siger schreef:
Verklaar jouw visie op "spirituele problematiek", "welbevinden" en in deze context "hulp" aub. Denk je zoals ik dat hoogstwaarschijnlijk:
- spirituele problematiek is aangepraat. vb: Angst voor de hel.
- (spiritueel) wel of niet welbevinden daar een gevolg van is.
- spirituele hulp kan de autonomie van de bezwaarde ondergraven.
Zo was allezsins het voor mij als kind. Als tiener was ik er helemaal totaal overheen. Als volwassene begon ik me zorgen te maken over anderen.
Ik heb ervaring met het volgende (niet vanuit mijzelf, maar vanuit werk):
Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van of je zingeving ook onder spiritualiteit wilt trekken. Als iemand het idee heeft dat hij / zij niets aan zingeving kan doen dan zijn er mensen die dat onder spiritueel welbevinden rekenen, hoewel je denk ik wel kunt stellen dat dit voortkomt uit een 3-tal verschilende oorzaken:
1. Verliezen van bepaalde sociale en maatschappelijke rollen (werk, gezin, sport)
2. Erachter komen dat eerdere aannames wellicht onjuist zijn, zoals je ziet bij mensen wie iets overkomt wat ze niet met hun levensbeschouwelijke opvatting (veelal religieuze dogmatiek) kunnen rijmen. Ik reken hieronder ook het met bijvoorbeeld ziekte of ellende gestraft worden zorgt voor interne conflicten (men denkt dat god meent dat hij / zij het verdient heeft, terwijl men het op dat punt met de alwetende en almachtige oneens is, wat weer niet mag...).
3. Angsten, maar bijvoorbeeld ook onbehagen gevoel ten gevolge van levensbeschouwelijke (veelal religieuze) dogmatiek voor bijvoorbeeld de hel.
Ik heb eerder deze ervaring mbt werk aardig accuraat gedocumenteerd, maar niet voldoende om daadwerkelijk conclusies te kunnen trekken. Toch vermoed ik dat hulp bij het verkrijgen van een zekere levensbeschouwelijke autonomie een belangrijk iets is (zou eigenlijk in de opvoeding horen).
Groet,
Bob