?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=2407" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Butters schreef:
Veel van wat je betoogt in dit topic vind ik moedig en goed beargumenteerd, bijvoorbeeld dat religie zich ook aanpast aan nieuwe inzichten.
Maar op bovenstaande wil ik toch een tegenwoord laten horen. Juist wat die eindtijd betreft gaat de bijbelgelover finaal de mist in, aangezien volgens de bijbel die eindtijd 2000 jaar geleden al aangebroken was. Deze of welke andere tijd ook dan ook te bestempelen als 'eindtijd' is nogal komisch.
Dat is niet waar. Ten eerste in de Bijbel staat bv duidelijk dat Israel een teken zou zijn in de eindtijd. Israels stichting als onafhankelijke staat na de 2e wereldoorlog is voorspeld en staat in de Bijbel. Dat zou een teken zijn voor de eindtijd. Dus toen Israel opnieuw gesticht werdt zaten we al in de eindtijd. Een dag is als duizend jaren, En duizend jaren zijn als een dag bij God. Je moet niet vergeten dat als God praat hij niet praat met menselijk inzicht. God bekijkt het van zijn kant en niet van de kant van mensen, Want God doet lachen om mensenregels en wetten. God wijst mensenwetten en mensenregels van de hand. God heeft zijn eigen wetten en zijn eigen regels en daar blijft God aan vast houden.
Om met dat laatste te beginnen, dat is één van de meest komische uitvluchten die een bijbelschrijver bedacht heeft om het niet uitkomen van de spoedige wederkomst te verdoezelen. Volgens deze belabberde redenering leven we in het jaar 100.000 nog steeds in de eindtijd en komt Jezus nog steeds spoedig! Hoe gehersenspoeld moet een mens wezen om dit argument serieus te nemen?

Nogmaals, de eindtijd is in het NT vele malen voorzegd als iets dat in de nabije toekomst zou moeten gebeuren.

"Wat hier nu gebeurt is aangekondigd door de profeet Joël: 'Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitstorten. " Een citaat uit een toespraak van Petrus gehouden op de eerste pinksterdag, 2000 jaar geleden, Hand. 2:16,17

Houdt moed, want de Heer zal spoedig komen. (Jakobus 5: 6)

Nog een heel korte tijd, dan komt hij die komen zal, hij blijft niet lang meer weg. (Hebr. 10:37)

Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet...Want de tijd is nabij. (Openbaring van Johannes 1:1-3)

Kinderen, het laatste uur is aangebroken...Dit wilde ik u schrijven over hen die u proberen te misleiden. (1 Johannes 2:18, 26)

Het einde van alles is nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest. (1 Petrus 4: 7)

Deze uitspraken waren gebaseerd op wat Jezus zelf voorspelde:

"Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. Ik verzeker jullie: sommigen van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt. (Jezus, Matth. 16: 27,28)

"Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dit alles ziet, dat het einde nabij is. Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Jezus, Matth. 24: 33,34; Marc. 13: 29,30)

Wordt helder van geest, Butter. Deze woorden tonen aan dat het christelijk geloof niet deugt. De bijbel onderwijst zelf dat je zulke leermeesters niet serieus hoeft te nemen:

"Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van God komt? Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van God, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van God geweest. Heb geen ontzag voor zo iemand die zich aanmatigt profeet te zijn." (Deut 18:22)

De Christenen die dat deden onderwijzen dat de eindtijd aangebroken was hadden het dus fout en Paulus doet daar voor waarschuwen.
Goed dat je dat zelf ook al inziet. :wink:
Zo zal er eerst afvalligheid in de kerk ontstaan,En het evangelie zal verdraaid worden.
Wat is dat nou voor een nepteken. In alle tijden is het evangelie verdraaid. Het begon nota bene al voordat ze het NT afschreven.
Verder zal ook de man van zonde ontmaskerd worden. Al die zaken moeten gebeuren alvorens we in de eindtijd zouden zitten. Paulus heeft daar juist voor gewaarschuwd. Maw Onderwijs dat nu niet want er moeten eerst zaken gebeuren alvorens we mogen spreken over een eindtijd en dat Christus opnieuw terug komt. al die kerken die dus door de eeuwen heen dat hebben aangeleerd hebben het fout gehad.
En vergeet niet Jezus zelf ook!
Want in de middel-eeuwen bestond Israel bv niet eens. Dat betekend dat we nog niet in de eindtijd zaten. Nu bestaat Israel wel,En dat was een teken dat we in de eindtijd zitten. We zitten dus al zeker iets langer dan 60 jaar in de eindtijd.
Blijkbaar kende jij de uitspraak van Petrus in het boek Handelingen niet, waarin hij zegt dat men tóen al in de eindtijd was.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Butters schreef:Wat men doet is religieuze doctrine's veranderen, religeuze opvattingen, Of zelfs religieuze boeken die in het verlengde liggen van wat je geloofd. Maar het wordt dan een andere religie. Zo is er bv binnen het Christendom tal van denominaties. Zo heb je de katholieken,De protestanten,Je hebt zelfs mormonisme die zichzelfs Christelijk noemen. Met het Christendom heeft het niets van doen. Omdat men doctrine's veranderd verander je niet de religie. Je wijzigt de religie gewoon na je denkpatroon.
Ik zou niet zo streng zijn als ik jou was.
Je ziet al in die redenatie in de tweede brief van Petrus, die ver in de tweede eeuw pas geschreven werd, hoe men het christelijk geloof al na één eeuw veranderde: de spoedige wederkomst van Jezus kwam niet uit en men moest er wat op verzinnen. Zo gaat het met allerlei zaken in de loop van de tijd.
Jij hebt vast zelf ook het evangelie van Jezus verdraaid. Tenminste, ik neem aan dat ook jij niet deze woorden van Jezus erg serieus genomen hebt:

"Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn."
Born OK the first time
Plaats reactie