Atheisten hebben geen moraal.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Atheisten hebben geen moraal.

Bericht door Fish »

Nog maar eens een aantal voorbeelden hoe religie de mensen verdeeld:

Louis Theroux: The Ultra Zionists.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1299619" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook de zo vreedzame Boedhisten kunnen er wat van:

http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/ ... in-gevecht" onclick="window.open(this.href);return false;
"Een woongebied van een moslimminderheid in het westen van Myanmar is in een dag tijd grotendeels met de grond gelijk gemaakt".
Peace! :(
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
heeck
Ontoombaar

Re: Atheisten hebben geen moraal.

Bericht door heeck »

Fish,
In neerbuigendheid kent de mens zijns gelijken nauwelijks.

Maar. . . wie níet zomaar aanneemt dat er een bovennatuurlijke moraalverschaffer is, die heeft echt een probleem dat iets eleganter is dan dat van de gelovigen.
De gelovigen bestrijden elkaar de juiste moraal(verschaffer) en de gelooflozen hebben te beseffen dat ze het onderling zo hebben te regelen dat ze samen redelijk soepel door één deur kunnen en nooit naar boven kunnen wijzen.

Ook niet naar een universele moraal.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

heeck schreef: De gelovigen bestrijden elkaar de juiste moraal(verschaffer)
Jemig, die zinsbouw.. :roll:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Jagang,
Er waren al zoveel gevierde schrijvers; vandaar.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Waar haal je de titel in vredesnaam vandaan?

Atheisten doen het zonder god. Dat is alles.

Moraal - in brede zin - is het scala van mogelijkeheden om niet alleen egoistisch te zijn, maar ons ook te bekommeren om die zaken die anderen aangaan, de belangen en de wensen van die anderen omtrent die zaken. Dit omvat instincten intuities empatie en ook moraal in engere (mag ik zeggen kantiaanse) zin

Moraal - in engere zin - bestaat uit de rationele middelen die ons ten dienste staan om in brede zin moreel te kunnen handelen. Het zijn de richtlijnen waarvan we zouden willen dat iedereen ze zou hanteren. Kennis van goed en kwaad zou ik het willen noemen.

Wat hebben goden daarmee te maken?

Goden - zo ze bestaan - zijn weliswaar anderen, maar niet bepaald anderen waarvoor ons doen en laten grote gevolgen heeft. Wij hoeven ons om goden nauwelijks te bekommeren, omdat ze - machtiger dan mensen zoals we denken dat goden zijn - mochten ze bestaan - waarschijnlijk heel goed voor zichzelf kunnen zorgen.

Als wij ons om anderen willen bekommeren, zijn dat op de eerste plaats de minder machtigen, voor wie onze bekommernis daadwerkelijk verschil kan uitmaken.

Ergo voor onze moraal zijn geen goden van node, slechts andere - niet al te machtige - wezens.
Ik betwijfel zelfs of theisten daadwerkelijk een god gebruiken voor hun moraal.
Volgens mij gebruiken ze god alleen als boeman, tegenover mensen waarvan ze veronderstellen dat die geen moraal kennen, maar alleen egoisme. De dreiging van de boeman, moet ertoe leiden dat die egoisten toch handelen zoals een moreel mens zou doen.

Ik ben van mening dat eenieder het recht heeft in om het even welke god te geloven, ook als deze god niet bestaat en dus in feite een "valse" god is. Dit is een grondwettelijk recht waar ik volstrekt achter sta. Maar ik zie niet in dat het (gebruik van/geloof in) zo'n god in engere zin moreel kan worden genoemd.
Ik wens u alle goeds
aton

Bericht door aton »

Peter van Velzen schreef:Waar haal je de titel in vredesnaam vandaan?

Atheisten doen het zonder god. Dat is alles.
Neeee, dat is niet alles:
http://www.youtube.com/watch?v=l0JQ38SoLEA" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dat wordt ons nog wel eens verweten door gelovigen, vandaar.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Wat is er mis met de titel? Er is op zijn minst één redelijke interpretatie waarin die titel klopt.

Namelijk in de betekenis dat er geen atheïstische moraal is, in die betekenis dat er wel een katholieke moraal is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

axxyanus schreef:
Wat is er mis met de titel? Er is op zijn minst één redelijke interpretatie waarin die titel klopt.

Namelijk in de betekenis dat er geen atheïstische moraal is, in die betekenis dat er wel een katholieke moraal is.
Maar dat impliceert niet dat atheisten, wat duidelijk de mensen zonder godgeloof (in zijn algemeenheid) zijn, geen moraal hebben.

Als er gestaan had:
"Atheisten hebben niet één moraal"; of
"de atheistische gemeenschap heeft geen moraal",
dan zou je gelijk hebben.

Dan verhoudt de atheistische moraal zich tot de atheisten zoals de katholieke moraal zich verhoudt tot katholieken (hoewel je ook dat mogelijk succesvol zou kunnen betwisten ivm de diversiteit van de katholieke moraal, maar de kern van jouw gelijk zit er dan wel in en zit hem het succes van dat betoog in de eventuele foute weergave van de katholieke gemeenschap); of

in de tweede optie verhoudt de atheistische gemeenschap, zich zoals de katholieke gemeenschap zich verhoudt tot de moraal.

Maar het begint nu wel erg op een semantische kwestie te lijken. :wink:

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Blues-Bob schreef:
axxyanus schreef:

Maar dat impliceert niet dat atheisten, wat duidelijk de mensen zonder godgeloof (in zijn algemeenheid) zijn, geen moraal hebben.
Maar "atheïsten" kan evengoed betekenen: de atheïsten als groep.
Blues=Bob schreef:Als er gestaan had:
"Atheisten hebben niet één moraal"; of
"de atheistische gemeenschap heeft geen moraal",
dan zou je gelijk hebben.
Taal is niet zo eenduidig. Als iemand beweert dat christenen een door god verzonden moraal gehoorzamen dan bedoelt die dat ze die als gemeenschap ontvangen te hebben en niet dat elke afzonderlijke christene zijn eigen persoonlijke moraal ontvangen heeft. Het woord gemeenschap moet daar dus niet expliciet staan om toch verondersteld te mogen worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Misschien was mijn uitleg niet duidelijk.

Ik koos de titel louter op grond van wat ons (atheisten) dikwijls door gelovigen verweten wordt, namelijk het niet hebben van een eigen moraal, wij zouden onze moraal uit de heilige geschriften van de gelovigen hebben.
Als je de docu ziet (Israël), de Boeddhisten aan het werk ziet, en vandaag weer de docu op Nederland twee, langs de Turkse grens (met Syrië), waar Aloeiten en Soennieten elkaar weer naar het leven staan denk ik, hoezo moraal.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

alsof gelovigen moraal hebben hoeveel miljarden mensen zijn er al niet afgeslacht/vermoord uit naam van God/Allah of wie dan ook ,en het oordelen en veroordelen voor anders denkenden/gelovigen is ook dagelijkse kost voor ze

ik hoorde laatst een goeie zin >> er is nog nooit een oorlog begonnen uit naam van het atheisme ...in mijn ogen is dit helemaal waar :D
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Gelovigen zijn de eersten, die erkennen, dat ze geen moraal hebben. Ze vinden, dat geen enkel mens een (goede) moraal hebben. Vandaar dat ze een god nodig hebben, die ze vertelt wat wel en niet mag. Ze ontkennen, dat de mens dat zelf kan. Atheïsten weten dus ook niets van goed en kwaad en hebben niemand, die ze dat vertelt en zijn dus geneigd tot alle kwaad. Maar je zal maar naar een kwaadaardige god luisteren.

Atheïsten zijn van mening, dat de mens wel degelijk een moraal heeft. Evolutionair en via opvoeding.
Het voordeel van het laatste is, dat het bijgesteld kan worden en onder sociale controle staat (wat een enkele keer ook verkeerd kan uitpakken, maar uiteindelijk wel een zelf-herstellend vermogen heeft). .
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Hier weer een mooi voorbeeld van de morele superioriteit van christenen....

http://www.nu.nl/binnenland/2948738/pen ... ljoen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Kom, kom, dat is een beetje erg gemakkelijk.

Die penningmeester was geen echte christen!
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Plaats reactie