Vrije markt?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ga je dan ook vertellen dat over, zeg, 50 jaar mensen in de bouw ook tot hun 65 kunnen doorwerken? Dacht het niet. Mensen worden ouder omdat ze beter te eten hebben, goede medicijnen krijgen en in verhouding met vroeger/ arme landen VEEL minder hard hoeven te werken. Ouder worden betekend niet langer jong blijven anders zouden de mensen die nu 110 jaar oud zijn op hun 85 nog top fit zijn geweest. Toen mensen nog maar 40 jaar oud werden, betekende dat niet dat ze al "oud" waren maar gewoon lichamelijk op door een tekort aan goed voedsel, medicijnen en het keihard moeten werken voor de boterham en natuurlijk niet te vergeten de lekkere virusjes die er toen nog veelal voorkwamen en niet te bestrijden waren.
De bouw is niet een representatieve werktak. Die is lichamelijk zeer zwaar en dus geen goed voorbeeld.
Hoe wil je in deze maatschappij mensen/bedrijven verplichten bij werkgever te blijven/ vast te houden aan een oudere werknemer zodat ze nooit en te nimmer te maken krijgen met discriminatie en het gevolg dat ze dus nooit meer een fatsoenlijke baan krijgen?
Door ervoor te zorgen dat je niet op leeftijd mag discrimineren, dit kan je wettelijk regelen.
http://www.fractal.org/Prioriteit-Kenni ... f-VMBO.htm
http://www.groenlinks.nl/programma/discussieermee/vmbo
Ach ik zoek maar wat op. Daarnaast heb ik er zelf opgezeten toen het nog VBO heette en vond het triest dat toen ik 15 was en m'n diploma kreeg een paar gasten van 18 in mijn klas het maar net hadden gehaald.
Ik heb er overigens niet op gezeten omdat ik niet beter kon maar doordat ik niet werd begeleid door mijn ouders en dus totaal geen motivatie had. Ik zat liever te tekenen of te computeren. Ik heb mezelf naar een niveau gebracht waar ik content ben met wat ik heb, dat kan ik niet zeggen over mijn toen der tijd mede scholieren die toen al verslaafd waren aan de coke en speed.
Die groenlinkssite is leuk maar dat heeft geen wetenschappelijke en/of uit de pratijk gehaalde waarde. het is een discussiepagina. Niets meer dan dat. Jouw vermeende exemplarische voorbeelden zijn ook niet helemaal kosher al was het maar omdat je omdat jezelf als voorbeeld stelt van wat niet de regel is. Om je tweede link aan te halen: "In Nederland gaat 60% van de kinderen naar het VMBO. Een groot deel van die kinderen zit volledig op z’n plek, maar waar het om gaat is een groep kinderen die niet kan meekomen."
Natuurlijk is de CITO toets niet zaligmakend maar feit blijft wel dat het merendeel wel het goed doet en ik vind het wel heel flauw om voor de uitzonderingen het complete systeem op de schop te moeten nemen. Bovendien, in jouw centraal geleide economie zou dat ook niet kunnen. De kleine man verzuipt nl. in jouw systeem onder de massa.
Je slaat door. Ik suggereer niet dat zo'n systeem zomaar even uit de mouw geschud kan worden door 1 persoon. Een goede brainstorm sessie met mensen met verstand, kennis en zonder eigenbelang zou een stuk helpen.
Hier een groep mensen bij eklaar voor een brainstormsessie, is dat wat je in gedachten had?
http://www.refdag.nl/oud/foto/010305buifo01.jpg
Je moet fysiek wat errnstigs hebben of een duidelijk mentale achterstand hebben wil je geholpen worden. Heb je een slechte opvoeding gehad, ben je getreiterd op school, concentratie stornissen en dergelijke dan heb je in deze maatschappij toch mooi pech.
Ten eerste is dat pertinent onjuist Ten tweede: Wat wil je anders? De maatschappij kan onmogelijk rekening houden met alle zielige verhalen al was het maar omdat het merendeel oncontroleerbaar is en het anders leidt tot een wildgroei aan "excuus-wao´ers"
Nee. Ik bewonder het genie Gene Rodenberry (zoek maar op). Zijn visuele versie(s) van utopia spreken mij aan.
Als ik me niet vergis is hij de bedenker van Star Drek. Tis een leuke utopie maar eentje die in de praktijk onhaalbaar is omdat er geen replicators zijn. Doordat er geen replicators zijn, is er altijd schaarste aan bepaalde producten. Schaarste leidt altijd tot behoefte en dat leidt altijd tot een economisch stelsel en het is irrelevant of het ruilmiddel bonnetjes of ordinaire knaken zijn.
Iedereen met een een top positie is een dictator. Of dat nou alleen is of met een paar. Zie de VS b.v. Manipulatie, leugens, bedrog en corruptie zijn daar dagelijks aan de orde.
Maar geluk hebben we ook nog mensen met goede innitiatiefen zonder eigenbelang
www.unicef.nl
www.wnf.nl
www.greenpeace.nl
www.warchild.nl
www.wspa.com
www.ifaw.com
Etc.Etc. Deze mensen willen geen macht maar helpen anderen zonder eigenbelang vaak zelfs door persoonlijke opofferingen.
Steek eens je kop uit het zand en zoek even op de Brent Sparr en je ziet dat Greenpeace nou niet bepaald "not to blame" is in die hele kwestie. Schoolvoorbeeld van hoe een schijnbaar idealistische instantie de boel bij elkaar liegt, bedriegt etc. Dan zwijg ik maar over de betalingen aan bijv. de directeur van het KWF Kankerfonds. Zp ken ik nog 1001 voorbeelden. Natuurlijk zijn er idealistische instanties maar heel veel zijn dat uitsluitend op het eerste gezicht en als je die wat beter bekijkt, zijn ze gewoonweg corrupt.
Geen disrespect maar BLAAAT. Ze falen niet gewoon omdat jij dat zegt. Jij maakt er van dat ik niet wil inzien dat het niet gaat lukken. Verandering moet er komen en we moeten niet ineens de moraalridder gaan uithangen als het gaat om veranderingen. We worden iedere 4 jaar weer met van alles geconfronteerd waar wij geen invloed op hebben.
Onze belastingscenten worden gebruikt voor zaken waar we geen toestemming voor geven en ze worden zelfs gebruikt om ons in het gareel te houden door b.v een boete op te laten leggen door een douane beambte die constateerd dat je 10 euro boven het maximum in te voeren bedrag invoerd zonder het zelf aan te geven.
als je het daar niet mee eens bent, dan richt je maar een nieuwe partij op die wel jouw belangen behartigd. Als je dan zegt dat dat onmogelijk is, Pim Fortuyn heeft anders bewezen of je het nu inhoudelijk met zijn standpunten eens was of niet.
ik vraag me af of je na 10 worpen van een dobbelsteen en geen 1 keer 5 te hebben gegooid, je dan ook maar moet denken dat dat toch niet meer gaat lukken.
100 keer een test te hebben gedaan voor een medicijn tegen Aids en het nog steeds niet is gelukt je er maar de pet naar moet gooien. Etc.Etc.
Als ik dertig keer met een muntje gooi en ik krijg 30 keer "kop" als uitkomst, dan begin ik heel erg te twijfelen aan de zuiverheid van de munt. Lijkt me niet meer dan logisch.
Heeft het geen invloed op de wereld? Is het niet actueel? Worden er niet meer problemen door veroorzaakt dan er worden opgelost?
Jongen, je beschrijft een nachtwakersstaat, dat heeft alles te maken met liberalisme en niet met kapitaslisme.
Als je vast blijft houden aan een communisme zoals dat uit de tijd van Stalin, Natuurlijk!
Maar jij hebt last van tunnelvisie en kunt niet begrijpen dat de banaan een banaan blijft ook al is hij rood maar dat betekent niet dat hij ook smaakt als een gele.
It looks like a duck, it quacks like a duck, it feels like a duck. Hey, it IS a duck·
It looks like communism, it quacks like communism, it feels like communism. Hey, it IS communism·
Mevr. uit de Boogaard, u krijgt dit jaar een tegoed van 4 paar massaproductie schoenen en 2 maal een tegoed voor ambachtelijk gemaakte schoenen naar keuze. Wees niet bang, uw buurman heeft recht op hetzelfde en zo ook de rest van de inwoners van dit land. Tekorten? Nee hoor, slechts registreren wat de maat is van de mensen en we kunnen een minimum productie vaststellen maar we maken er natuurlijk veel meer. Mochten deze niet in de smaak vallen dan sturen wij deze op naar aardbewoners die niets te makken hebben want zo zit onze maatschappij in elkaar. Tot ziens Mevr. uit de Boogaard.
Geachte meneer P. Lasser,
Ik heb zonder dat ik er iets voor hoeven doen (of je moet mijn zielige jeugd meerekenen) vier bonnetjes gekregen voor massa-geproduceerde schoenen. Echter, ik heb een afwijking en gebruik daarom geen massa-geproduceerde schoenen. Wat moet ik nu met die bonnetjes doen? Als aanmaakblokjes gebruiken in de barbecue is ook zo zonde. Toch heeft de regering in zijn oneindige wijsheid nog geen kennis gekregen van mijn voetafwijking waardoor er niet genoeg ambachtsschoenen zijn voor mij. Bovendien, ik denk dat als ik alleen ambachtsschoenen draag, ik mijn buurman afgunstig maak. immers, hij krijgt, ookal zonder er iets voor te doen, alleen maar massaproductie schoenen. Bovendien, ik vind die massaproductieschoenen helemaal niet mooi.
Wat moet ik doen?

Hoogachtend,

Mevr. van den Boogaard.

Als je nu gaat zeggen dat je de bonnetjes maar moet ruilen dan krijg je vast direct het antwoord dat je dan ook een economie aan het opzetten bent.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Primaat schreef:Je pleurt het in de sloot maar geeft geen reden waarom. Welke vrijheid is je dierbaar? Ben je bang om te laten merken wat dat is? Misschien het recht op zelfvernietiging? Het recht om de maatschappij te belasten met je vrije keuzes? De keuze om luxepaard in plaats van werkpaard te zijn?
Kijk Primaat daar ben ik bang voor, ik wil de vrijheid van keuze behouden, je blijft vragen wat is de vrijheid van keuze dan? Nou primaat dat is vrij zijn om te keuzes te maken over je eigen leven....

Heelaas begrijp je dat simpele fenomeen al niet meer, en is de vrijheid van keuze bij jouw verwoorden tot een direct oordeel, en wat blijkt, het oordeel valt negatief uit. Vrijheid van keuze is voor jouw een synoniem voor zelfvernietiging.

Eb uiteraard, in jouw ideale staat wordt er wel door middel van progroms bepaalt wat het beste voor een mens is, de vraag blijft; Wie maakt die keuzes?
Begrijp me niet verkeerd, van mij part spring je van een flat, snuif je je of zuip je je kapot, ga je skieen met risico op botbreuken of je gaat naar Afrika met de kans om malaria te krijgen of neem je 7 kinderen en pleur je ze op straat als ze 15 jaar oud zijn.
Nou, en om dit niet te doen heb ik een algemene vergadering van kameraden nodig die uiteraard altijd de juiste keuzes maken!
Ik vind het best. Wat me alleen irriteert, is dat je de rest van de maatschappij er door belast en dat is verkeerd. Op zo'n moment vind ik het Amerikaanse systeem helemaal niet vreemd meer. Ieder betaald lekker veel voor z'n ziekenfonds maar wel met de wetenschap dat dat vrijwillig is en voor het grooste gedeelte voor zichzelf.
Oh, nou ik vind het amerikaanse systeem ook niet zo goed, maar om dan mijn toevlucht in een nazistische - stalinistische staatsvorm te zoeken zoals jij wilt vind ik dan ook wat overdreven.
Ik denk dat je bedwelmd bent door de worsten die je worden voogehouden en dat je het wel best vind dat jij te makken hebt ten kosten van de rest van de (arme) wereld. Jammer, maar ik niet.
Ik denk dat ik regelmatig boeken lees en daardoor wat beter weet welke keuzes slecht zijn. Het feit dat jij twijfelt aan je eigen zeggenschap (wat je feitelijk reflecteerd in je verhaal en je kritieken op mij) wil nog niet zeggen dat andere mensen net zo bang zijn om zelf verantwoording te nemen als jouw.

MvrGt,
bad_religion

Primaat schreef:Ik denk dat het gros van de mensen niet beseft hoe de wereld werkt boven al het bureaucratische gedoe. Je hoeft niet diep te graven om te zien waar de rotte aardappellen zitten.
Het eerste ben ik wel met je eens Primaat, vooral als ik jouw ideeën bekijk. Maar Primaat, als jij nog nooit diep heb gegraven hoe kan je dan weten of er niet nog rottere aardappelen in de grond zitten? :-k
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

De bouw is niet een representatieve werktak. Die is lichamelijk zeer zwaar en dus geen goed voorbeeld.
Dus uiteindelijk blijven de "harde" werkers werken tot hun 55ste en de rest moet uiteindelijk tot z'n 70ste werken? Maar de lasten voor de maatschappij blijven hetzelfde, tenzij je kunt stellen dat "bouwers" ook 15 jaar korter leven.
Door ervoor te zorgen dat je niet op leeftijd mag discrimineren, dit kan je wettelijk regelen.
Dat is nu toch al. Wel eens de selectie procedure van een bedrijf mee gemaakt? ik wel.
Je komt gewoon met een excuus als helaas bent u het niet geworden want we hebben iemand anders uit de 80 solicitanten geselecteerd.
Die groenlinkssite is leuk maar dat heeft geen wetenschappelijke en/of uit de pratijk gehaalde waarde. het is een discussiepagina. Niets meer dan dat. Jouw vermeende exemplarische voorbeelden zijn ook niet helemaal kosher al was het maar omdat je omdat jezelf als voorbeeld stelt van wat niet de regel is. Om je tweede link aan te halen: "In Nederland gaat 60% van de kinderen naar het VMBO. Een groot deel van die kinderen zit volledig op z’n plek, maar waar het om gaat is een groep kinderen die niet kan meekomen."
Natuurlijk is de CITO toets niet zaligmakend maar feit blijft wel dat het merendeel wel het goed doet en ik vind het wel heel flauw om voor de uitzonderingen het complete systeem op de schop te moeten nemen. Bovendien, in jouw centraal geleide economie zou dat ook niet kunnen. De kleine man verzuipt nl. in jouw systeem onder de massa.
Ik zei niet dat IEDEREEN aan lager wal raakt, dat maak jij ervan. Als je nu eens gaat spitten op het net dan vind je genoeg bewijs waarom de jeugd op het VMBO tegenover het Havo/Vwo/Gymnasium het moeilijk heeft/krijgt. Ook al heb je tijdig je diploma gehaald dan heb je nog steeds niet de garantie dat je ook maar een goede baan krijgt tenzij je vakken vullen een goede baan vind. Onthoud goed dat het vmbo het laagste punt is waar een "normale" leerling terecht kan komen en er zitten legio scholieren op die beter kunnen maar niet de kans krijgen of niet willen. Het niet willen van een kind moet je niet tollereren. Niet willen tennissen best, niet willen leren, jammer joh je doet het toch maar maar wel met begeleiding.
Verder is het stellen dat de kleine man verzuipt in mijn systeem niet terecht. Zoals ik al zei moet je vooral de kleine man begeleiden. Kan hij niet harder werken, dan kan je hem plaatsen op een plek waar hij wel past.
Hier een groep mensen bij eklaar voor een brainstormsessie, is dat wat je in gedachten had?
http://www.refdag.nl/oud/foto/010305buifo01.jpg
Gaap. Is dat de tweede kamer? :P
Je moet fysiek wat errnstigs hebben of een duidelijk mentale achterstand hebben wil je geholpen worden. Heb je een slechte opvoeding gehad, ben je getreiterd op school, concentratie stornissen en dergelijke dan heb je in deze maatschappij toch mooi pech.
Ten eerste is dat pertinent onjuist
Reden?
Ten tweede: Wat wil je anders? De maatschappij kan onmogelijk rekening houden met alle zielige verhalen al was het maar omdat het merendeel oncontroleerbaar is en het anders leidt tot een wildgroei aan "excuus-wao´ers"
Wat ik anders wil is dat men LEERT! En niet op straat beland. En hoe bereik je dat! Door vooral de ouders een goede opleiding te geven over hoe je een kind moet opvoeden zodat het een volwaardig lid van de samenleving wordt.
Maar jij suggereert dus dat als ze vanaf het begin al niet willen ze na de begeleiding toch poberen er onderuit te komen door in de wao te komen?
Als ik me niet vergis is hij de bedenker van Star Drek.
HUMOR!!!!!!!!! :roll:
Tis een leuke utopie maar eentje die in de praktijk onhaalbaar is omdat er geen replicators zijn. Doordat er geen replicators zijn, is er altijd schaarste aan bepaalde producten. Schaarste leidt altijd tot behoefte en dat leidt altijd tot een economisch stelsel en het is irrelevant of het ruilmiddel bonnetjes of ordinaire knaken zijn.
Moet jij elke dag mango's eten? Moet jij iedere week een nieuwe set vrijetijds kleding kopen? Moeten mensen in de derde wereld dat recht dan ook gewoon niet hebben?
Alles is mogelijk. We hebben een overvloed aan producten die gewoon door het riool gespoeld worden als ze niet voor een minimum prijs verkocht kunnen worden (melk) je reinst verspilling.
Iedereen met een een top positie is een dictator. Of dat nou alleen is of met een paar. Zie de VS b.v. Manipulatie, leugens, bedrog en corruptie zijn daar dagelijks aan de orde.
www.unicef.nl
www.wnf.nl
www.greenpeace.nl
www.warchild.nl
www.wspa.com
www.ifaw.com
Etc.Etc. Deze mensen willen geen macht maar helpen anderen zonder eigenbelang vaak zelfs door persoonlijke opofferingen.
Steek eens je kop uit het zand en zoek even op de Brent Sparr en je ziet dat Greenpeace nou niet bepaald "not to blame" is in die hele kwestie. Schoolvoorbeeld van hoe een schijnbaar idealistische instantie de boel bij elkaar liegt, bedriegt etc.
Wat noem jij liegen? http://www.xs4all.nl/~evel/brentned.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Brent_Spar
Medelijden met shell hoeft niemand te hebben.
Dan zwijg ik maar over de betalingen aan bijv. de directeur van het KWF Kankerfonds. Zp ken ik nog 1001 voorbeelden.
Hoge salarissen zijn niet goed te praten maar ergens kan ik het wel begrijpen. Goede directeuren komen niet voor 50.000 euro per jaar bij je werken. Het zijn dan zeker geen echte altruisten want het gaat dan toch om zichzelf, maar het blijkt dus moeilijk te zijn om een goede te vinden. Welke 1001 voorbeelden heb je nog meer?
Natuurlijk zijn er idealistische instanties maar heel veel zijn dat uitsluitend op het eerste gezicht en als je die wat beter bekijkt, zijn ze gewoonweg corrupt.
Tuurlijk. Bewijs?
als je het daar niet mee eens bent, dan richt je maar een nieuwe partij op die wel jouw belangen behartigd. Als je dan zegt dat dat onmogelijk is, Pim Fortuyn heeft anders bewezen of je het nu inhoudelijk met zijn standpunten eens was of niet.
Dat is een makkelijke. Nee, het lukt je alleen als je de asielzoekers gebruikt om hogerop te komen. Er is zat onwetend en racistisch volk, dat zogenaamd een hekel heeft aan de "invasie" van buitenlanders terwijl ze nog nooit een asielzoeker hebben ontmoet, dat makkelijk te beinvloeden is.
Hou toch op. Mensen als Pim fortuin profiteren van emoties van de onwetenden, partijen als de PvdA profiteren van de "buitenlanders" door ze niet op de teentjes te trappen. Ik weet bij voorbaat al dat je gedemoniseerd wordt als je deze ideeën als die van mij openbaar maakt. Trouwens, Pim Fortuin was niet succesvol, hij is immers koud gemaakt. Was het niet door Volkert dan wel door Mohamed B. of zijn consorten.
Als ik dertig keer met een muntje gooi en ik krijg 30 keer "kop" als uitkomst, dan begin ik heel erg te twijfelen aan de zuiverheid van de munt. Lijkt me niet meer dan logisch.
Het is alleen logisch als je zelf de vorm van de munt erbij gaat verzinnen. We hebben het hier over een dobbelsteen als elke andere normale dobbelsteen.
It looks like a duck, it quacks like a duck, it feels like a duck. Hey, it IS a duck·
It looks like communism, it quacks like communism, it feels like communism. Hey, it IS communism·
Wie steekt zijn kop nu in het zand?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... ente_2.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... ck.arp.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... angula.jpg
Allemaal eenden maar geen 1 het zelfde. Jammer, je argumentatie faalt.

Ik ga er even lekker voor zitten hoor. Lekkere zak japanse knabbels erbij. Jum. Nou daar gaat ie dan.
Ik heb zonder dat ik er iets voor hoeven doen (of je moet mijn zielige jeugd meerekenen) vier bonnetjes gekregen voor massa-geproduceerde schoenen. Echter, ik heb een afwijking en gebruik daarom geen massa-geproduceerde schoenen. Wat moet ik nu met die bonnetjes doen?
Ach meneer er zal vast iets fout zijn gegaan met het verstrekken van deze bonnetjes.
U heeft recht op 4 paar op maat gemaakte schoenen dus die bonnetjes krijgt u gewoon toegestuurd.
Als aanmaakblokjes gebruiken in de barbecue is ook zo zonde.
Nee hoor ik gooi ze er wel voor u in.
Toch heeft de regering in zijn oneindige wijsheid nog geen kennis gekregen van mijn voetafwijking waardoor er niet genoeg ambachtsschoenen zijn voor mij.
Jammer genoeg is de onwetendheid toch bij u ontsproten. Vreemd want u heeft een fantastische opleiding gehad en u heeft veel meer kennis dan de gemiddelde oud Hollandsche burger uit het jaar 2006. U weet dat alle mensen volledig geregistreerd staan in een systeem die met een druk op de knop iedere eigenschap van 1 of een groep mensen kan laten zien. Misschien was er een stoomstoring.
Bovendien, ik denk dat als ik alleen ambachtsschoenen draag, ik mijn buurman afgunstig maak. immers, hij krijgt, ookal zonder er iets voor te doen, alleen maar massaproductie schoenen. Bovendien, ik vind die massaproductieschoenen helemaal niet mooi.
Wat moet ik doen?
Meneer. U weet dat we geen uitzonderingen maken. U kunt nog steed 2 paar (luxe) ambachtsschoenen krijgen maar de andere 4 zijn op maat gemaakte, aan fabrieks schoen gelijkwaardige schoenen. U bent zichzelf toch wel bewust dat wij een hele collectie aan fabrieks schoenen produceren? U weet ook dat dit een heel welvarend land is die niet schroomt om een derde wereld land een plezier te doen met schoenen die wij niet meer hebben willen?
Als je nu gaat zeggen dat je de bonnetjes maar moet ruilen dan krijg je vast direct het antwoord dat je dan ook een economie aan het opzetten bent.
Heb ik niet gedaan :P .
Laatst gewijzigd door Primaat op 29 jun 2006 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Kijk Primaat daar ben ik bang voor, ik wil de vrijheid van keuze behouden, je blijft vragen wat is de vrijheid van keuze dan? Nou primaat dat is vrij zijn om te keuzes te maken over je eigen leven....
1.Je hebt 1 visie van communisme in je hoofd en begrijpt niet dat je beter werkend hybride systeem kunt ontwikkelen.
2.De vrijheid van keuze is niet in gevaar. Je hebt nu immers ook maar beperkte vrijheid.
3.Je keuzes hebben in veel/sommige gevallen ook consequenties met zich mee voor de rest van de bevolking. geen probleem als je een hutje op de hei woont zonder afhankelijk te zijn van de maatschappij maar dat is nou eenmaal niet zo.
Heelaas begrijp je dat simpele fenomeen al niet meer, en is de vrijheid van keuze bij jouw verwoorden tot een direct oordeel, en wat blijkt, het oordeel valt negatief uit. Vrijheid van keuze is voor jouw een synoniem voor zelfvernietiging.
Je begrijpt mij niet en maakt dus foute conclusies. Jij vertelt mij niet wat voor vrijheid je lief hebt. De negatieve vrije keuzes die ik aangaf zijn juist de punten die ik wil voorkomen. Dan kun je natuurlijk zeggen dat dat je eigen keuzen moet zijn maar waarom zou je dat dan willen? is daar een reden voor anders dan het doorhameren op vrijheid? Wat is vrijheid?

Eb uiteraard, in jouw ideale staat wordt er wel door middel van progroms bepaalt wat het beste voor een mens is, de vraag blijft; Wie maakt die keuzes?

Wat is belangrijk voor de basis van de mens? Het milieu? de Natuur? Wat zijn consequenties van keuze A tegenover B? is dat reël? Heeft keuze C uberhaupt consequenties voor de massa? zo nee dan is dat geen probleem.
Je kunt dan gaan suggereren dat men dan problemen gaat verzinnen om keuze A zowieso te voorkomen maar dan kun je er inderdaad maar beter mee ophouden.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat de "leider(s)" gewetensvolle, verstandige mensen zijn met het doel de elende uit de wereld te helpen. Als je denkt dat die(verstandige mensen/problemen) niet bestaan dan heb je het mis. Of die mensen ook zin hebben om zo'n systeem te leiden is natuurlijk de vraag.
Nou, en om dit niet te doen heb ik een algemene vergadering van kameraden nodig die uiteraard altijd de juiste keuzes maken!
Je begrijpt het niet. Waarom gaat je autoverzekeringspremie omhoog als je een claim hebt ingedient? Juist omdat de last groter wordt voor in dit geval de verzekeraar en de andere verzekeringsnemers. Zo gaat het ook met alle negatieve keuzes die mensen maken, zoals zichzelf vergiftigen doormiddel van drugs ( tabak, alcohol,narcotica) overmatig en slechte voeding, egoistisch en onverantwoordelijk kinderen en dieren nemen en niet kunnen anticiperen wat voor consequenties bepaalde vormen van ontspanning" hebben.
Oh, nou ik vind het amerikaanse systeem ook niet zo goed, maar om dan mijn toevlucht in een nazistische - stalinistische staatsvorm te zoeken zoals jij wilt vind ik dan ook wat overdreven.
Laten we het maar houden op onbegrip van jouw kant.
Ik denk dat ik regelmatig boeken lees en daardoor wat beter weet welke keuzes slecht zijn.
Loze kreet. Je plaatst jouw verstand nu boven mijn verstand en dat is volledig onterecht.
Immers heb je niet verteld wat goede keuzes en slechte keuzes zijn die betrekking kunnen hebben op een positieve/negatieve verandering die ik zou willen doorvoeren.
Het feit dat jij twijfelt aan je eigen zeggenschap (wat je feitelijk reflecteerd in je verhaal en je kritieken op mij) wil nog niet zeggen dat andere mensen net zo bang zijn om zelf verantwoording te nemen als jouw.
Aan welke zeggenschap twijfel ik dan? Ik twijfel niet over mijzelf. Ik ken mijn verantwoordelijkheden en leef daar ook naar. Misschien bedenk ik daarom wel dit soort ideeën omdat ik zie dat blijkbaar, door de elende die er volop is, ook hier in nederland, veel mensen zijn die het leven en de vrijheden niet aan kunnen. :wink:
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Het eerste ben ik wel met je eens Primaat, vooral als ik jouw ideeën bekijk.
Dat je jezelf niet verwijt dat je niet alles begrijpt blijkt maar weer dat er ook hele arrogante vrijdenkers bestaan. :wink:
Maar Primaat, als jij nog nooit diep heb gegraven hoe kan je dan weten of er niet nog rottere aardappelen in de grond zitten? :-k
Moet ik daar naar zoeken dan? En waar moet ik dan op letten?
Als je een beetje kennis hebt van aardappelen dan weet je dat ze niet heel diep zitten en kun je gerust stellen dat je niet lager dan 1 meter diepte hoeft te graven. Maar zo lijkt het wel of dat we echt over aardappelen zitten te praten en da moe nie.
bad_religion

Beste Primaat, ik merk dat je bij de minste kritiek op je subversieve ideeèn al alles peroonlijk gaat opnemen. Welnu, ik stel me het volgende voor, Primaat als opperkameraat elk commentaar persoonlijk opvat.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Primaat schreef:
Dus uiteindelijk blijven de "harde" werkers werken tot hun 55ste en de rest moet uiteindelijk tot z'n 70ste werken? Maar de lasten voor de maatschappij blijven hetzelfde, tenzij je kunt stellen dat "bouwers" ook 15 jaar korter leven.
Gemiddeld raakt inderdaad een man die lichamelijk zwaar werk verricht sneller "op". Klinkt hard maar dat is nu eenmaal het kenmerk van lichamelijke arbeid.

Dat is nu toch al. Wel eens de selectie procedure van een bedrijf mee gemaakt? ik wel.
Je komt gewoon met een excuus als helaas bent u het niet geworden want we hebben iemand anders uit de 80 solicitanten geselecteerd.
Ja, en als je 2 weken later weer een advertentie ziet van hetzelfde bedrijf, kan je er tegenin gaan.
Ik zei niet dat IEDEREEN aan lager wal raakt, dat maak jij ervan. Als je nu eens gaat spitten op het net dan vind je genoeg bewijs waarom de jeugd op het VMBO tegenover het Havo/Vwo/Gymnasium het moeilijk heeft/krijgt. Ook al heb je tijdig je diploma gehaald dan heb je nog steeds niet de garantie dat je ook maar een goede baan krijgt tenzij je vakken vullen een goede baan vind. Onthoud goed dat het vmbo het laagste punt is waar een "normale" leerling terecht kan komen en er zitten legio scholieren op die beter kunnen maar niet de kans krijgen of niet willen. Het niet willen van een kind moet je niet tollereren. Niet willen tennissen best, niet willen leren, jammer joh je doet het toch maar maar wel met begeleiding.
Verder is het stellen dat de kleine man verzuipt in mijn systeem niet terecht. Zoals ik al zei moet je vooral de kleine man begeleiden. Kan hij niet harder werken, dan kan je hem plaatsen op een plek waar hij wel past.
Oh ja, mensen forceren voor wat ze niet willen maar wel toe in staat zijn. Lekker humaan is dat. Ik ken mensen die hoogbegaafd zijn en bewust kiezen voor een MBO opleiding en daar dolgelukkig mee zijn. De redenen hiervoor zijn legio maar het is gewoonweg absurd om iedereen die maar de potentie heeft naar de hogere opleidingen te sturen. Dan krijg je een overschot aan academici zoals je ookal in de Sovjet Unie zag. Een tekort aan landbouwkrachten omdat Pjotr zonodig coute que coute naar de universiteit moest en zou gaan.
Ten eerste is dat pertinent onjuist
Reden?
Omdat er allerlei instanties zijn om je daarbij te helpen. Denk aan Riagg, JIP, PPI etc.
Ten tweede: Wat wil je anders? De maatschappij kan onmogelijk rekening houden met alle zielige verhalen al was het maar omdat het merendeel oncontroleerbaar is en het anders leidt tot een wildgroei aan "excuus-wao´ers"
Wat ik anders wil is dat men LEERT! En niet op straat beland. En hoe bereik je dat! Door vooral de ouders een goede opleiding te geven over hoe je een kind moet opvoeden zodat het een volwaardig lid van de samenleving wordt.
Maar jij suggereert dus dat als ze vanaf het begin al niet willen ze na de begeleiding toch poberen er onderuit te komen door in de wao te komen?
Waar heb ik dat gezegd?
Als ik me niet vergis is hij de bedenker van Star Drek.
HUMOR!!!!!!!!! :roll:
Tis een leuke utopie maar eentje die in de praktijk onhaalbaar is omdat er geen replicators zijn. Doordat er geen replicators zijn, is er altijd schaarste aan bepaalde producten. Schaarste leidt altijd tot behoefte en dat leidt altijd tot een economisch stelsel en het is irrelevant of het ruilmiddel bonnetjes of ordinaire knaken zijn.
Moet jij elke dag mango's eten? Moet jij iedere week een nieuwe set vrijetijds kleding kopen? Moeten mensen in de derde wereld dat recht dan ook gewoon niet hebben?
Alles is mogelijk. We hebben een overvloed aan producten die gewoon door het riool gespoeld worden als ze niet voor een minimum prijs verkocht kunnen worden (melk) je reinst verspilling.
Dat is een heel andere kwestie en die is niet nu aan de orde. Maar dat die verspilling er is, komt omdat de landbouwproducten hier worden gesubsidieerd zodat ze onder kostprijs op de wereldmarkt kunnen worden aangeboden. En dat terwijl de derdewereldlanden niet onder kostprijs kunnen produceren. Vandaar dat ik zeg dat je die subsidies moet afschaffen, dan moeten de Europese boeren tegen kostprijs aanbieden en aangezien hun kostprijs voor bijv. tomaten hoger ligt dan de kostprijs in de tropen, moet de Europese boer wel eieren kiezen voor zijn geld. Lijkt me volkomen eerlijk.
www.unicef.nl
www.wnf.nl
www.greenpeace.nl
www.warchild.nl
www.wspa.com
www.ifaw.com
Steek eens je kop uit het zand en zoek even op de Brent Sparr en je ziet dat Greenpeace nou niet bepaald "not to blame" is in die hele kwestie. Schoolvoorbeeld van hoe een schijnbaar idealistische instantie de boel bij elkaar liegt, bedriegt etc.
Wat noem jij liegen? http://www.xs4all.nl/~evel/brentned.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Brent_Spar
Medelijden met shell hoeft niemand te hebben.
Lees even de engelstalige wikipedia site, die is een stuk accurater.
Dan zwijg ik maar over de betalingen aan bijv. de directeur van het KWF Kankerfonds. Zp ken ik nog 1001 voorbeelden.
Hoge salarissen zijn niet goed te praten maar ergens kan ik het wel begrijpen. Goede directeuren komen niet voor 50.000 euro per jaar bij je werken. Het zijn dan zeker geen echte altruisten want het gaat dan toch om zichzelf, maar het blijkt dus moeilijk te zijn om een goede te vinden. Welke 1001 voorbeelden heb je nog meer?
Een zekere Ralph Pagano vergeten? Werkte twee dagen in de week voor ik meen EUR50.000.- per jaar bij het Foster Parents Plan.
Natuurlijk zijn er idealistische instanties maar heel veel zijn dat uitsluitend op het eerste gezicht en als je die wat beter bekijkt, zijn ze gewoonweg corrupt.
Tuurlijk. Bewijs?
Ik heb je er nu al drie gegeven.
Dat is een makkelijke. Nee, het lukt je alleen als je de asielzoekers gebruikt om hogerop te komen. Er is zat onwetend en racistisch volk, dat zogenaamd een hekel heeft aan de "invasie" van buitenlanders terwijl ze nog nooit een asielzoeker hebben ontmoet, dat makkelijk te beinvloeden is.
Hou toch op. Mensen als Pim fortuin profiteren van emoties van de onwetenden, partijen als de PvdA profiteren van de "buitenlanders" door ze niet op de teentjes te trappen. Ik weet bij voorbaat al dat je gedemoniseerd wordt als je deze ideeën als die van mij openbaar maakt. Trouwens, Pim Fortuin was niet succesvol, hij is immers koud gemaakt. Was het niet door Volkert dan wel door Mohamed B. of zijn consorten.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat als je wil, je een nieuwe politieke partij kan oprichten onafhankelijk of je het eens bent met die politieke partij.
Het is alleen logisch als je zelf de vorm van de munt erbij gaat verzinnen. We hebben het hier over een dobbelsteen als elke andere normale dobbelsteen.
Dan is de steekproef te klein om er iets over te zeggen
Wie steekt zijn kop nu in het zand?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... ente_2.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... ck.arp.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding ... angula.jpg
Allemaal eenden maar geen 1 het zelfde. Jammer, je argumentatie faalt.
Ik ga er even lekker voor zitten hoor. Lekkere zak japanse knabbels erbij. Jum. Nou daar gaat ie dan.
Doe eens niet zo ontieglijk recalcitrant, slaat nergens op.

Ik heb zonder dat ik er iets voor hoeven doen (of je moet mijn zielige jeugd meerekenen) vier bonnetjes gekregen voor massa-geproduceerde schoenen. Echter, ik heb een afwijking en gebruik daarom geen massa-geproduceerde schoenen. Wat moet ik nu met die bonnetjes doen?
Ach meneer er zal vast iets fout zijn gegaan met het verstrekken van deze bonnetjes.
U heeft recht op 4 paar op maat gemaakte schoenen dus die bonnetjes krijgt u gewoon toegestuurd.
Waaraan heb ik dat recht verdiend? Mijn buurman vind mij nu een profiteur omdat hij geen mooie ambachtschoentjes heeft gekregen.
Als aanmaakblokjes gebruiken in de barbecue is ook zo zonde.
Nee hoor ik gooi ze er wel voor u in.
Ja hoor, bedankt.
Toch heeft de regering in zijn oneindige wijsheid nog geen kennis gekregen van mijn voetafwijking waardoor er niet genoeg ambachtsschoenen zijn voor mij.
Jammer genoeg is de onwetendheid toch bij u ontsproten. Vreemd want u heeft een fantastische opleiding gehad en u heeft veel meer kennis dan de gemiddelde oud Hollandsche burger uit het jaar 2006. U weet dat alle mensen volledig geregistreerd staan in een systeem die met een druk op de knop iedere eigenschap van 1 of een groep mensen kan laten zien. Misschien was er een stoomstoring.
Dat lijkt me technisch onhaalbaar of je moet een BigBrother is watching you staat willen.
Bovendien, ik denk dat als ik alleen ambachtsschoenen draag, ik mijn buurman afgunstig maak. immers, hij krijgt, ookal zonder er iets voor te doen, alleen maar massaproductie schoenen. Bovendien, ik vind die massaproductieschoenen helemaal niet mooi.
Wat moet ik doen?
Meneer. U weet dat we geen uitzonderingen maken. U kunt nog steed 2 paar (luxe) ambachtsschoenen krijgen maar de andere 4 zijn op maat gemaakte, aan fabrieks schoen gelijkwaardige schoenen. U bent zichzelf toch wel bewust dat wij een hele collectie aan fabrieks schoenen produceren? U weet ook dat dit een heel welvarend land is die niet schroomt om een derde wereld land een plezier te doen met schoenen die wij niet meer hebben willen?
Klets toch niet zo, door mij vier bionnetjes te geven voor handgemaakte schoenen, ben ik een uitzondering!
Heb ik niet gedaan :P .
[/quote]
Ja maar je hebt je niet aan je gelijkheidsbeginsel gehouden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
bad_religion

Primaat schreef:Onthoud goed dat het vmbo het laagste punt is waar een "normale" leerling terecht kan komen en er zitten legio scholieren op die beter kunnen maar niet de kans krijgen of niet willen. Het niet willen van een kind moet je niet tollereren. Niet willen tennissen best, niet willen leren, jammer joh je doet het toch maar maar wel met begeleiding.
Zeker, dat is een goed idee, we onderwerpen ieder kind aan een test (CITO) en als deze test uitwijst dat je VWO kan doen dan MOET een kind dat doen, desnoods ondeer begeleiding. Heelaas wordt hier wel een beetje voorbij gegaan dat een kind dat wel moet willen, en dat er meerdere factoren meespelen of iemand een goed diploma zal halen. Maar ja, laten we vanuit overheidswege ook maar een generatie creeren die de twijfelachtige eer krijgt van de 7 tot 21:00 generatie. Het geluk van kinderen is ondergeschikt aan het utopia van Primaat en z'n kameraden.
bad_religion

Primaat schreef:
1.Je hebt 1 visie van communisme in je hoofd en begrijpt niet dat je beter werkend hybride systeem kunt ontwikkelen.
O ja, er zijn natuurlijk veel hybride systemen om communisme hetzelfde falende rotzooitje te laten worden;

a) Wie controleert de controleurs
b) Het productieproces is in handen van de partij
b) Het opleidingsproces ook
c) De distributie ook

Resulteert in;

- Geen kritiek meer mogelijk op systeem, tenzij binnen de gemarkeerde grenzen van de partij.

- Ineffectieve verdeling van grondstoffen en goederen

- Kranten en media zijn afhankelijk van distributie grondstoofen en producten; gevolg..einde vrije pers.

- Enorme aanslag op het millieu

- Kinderen worden van jongs af aan geïndoctrineerd met de partij.

etc. etc. etc.

Tja, het is natuurlijk allemaal onbegrip van mijn kant af.....
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

bad_religion schreef:Beste Primaat, ik merk dat je bij de minste kritiek op je subversieve ideeèn al alles peroonlijk gaat opnemen. Welnu, ik stel me het volgende voor, Primaat als opperkameraat elk commentaar persoonlijk opvat.
Ga je ontkennen dat je suggereerde dat ik niet weet hoe de wereld in elkaar steekt omdat je dat afleid uit mijn ideeën?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Gaan we aan "begging the question" doen?
Plaats reactie