Als je een e-book schrijft, loop je een enorm risico dat het eenvoudig wordt gekopieerd. Dat risico loop je minder als je een papieren boek uitgeeft. Je maakt gebruik met een e-book van een digitale uitvinding die inmiddels ook al ten prooi valt aan het downloaden.
Er worden jaarlijks op papier 17.500 boeken in Nederland uitgegeven. Het is tegenwoordig een enorm risico voor uitgeverijen en boekhandels om boeken in huis te hebben voor een klein publiek. Overigens hebben veel boekhandels het 'recht op retour', onverkochte boeken sturen ze terug naar uitgeverijen, die de boeken dumpen of zelfs vernietigen. Inmiddels kost dit 3.5 miljoen per jaar en daarom zie je in elke boekhandel dezelfde boeken liggen omdat men zo weinig mogelijk risico wil nemen. De boeken die momenteel nog goed verkopen zijn de kinderboeken. Laatst sprak ik iemand die 4000 titels op z'n e-reader heeft staan, en dat allemaal gratis!
Juist voor de kleine schrijvers is het publiceren van een e-book een uitkomst. Geen kosten van een uitgeverij, laten maken van een omslag en het drukken van een boek, mogelijk alleen maar een gedeelte afstaan aan een website die je e-book aanbiedt. Maar waarom zou je alle moeite nemen en jaren investeren in een boek als het zo makkelijk is om het gratis te bemachtigen? Het 'excuus' van weer moeten optreden gaat voor een schrijver niet op; je moet haast wel gek zijn wil je in de toekomst je brood willen verdienen als schrijver.
Het is waar dat de omzet al jaren daalt. Een mooi rapport hierover is
http://www.nvpi.nl/assets/nvpi/DMR2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Hier staat ook veel in over nieuwe verkoopkanalen die wel een sterke groei doormaken.
Ik las ergens dat t.o.v. 1999 de verkoop van muziek in Nederland met 40% is gedaald. Een kleine zelfstandige ondernemer kan alleen overleven door fors te investeren in met name een webshop, die moet je gewoon hebben tegenwoordig. Helaas lukt het niet iedereen om zo snel over te schakelen, zelfs Bullit in Eindhoven heeft het niet gered.
De omzet daalt dus, dat weet iedereen. Maar iedereen is het er ook over eens dat in de jaren 80-90 de Sony's en EMI's van de wereld hun machtspositie zwaar misbruikten en zowel het publiek als de artiesten zoveel mogelijk uitknepen. fl 43,95, gecorrigeerd voor inflatie zou dat nu zo'n €25,- zijn is echt belachelijk vele voor een CD-tje , vooral als de artiest daar maar 8% ofzo van terug zag.
Dat ben ik helemaal met je eens; ook al in de jaren 60 en 70 waren de maatschappijen oppermachtig en nog steeds is het in Amerika zo dat je als artiest een album moet maken, anders heb je geen kans van slagen. Dit als resultaat van de funeste discoperiode waar de nadruk lag op singles en niet op albums.
Overigens heb ik niets met die commerciële troep en vind ik dat er artiesten zijn die veel en veel te veel verdienen. Jarenlang kocht ik platen bij een onafhankelijke platzenzaak, die nog steeds bestaat, maar met moeite stand kan houden. Ik ben zeker niet tegen het digitale tijdperk, maar maak er wel op een nette manier gebruik van. Ik ben echt geen heilige en download ook wel eens e.e.a. maar met name DVD's blijf ik kopen. Commerciële muziek op DVD's koop ik al jaren niet meer, en een e-reader heb ik niet.
De mensen hebben de mentaliteit dat alles wat digitaal is maar vrij gebruikt kan worden. Die mentaliteit is er al tientallen jaren en alles wordt gekopieerd van Operating Systems tot nu e-books. Het wil helemaal niet zeggen dat wanneer een bepaalde sector overgaat tot het digitaliseren van hetgeen wat ze aanbieden, dat iedereen dat maar klakkeloos gratis van internet kan plukken. Tsja, als ik gratis muziek download waarom dan betalen voor een e-book...?
Vroeger kopieerde je materiaal van elpees naar bandjes, maar dat was niet zo massaal en vrij lokaal. Nu kan ik een CD downloaden van iemand uit Rusland die ik helemaal niet ken. De verhouding is zoek tussen wat nog acceptabel is en waarvan een sector te leiden heeft. In elke sector is wel iets aan de hand en dat wordt oogluikend toegestaan omdat opsporing en berechting niet opweegt tegen wat het oplevert. Aangezien in veel westerse landen rechters bepalen dat het gratis aanbieden van digitaal materiaal via websites illegaal is, moet er echt wel iets aan de hand zijn.