Butters schreef:Butters heeft nog meer te doen als de hele op een forum zitten.. Ik heb ook nog een leven bv. En mijn leven gaat verder als alleen maar forummen.
Maar even terugkomend op de uitspraak van Rereformed.
Dat je nog moet komen met het argument dat de brieven van Paulus 2 eeuwen na Christus is gescheven is dan al weer achterhaald.
Ik denk dat je jezelf geen tijd hebt gegund alles goed door te lezen. Volgens mij heb ik nergens beweerd dat de brieven van Paulus pas twee eeuwen na Christus werden geschreven.
De Bijbel zoals wij die kunnen. De Bijbel die wij vandaag lezen zijn allemaal geschreven na Christus dat klopt. Maar nu hebben ze in 1948 natuurlijk een zeer bijzondere ontdekking gedaan in de grotten van Qumran. Die bekend staan als de Dodezee rollen. Die rollen zijn ouder als onze huidige Bijbel. Die rollen zijn gedateerd tot zeker 250 voor Christus, tot 50 na Christus. Ook de brieven van Paulus lag daar bij..
Die rollen zijn ouder als onze huidige Bijbel. Die rollen komen precies overeen met onze huidige Bijbel. De hele Bijbel behalve het boek Esther.
Je moet de zaken nog maar eens goed opnieuw bestuderen voordat je ons gaat beleren. Iedere atheïst weet dat de Dodezeerollen geen woord over Jezus of van Paulus bevatten.
Wat je bedoelt is de joodse bijbel, wat christenen het oude testament noemen. Bovendien bevatten de dodezeerollen een hoop andere geschriften geschikt voor goedgelovers, zoals een kalender gebaseerd op de dierenriem, horoscopen, een messiaanse apocalyps, een gedicht waarin gewaarschuwd wordt voor de hoer, de gedragscode van de gemeenschap en de beroemde War Scroll. Ook nog een wat ik noem de 'Jihad boekrol', ('Divine Plan for the Future Conquest of the Holy Land'), fragmenten van een beschrijving van hoe het heilige land opnieuw heroverd moet worden. Ook nog een gebed van Henoch, het boek van Noach, het testament van Levi en voor de goedgelovigsten nog De Woorden van de Aartsengel Michael. Die zou je wellicht nog eens goed moeten bestuderen, want een boodschap uit de hemel moet je niet zomaar naast je neerleggen.
Je bewering dat de teksten van bijbelboeken precies overeenkomen met de bijbeltekst die we al hadden is niet juist. Ik heb een boek met The Complete Dead Sea Scrolls in English, waar in de uitvoerige inleiding dit wordt opgemerkt door Geza Vermes:
"Comparative study of biblical manuscripts, where no two copies display the same tekst, and of sectarian works, attested in a number of startlingly different redactions, has revealed in one scolar's words 'insufficiently controlled copying'. In my view the phenomenon would be better described as scribal creative freedom. Qumran manuscripts of Scripture indicate that diversity, not uniformity, reigned there and then, and that the redactor-copyists felt free to improve the composition which they were reproducing."