Zoekmachines
Moderator: Moderators
Zoekmachines
Zitten hier ICT-ers of personen die bekend zijn met zoekmachines. Dus Google, Ilse, yahoo etc. Wat is de bepalende factor of een onderwerp goed scoort. Los van het aantal bezoekers. Zitten er gesponsorde koppelingen aan vast. Het lijkt soms dat geld medebepalend is voor de plek. Hebben jullie hier ooit mee te maken gehad.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Zoekmachines
Hallo, welkom in de wereld!
Enig idee waar bijvoorbeeld Google haar geld mee verdient?
Natuurlijk is geld allesbepalend!
Geld is ook de reden om te trachten de zoeker din elk geval te bieden wat hij echt zoekt.
(daarom scoort Wikepedia altijd hoog!)
Dat verhoogt de populariteit van de zoekmachine
en dat verhoogt de advertentie-omzet.
Geld is ook de reden om te trachten de zoeker din elk geval te bieden wat hij echt zoekt.
Ik wens u alle goeds
Ze verdienen hun geld met advertenties. Dat is bekend. Maar kun je ook zoekopdrachten buiten adwords sponsoren. Dus gewoon een nietszeggend verhaaltje op 1 krijgen. Waarbij het lijkt of de wereld hier heel geïnteresseerd in is. Heb je hier informatie over??Peter van Velzen schreef:Hallo, welkom in de wereld!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Niet veel. Ik weet wel dat bedrijven gerichte actie ondernemen om hoog te scoren. Tot mijn verbazing verzocht om die reden mijn eigen werkgever mij om mijn link naar hun website juist te verwijderen! Blijkbaar wisten ze iets over zoekmachines wat ik NIET wist. Ik mag aannemen dat er experts zijn, die weten hoe de machines te werk gaan bij het presenteren van de hits, en daar hun eigen site op aanpassen. Daarbij is het dus blijkbaar van belang om verkeerde associaties te vermijden. Ik moet aannemen dat een bedrijf dat voldoende effort steekt in deze aanpak hoog terecht kan komen.PietV. schreef:Ze verdienen hun geld met advertenties. Dat is bekend. Maar kun je ook zoekopdrachten buiten adwords sponsoren. Dus gewoon een nietszeggend verhaaltje op 1 krijgen. Waarbij het lijkt of de wereld hier heel geïnteresseerd in is. Heb je hier informatie over??
Ik wens u alle goeds
-
siger
Ik weet er weinig van, maar ik heb al dikwijls ervaren dat Google resultaten bovenaanzet die niet kloppen met de zoektermen.
Ik heb bijvoorbeeld gegoogled op een fictief (denk ik): "restaurant kippenhoeve". Ik krijg bovenaan een hele reeks sites van restaurants waar de term "kippenhoeve" niet in voorkomt. Daaruit leid ik af dat bepaalde restaurants betalen voor die plaats, als de zoekterm "restaurant" valt.
Ik heb bijvoorbeeld gegoogled op een fictief (denk ik): "restaurant kippenhoeve". Ik krijg bovenaan een hele reeks sites van restaurants waar de term "kippenhoeve" niet in voorkomt. Daaruit leid ik af dat bepaalde restaurants betalen voor die plaats, als de zoekterm "restaurant" valt.
Ik heb me wel eens laten voorlichten, maad adwords (betaalde adv.) heeft niks te maken met hoe hoog je eindigt in google. Het systeem werkt met ingewikkelde "logaritmen". Belangrijk zijn natuurlijk: bezoekersaantallen, nieuwswaarde ( verversen) en links. Aangezien er hier op de site vaak robotcrawlers aanwezig zijn, zit het hier wel goed.
In het geval van siger: zet je zoekargument tussen "....". Dan zoekt ie specifiek op deze 2 woorden....
In het geval van siger: zet je zoekargument tussen "....". Dan zoekt ie specifiek op deze 2 woorden....
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Ik weet dus ook erg weinig. Althans ik heb samen met Biemer geadverteerd via adwords om freethinker bekender te maken. En werd tevens door Biemer wegwijs gemaakt in dit stelsel. Echter er zit nog een schemergebied achter waar ik geen grip op krijg. Een soort doolhof met persoonlijke belangen, loketten, financiële constructies en gesponsorde koppelingen. Het draait allemaal om geld en invloed. Is hier door experts over geschreven? Wie bepaalt in Nederland wat op de eerste bladzijde staat? De computer denken we maar even weg.Peter van Velzen schreef:
Niet veel. Ik weet wel dat bedrijven gerichte actie ondernemen om hoog te scoren. Tot mijn verbazing verzocht om die reden mijn eigen werkgever mij om mijn link naar hun website juist te verwijderen! Blijkbaar wisten ze iets over zoekmachines wat ik NIET wist. Ik mag aannemen dat er experts zijn, die weten hoe de machines te werk gaan bij het presenteren van de hits, en daar hun eigen site op aanpassen. Daarbij is het dus blijkbaar van belang om verkeerde associaties te vermijden. Ik moet aannemen dat een bedrijf dat voldoende effort steekt in deze aanpak hoog terecht kan komen.
Google ging er altijd prat op dat ze geen 'gesponserde links' in de zoekresultaten plaatsten. Nu doen ze dat wel maar is er nog een onderscheid te maken (bijvoorbeeld: zoek naar 'mitsubishi', de bovenste link is gesponserd en heeft een ander kleurtje en het onderschrift 'sponsored').PietV. schreef:Zitten hier ICT-ers of personen die bekend zijn met zoekmachines. Dus Google, Ilse, yahoo etc. Wat is de bepalende factor of een onderwerp goed scoort. Los van het aantal bezoekers. Zitten er gesponsorde koppelingen aan vast. Het lijkt soms dat geld medebepalend is voor de plek. Hebben jullie hier ooit mee te maken gehad.
Google werkt wel met gerichte ads EN zoekresultaten. Dus waar je eerder op gezocht hebt beinvloed de resultaten die een nieuwere zoekopdracht geeft. Indien je vaak op autos zoekt geeft FIAT waarschijnlijk andere zoekresultaten dan wanneer je vaak op geldverwante zaken doet.
Dit maakte google ook onderscheidend van bijvoorbeeld Yahoo!, die wel gesponsorde resultaten _tussen_ de normale plaatste waardoor je resultaten kreeg (soms) die _niets_ met je zoekopdracht te maken hebben. Het google model is gebleken meer lucratief, want als je zoekt naar autos is de kans dat je een auto wilt kopen groter dan dat je een huis of een nieuw dieetplan wil kopen.
Dan over resultaten. Dit is uiteraard 'bedrijfsgeheim'. Vroeger werkte men wel via zogenaamde 'metatags' die bedoeld waren om de sleutelwoorden van een site weer te geven. Dit werd echter (zwaar) misbruikt en weegt in de meeste zoekmachines nauwelijks meer mee (misschien nog bij metacrawler oid). Wat veel gewicht in de schaal legt is het aantal links naar een bepaalde pagina, en het 'gewicht' van die links. Indien bijvoorbeeld wikipedia naar freethinker linkt weegt dat meer dan wanneer en of andere (hobby)homepage naar freethinker linkt. Ook hierbij speelt de 'kruisverwantschap' een rol. Indien beide paginas over soortgelijke onderwerpen gaan weegt dat zwaarder dan wanneer een of ander autoforum (via een onderschrift bijvoorbeeld) linkt naar freethinker. Wat uiteraard ook meeweegt is de inhoud van de site en volgens mij ook hoe 'correct' gebruik wordt gemaakt van HTML en CSS (en als gevolg: hoe snel de site laadt).
Indien je je er werkelijk in wilt verdiepen: het 'vak'gebied heet 'Search Engine Optimization', en er zijn tal van boeken in de gemiddelde bibliotheek over te vinden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Search_en ... timization" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zou helpen om freethinker hoger te krijgen zou kunnen zijn dat freethinkers op andere forums in hun onderschrift naar freethinker linken.
Hope This Helps
-c
<edit>
Misschien ook handig How Google Works via googleguide en Search Engine Watch
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
Global Mind Change
Goed verhaal. Je link ga ik vanavond bestuderen.caius schreef:
Indien je je er werkelijk in wilt verdiepen: het 'vak'gebied heet 'Search Engine Optimization', en er zijn tal van boeken in de gemiddelde bibliotheek over te vinden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Search_en ... timization" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zou helpen om freethinker hoger te krijgen zou kunnen zijn dat freethinkers op andere forums in hun onderschrift naar freethinker linken.
Grt,
Piet
-
siger
Maar verwacht je niet dat ook zonder "....", als er geen melding volgt, beide zoektermen ergens in de resulterende pagina's voorkomen?biemer schreef:zet je zoekargument tussen "....". Dan zoekt ie specifiek op deze 2 woorden....
Nee, tussen".." is veel specifieker/gerichter.siger schreef:Maar verwacht je niet dat ook zonder "....", als er geen melding volgt, beide zoektermen ergens in de resulterende pagina's voorkomen?biemer schreef:zet je zoekargument tussen "....". Dan zoekt ie specifiek op deze 2 woorden....
Een goed voorbeeld zijn namen van personen...
Typ : jan de vries met en zonder aanhalingstekens. Bij" google help" kan je ook lezen hoe zo gericht mogelijk te zoeken....
Iets anders, wist je dat je ook formules kan laten berekenen in de zoekbalk ?
Of ook leuk ; zoek op freethinker en ga naar opties en geef een tijdsspanne op.. (bv laatste week). Zo kwamen we bij het dagboek van strengholt....of op andere fora.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Wat ik altijd begrepen heb is dat google pagina's waar vaak naar verwezen wordt hoger zet. Onlangs is het algoritme nog aangepast, en krijgen recentere pagina's meer aandacht.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
http://searchenginewatch.com/article/22 ... ch-Updates" onclick="window.open(this.href);return false;caius schreef: Misschien ook handig How Google Works via googleguide en Search Engine Watch
Uiteindelijk ben ik na het bestuderen van Panda hier terecht gekomen. En dit lijkt mij voorlopig genoeg. Het aantal links wat je op een site plaatst schijnt ook belemmerend werken. Ook cross links worden niet hoog gewaardeerd. Jij had het hierboven over wikipedia. Echter ik kwam tussen de berg informatie iets anders tegen. Dit zou kunnen spelen bij commerciële aanbieders. Dus ik link naar jou en jij linkt naar mij etc. Om elkaar te promoten.