Gerard_M schreef:Het begint met de generalisatie waar ook Dalida denk ik op doelt: binnen de islam gebeurt een wandaad, vervolgens krijgt het verschijnsel religiede schuld. Je ziet dit verschijnsel telkens éénzijdig terug bij misstanden binnen de islam. Kennelijk ligt het moeilijk dat de islam niet op één hoop kan worden gegooid met alle andere religies maar op sommige terreinen afwijkt.
Wellicht hoor je dit liever niet, maar de Islam is nu eenmaal een religie. Één van de drie monotheïstische religies die dezelfde god vereren. Nog niet zo heel lang geleden zag je dezelfde taferelen als je nu bij de Islam ziet ook bij het christendom. De allesoverheersende rol van het christendom is vooralsnog uitgespeeld in West-Europa onder druk van de verlichting. Gelukkig maar, want ik zie de inquisitie niet graag terugkeren in Nederland.
De islam roept hier om duistere redenen altijd de reactie op "dat andere religies ook heel slecht zijn".
Voor een vrijzinnig suikerchristen is die reden wellicht duister, maar de constatering dat (aanhangers van) andere religies dan de Islam ook heel slecht (kunnen) zijn is geheel terecht. Tegenwoordig zie je veel van die overvriendelijke priesters die je uitnodigen voor een kopje koffie, maar ik zie wel degelijk ook de ouderwetse intolerante donderprekers. Vergis je niet Gerard_M, die duistere kant zit óók aan het christendom.
Het toepassen van de sharia, waarmee mensen zwaar worden bestraft voor "belediging" van een boek, is islam gebonden.
Ja, het toepassen van de sharia is islamgebonden.
Het vervolgen van mensen op grond van blasfemie is eigen aan religie, zoals ook het christendom, het broertje van de Islam. Ik zie geen nieuwe argumenten van je trouwens. Je herhaalt jezelf alleen maar. Ik had je de eerste keer al gelezen en anderen ook, neem ik aan, dus dat is overbodig.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.